BMW K75 Brat / Cafe Racer / Whatever

Thois

Die hard MF'er
23 jul 2013
304
11
Beste Motorrijders,

Hierbij nog een project waarbij een oude BMW wordt omgebouwd tot totaal iets anders.

Geschiedenis
Dit project is eigenlijk per toeval ontstaan. Het begon sinds mijn vader zijn Suzuki Savage kon ruilen voor een BMW K75. Beiden waren we absoluut geen fan van BMW motoren, en hadden nooit gedacht dat we ooit een BMW motor zouden bezitten. Nadat mijn vader de motor had geruild voor de BMW had ik dit verteld aan een vriend. Hij had totaal geen idee wat een K75 waarna hij ging Googlen. Snel kwam hij enkele gaaf omgebouwde K75 motoren tegen.
Op dat moment was ik zelf nog in het bezit van een Suzuki GSX-R, echter is die motor mij nooit bevallen. Hij zat niet fijn en het vermogen kon je toch nooit echt benutten op de weg. Omdat de motor niet fijn reed had ik weinig zin in het motorrijden en wilde ik een nieuwe motor, maar mijn smaak was nogal duur.
De plaatjes van de omgebouwde K75 spookten nog steeds in mijn achterhoofd. Na enige tijd hakte ik de knoop door en ging op zoek naar een goedkope K75. Enkele weken later, kreeg ik een tip om een dorp verder naar eentje te gaan kijken. Met de beste mensen een afspraak gemaakt om naar de motor te gaan kijken. De motor was van iemand geweest die overleden was, en de dochter wilde snel van de motor af. Na een paar keer op en neer door de straat kon ik de motor goedkoop overnemen.

Aankoop
Het is uiteindelijk een K75 RT geworden. Bij aankoop zag de motor er als volgt uit:

IMG_0349.JPG


IMG_0350.JPG


IMG_0351.JPG


Opbouw

Als eerste zijn we begonnen aan het demonteren van de kappen, zodat hij wat kaler en lichter werd:

IMG_0365.JPG


IMG_0369.JPG


IMG_0370.JPG


IMG_0371.JPG


IMG_0372.JPG


Zoals te zien, was de stuurbevestiging behoorlijk aangevreten:

IMG_0378.JPG


Na nog wat verder slopen, de motor maar eens naar buiten gerold:

IMG_0385.JPG


IMG_0387.JPG


IMG_0391.JPG


IMG_0392.JPG


IMG_0393.JPG


Als eerste maar eens een begin gemaakt aan de uitlaat. Hiervan heb ik het hitte schild verwijdert en een begin gemaakt aan schuren:

IMG_0418.JPG


IMG_0419.JPG


IMG_0420.JPG


IMG_0421.JPG


Ondertussen had ik al wat onderdelen besteld. Na een paar dagen kwamen de eerste onderdelen binnen:

IMG_0486.JPG


Helaas was de coating van het stuur te dik, waardoor we met geen mogelijkheid de hendels erop kregen. Uiteindelijk het stuur maar op dieet gestuurd, waarna de hendels wel pasten.

IMG_0508.JPG


Nadat het stuur paste, een begin gemaakt om de Acewell teller te monteren:

IMG_0518.JPG


Voor meer info, check het volgende topic:

Electra Acewell

Ondertussen kwam mijn nieuwe zadel binnen. Had even het zadel erop gelegd om een idee te krijgen hoe het uit gaat zien:

IMG_0748.JPG


IMG_0749.JPG


IMG_0761.JPG


Voor het zadel moest het frame een beetje ingekort worden :P Aangezien een vriend van me een lasapparaat heeft, hem eens lief aangekeken of hij mij hierbij wilde helpen.

Het makkelijkste ging het lassen als het frame kaal zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan:

IMG_0855.JPG


IMG_0856.JPG


En het losse motorblok nog een keer. Dat wordt nu weer fris gemaakt.

IMG_0857.JPG


Hierna een begin gemaakt aan de aanpassingen aan het frame:

IMG_0858.JPG


IMG_0859.JPG


Dit is wat er vanaf kwam :9

IMG_0862.JPG


En het aangepaste frame:

IMG_0863.JPG


IMG_0864.JPG


IMG_0865.JPG


Tenslotte de huidige status:

IMG_0860.JPG


IMG_0861.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Nop62 en Joosio!

Van het weekend ben ik weer verder gegaan aan de motor. Vrijdag heb ik het frame weggebracht voor te coaten. Dit is hopelijk eind deze week klaar. In de tussentijd verder bezig geweest aan het blok. Dit heb ik verder de-monteerd zodat ik overal beter bij kon.

Het blanke aluminium wordt opnieuw gestraald en het zwarte wordt waar het slecht is opnieuw gespoten.

IMG_0873.JPG


IMG_0874.JPG


IMG_0875.JPG


De startmotor en dynamo ook weer netjes gemaakt. Ze hadden beiden behoorlijke aanslag :)

IMG_0877.JPG


IMG_0878.JPG


Ook zal ik de kabelboom helemaal schoonmaken en opnieuw intapen.
 
Laatst bewerkt:
Gister avond nog even snel de kleppendeksel en carterpan eraf gedraaid:

IMG_0883.JPG


IMG_0884.JPG


IMG_0885.JPG


IMG_0887.JPG


Vandaag moest ik bij een klant zijn die redelijk in de buurt van de Hobbyist woont. Dat kwam goed uit, want na het blok uit elkaar te halen kwam ik natuurlijk wat slechte dingen tegen.

Eerst maar naar de Hobbyist gereden voor allemaal kleine rot onderdelen:

IMG_0895.JPG

Tevens wilde ik mijn kleppendeksel en carterpan glasparel gestraald hebben. Ik had gebeld bij een revisie in de buurt of ze ook konden stralen. Helaas konden ze dat niet, dus had ik maar hier een bedrijf in de buurt gebeld. Daar konden ze stralen als het niet te groot zou zijn, en het moest ontvet worden. Het ontvetten kon ik uiteraard onderweg niet doen, eenmaal daar aangekomen deed de vriendelijke man al direct de deksels ontvetten en legde de deksels in de straalbak. In eerste instantie dacht ik dat hij dat wilde doen voor te kijken of het zou passen. Maar hij begon gelijk met stralen. Na een paar minuten vroeg die of ik zelf verder wilde gaan, dus ben ik zelf de onderdelen gaan stralen. Met dit als resultaat:

IMG_0893.JPG


IMG_0892.JPG


Dus moet nog iemand iets gestraald hebben in de buurt van Roermond, beveel ik Roorda Fijnmechanica aan. Echt top van de mannen!
 
Laatst bewerkt:
Kop lijkt nog als nieuw zeg :9 ,hoeveel km?
En wat een geweldige service van Roorda Fijnmechanica. *O*

Groetjes van Dirk. :W
 
Een kop van een K ziet er eignlijk altijd als nieuw uit. Ik heb ze tenminste nog niet anders gezien, ook niet als er 2 ton op de teller staat.
Dat straalwerk ziet er netjes uit zeg!
Lekker bezig!

Ga je het laswerk nog afslijpen voordat je het laat poedercoaten?
 
Kop lijkt nog als nieuw zeg :9 ,hoeveel km?
En wat een geweldige service van Roorda Fijnmechanica. *O*

Groetjes van Dirk. :W

Op de teller staat 54000. Maar het ligt er maar net aan hoe er mee omgegaan is. Eentje met 10000 die alleen pekel heeft gezien zal er slechter uitzien dan eentje met 50000 km gelopen.
 
Een kop van een K ziet er eignlijk altijd als nieuw uit. Ik heb ze tenminste nog niet anders gezien, ook niet als er 2 ton op de teller staat.
Dat straalwerk ziet er netjes uit zeg!
Lekker bezig!

Ga je het laswerk nog afslijpen voordat je het laat poedercoaten?

Thanks. Was ook een stuk prettiger stralen in een straalbak dan in de garage hoe ik het normaal doe.

Het laswerk is inderdaad afgeslepen voordat het naar de coater ging :)
 
Het ontvetten kon ik uiteraard onderweg niet doen, eenmaal daar aangekomen deed de vriendelijke man al direct de deksels ontvetten en legde de deksels in de straalbak. In eerste instantie dacht ik dat hij dat wilde doen voor te kijken of het zou passen. Maar hij begon gelijk met stralen. Na een paar minuten vroeg die of ik zelf verder wilde gaan, dus ben ik zelf de onderdelen gaan stralen.


Ik stel voor,

De warme douche gaat deze week :

Roorda Fijnmechanica in Roermond, Echt top van de mannen!
 
Laatst bewerkt:
Ik stel voor,

De warme douche gaat deze week :

Roorda Fijnmechanica in Roermond, Echt top van de mannen!

Haha inderdaad. Morgen weer terug naar de mannen voor iets te stralen :)
 
Gisteren een begin gemaakt aan het nieuw intapen van de kabelboom.

De kabelboom zoals die van de motor af kwam:

IMG_0902.JPG


Een overzichtje van voor en na :P

IMG_0905.JPG


Ben blij dat ik dit gedaan heb. Kwam vrij op het laatst dit tegen. Dit wordt weer netjes gemaakt met krimkousjes :)

IMG_0906.JPG


IMG_0907.JPG


Hopelijk belt morgen de coater zodat ik het frame kan gaan ophalen. De planning is om van het weekend de kleppendeksel, carterpan en het motorblok zilver te spuiten.
 
Leuk project. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. Tippie: Nou je toch alles los hebt liggen: Kijk ff naar de koolborstels van dynamo en startmotor. Dat zijn potentiële problemenveroorzakers als ze te kort worden, vastzitten en/of vuil zijn.
 
Laatst bewerkt:
Leuk project. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. Tippie: Nou je toch alles los hebt liggen: Kijk ff naar de koolborstels van dynamo en startmotor. Dat zijn potentiële problemenveroorzakers als ze te kort worden, vastzitten en/of vuil zijn.

Thanks, stond al op de planning :)
 
Gisteren en vandaag weer flink bezig geweest aan de motor. Nu begint gelukkig het leuke werk een beetje in zicht te komen..

Gisteren het motorblok verder schoongemaakt en de deksels in de epoxy gezet:

IMG_0913.JPG


IMG_0914.JPG


Vandaag weer verder gegaan aan het schoonmaken van onderdelen. Heb alleen van de houder van de bobine een foto gemaakt. Deze was weer aardig aangevreten door de pekel. Maar ziet er nu weer vers uit:

IMG_0915.JPG


Daarna de bovenkant van het blok zilver gespoten:

IMG_0918.JPG


Tevens de voorvork poten en de brug gespoten:

IMG_0919.JPG


IMG_0923.JPG


Daarna het huis van de cardanas:

IMG_0921.JPG


IMG_0928.JPG


Tevens ook de achterveer even gespoten:

IMG_0931.JPG


En ten slotte de deksels:

IMG_0932.JPG


IMG_0933.JPG


IMG_0934.JPG


IMG_0935.JPG
 
Helaas ben ik nog steeds aan het wachten totdat het frame klaar is, van het coaten. Dat zou eigenlijk vorige week vrijdag al klaar zijn maar het wordt waarschijnlijk pas komende maandag. Hierdoor was ik in de tussentijd maar wat kleine dingen gaan doen, die ook moesten gebeuren.

Van de week nieuwe spiegels binnen gekregen. Dit zijn exemplaren geworden met ingebouwde knipperlichten. Helaas heb ik hier geen foto van.

Vandaag zijn we bezig geweest om de keerringen te vervangen, van de vork poten. De oude lekten erg, omdat er waarschijnlijk wat roest op de poten zit.

De eerste poot ging verrassend goed, we hebben het in het verleden anders meegemaakt.. Na een paar minuten zag het er zo uit:

IMG_0961.JPG


IMG_0962.JPG


Na het eten verder gegaan aan de tweede poot. Helaas hadden we te vroeg gejuigd na de eerste poot. De imbus aan de onderkant was dol gedraaid. Hierna heel wat trucs uit de kast moeten halen om de imbus eruit te krijgen. Uiteindelijk was het wel gelukt, maar had de imbus het niet overleefd:

IMG_0963.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan