BMW Motorrad Connected app - navigatie

BMW-Wouter

MF veteraan
11 aug 2018
2.752
1.220
Schiedam
Naar aanleiding van discussies hier en hier.

Deze website geeft meer informatie over de geintegreerde navigatie via een telefoon App.
Op iPhone pagina en Android pagina van de App zie je wat telefoon scherm voorbeeldjes.
En hier wat afbeeldingen van het R1250RT-MY2021 scherm met navigatie plaatjes:
1609857474795.png

Wat ik tot nu toe begrepen heb (alles onder voorbehoud):
  • De App is gratis, maar je moet wel een motor hebben die de App ondersteund.
  • De App lijkt kwa mogelijkheden erg op een Navigator V of VI met "Mijn Motorfiets" en Navigatie, maar is geen Garmin.
  • De koppeling tussen telefoon en motor is via BlueTooth, voor de kaartweergave ook WiFi.
  • Navigatie gebruikt de satelliet ontvanger van je telefoon.
  • Kaarten kun je vooraf installeren op je telefoon, tijdens het rijden en navigeren is geen data verbinding nodig.
  • De app ondersteund het importeren van GPX bestanden.
  • De R1250RT met het grote LCD scherm kan ook een route kaart laten zien.
  • Motoren met een kleiner LCD scherm laten alleen de route aanwijzingen zien.
  • Voor de R1250RT-MY2021 lijkt de "connectivity" met navigatie standaard aanwezig - de telefoon is niet inbegrepen :+
  • Voor andere motoren is de benodigde "connectivity" blijkbaar een optie.
Noot:
De telefoon batterij zal wel lekker snel leegraken dus opladen tijdens het rijden lijkt me een must.
De R1250RT-MY2021 heeft als optie een telefoon vak(je) met lader.
 
Laatst bewerkt:
De telefoon batterij zal wel lekker snel leegraken dus opladen tijdens het rijden lijkt me een must.
Waarom? Ik heb eens uitgerekend dat 2500 km navigeren (veelal snelweg, van A->B) slechts een paar mb kostte. Ik denk derhalve dat navigeren nauwelijks power kost. Dus ook geen enorm batterij-verbuik.

Combinatie met Winglinq?
 
Waarom? Ik heb eens uitgerekend dat 2500 km navigeren (veelal snelweg, van A->B) slechts een paar mb kostte. Ik denk derhalve dat navigeren nauwelijks power kost. Dus ook geen enorm batterij-verbuik.

Combinatie met Winglinq?
6 tot 8 uur actief BlueTooth dataverkeer een actieve GPS en het navigatie rekenwerk kosten zeker wat energie.
Ga je onderweg ook nog wat internetten, foto’s maken en delen of bellen tijdens een pauze dan gaat het nog wat rapper.

Wat is winglinq?
 
6 tot 8 uur actief BlueTooth dataverkeer een actieve GPS en het navigatie rekenwerk kosten zeker wat energie.
Ga je onderweg ook nog wat internetten, foto’s maken en delen of bellen tijdens een pauze dan gaat het nog wat rapper.

Wat is winglinq?
Valt reuze mee denk ik...... heb wel eens een dag gebruik gemaakt van de connected app met navigatie via tft van de bmw R1250R (pijltjes navigatie). GPX inladen en gaan, onderweg foto's maken en appen op de stops was geen probleem voor mijn iPhone X. Die was ongeveer half/driekwart leeg op het einde van de dag, zonder bijladen onderweg.
 
Ik gebruik de app in combinatie met het tft scherm in combinatie met Flitsmeister (ook zo'n energieverslinder). Naar mijn ervaring is de batterij na een paar honderd kilometer sturen best wel aan het leegraken. Zowel een android smartphone als m'n huidige iphone houden het dan geen dag vol ook al is het scherm gewoon uit. Navigeren doe ik niet met de BMW's connectivity app, maar met de Zumo XT.

Ik stop de smartphone nu in de tanktas, gekoppeld aan een batterypack met een capaciteit van 15000 mAh met 2,1A en 3,1A output. Gaat vervolgens ruim 3 dagen mee.
 
Ik heb een Tecmate USB lader:
1609949779510.png

Die gaat linksvoor naast de tank in de 12V aansluiting, dan een snoertje van zo'n 1,5 meter van de lader naar de telefoon in de binnenzak van mijn motorjas.
Gebeurd natuurlijk wel eens dat ik voor het afstappen vergeet los te koppelen, tot nu wordt dan het snoertje uit de Tecmate gerukt, wat ik anders met beleid zou doen.
Toen ik de Tecmate aanschafte had ik nog Nokia Windows Phone, daarvan was de accu capaciteit bar slecht. In mijn huidige iPhone 6s zit een retrofit accu die het werkelijk fantastisch doet.
Mijn moraal is eigenlijk: het is bij motor vakanties en zeker als je ook navigeert met de telefoon handig om hem ook op de motor bij te kunnen laden, je zal maar pechhulp nodig hebben en de telefoonaccu is leeg.
 
Die BMW app gebruik ik sinds de zomer in combinatie met een R1250RS. Ideaal, routes maken gaat vrij makkelijk, maar ook inladen via bijv gpx-bestand is mogelijk. Ook kan je gereden routes exporteren en opslaan. Grootste gemis is dat ie niet werkt icm mijn oude RT (2005) ;)

Voor ieder met een R1250RS, GS of R (met navi houder) - je kan op aliexpress een houdertje kopen waarmee je je telefoon in de navi steun kan plaatsen. Die heeft vervolgens een USB aansluiting om je telefoon op te laden. Kost iets van 12 euro, en je telefoon zit er erg stevig in, en door de rubbers waarmee de navisteun vast zit ook trillingsvrij (wat prettig is voor de levensduur van sommige telefoon-cameramodules).
 
Die BMW app gebruik ik sinds de zomer in combinatie met een R1250RS. Ideaal, routes maken gaat vrij makkelijk, maar ook inladen via bijv gpx-bestand is mogelijk. Ook kan je gereden routes exporteren en opslaan. Grootste gemis is dat ie niet werkt icm mijn oude RT (2005) ;)

Voor ieder met een R1250RS, GS of R (met navi houder) - je kan op aliexpress een houdertje kopen waarmee je je telefoon in de navi steun kan plaatsen. Die heeft vervolgens een USB aansluiting om je telefoon op te laden. Kost iets van 12 euro, en je telefoon zit er erg stevig in, en door de rubbers waarmee de navisteun vast zit ook trillingsvrij (wat prettig is voor de levensduur van sommige telefoon-cameramodules).
Kun je GPX sporen importeren en die opzetten naar een route?
 
Doet-ie vanzelf. Een GPX bestand met een track wordt automatisch een route. Ik vermoed dat de hele app werkt met de TomTom software, gezien ook de aanwezigheid van de kronkelroute.
 
Ik vind het wel best dat ik het "wonderwiel" alleen gebruik voor het TFT scherm. Volume regelen lukt sowieso niet met dat ding op de RS en tijdens het gebruik van de BMW NAV V en VI veranderde ik steeds het scherm als ik de knippers moest bedienen. Nu met de Zumo XT komt dat goed uit. De BMW App gebruik ik hooguit nog voor de leuk, qua ritregistratie met daarbij de inzage in de ingrepen abs en transactioncontrol.
Of t.z.t. een deel van m'n TFT scherm kan worden ingeruild voor de navigatie zal de tijd uitwijzen en dan zien we wel weer verder.
 
Ik vind het wel best dat ik het "wonderwiel" alleen gebruik voor het TFT scherm. Volume regelen lukt sowieso niet met dat ding op de RS en tijdens het gebruik van de BMW NAV V en VI veranderde ik steeds het scherm als ik de knippers moest bedienen. Nu met de Zumo XT komt dat goed uit. De BMW App gebruik ik hooguit nog voor de leuk, qua ritregistratie met daarbij de inzage in de ingrepen abs en transactioncontrol.
Of t.z.t. een deel van m'n TFT scherm kan worden ingeruild voor de navigatie zal de tijd uitwijzen en dan zien we wel weer verder.
Ik bedoelde maar te zeggen dat op de huidige RT's het wonderwiel nooit als in- of uitzoom werkt voor de Navigator V of VI en dat dit waarschijnlijk ook door werkt als je eventueel een WunderLINQ op een RT klikt.
Heeft de RT audio dan werkt het wiel in ruststand als volumeregelaar, heeft de RT geen audio dan doet het wiel in rust stand niets.
 
Laatst bewerkt:
Yep, die bedoelde ik.
Dat geïntegreerde gaat natuurlijk verder, kun je niet stoppen. En ja, met al die dig. dashboards toch prima?
En voor eigen speciale wensen, whatever, zet je dan je tel voorop.
En anders terug naar de basics. Ik heb net een 1150GS Jubileum uitv gekocht. Heerlijk!
 
Yep, die bedoelde ik.
Dat geïntegreerde gaat natuurlijk verder, kun je niet stoppen. En ja, met al die dig. dashboards toch prima?
En voor eigen speciale wensen, whatever, zet je dan je tel voorop.
En anders terug naar de basics. Ik heb net een 1150GS Jubileum uitv gekocht. Heerlijk!
Ik ben het al jaren gewend in de industrieële automatisering, in fabrieken en op schepen: we hebben afscheid genomen van losse metertjes en knoppen voor elke functie. Integratie, beeldscherm technieken, eenvoudig naar de gebruikers wensen of de situatie in te richten.
Ik vind ok al jaren dat het Navigatie doosje ver achter loopt op de huidige telefoons. De telefoons zijn veel krachtiger met betere beeldschermen.
De Navigators hebben het lang overleefd door waterdichtheid en aanraken met handschoen maar worden nu rap ingehaald.
Geldt ook voor de cockpit van de motor, ronde klokken blijven mooi, maar we hebben ook geen telefoon met draaischijf meer.
Neem het dynamische rode gebied in de LCD toerenteller: prachtig toch?
 
Gezien het TFT display van de 900XR gemakkelijk losgekoppeld kan worden ben ik benieuwd of het 1250rt TFT scherm overgezet zou kunnen worden. Niet alle functies zullen gebruikt kunnen worden, maar ik ben benieuwd of het zou werken... :?
 
Ik denk dat je dat kan vergeten want nu is de "performance"van het TFT scherm ook gekoppeld aan het type motor. Zo ziet mijn RS display, met extra sportscherm, er echt anders uit dag het GS of XR display.
Los daarvan, ik denk dat er genoeg ruimte is om de kaart ook op het huidige scherm weer te geven. Daar was tenslotte een demo van.
 
Voor ieder met een R1250RS, GS of R (met navi houder) - je kan op aliexpress een houdertje kopen waarmee je je telefoon in de navi steun kan plaatsen. Die heeft vervolgens een USB aansluiting om je telefoon op te laden. Kost iets van 12 euro, en je telefoon zit er erg stevig in, en door de rubbers waarmee de navisteun vast zit ook trillingsvrij (wat prettig is voor de levensduur van sommige telefoon-cameramodules).

Heb je misschien een linkje? Zijn er ook nadelen?
Ik krijg van BMW een nieuwe Navigator 5 omdat de oude stuk is.
Misschien het moment om de nieuwe navigator te verkopen en hier over te stappen....
 
Valt op zich wel mee. Je stapt dan gewoon over op Smartphone navigatie en dat kun je doen vanuit de BMW app of een andere oplossing zoals Google, Tomtom of wat er zoal beschikbaar is.
Wel is de bediening een stuk minder want dat gaat nog steeds het beste zonder handschoenen of de speciale handschoenen met de daarin verwerkte draadjes. Ik heb smartphones overigens op zonnige dagen op zwart zien gaan i.v.m. ietwat teveel opgelopen warmte. Vergeet niet dat je display continu aan staat èn je accu ook constant bijgeladen moet worden door o.a. de aangesloten GPS, Bluetooth, de Nav-app en eventueel nog Flitsmeister om maar even een stroomvreter te noemen. Met de BMW app kun je overigens prima tracks laden en rijden en routes maken met kronkel kwaliteit want er bestaat het vermoeden dat de navi engine van TT is.
 
Heb je misschien een linkje? Zijn er ook nadelen?
Ik krijg van BMW een nieuwe Navigator 5 omdat de oude stuk is.
Misschien het moment om de nieuwe navigator te verkopen en hier over te stappen....
Nadelen niet echt, beperkingen wellicht wel. Ik ken de navigator niet genoeg om een goede vergelijking te kunnen schetsen, maar navigeren met de BMW app bevalt mij uitstekend. Telefoon moet het wel aankunnen natuurlijk, maar m'n Samsung S10 heeft er geen moeite mee.

Dit is de eerste die ik tegenkwam toen ik op ali zocht op bmw navigator: https://m.nl.aliexpress.com/item/4000020228668.html

Er zit een extra stekkertje bij als je m zonder garmin/bmw base wil monteren, die ga ik nog even dichtsmeren met hotglue om dat contactje 100% waterdicht te maken.
 
Nadelen niet echt, beperkingen wellicht wel. Ik ken de navigator niet genoeg om een goede vergelijking te kunnen schetsen, maar navigeren met de BMW app bevalt mij uitstekend. Telefoon moet het wel aankunnen natuurlijk, maar m'n Samsung S10 heeft er geen moeite mee.

Dit is de eerste die ik tegenkwam toen ik op ali zocht op bmw navigator: https://m.nl.aliexpress.com/item/4000020228668.html

Er zit een extra stekkertje bij als je m zonder garmin/bmw base wil monteren, die ga ik nog even dichtsmeren met hotglue om dat contactje 100% waterdicht te maken.
Met verzending EUR 8,01.
Heel bijzonder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan