BMW K75 instabiel bochtengedrag

Totl

Noorderling
8 jul 2014
1.805
174
Hallo MF,

Sinds de revisie van mijn voorvork is me opgevallen dat mijn BMW K75 instabiel bochtengedrag vertoont. Of hij dit vóór de revisie ook had weet ik niet helemaal zeker, wel weet ik zeker dat ik altijd al gevonden heb dat mijn K ruk stuurde. Het gevoel is het beste te vergelijken met een wiellager waar speling op zit, maar ik heb dit bij zowel achter als voorwiel niet kunnen ontdekken.

Met de handen van het stuur rolt hij wel uit zonder dat hij naar een kant trekt, zodoende ga ik er vanuit dat het qua uitlijning van de vork goed is gegaan. Bij rechte stukken heb ik geen problemen, het is puur in de bochten (en vooral als er wat hobbels zijn) dat het gedrag naar boven komt. Nu noemt het boek een inlooptijd van ongeveer 1000km. Is dit de bron van mijn ergernis?

Heeft iemand hier ervaring mee?

bvd,
Daniël

EDIT: Wellicht niet onbelangrijk: Het betreft een BMW K75 met bj 1993, en 47000km op de klok.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook nooit blij geworden van het sturen van de K75. Zeker als je langzaam en voorzichtig rijdt wil hij de bocht invallen. Met boenderen heb ik nooit een probleem ervaren behalve het gewicht.
 
Ik had goede hoop met het vervangen van de originele voorveren door een hyperpro set. Ik kan daar zeer zeker het verschil wel mee voelen, zolang de weg recht is tenminste.

In de bochten ben ik dus nog niet tevreden.
 
Tja, dat kan veel zijn zeker als je niet onderhoud hebt gedaan.
- Spacers op de as zijn die er allemaal en op de juiste manier en volgorde gemonteerd?
- Balhoofd lager slijtage en spanning?
- Slijtage band
- Olie nivo en viscositeit
- Afstelling voorvering voor zover mogelijk
 
Hoe goed of slecht is de achterschokbreker?
Met welke bandenspanning rij je?
Balhoofdlagers spelingvrij en draait soepel?
Achterbrug lagers goed afgesteld en spelingvrij?
Kunststof kooi hier van gaat nog wel eens stuk.
Alle bouten tussen blok en frame wel goed vast?
En niet geheel onbelangrijk. Welk merk en type banden?
 
Hoe goed of slecht is de achterschokbreker?
Reeds geïnstalleerde öhlins achterschokdemper, weet niet voor hoe lang, maar dempt en veert mijn inziens nog goed.

Met welke bandenspanning rij je?
voor 2.5Bar achter 2.8.

Balhoofdlagers spelingvrij en draait soepel?
yep

Achterbrug lagers goed afgesteld en spelingvrij?
Kunststof kooi hier van gaat nog wel eens stuk.

Niet aan geweest, was voor zover ik weet in orde. Niets bijzonders aan gevoeld

Alle bouten tussen blok en frame wel goed vast?
idem dito.

En niet geheel onbelangrijk. Welk merk en type banden?
Metzeler roadtecs
 
Hoe breed is de achterband?
Zag in een lijstje dat de smalste al 150 breed is.
Die staan op zo'n smalle achtervelg van een K75 dan veel te rond.
Origineel zit er maar 130 breed maximaal op.
 
Kun je uit leggen wat je met instabiel weggedrag in de bochten bedoeld en bij welke snelheden?

Rij zelf K100 en die is tot 160km/u gewoon rustig in de bochten. Daarboven ga ik wel wat onrust merken maar dat ligt aan de wat slappere en oude originele achterschokbreker
 
Het is een BMW dus goed sturen doen ze af fabriek al niet,verder is zoals gesuggereerd hierboven een kwestie van
alles nalopen op overmatige speling of in geval van het balhoofd lager slijtage met als gevolg een zwaar punt tijdens het draaien
of te veel speling.
 
Ik kom me weer melden, nu met het schaamrood op de kaken :$

Net voor de zekerheid toch de bandenspanning gecontroleerd. Blijkt de achterband in een week tijd van 2.8 naar 1.5 gezakt te zijn. Ik heb nog steeds een probleem, maar hier kom ik dus zelf wel uit. :+

Overigens wel snel even getest (voor hij opnieuw leeggelopen is) en mijn klachten zijn totaal weg.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat gebeurt vaker dat ze langzaam leeg lopen.
Gaan vrijwel altijd lekken op de aansluiting tussen velgrand en zijwang van de band.
Band er af. Velgranden heel goed schoon maken, schuren en goed in de verf zetten.
Oja vervang ook gelijk het tubeless ventiel.
 
Ik kom me weer melden, nu met het schaamrood op de kaken :$

Net voor de zekerheid toch de bandenspanning gecontroleerd. Blijkt de achterband in een week tijd van 2.8 naar 1.5 gezakt te zijn. Ik heb nog steeds een probleem, maar hier kom ik dus zelf wel uit. :+

Overigens wel snel even getest (voor hij opnieuw leeggelopen is) en mijn klachten zijn totaal weg.
Is inderdaad ook een oorzaak van rottig rijgedrag :t
Maar mooi dat je het gevonden hebt
 
ik zag al voor me dat ik zowat het hele ding na moest gaan trekken. Ik stond al klaar met inbusjes en steeksleutels tot ik dacht: laat ik toch eerst ff de bandenspanning voor de zekerheid controleren dan.

Oeps. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan