BMW Motorrad Connected app - navigatie

De zumo laadt je mobiel niet op. De mount van de zumo kan dat wel, maar alleen als de mount goed aangesloten is op je motor (en laadt dan ook de zumo op). De verbinding met je motor is dus niet goed.
Voor het delen van de route gebruik je uiteraard de tracklog, dat werkt veel beter dan een screenshot.
 
Zal eens kijken, aan de kabelbundel van de houder zit een USB stekker, die gebruik Ik, maar ik had het idee dat de telefoon alleen geladen wordt als de zumo in de houder zit. Jammer dat BWW bij het stuur geen lader voor de telefoon voorzien heeft ! Ik denk ervover na om een kabeltje te leggen vanaf het 12 v contactstop. De tracklog heb ik (nog ) niet gevonden.
 
De zumo aangesloten via het contact, dus als het display uit gaat laadt de zumo ook niet op, de display gaat, als de motor niet loopt, vanzelf uit. Kwam er ook achter dat je een gpx kunt experimenteren, handig om je route in bsecsmp te bekijken.
 
Sinds kort ben ik ook trotse eigenaar van een BMW met TFT scherm, ondanks dat ik dat niet wilde vanwege het ontbreken van een goed werkende navigatie dis dus alleen via de telefoon werkt.

Helaas is mijn vrees uitgekomen.
De telefoon houd het zo'n 4-5u vol en dan is deze leeg (gebruik ook de kaarten op de TFT)
Telefoon leeg ==> geen kaaten én dus geen navi..... dan sta je dus ergens in de stad en weet niet waarheen. Tenzij je natuurlijk je boeren verstand gebruikt en op de borden kijkt, maar ja, wie kan dat tegenwoordig nog ;-)
Je kunt natuurlijk de telefoon in het opberg vak leggen waarin het geladen wordt. Dat is mooi.

Echter als je dan onderweg een tankstation nodig hebt, moet je ergens veilig stoppen, wachten tot het windscherm omhoog is, vakje openen, telefoon eruit halen, kabel loshalen, tankstation zoeken, route activeren, telefoon terug in het vakje, kabel aansluiten, deksel dicht en doorrijden.
En dat alles met een aantal motorrijders achter je die in de zon staan te bakken of in de regen staan te verzuipen.

Een GPX inladen gaat prima.
Echter de in de afgelopen jaren verzamelde POI's ben je kwijt, die zie de app nml. helemaal niet.
Of je leest alleen de POI's in, maar dan ben je de route kwijt. En de POI's worden standaard gesorteerd en dus ben je ook de volgorde kwijt.
Als het je dan lukt deze POI's weer in de goede volgorde te zetten maakt de app een nieuwe route, maar die wijkt bijna altijd af van de origineel gemaakte route. Dus moet je van te voren een route maken speciaal voor de BMW app met extra veel waypoints.

En zo zijn er nog een aantal punten te noemen waar ik jullie niet mee wil vervelen.

Dus wat mij betreft is er nog veel werk aan de winkel.
Of met grote teleurstelling een extra navi aanschaffen bovenop de extra telefoon. Maar dat wordt dan natuurlijk niet de Navigator VI :-(
 
Voor BMW is er nog veel werk aan de winkel.

Ik denk dat ik de mogelijkheden en onmogelijkheden van de app al wel gezien heb.
Maar ik laat me graag bijpraten.
 
Echter als je dan onderweg een tankstation nodig hebt, moet je ergens veilig stoppen

Tijdens het rijden kan je POI’s selecteren en als viapunt in de route (track) zetten.
Het beste is om met track’s te rijden i.p.v. routes
 
waar je op doelt, denk ik, is dat je de turn-by-turn navigatie op de TFT maar niets vindt? Zelf gebruik ik de cradle met he telefoon voor je neus, dan werkt het wel prima tot hiertoe. Mis enkel de functionaliteit rond flitsers en andere meldingen maar daar draait flitsmeister dan voor in de achtergrond.

Edit: niet helemaal duidelijk wat voor motor je hebt, mijn ervaring gaat over de GS.
 
Laatst bewerkt:
Edit: niet helemaal duidelijk wat voor motor je hebt, mijn ervaring gaat over de GS.
..., wachten tot het windscherm omhoog is, vakje openen, telefoon eruit halen, kabel loshalen, tankstation zoeken, route activeren, telefoon terug in het vakje, kabel aansluiten, deksel dicht en doorrijden.
Denk een R1250RT of een K1600, beiden met het grotere scherm dan de RS, R en GS hebben.
 
idd K1600 met opberg vak voor de telefoon.
Tijdens het rijden kan ik niets selecteren, tenzij je boven beschreven procedure volgt.
En alleen de Poi's erin zetten kan en dan zie je die ook, maar dan maakt de app een eigen route i.p.v. de vooruit gemaakte en/of gekregen route.
En aangezien wij redelijk wat rijden, willen we wel de mooie wegen rijden en niet altijd de door BMw of TomTom gekozen wegen die zogenaamd bochtig zijn, maar dan wel door een dorp met tig stoplichten erin.

Met een paar mensen rijden wij regelmatig als voorrijder in één of meerdere groep(en). En dan kun je niet 'even' op je telefoon gaan zitten spelen.
Die punten zitten normaliter van te voren in de route opgeslagen.
En juist die punten zijn allemaal weg bij het inlezen van de GPX Route en/of Track.

Als je alleen rijd of het je niet uitmaakt welke wegen en/of pauzeplaatsen gekozen worden met het rijden van A naar B dan werkt de app prima.
Behalve dan, dat nu de POI's alfabetisch gesorteerd worden i.p.v. de volgorde van de route handhaven. Dus die moet je allereerst opnieuw in de juiste volgorde zetten.

Een voorbeeldroute :
Als je daar in de buurt komt zie je automatisch de iconen en weet je wat er is.
Tevens zie ik op het scherm hoeveel km en hoe laat ik bij het eerstvolgende waypoint/POI kom.
Testscherm.jpg


Dit is de beste benadering die geschikt is voor de app :
Veel meer waypoints nodig. Namen kunnen wel maar dan ben ik de volgorde van de route kwijt omdat deze gesorteerd worden.
Letters wel en dan blijft het enigzins in de juiste volgorde staan.
Nadeel is dat ik niet deze route krijg maar een redelijk lijkende met een aantal afwijkende stukken weg.
Rechtsonderin wordt bv zo'n hele lus afgekort ==> 16km minder :-(

Testscherm2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waar zijn de tijden gebleven dat thuis aan de keukentafel de route werd uitgestippeld aan de hand van een papieren landkaart, waarna de steden op de route op een blaadje werden geschreven, en dit blaadje vervolgens op de tank werd geplakt :Y.
 
Ik gebruik sinds kort ook die bmw navigator app. Het grootste probleem is dat het ding weigert om Nederlands te praten.

De volumetest is netjes in het Nederlands, maar aanwijzigen zijn in het Engels, met een zwaar Nederlands accent. Straatnamen worden wel in het Nederlands uitgesproken, maar je krijgt dus "keep left on A2", waarbij A2 Nederlands is en de rest Engels.

Iemand enig idee?
 
Bij
Ik gebruik sinds kort ook die bmw navigator app. Het grootste probleem is dat het ding weigert om Nederlands te praten.

De volumetest is netjes in het Nederlands, maar aanwijzigen zijn in het Engels, met een zwaar Nederlands accent. Straatnamen worden wel in het Nederlands uitgesproken, maar je krijgt dus "keep left on A2", waarbij A2 Nederlands is en de rest Engels.

Iemand enig idee?
Bij de navigatie instellingen kun je kiezen voor " taal van het land" of " taal van het toestel" voor zover ik dat zo snel gezien heb. Kan dus dat je eventueel je toestel in de Engelse taal hebt staan en de app daar dus mee mee doet ?
 
Hier gisteren voor de aller eerste keer met de app kunnen rijden.

Mijn bevindingen:
- Hij is wat hardnekkig in het niet roteren van het scherm als de motor in de garage staat; pas bij draaiende motor deed ie dat bij mij goed...
- In de gewone "rijd daar en daar naartoe" modus werkte het magische wieltje aan de linker stuurhelft als een trein.
- Zodra ik een GPX route ging rijden was dat ineens over: de kaartmodus stond muurvast in 1 verhouding en de knop deed niets meer tot ik handmatig de app stopte.

Of doe ik dan dingen verkeerd ? De bron van de GPX file was een website; moet er wellicht handmatig e.e.a. uit die file gehaald worden?
 
Ik gebruik sinds kort ook die bmw navigator app. Het grootste probleem is dat het ding weigert om Nederlands te praten.

De volumetest is netjes in het Nederlands, maar aanwijzigen zijn in het Engels, met een zwaar Nederlands accent. Straatnamen worden wel in het Nederlands uitgesproken, maar je krijgt dus "keep left on A2", waarbij A2 Nederlands is en de rest Engels.

Iemand enig idee?
Als je een Iphone hebt kan het ook interessant zijn om eens na te kijken welke taal je app oppikt vanuit je telefoon instellingen. Je kan dat per app instellen bij instellingen. Heb daar zelf al wel eens last mee gehad met iets anders, app die plots geheel in het Frans stond.
 
Afgelopen weekend de BMW Connected App getest met cradle. Voor 3 dagen (+/- 1400 KM)
(BMW S1000XR zonder TFT scherm)


Begonnen met Android toestel (S10+) Apps versie 4.3.3

Route geladen en we konden gaan. Onderweg geen vreemde dingen/zaken mee gemaakt.

De volgende dag wilde route/track niet laden. Telkens de melding: ‘geen route’ als ik de route/track wilde laden. Route verwijderd uit App. Daarna weer opnieuw ingeladen maar probleem bleef.

Gelukkig had mijn vrouw de oude Garmin (395) bij zich. En hebben we daar maar verder mee gereden.

Tijdens de pauze toch nogmaals eens beter gekeken. Ik had ook mij iPhone (13 Pro) bij me met de app. Daar werkte de route meteen. Dus lag niet aan de route/track die ik wilde laden.
Op de S10+ gekozen om de app te verwijderen (kaarten zijn dan ook weg). De app opnieuw geïnstalleerd en de juiste kaarten geïnstalleerd. En ja hoor, de route deed het nu wel. Hij moest ook weer opnieuw gekoppeld worden aan de cradle natuurlijk.
Toen de keus gemaakt om met de iPhone verder te rijden. (app versie iPhone 5.0.1). Heb ik tenminste een idee wat het verschil is tussen IOS en Android versie van de app.
De rest van de dag en de volgende dag de IPhone maar gebruikt.

Algemene bevindingen tot nu, zowel op Android als iPhone:
  • De herberekening van de route is niet uit te schakelen. Is wel lastig, vooral bij wegomleidingen, want hij wil telkens terug. Als je eenmaal weer terug bent op de route dan pakt hij de route wel weer op, maar dat duurt even.
  • Soms klopt de route niet. Extra lusje gehad terwijl de Garmin/Track iets anders aangaf.
  • Het scrollwiel (multicontroller) aan het stuur van de motor i.c.m. met de app werkt goed. Fijn om vanaf de motor te kunnen inzoomen, vooral bij het omrijden.
    Alleen om een adres in te geven kan dit dan weer niet gebruikt worden.
  • Tijdens het rijden kun je niet alle zaken aanpassen, bv route laden, daarvoor moet je stilstaan (veiligheid dingetje denk ik)
  • Draadloos opladen werkt goed. (Voor de zekerheid had ik ook extra USB-C kabels bij, maar deze niet nodig gehad omdat het draadloos opladen goed werkt. (Bij de iPhone heb ik wel mijn hoesje eraf moeten halen. Hoesje te dik).
  • Synchroniseren van de routes tussen de telefoons gaat goed via de BMW ID
Verschillen Android vs IPhone

Ik heb het idee dat de app op de iPhone iets verder is dan op Android.
Op de iPhone zie ik meer POI, wegwerkzaamheden en hoe druk het is op de weg. (rode, gele, groene lijn naast de weg)
Wat mis ik (misschien ook wel verwend door Garmin):

Duidelijke zichtbaarheid van tankstations/restaurants; We reden langs tankstations, maar die worden niet weergegeven. Zoeken kan wel, maar ik zou ze graag willen zien tijdens het rijden. (Nu maar aan mijn vrouw gevraagd (via headset) ‘laat me even weten wanneer we een tankstation op de route tegen komen’, want zij kon dat dus wel zien op de oude Garmin)

Conclusie

Is wel wennen als je jaren met een Garmin onderweg bent en je gaat iets anders gebruiken.
Maar voorlopig zal ik de app blijven gebruiken zowel op de Android als iPhone. En zorgen dat mijn vrouw mee gaat met de Garmin.;)
 
Algemene bevindingen tot nu, zowel op Android als iPhone:
  • De herberekening van de route is niet uit te schakelen. Is wel lastig, vooral bij wegomleidingen, want hij wil telkens terug. Als je eenmaal weer terug bent op de route dan pakt hij de route wel weer op, maar dat duurt even.
  • Soms klopt de route niet. Extra lusje gehad terwijl de Garmin/Track iets anders aangaf.

Heel herkenbaar; ook als je voor een afsluiting komt (een brug die compleet eruit lag) en je rijdt "op gevoel" om, dan probeert ie eindeloos terug te sturen...

Tijdens een rondje Zuid-Vechtdal afgelopen zondag ook enige keren gehad dat ik een weg recht over moest steken (route) en dat de instructie was "sla links af". Deed ik dat dan kreeg ik binnen 10 meter de instructie "sla rechts af" maar dan rijd je dus al op de weg dwars op de route...
 
Herberekenen is altijd wel een dingetje, bij het rijden van een route of spoor wil je dat eigenlijk helemaal niet.
Bij een route of spoor is het handiger om bij een noodzakelijke afwijking van de route zelf middels het kaartje een alternatief te zoeken en verderop weer op de route te komen waarna de navigatie vanzelf hervat wordt (met de oude Navigator VI duurt dat hervatten vaak wel even).
Rij je gewoon van een beginpunt naar een einddoel dan is herberekenen meestal wel prima (wat ik wel eens deed is om in het wilde weg ergens heen te toeren, daarna de navigator opdracht geven naar huis te navigeren en vervolgens toch weer lekker naar eigen inzicht hier en daar af te wijken van de voorgestelde route).
 
Voor de Android telefoon gebruikers;
Vanmorgen was automatisch een nieuwe versie van de app 5.1.1. geïnstalleerd op mijn telefoon, met nu ook RTTI functionaliteit, moest wel de kaarten opnieuw downloaden

.Screenshot_2023-11-29-08-41-41-76_7f972b1382a6634cb83c17fd67d5c213.jpgScreenshot_2023-11-29-08-43-56-44_7f972b1382a6634cb83c17fd67d5c213.jpgScreenshot_2023-11-29-08-42-26-39_7f972b1382a6634cb83c17fd67d5c213.jpgScreenshot_2023-11-29-08-41-52-44_7f972b1382a6634cb83c17fd67d5c213.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan