BMW K1600 startmotor slipt

15 okt 2019
69
58
Mijn bmw k1600gt heeft soms een slippende startmotor. De motor loopt wel goed op toeren maar lijkt het tandwiel niet mee te nemen. Soms moet ik enkele keren in mijn versnelling de motor verplaatsen voordat hij daadwerkelijk start. Iemand hier ook ervaring mee?
 
De startkoppeling zit redelijk hoog in het blok gemonteerd, de kans is groot dat er sludge in staat wat het functioneren van de startkoppeling wil verhinderen. De motor flushen met geschikt middel (forte engine flush bijv) kan dit verhelpen. Daarna zorgen dat er regelmatig ook goed veel hitte door het blok heen komt. Maw, niet te lullig rijden.
 
Ok bedankt.
Reed niet echt lullig de laatste ritten, maar mocht toch niet baten.
Dan maar flushen proberen misschien.
Dit probleem lijkt op overmatige smering van de startkoppeling. Type motorolie misschien reden. Of ouderdom olie. Staat nu op 9000km sinds laatste beurt.
 
En mijn ervaring is dat zo'n startkoppeling niet zo heel erg kijkt naar wat er voor troepie in het blok zit maar gewoon exit is...
 
Ok bedankt.
Reed niet echt lullig de laatste ritten, maar mocht toch niet baten.
Dan maar flushen proberen misschien.
Dit probleem lijkt op overmatige smering van de startkoppeling. Type motorolie misschien reden. Of ouderdom olie. Staat nu op 9000km sinds laatste beurt.
Exit... in als defect?

Bijna toe aan verse olie dus, als je elke 10k of 1 jaar aanhoud voor het onderhoud. Laat de motor dan eerst ff een uurtje stationair draaien met motorflush er in voor de olie ververst wordt. Dat kost minder dan een startkoppeling vervangen. Als dat helpt is het mooi meegenomen, werkt het niet, is in ieder geval je blok mooi gespoeld..
 
Eensch met mijn voorspreker. Echter... mijn ervaring is de Exit... ook na flushen en schone olie. Die krachten op de startkoppeling overtreffen alle smeer en foutdoorslipcapaciteiten door welke olie of vervuiling ook
 
Ik herken het probleem...
Heb zelf een nieuwe K1600 GT met 3.000km en hetzelfde euvel.
Soms slipt de startmotor, dit komt omdat de start-koppeling dan niet goed ingrijpt.

Met de dealer overlegd, maar ik vind het probleem echter een beetje dubieus...

Dealer info:
- Komt door te dunne inrijd-olie af fabriek, welke te dun is voor de start-koppeling. (lijkt mij onwaarschijnlijk)
- Er verzameld zich vuil in de start-koppeling, waardoor de koppeling soms niet goed ingrijpt.
- Dit komt wel eens voor bij nieuw, maar zou na verloop van tijd moeten verdwijnen.
- Op leeftijd komt het wel eens voor, advies is om koppeling te vernieuwen.
- In het algemeen, als het wel eens voorkomt, niets aan doen.

Mijn advies:
- Is gewoon een constructiefout.
- Weinig aan te doen, vernieuwen als onacceptabel is.
- Bij mij doet het probleem zich soms voor, maar alleen bij koude motor (1e start)

Als iemand een echte oplossing heeft, hoor ik het graag. Het liefst nog in mijn garantie periode...😉

Mooie km's en groeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan