BMW K75; schakelt slecht terug, kost dat ?

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
294
0
44
Ergens in de buurt van Joure
Hoi

Mijn pa heeft een BMW K75 die slecht terugschakelt (nog slechter dan BMW's normaal al terugschakelen...)

Nu wil hij bij zijn dealer natuurlijk wel een prijsopgaaf laten doen, hem is verteld dat de schakelvorken en de schakelwals vervangen moeten worden.

Heeft iemand een idee wat een dergelijke reparatie bij een normale vakman zou moeten kosten (zegmaar een bedrijf die de lening van de marmeren vloeren, lichtmetalen gevel en halogeenhemels niet hoeft op te hoesten)? O-)

Gr, Martijn
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Die dingen hebben gelukkig een losse versnellingsbak, dat is ook wel zelf te doen hoor als je de ruimte en tijd er voor hebt.
De constructie is redelijk simpel, maar wat het gaat kosten zie je pas als de bak "los" is. (BMW onderdelen zijn niet zo duur vergeleken bij Japanners)
Hoeveel kilometer heeft ie gelopen? Misschien is de koppeling meteen meenemen ook wel een goed idee?
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Trouwens het kan ook goed zijn dat het alleen de koppeling is, in welke versnellingen doet ie het?
 

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
294
0
44
Ergens in de buurt van Joure
Ik had er zelf last van bij van 5-naar-4 en van 4-naar-3, dus vooral bij maneuvres zoals rotondes en snelwegafritten enzo waarbij je geen trek hebt om tussengas te moeten geven.... Sindsdien (3 maanden) is het erger geworden gaf mijn pa aan.
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Klinkt me eerder naar de koppeling (kromme drukplaat komt nogal eens voor)
Schakelwalsen en vorken haast nooit bij die bakken.
En problemen daarmee zou je dan eerder in 2 of hooguit 3 verwachten en niet in de hogere versnellingen.
Met opschakelen geen problemen trouwens?
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.354
589
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
ik zou eerst de koppeling maar eens afstellen.
mijne schakeld ook beroerd als de koppeling niet goed afgesteld is.
bmw bakken schakelen wel grof maar zijn beresterk, versleten kan eigenlijk niet.
begin de kabel op te lossen en stel de drukstift af met de bout en contramoer achterop de versnellingsbak.
als die een kleine speling heeft stel je de kabel af tadaa probleem is weg *D
 

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
294
0
44
Ergens in de buurt van Joure
Klinkt me eerder naar de koppeling (kromme drukplaat komt nogal eens voor)
Schakelwalsen en vorken haast nooit bij die bakken.
En problemen daarmee zou je dan eerder in 2 of hooguit 3 verwachten en niet in de hogere versnellingen.
Met opschakelen geen problemen trouwens?
Nee, dat doet hij voor een BMW gezien "soepel"
 

TerrorMax

MF veteraan
4 jan 2003
3.780
5
41
Enschede
Bezoek site
Vader van m'n vriendin heeft ook een K75S. Deze heeft ook alleen problemen bij trug schakelen. Maar als je de koppeling erbij pakt en tussengas geeft dan gaat het trug schakelen een stuk beter.. al geprobeerd?
 

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
294
0
44
Ergens in de buurt van Joure
Nou m'n pa heeft de speling uit de koppelingshandle gesteld (zat bijna 6 mm speling op) en gaat nu even een proefritje doen, dus ik zal 't wel horen straks.

Beetje hakerig schakelen mag die bak natuurlijk wel, als echte BMW maar sinds ie op mijn Kawa heeft gereden vond hij zijn eigen bak helemaal niet fijn meer :)
 

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
294
0
44
Ergens in de buurt van Joure
Vader van m'n vriendin heeft ook een K75S. Deze heeft ook alleen problemen bij trug schakelen. Maar als je de koppeling erbij pakt en tussengas geeft dan gaat het trug schakelen een stuk beter.. al geprobeerd?
Ja, alleen dat moet je dus niet moeten doen als je in een vlotte maneuvre bezig bent (uitwijken, aanslag door een koekblik overleven, dat soort dingen)
 

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.446
1.469
www.motor-forum.nl
Klinkt mij toch al probleem met koppeling, begint idd met dat terugschakelen steeds slechter gaat en af en toe zelfs onmogelijk is, tenzij je tussengas geeft.

Vergelijk het geluid eens als hij stationair draait en dan de koppeling intrekken...Als hij staat te klapperen en bij koppeling in een stuk stiller zou ik toch maar eens aan de koppeling denken.
 

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
294
0
44
Ergens in de buurt van Joure
Nou hij heeft dus de koppeling bijgesteld (lui, bij de handle) en dat was inderdaad stukken beter.
Daarom gaat hij nu vanavond met mijn brommer-sleutelende neefje de bijstelaktie op de goede manier doen, bij de bak...

Bedankt voor de input :)
Heeft weer een boel eurootjes gescheeld (en die BWM-dude moet zijn marmer maar op een andere manier afbetalen :) )