Beste Motorrijders,
Hierbij nog een project waarbij een oude BMW wordt omgebouwd tot totaal iets anders.
Geschiedenis
Dit project is eigenlijk per toeval ontstaan. Het begon sinds mijn vader zijn Suzuki Savage kon ruilen voor een BMW K75. Beiden waren we absoluut geen fan van BMW motoren, en hadden nooit gedacht dat we ooit een BMW motor zouden bezitten. Nadat mijn vader de motor had geruild voor de BMW had ik dit verteld aan een vriend. Hij had totaal geen idee wat een K75 waarna hij ging Googlen. Snel kwam hij enkele gaaf omgebouwde K75 motoren tegen.
Op dat moment was ik zelf nog in het bezit van een Suzuki GSX-R, echter is die motor mij nooit bevallen. Hij zat niet fijn en het vermogen kon je toch nooit echt benutten op de weg. Omdat de motor niet fijn reed had ik weinig zin in het motorrijden en wilde ik een nieuwe motor, maar mijn smaak was nogal duur.
De plaatjes van de omgebouwde K75 spookten nog steeds in mijn achterhoofd. Na enige tijd hakte ik de knoop door en ging op zoek naar een goedkope K75. Enkele weken later, kreeg ik een tip om een dorp verder naar eentje te gaan kijken. Met de beste mensen een afspraak gemaakt om naar de motor te gaan kijken. De motor was van iemand geweest die overleden was, en de dochter wilde snel van de motor af. Na een paar keer op en neer door de straat kon ik de motor goedkoop overnemen.
Aankoop
Het is uiteindelijk een K75 RT geworden. Bij aankoop zag de motor er als volgt uit:
Opbouw
Als eerste zijn we begonnen aan het demonteren van de kappen, zodat hij wat kaler en lichter werd:
Zoals te zien, was de stuurbevestiging behoorlijk aangevreten:
Na nog wat verder slopen, de motor maar eens naar buiten gerold:
Als eerste maar eens een begin gemaakt aan de uitlaat. Hiervan heb ik het hitte schild verwijdert en een begin gemaakt aan schuren:
Ondertussen had ik al wat onderdelen besteld. Na een paar dagen kwamen de eerste onderdelen binnen:
Helaas was de coating van het stuur te dik, waardoor we met geen mogelijkheid de hendels erop kregen. Uiteindelijk het stuur maar op dieet gestuurd, waarna de hendels wel pasten.
Nadat het stuur paste, een begin gemaakt om de Acewell teller te monteren:
Voor meer info, check het volgende topic:
Electra Acewell
Ondertussen kwam mijn nieuwe zadel binnen. Had even het zadel erop gelegd om een idee te krijgen hoe het uit gaat zien:
Voor het zadel moest het frame een beetje ingekort worden Aangezien een vriend van me een lasapparaat heeft, hem eens lief aangekeken of hij mij hierbij wilde helpen.
Het makkelijkste ging het lassen als het frame kaal zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan:
En het losse motorblok nog een keer. Dat wordt nu weer fris gemaakt.
Hierna een begin gemaakt aan de aanpassingen aan het frame:
Dit is wat er vanaf kwam
En het aangepaste frame:
Tenslotte de huidige status:
Hierbij nog een project waarbij een oude BMW wordt omgebouwd tot totaal iets anders.
Geschiedenis
Dit project is eigenlijk per toeval ontstaan. Het begon sinds mijn vader zijn Suzuki Savage kon ruilen voor een BMW K75. Beiden waren we absoluut geen fan van BMW motoren, en hadden nooit gedacht dat we ooit een BMW motor zouden bezitten. Nadat mijn vader de motor had geruild voor de BMW had ik dit verteld aan een vriend. Hij had totaal geen idee wat een K75 waarna hij ging Googlen. Snel kwam hij enkele gaaf omgebouwde K75 motoren tegen.
Op dat moment was ik zelf nog in het bezit van een Suzuki GSX-R, echter is die motor mij nooit bevallen. Hij zat niet fijn en het vermogen kon je toch nooit echt benutten op de weg. Omdat de motor niet fijn reed had ik weinig zin in het motorrijden en wilde ik een nieuwe motor, maar mijn smaak was nogal duur.
De plaatjes van de omgebouwde K75 spookten nog steeds in mijn achterhoofd. Na enige tijd hakte ik de knoop door en ging op zoek naar een goedkope K75. Enkele weken later, kreeg ik een tip om een dorp verder naar eentje te gaan kijken. Met de beste mensen een afspraak gemaakt om naar de motor te gaan kijken. De motor was van iemand geweest die overleden was, en de dochter wilde snel van de motor af. Na een paar keer op en neer door de straat kon ik de motor goedkoop overnemen.
Aankoop
Het is uiteindelijk een K75 RT geworden. Bij aankoop zag de motor er als volgt uit:
Opbouw
Als eerste zijn we begonnen aan het demonteren van de kappen, zodat hij wat kaler en lichter werd:
Zoals te zien, was de stuurbevestiging behoorlijk aangevreten:
Na nog wat verder slopen, de motor maar eens naar buiten gerold:
Als eerste maar eens een begin gemaakt aan de uitlaat. Hiervan heb ik het hitte schild verwijdert en een begin gemaakt aan schuren:
Ondertussen had ik al wat onderdelen besteld. Na een paar dagen kwamen de eerste onderdelen binnen:
Helaas was de coating van het stuur te dik, waardoor we met geen mogelijkheid de hendels erop kregen. Uiteindelijk het stuur maar op dieet gestuurd, waarna de hendels wel pasten.
Nadat het stuur paste, een begin gemaakt om de Acewell teller te monteren:
Voor meer info, check het volgende topic:
Electra Acewell
Ondertussen kwam mijn nieuwe zadel binnen. Had even het zadel erop gelegd om een idee te krijgen hoe het uit gaat zien:
Voor het zadel moest het frame een beetje ingekort worden Aangezien een vriend van me een lasapparaat heeft, hem eens lief aangekeken of hij mij hierbij wilde helpen.
Het makkelijkste ging het lassen als het frame kaal zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan:
En het losse motorblok nog een keer. Dat wordt nu weer fris gemaakt.
Hierna een begin gemaakt aan de aanpassingen aan het frame:
Dit is wat er vanaf kwam
En het aangepaste frame:
Tenslotte de huidige status:
Laatst bewerkt: