BMW LED-richtingaanwijzers: welke E-keur (voor én achter)?

Flying_Dutchman

Die hard MF'er
29 mei 2009
557
22
München, Duitsland
Hoi forumisten,

Vraagje aan de berijders van BMW's met originele BMW-LED-knippers (R1200xx, F800/650xx etc.): als je op het glaasje kijkt zie je een E-keur met (waarschijnlijk) een gebruikscode. Welke: 11 ('voor') alleen vóór, 12 ('achter') alleen áchter, of 11 én 12 zowel voor als achter?

Bij voorbaat dank. Deze informatie heb ik even nodig i.v.m. een plannetje... *D O-)
 
Laatst bewerkt:
Dat getal achter de "E" vertelt je alleen waar (in welk deelnemend land) de goedkeuring is afgegeven. Die goedkeuring is verder gewoon overal in de deelnemende landen geldig.

[edit]http://www.tuv.com/jp/en/_e_mark_and_e_mark_homologation_for_vehicles_vehicle_components_.html (Hier) heb je een mooi lijstje met de deelnemende en keurende landen + de codes. Let wel even op de "e" VS "E" keuring ![/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel niet de landencodes direct achter de E/e, maar de gebruikscode (die staat in de buurt van keurmerk en -nummer). De gebruikscode is de code die aangeeft waarvoor de verlichtingsinrichting gebruikt mag worden. 11 betekent motor-richtingaanwijzer vóór, 12 hetzelfde áchter (zie voor zulke codes ook pagina 9 en 10 van dit http://www.dekra.de/c/document_library/get_file?uuid=9a67f961-f53f-43cf-8078-4e92cb9eb45f&groupId=10100 (Duitse document)).

Intussen heb ik uit een ander forum een (niet bevestigde) hint dat de LED-richtingaanwijzers voor een R1200R allemaal dezelfde zijn (in tegenstelling tot die voor diverse F-modellen die achter andere -met een iets ander armpje- hebben dan voor) en dus vermoedelijk zowel voor als achter gebruikt mogen worden. Een bevestiging van dit vermoeden zou geen kwaad kunnen, alvast bedankt diegene die me kan helpen . :}
 
Laatst bewerkt:
BMW LED knippers van een F800R 2009

Rood: 11
Blauw: 12 (helaas door de flits niet helemaal goed te zien)

De knippers zijn identiek (zowel voor als achter) alleen zit er achter een extra beugel aan de voet i.v.m. plaatsing van eventuele koffers aan de achterzijde)

Er zit een scheidingslijn tussen maar deze is helaas door de flits ook niet goed te zien.

full
 
Laatst bewerkt:
Geweldig Husqy, dank je wel! :}

Edit: Oh ja, mijn plannetje is eenvoudig zulke knippers op mijn R850R aan te brengen. Ben niet zo tevreden met de lichtopbrengst van mijn huidige knippers (LED van Louis.de, wel fel maar alleen in de richting van de hoofdas van de (oudere generatie) LEDjes, ernaast zijn ze bijna niet te zien en ik hoop dat die nieuwere generatie LEDjes die BMW inbouwt samen met het lensje een betere lichtspreiding geven).
 
Laatst bewerkt:
Geweldig Husqy, dank je wel! :}

Edit: Oh ja, mijn plannetje is eenvoudig zulke knippers op mijn R850R aan te brengen. Ben niet zo tevreden met de lichtopbrengst van mijn huidige knippers (LED van Louis.de, wel fel maar alleen in de richting van de hoofdas van de (oudere generatie) LEDjes, ernaast zijn ze bijna niet te zien en ik hoop dat die nieuwere generatie LEDjes die BMW inbouwt samen met het lensje een betere lichtspreiding geven).

Besef wel dat je dan ook weerstanden moet gaan gebruiken.

De LED knippertjes van bmw zijn ontworpen voor gebruik met het CAN-BUS systeem, dus enige knip en soldeer ervaring is wel vereist. :P
 
Besef wel dat je dan ook weerstanden moet gaan gebruiken.

De LED knippertjes van bmw zijn ontworpen voor gebruik met het CAN-BUS systeem, dus enige knip en soldeer ervaring is wel vereist. :P


Toch denk ik dat er erg weinig verschil zit tussen BMW-LED-knippers en andere LED-knippers. Er zit geen extra elektronica in die knippers hoor. Hooguit die weerstand,
die je bij andere LED-knippers ook moet gebruiken als je geen last-onafhankelijk relais wilt gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Toch denk ik dat er erg weinig verschil zit tussen BMW-LED-knippers en andere LED-knippers. Er zit geen extra elektronica in die knippers hoor. Hooguit die weerstand,
die je bij andere LED-knippers ook moet gebruiken als je geen last-onafhankelijk relais wilt gebruiken.

Nee, zelfs dat niet, op mijn werk werken we alleen met bmw motoren, en die dingen zien er inderdaad gelikt uit :P

ZFE (frame electra) regelt hier de schakeling van de knipperlichten, dus het is gewoon een LED knipperlicht als ieder ander. Hetzij natuurlijk van betere kwaliteit. :+

Ook zul je het standaart stekkertje eraf moeten knippen en je eigen contactjes moeten gebruiken. :P
 
Weerstandjes zitten al op de motor i.v.m. huidige LED-knippers. Dus denk ik dat ik alleen wat stekkertjes moet vervangen, en klaar is Kees.

I.v.m. zilveren/antraciete kleur van de motor overweeg ik ook de zwarte behuizing van de knipperlampen even zilver te spuiten, vooropgesteld dat ik ze zonder schade kan demonteren (anders laat ik ze wel zwart).

Montage op de motor zal mogelijk wel wat werk vergen, omdat de armpjes van de BMW-LEDs anders zijn dan het 12mm gat met kleiner uitlijngaatje op afstand dat op de motor zit (van de originele knippers, model "locomotieflantaarn") en bovendien voorop afstandsbusjes zijn gemonteerd die ik vermoedelijk niet weg kan laten i.v.m. vereiste afstand tot de koplamp. Maar laat ik eerst morgen eens even kijken of ik de LED-knippers kan kopen (daarbij scheelt het dat ik in BMW-stad woon ;)).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb maar eens 4 van die knipperlichten gehaald. De afstaande armpjes waren er snel af (zacht plastic, met een hobbymes erafgesneden) en de nop (waar de draadjes uitkomen) past na het verwijderen van een nokje precies in een M10 afstandsbus, met en beetje geweld eringeschroefd en zit goed vast. Morgen komen ze op de motor.
 
Wilde nog even melden: ze werken! En ze zijn mooier dan de vorige... *O*

Oh ja, heb overigens ook gemerkt dat mijn knipperrelais (van Kisan, een "Signal Minder" met een paar leuke extra functies) kennelijk lastonafhankelijk werkt, dus heb ik de weerstanden er maar weer uitgehaald. Scheelt ook nog eens ruim driekwart van de stroom *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan