BMW met zijspan

Arjan1964

Rookie
10 sep 2007
28
0
Gelderland
Mijn oog is gevallen op een BMW R1100 met zijspan.
De motor is zo te zien standaard met een squire zijspan, wie heeft hier ervaring mee?
 
Mijn oog is gevallen op een BMW R1100 met zijspan.
De motor is zo te zien standaard met een squire zijspan, wie heeft hier ervaring mee?

Moet je d'r is een fotootje bij doen, dan krijg je lekker veel reakties :Y

En wat meer info over leeftijd enzo misschien :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een R100s met squire 1 persoons bak.
Type ST2 (de bak) geloof ik.

Nu is Squire bij de types ST3 (voor de single seaters) en de RX4 (de 1,5 a 2 persoons) beland.

Wat jij op het oog hebt is nieuwer 15-20 jaar nieuwer dan mijn exemplaar (79) vrees ik.
Het lijkt mij een leuke combinatie.
Squire maakt degelijke onderstellen. En hopelijk tegenwoordig grotere wielen dan 10 inch !!

Hoe is t met de voorvork ? - sommige nieuwere BMW s hebben standaard al heel goede vorken voor zijspangebruik nl.

Is mijn motor niets voor je ? :]
 
Het wordt volgens mij en velen met mij een mooie topic met die BMW met zijspan.
Graag wat foto's van die R100 met bak, ik kan nog geen foto's versturen want anders........
Ben nu in de opbouw fase en kan alle hulp en ideeen gebruiken, dus graag foto's met beschrijvingen, ik wacht af.
 
Ik heb een R100s met squire 1 persoons bak.
Type ST2 (de bak) geloof ik.

Nu is Squire bij de types ST3 (voor de single seaters) en de RX4 (de 1,5 a 2 persoons) beland.

Wat jij op het oog hebt is nieuwer 15-20 jaar nieuwer dan mijn exemplaar (79) vrees ik.
Het lijkt mij een leuke combinatie.
Squire maakt degelijke onderstellen. En hopelijk tegenwoordig grotere wielen dan 10 inch !!

Hoe is t met de voorvork ? - sommige nieuwere BMW s hebben standaard al heel goede vorken voor zijspangebruik nl.

Is mijn motor niets voor je ? :]

Doe eens een piccie? Ik heb een R100S uit '77 waar ik een bak aan wil hangen.
 
Mijn vrouw rijdt met een R60 frame met een 80 RT blok en een Squirebak er aan. Comfort moet je maar direct vergeten. Bak heeft geen vering. Zo lang je vlakke wegen kiest rijdt de boel perfect, maar op slechte wegen wordt het afzien. Noem het een sportieve combinatie. Bak heeft veel ruimte, is veilig en met het standaard 'tentje' nog lekker waterdicht ook.
 
Mooi dat er BMW's met verschillende types/merken zijspan rondrijden, maar ik zie ze zo weinig op dit forum. Laat ons meegenieten van de verschillende combinaties en vertel je ervaringen. Eigenbouw, samengestelde, bestaande bakken of zo gekocht.
Graag met foto's uw ervaringen. Ik ben de motor nog aan het opbouwen maar heb nog geen digi-camera om deze topic te vullen.
 
Mooi dat er BMW's met verschillende types/merken zijspan rondrijden, maar ik zie ze zo weinig op dit forum. Laat ons meegenieten van de verschillende combinaties en vertel je ervaringen. Eigenbouw, samengestelde, bestaande bakken of zo gekocht.
Graag met foto's uw ervaringen. Ik ben de motor nog aan het opbouwen maar heb nog geen digi-camera om deze topic te vullen.

'Verbeter het Forum en begin bij jezelf'
Dus digi-cam kopen en laat maar zien, zou ik zeggen. :Y Krijg je vanzelf ook reacties.
 
Laatst bewerkt:
De motor die ik op het oog HAD was een R1100 met bak. Ik ben er met een vriend wezen kijken, hij heeft meer zijspan-ervaring als ik, hij liep er om heen en vertelde dat de motor het e.e.a. had meegemaakt en wilde er dus geen proefrit op maken (er was gelast aan de 'triangel' boven het voorwiel).

;( ;(

Ik heb de combi dus laten staan, en ben dus weer opzoek. :) :)
 
De motor die ik op het oog HAD was een R1100 met bak. Ik ben er met een vriend wezen kijken, hij heeft meer zijspan-ervaring als ik, hij liep er om heen en vertelde dat de motor het e.e.a. had meegemaakt en wilde er dus geen proefrit op maken (er was gelast aan de 'triangel' boven het voorwiel).

;( ;(

Ik heb de combi dus laten staan, en ben dus weer opzoek. :) :)

gelast hoeft niet altijd slecht te zijn , het is mogelijk dat ze de triangel verlengt hebben om het effect van een schommelarm te benaderen , zo verkleinen ze de balhoofdhoek bij de zijspanbouwer "dedome "
 
gelast hoeft niet altijd slecht te zijn , het is mogelijk dat ze de triangel verlengt hebben om het effect van een schommelarm te benaderen , zo verkleinen ze de balhoofdhoek bij de zijspanbouwer "dedome "

Kan heel goed maar, ook vor mij, zag dit er niet uit. Het lassen was niet netjes gebeurt, jammer.
 
lassen aan een frame vind ook best tricky! vrij dunwandig pijp materiaal kan ook niet zo veel hebben en ik ben dus geen voorstander van lassen aan een motorframe. Bij de frames die ik zelf las gaat het om vrij dikwandig materiaal wat je met een hoge stroom kunt lassen, hier zitten dan ook ruime marges in en dan komt het wel goed..... Lassen aan een motorframe ben ik niet echt een voorstander van en is wettelijk ook niet toegestaan.

Kortom koop geen span waarbij aan het motorframe gelast is al is het om juridische redenen, voor het zijspan zelf is 'nog' volledige vrijheid maar voor het motorframe is het anders.
 
Mijn EZS/XJ900 is door Engbers zelf opgebouwd: gelast! Er zijn schoren in het frame gelast, en zo links en rechts ook nog wat plaatwerk. En dat krijgen ze in Duitsland zo door de tuv.
Het kan dus wel, als je maar weet wat je doet. En dat weten ze natuurlijk wel bij EZS!
 
Zal s een fotootje sturen voor de mijnheer die ook een bakkie aan zijn R100s wilde maken.
Ondanks de RT kuip is mijn motor een S !!

De squire bak is inderdaad niet geveerd en nogal "a bumpy ride"
Het rijd redelijk strak vind ik zelf (alhoewel ik weinig vergelijkingsmateriaal heb gereden)
Vind wel dat ik met 15 inch wielen bij plm 90 - a 100 km /u uitgepoept ben.
Dan begint hij een beetje te gieren qua toerntal (originele vertanding pignon)
Maar ja, ik vind dat hard zat.

Tot plm 1,60 |( kun je met huifje dicht in de bak zitten (je moet dus niet langer zijn).
Het zijspan zelf is degelijk en heeft veel beenruimte.

Mis een opstapje, maar ga dat nog wel zelf maken.
Nu gaan mijn kinderen op het spatbord staan....
Vind het spatbord overigens geen schoonheid, en latere squire bakjes hebben grotere wielen.
Het span zelf vind ik nog steeds erg leuk, alhoewel ik er amper op rijd...
Leuk bod wellicht ??

droid
full
 
Ik heb een R100s met squire 1 persoons bak.
Type ST2 (de bak) geloof ik.

Nu is Squire bij de types ST3 (voor de single seaters) en de RX4 (de 1,5 a 2 persoons) beland.

Wat jij op het oog hebt is nieuwer 15-20 jaar nieuwer dan mijn exemplaar (79) vrees ik.
Het lijkt mij een leuke combinatie.
Squire maakt degelijke onderstellen. En hopelijk tegenwoordig grotere wielen dan 10 inch !!

Hoe is t met de voorvork ? - sommige nieuwere BMW s hebben standaard al heel goede vorken voor zijspangebruik nl.

Is mijn motor niets voor je ? :]

jij hebt nog een echte squire.
de rx modellen hebben wel een heel treffende gelijkenis met de modellen van EZS en nog een paar duitsers.
de st2 heeft wel vering, een rubber torsie-element.
comfortabel kun je dat niet noemen, ik denk dat hij beter veert als je de bak vol laad.
 
een echte squire ?

denk dat je inderdaad bedoelt dat EZS en de RX squire modellen wel verdacht veel op elkaar lijken....

Inderdaad valt het reuze mee als er iemand in de bak zit
Maar ja, steeds minder mensen willen mee... leuk voor een nieuw topic "wie zet je in de bak ?"

Op de watsonian site staat een vacature ... iets voor een freak hier ? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan