BMW K75 Brat / Cafe Racer / Whatever

Gisteren had ik de ventilator motor voor de radiator binnen gekregen. Na wat zoekwerk heb ik hem nieuw kunnen krijgen. Dit voor de helft van wat er 2e hands voor werd gevraagd voor een originele BMW. Het is een Bosch motor die ook als interieur fan voor een Mercedes en Peugeot gebruikt wordt.

Dat ziet er dan zo uit:

IMG_1069.JPG


En met fan:

IMG_1073.JPG


Voor de rest heb ik vandaag weinig kunnen doen. Nog wat dingen schoon gemaakt en het stekkertje aan de tank vernieuwd. Hierna wilde ik kijken of de stekker goed was en de accu aangelokten, echter deed de electronica helemaal niks. De accu leverde netjes 12,7 volt, zekeringen gecheckt en de massa gecontroleerd maar helaas. Daarna had ik geen zin meer en ben naar huis gegaan. Hopelijk komen morgen wel onderdelen binnen en kunnen we het leukere werk gaan doen :)
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer eens een update die ik kan plaatsen. Ben vorige week met een nieuwe baan begonnen waardoor er wat minder tijd was.

Als eerste was ik begonnen met het uitpakken van de geleverde onderdelen. Ten eerste de prachtige koplamp :9~

IMG_1094.JPG


Daarna de stukken rubbers die MotoGP proof zijn :+

IMG_1095.JPG


De lamp-oren en remvloeistof

IMG_1097.JPG


Heel belangrijke levering, nieuwe stekkertjes:

IMG_1098.JPG


Tenslotte de knipperlichten:

IMG_1102.JPG


Toen alles uitgepakt was de lamp gaan passen, om te kijken of de lamp-oren lang genoeg waren en natuurlijk hoe het zou gaan staan:

IMG_1099.JPG


IMG_1100.JPG


Ook had ik een nieuwe KVS slang besteld. Deze slang gaat door het gat van de carterpan, stuk mooier dan de originele RT slang die buiten langs gaat.

IMG_1103.JPG


Omdat de motor (qua elektra) nog steeds totaal geen teken van leven geeft, de schakelingen in het handvat ding maar schoon gemaakt :P Zoals je kan zien, was het van binnen goed smerig na zoveel jaren.

IMG_1104.JPG


IMG_1105.JPG


De knopjes heb ik wel wat schoner gekregen, maar helaas niet als verwacht :N

IMG_1106.JPG
 
Wat noem je schoon? Technisch schoon, of cosmetisch?
Ik krijg die schakelaars altijd aan de gang met contactspray. Je schijnt de knoppen weer op kleur te kunnen krijgen met tandpasta.
Mocht je andere schakelaars gaan kopen. @nne mist een paar stukjes van haar startknopje, niet weggooien dus, maar @nne helpen.
 
Wat noem je schoon? Technisch schoon, of cosmetisch?
Ik krijg die schakelaars altijd aan de gang met contactspray. Je schijnt de knoppen weer op kleur te kunnen krijgen met tandpasta.
Mocht je andere schakelaars gaan kopen. @nne mist een paar stukjes van haar startknopje, niet weggooien dus, maar @nne helpen.

Technisch schoon is het al. Alle schakelaars zijn gereinigd met een contactpennetje en daarna in de contactspray gezet.

Zal eens proberen met tandpasta. Had straks met remmenreiniger en commandant geprobeerd, maar kreeg er niet het gewenste resultaat mee.
 
Zit er al leven in? Zie dat je het dashbord hebt verwijderd. Kan het zijn dat ie zijn neutraallampje nodig heeft icm schakelaar van koppelingshendel? Doet ie helemaal niks?

Grtz Erik (ook een K-projectje)
 
Zit er al leven in? Zie dat je het dashbord hebt verwijderd. Kan het zijn dat ie zijn neutraallampje nodig heeft icm schakelaar van koppelingshendel? Doet ie helemaal niks?

Grtz Erik (ook een K-projectje)

Helaas zit er nog steeds geen leven in. Dashboard is inderdaad verwijdert. Voor dat de kabelboom helemaal los ging werkte het nog allemaal, ook zonder neutraallampje. Heb de zekeringen allemaal doorgemeten, massa nog een keer extra schoongemaakt en contactspray er tussen, andere accu, schakelaar op het stuur uit elkaar gehad en contacten schoongemaakt, contactslot doorgemeten. Dus ik zit nu een beetje einde raad.
 
Misschien zit het probleem in de rechter stuurschakelaar, omdat je die uit elkaar hebt gehad. Noodstop die niet goed functioneert, wellicht? Heb je alle massa aansluitingen onder de tank weer vastgezet?
 
Om te starten zonder de tellerpartij moet je de koppeling inknijpen. Het wil nogal eens gebeuren dst het contact in de koppelinghandel vast zit en dan kan je niet starten.
Remedie contact doorverbinden.
 
De rechter stuurschakelaar heb ik juist uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat het daar in zat. Alle massa zou goed moeten zijn. Extra op gelet tijdens het opbouwen.

Klopt Arie. Echter werkt helaas nog helemaal niks, dus de verlichting e.d. Ook niet.
 
Ik ben helaas niet zo'n elektrotechneut, maar als er nix werkt, zou het makkelijker moeten zijn dan dat er een deel niet werkt. Toch? Contactslot al open gehad? Er staat een handleiding op bmwk.nl om dat te doen. Er zit een massacontact in dat ook storingen kan veroorzaken.
 
Ik ben helaas niet zo'n elektrotechneut, maar als er nix werkt, zou het makkelijker moeten zijn dan dat er een deel niet werkt. Toch? Contactslot al open gehad? Er staat een handleiding op bmwk.nl om dat te doen. Er zit een massacontact in dat ook storingen kan veroorzaken.

Contactslot had ik al doorgemeten, die gaf signaal.
 
Voordat we weer verder gingen met troubleshooten, eerst een pakketje uitgepakt. Hierin zaten de nieuwe handvaten :9~

IMG_1108.JPG


Daarna verder gegaan met zoeken naar een levensteken. We dachten dat we het probleem hadden gevonden, maar helaas.

We hebben het volgende gedaan:

- Massa nog een keer gecontroleerd
- Alle relais doorgemeten, zouden goed moeten zijn
- Kabels in zekeringkast doorgemeten, echter zat op geen ene kabel spanning
- Accu doorgemeten, geeft 12,4 V o.i.d.

Wat we eerder hadden geprobeerd:

- Contactschakelaar is al eerder doorgemeten, geeft signaal als van contact wordt gewisseld
- Alle zekeringen doorgemeten, zijn allemaal goed
- Schakelaar aan het stuur uit elkaar gehad en contacten schoon gemaakt

Alle schakelaars heb ik inspoten met contactspray om dit soort dingen te voorkomen.

Uiteindelijk heb ik Siri op de iPhone maar gevraagd, maar zelfs die wist het niet :N

IMG_1111.PNG
 
Maar je hebt spanning je contactslot ìn, gaat dat er ook uit? Dan zou je toch echt spanning op je zekeringen moeten hebben?
Geen stekker onder de tank vergeten?
 
Maar je hebt spanning je contactslot ìn, gaat dat er ook uit? Dan zou je toch echt spanning op je zekeringen moeten hebben?
Geen stekker onder de tank vergeten?

Spanning op de zekeringen heb ik niet. Was begonnen bij de grote stekkers die van de stuurschakelaars afkomen. Daar was geen spanning, daarna in de zekeringskast gemeten, ook daar geen spanning.
 
Whoohoooo de motor ofja Elektra leeft weer!

Uiteindelijk was dit de boosdoener:

IMG_1112.JPG


Wat er mis was gegaan was als volgt: Aan de plus hadden we de rode dikke kabel aangesloten die naar de dynamo ging. Maar er bleek nog onder een bos kabels een andere rode kabel te zitten die niet aangesloten was. Het vervelende is dat m'n vader zijn K75 maar één rode kabel heeft, waardoor we het daar niet in gingen zoeken :X

IMG_1113.JPG


En toen kreeg het tellertje weer stroom:

IMG_1114.JPG


Heb nog even geprobeerd om met de verf föhn de schakelaars schoon te krijgen, maar is er volgens mij niet echt schoner op geworden.

Zaterdag gaan i.i.g. de banden erop gelegd worden en kunnen de velgen gespoten worden. Dan hoop ik snel weer de juiste lamp-oren te krijgen waardoor we de verlichting en knipperlichten kunnen aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Top dat er weer leven in zit! Kun je me vertellen hoe je het neutraal lampje werkend heb gekregen? Ik heb zo'n zelfde idee tellertje liggen, maar begreep dat het ivm de versnellings-indicator niet zo heel gemakkelijk is als bij de gemiddelde fiets.

Schemaatje? Uitleg?
 
Top dat er weer leven in zit! Kun je me vertellen hoe je het neutraal lampje werkend heb gekregen? Ik heb zo'n zelfde idee tellertje liggen, maar begreep dat het ivm de versnellings-indicator niet zo heel gemakkelijk is als bij de gemiddelde fiets.

Schemaatje? Uitleg?

Heb je een prive bericht gestuurd.
 
Mooi hoor. Uiteindelijk toch een simpel dingetje.

Ben benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit gaat zien.

Anders ik wel O-)

Het kan ook beter helemaal niks doen, dan af en toe wel en af en toe niet.
 
Vandaag heb ik de nieuwe bandjes erop laten leggen. Was erg gezellig bij de beste man, en was lekker goedkoop en in de buurt. Ideaal dus!

Ook zijn er beugeltjes gemaakt voor de achterknipperlichten te bevestigen. Heb ze op de foto niet vast zitten, waardoor ze scheef zitten.

Ik ben tevreden met de kont 8-)

IMG_1117.JPG
 
Heb je al een idee hoe je je contactslot gaan verbouwen? ikzelf wil bij mn k1100rs de kroonplaat blootleggen , alleen heb geen zin in een contactslot die er meters bovenuit steekt...

wil m graag zo:
Schwarzarbeit-7.jpg


*als iemand nog een idee erover heeft, hoor ik dat graag ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan