BMW K1300GT

Uiteindelijk is het vrij relatief. Voor dat geld ga je het hier nooit vinden natuurlijk, tenzij je zelf een draaibank hebt staan om te maken. Acceptabele prijs, maar dat laat ook wel weer zien dat het (voor ali begrippen) kwaliteitsspul is.
Als ik het zo opzoek, was ik nog helemaal niet bekend met beeline. Wel een leuk, klein aparaatje. Laat anders je bevinding erover hier eens achter. Je zal wel goed op moeten blijven letten lijkt me, als je geen geluidswaarschuwingen krijgt ervan. Dat zal wellicht even wennen zijn.
Dacht dat de rempompen allemaal hetzelfde waren voor de 1200 en 1300. Weer wat geleerd.
 
Laat anders je bevinding erover hier eens achter
Nou de Beeline is in huis. Ik had weer veel te moeilijk gedacht, was er van overtuigd dat er voor het meegeleverde steuntje geen plaats is op het stuur van de K1300GT. Blijkt achteraf prima te passen op de linker stuurhelft en zit daar heel mooi.
20230330_173638.jpg



20230330_174604.jpg

Vandaag een rondje mee gereden, ging eigenlijk prima. A naar B navigatie is straight forward, je niet van de wijs laten brengen en doen wat de punt en pijl zegt.
20230330_175034.jpg
 
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het verhogen van de achterkant? Naar mijn mening moet ik de motor, voornamelijk op lage snelheid, flink de bocht in werken. Er zijn in ieder geval setjes beschikbaar om het linksysteem aan te passen en ik zit er wel aan te denken dit aan te schaffen.
 
Nou op mijn R1100S heb ik wel gereden met korte reactiestang zo dat de achterkant iets hogerstaat en momenteel zit er een standaard reactie stang gemonteerd. Het verschil in stuureigenschappen vind ik niet heel erg veel verschillen met hoge achtekant of lage achtkant. Ik had er meer van verwacht mede om dat er een veel smaller stuur op de R1100S zit.
 
Hoeveel werd de achterkant dan effectief verhoogd? Uiteindelijk heb ik mij naar aanleiding van een internationaal forum toch over laten halen om een set link platen te bestellen. Daar zijn er een hoop over te spreken. Ik zal m'n bevinding wel plaatsen als ik het heb gemonteerd. Het moet uit Duitsland komen.
 
Toevallig had ik gister de linkplates binnengekregen. Gelijk maar gemonteerd en de lagers in het vet gezet. Ik heb er vandaag een klein ritje mee gereden en het voelt wel echt alsof de motor wat makkelijker de bocht in wil, ik hoef haar niet zo erg meer erin te drukken en erin gedrukt te houden. Wanneer ik een paar goeie ritten erop heb zitten, zal ik er nog eens op terug komen.
 
Laatst bewerkt:
De in ad op eBay stond 2,5 cm. Ik heb het eigenlijk niet nagemeten, maar het wiel staat net aan de grond wanneer ik 'm op de middenbok zet. De standaarden zullen voor het mooie dus nog wel aangepast moeten worden. De motor staat van origine al redelijk schuin op de jiffy en dat is alleen maar erger geworden.
 
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het verhogen van de achterkant? Naar mijn mening moet ik de motor, voornamelijk op lage snelheid, flink de bocht in werken. Er zijn in ieder geval setjes beschikbaar om het linksysteem aan te passen en ik zit er wel aan te denken dit aan te schaffen.
Ik vond mijn RT ook wat zwaar sturen.
Nu heb ik de bandenspanning verhoogd, op aanraden van de dealer.
Voor is heb ik nu 2,7 bar (was 2,4) en achter 3,1 bar (was 2,9).
Dit scheelt enorm in het bochtengedrag, vooral bij lage snelheid.
 
Mijn K1300GT geeft soms een ratel uit de distributie bij het starten. Ik vermoed dat de olie uit de spanner weg sijpelt tijdens het overnachten. Een veel gehoorde klacht als het internet bekijk.
Heeft iemand ervaring met het vervangen de o-ringen in de distributie spanner in plaats van de gehele spanner, of dit de spanner langer op druk houdt of dat in de regel de spanner te "uitgelubberd" is?
 
Ik was 6 dagen in het Zwarte Woud. Zaterdag en zondag afgrijselijk druk in de 'steden' en de B500. In de heuvels zelf was het rustiger. Superhotel in Lauterbach. Motor in de garage. Vrijdag een lekke koppelingsslang. Lekte bij de RVS-geperste overgang bij het stuur, schakelen was niet meer mogelijk en de hele linkerkant van de motor, inclusief berijder onder de DOT4. RVS-slang 172 euries en alle olie vervangen. Totaal 404 euro. Wat een feest.

Afgesleept door de ADAC (na 3 uur wachten) en zaterdag de motor weer opgehaald bij Motorradzentrum Freiburg. Prima tent! Ik maak nog een reisverslag.

IMG_9766.JPG

IMG_9922.JPG
 
Laatst bewerkt:
Welk hotel had je in Lauterbach??
Hoop dat de schade door de koppelling vloeistof mee valt..dot 4 is rot spul voor je lak...
werkt de knoppenwinkel links nog wel..
Op mijn 13gt moest deze ooit eens vervangen worden...dure grap
 

De knoppenwinkel lijkt nog te werken........
 
Jammer dat je pech had, wel snel opgelost eigenlijk dat valt mij enigszins nog mee. Niet goed koop nee.....
Volgens mij zit er een specifieke hydraulische olie in het koppelings systeenm dat niet zo agressief is voor je lak, geen dot 4.

Wel 2 motoren die ik gehad heb of heb op de foto. Een Blackbird een een K1300GT :t
 
Dat zie je niet vaak, lekkende staalomvlochten leidingen! Bij de 1200 staat er heel duidelijk op het deksel op de pomp 'mineral oil', maar of dat bij de 1300 (andere pompen aan het stuur) ook zo is weet ik niet. Die prijs is wel even slikken, maar hopelijk kon het de pret niet drukken.

Afgelopen week ben ik weer wat met mijn motor bezig geweest. Ik kwam erachter dat de hoogteverstelling van de koplamp en ander pas genomen had (verklaart gelijk de oplichtende verkeersborden boven de weg als ik er onder door reed). Dit weekend even zelf wat gefabriceerd, zodat het niet meer kan gebeuren. Die koplampunits zijn ook aardig aan de prijs zag ik en het is wederom een veel voorkomend probleem bij deze motoren.
Daarnaast ook eindelijk mijn hendels versteld. Normaal is dit een van de eerste dingen die ik doe, maar was het door al het sleutelen aan de motor helemaal vergeten te doen. Ik merk wel een groot verschil nu ze op de goeie hoogte zitten. Veel meer gevoel en voornamelijk de koppeling voelt een stuk lichter aan. Gezien het aangrijppunt van de koppeling praktisch tegen het eind van de slag zit, heb ik de verstelling wat aangepast zodat de hendel nog wat dichter naar het stuur komt. Wederom geen spijt van gehad. Aankomende vrijdag ga ik een lang weekend naar Luxemburg. De motor is er zo helemaal klaar voor!
 
Mijn K1300GT geeft soms een ratel uit de distributie bij het starten. Ik vermoed dat de olie uit de spanner weg sijpelt tijdens het overnachten. Een veel gehoorde klacht als het internet bekijk.
Heeft iemand ervaring met het vervangen de o-ringen in de distributie spanner in plaats van de gehele spanner, of dit de spanner langer op druk houdt of dat in de regel de spanner te "uitgelubberd" is?
Zeker het proberen waard toch? Op een internationaal bmw forum zoiets ook wel voorbij zien komen ja. O-ringen kosten enkele euro's en volgens mij is de spanner redelijk makkelijk toegankelijk
 
Zeker het proberen waard toch? Op een internationaal bmw forum zoiets ook wel voorbij zien komen ja. O-ringen kosten enkele euro's en volgens mij is de spanner redelijk makkelijk toegankelijk
Ja dat dacht ik ook, maar ik had de zelfde vraag op het K1200/1300r/s forum gezet.
Daar had iemand het zelfde probleem en heeft ook de o-ringen vervangen dit had niet geholpen. De vraag is of een nieuwe spanner dan wek de oplossing is, ik denk zelf van niet omdat er verder weinig stuk kan aan de spanner. Nou ja voolopig laat ik het maar even zo, maar als ik weereens wat onderbelen nodig heb dan zal ik de o-ringen gelijk mee bestellen. Voor het geld hoef je het niet te laten. Misschien zit er wat vuil oid tussen de plunjer en de cilinder van de spanner bedenk ik me nu.
 
Net even nagekeken. De K1300GT heeft ook minerale koppelingsolie, geen DOT4 o.i.d.

Uit de handleiding van de K:

Bekijk bijlage 1882687

Deze dus:

"Hoeft nooit worden ververst" ben ik nooit zo'n fan van. Ik heb het nippeltje om te ontluchten ooit al eens besteld. Bij de eerst volgende beurt wou ik het verversen van de koppeling bediening wel meenemen. Een kijken hoe die olie er uit ziet wat er uit komt
 
Eens! Olie is nu volledig ververst dus kan er weer even tegenaan. K krijgt volgende week nieuw rubber achter en een 60k beurt.

Begin September 2 weken naar de Balkan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan