BMW Navigator lock op BMW R1200RT LC

AntoonT

Rookie
30 jan 2017
17
0
Leusden
Ik ben recent van een Honda Deauville naar een nieuwe BMW R1200RT LC met o.a. centrale vergrendeling over gegaan.
De mount van de BMW Navigator is niet in de centrale vergrendeling opgenomen.
En daarom ben ik zelf aan het prutsen en fröbelen gegaan om dat probleem op te lossen.
Het resultaat daarvan is in onderstaande plaatjes en tekst te zien.


DSC_013.JPG

De schoot van het slot bestaat uit 2 lagen van 15x2 mm aluminium strip en is in de bouwmarkt/doe het zelf zaak verkrijgbaar.
De maten in de afbeelding zijn in mm.
De 2 lagen zijn met Bison Kombi Metaal 2-componenten lijm op elkaar gelijmd waardoor de totale dikte van de schoot 4 mm wordt.


DSC_014.JPG

Dit is de ander kant van de schoot van het slot en is aan rechter bovenkant iets schuin gemaakt i.v.m. de vorm van de lip van BMW Mottorrad mount.
Het messing kabel koppelstuk is het binnenwerk van een kroonsteentje en is met Bison Kombi Metaal 2-componenten lijm op de schoot gelijmd.


DSC_015.JPG

De opvulling van de geleidingsgleuf voor de schoot bestaat uit een stuk 15x2 mm aluminium strip + een ~0,6 mm dik stuk hard plastic uit een blister verpakking.
Deze zijn met dubbelzijdig plakband aan elkaar geplakt en vervolgens in de geleidingsgleuf geplakt.


DSC_016.JPG

De ander kant van de geleidingsgleuf met aan de bovenkant een stukje plastic van ~2,5 mm dikte met 2-componenten vast gelijmd.


DSC_017.JPG

De schoot gemonteerd in de geleidingsgleuf.


DSC_027.png

Dit is de onderzijde van het (gedemonteerde) opbergvak links.
Het slot van het opbergvak wordt door de centrale vergrendeling bediend en wordt door de extra gemonteerde bowdenkabel ook gebruikt om de schoot van het navigatorslot te verschuiven.
De binnenkabel is de binnenkabel van de Reely 10405 Bowdenkabel .
De gaffelkop van de binnenkabel is d.m.v. een 2mm gaatje aan de behuizing van het opbergvak vast gemaakt.
De buitenkabel is los of als universele versnellingskabel voor de fiets bij de fietsenmaker verkrijgbaar.
Het is belangrijk dat de kop van de kabelbinder zoo klein mogelijk is i.v.m. de afstand tot het plastic schild van de tank.


DSC_022.JPG

Voor de montage van de buiten kabel heb een oude aanwezige kabelbinder montageblok aan de binnenkant van de behuizing gelijmd.
Degene die het dichtste in de buurt komt is deze (suggesties voor een betere versie zijn welkom).
In bovenstaande plaatje moet de kabelbinder nog aangetrokken om de buitenkabel definitief t.o.v. de behuizing te fixeren.


DSC_025.JPG

Het resultaat wanneer de centrale vergrendeling unlocked is en de navigator m.b.v. de drukknop verwijderd kan worden.


DSC_026.JPG

Het resultaat wanneer de centrale vergrendeling locked is en de navigator m.b.v. de drukknop NIET verwijderd kan worden.

Suggesties/verbeteringen op de handleiding zijn van harte welkom. :W
 
Laatst bewerkt:
IK las net een goede tip op het BMW RT forum!
Op zich de meest simpele oplossing die niets kost maar wel effectief is:

Verwijder het knopje waarmee je de ontgrendeling bedient en neem een staafje met je mee (in bv een van de afsluitbare vakjes, waarmee je de ontgrendeling nog kunt bedienen.

Om de knop, eigenlijk is het een hol plastic staafje, te verwijderen moet je wel even de bovenbouw van de motor eraf halen. Binnenin het staafje zit een soort palletje wat je in moet drukken om het onderdeel eruit te kunnen trekken.
Dus niet als een wilde aan die knop gaan staan trekken want dan komt het niet goed!

http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=13954
 
Hoi
ik begrijp iets niets je hangt de binnenkabel vast aan het linker opbergvakje. De buitenkabel leg je vast aan het bewegend gedeelte van het opbergvakje aan de andere kant hang je dan weer de buitenkabel met een kabelbinder zodat deze niet kan bewegen. Het binnenste hang je dan vast aan het slotje maar die kabel beweegt niet of heb ik iets over het hoofd gezien?

Groeten Jean-Pierre
 
Aan de kant van het linker opbergvak beweegt de binnenkabel t.o.v. de buitenkabel.
Aan de de andere kant van de kabel beweegt daarom de binnenkabel ook t.o.v. de buitenkabel.
Omdat aan de andere kant de buitenkabel met een kabelbinder gefixeerd is zal de de binnenkabel de schoot heen en weer bewegen.
Dit laatste is op de laatste 2 afbeeldingen te zien.
Overigens werkt de navigator lock na 2 jaar nog steeds 100% zonder enige wijziging. *O*
 
Ok bedankt.
Kabel is al geïnstalleerd nog juist die stukjes in aluminium maken. Systeem werkt inderdaad perfect. Mijn kabel kwam met een buitenkabel voor de prijs van nog geen 3€ dus zal ik deze gebruiken.

Nogmaals bedankt voor deze geniale en goedkope oplossing.
 
Toch heb ik slechte ervaringen met plakzadels en andere gelijmde verbindingen, zeker als het warm wordt (en het kan zeer warm worden met je motor in de zon).
Liever haal ik de Navgiator gewoon los als ik de motor even moet verlaten, brengt mensen ook niet in de verleiding er aan te gaan sjorren.
 
Toch heb ik slechte ervaringen met plakzadels en andere gelijmde verbindingen, zeker als het warm wordt (en het kan zeer warm worden met je motor in de zon).
Liever haal ik de Navgiator gewoon los als ik de motor even moet verlaten, brengt mensen ook niet in de verleiding er aan te gaan sjorren.
De bison twee component metaallijm heeft een bereik van -60°C tot 100°C. Plakzadel originele plak eraf en 100% pattex heeft een bereik van -40°C tot 110°C. Het mag best warm worden.
 
De bison twee component metaallijm heeft een bereik van -60°C tot 100°C. Plakzadel originele plak eraf en 100% pattex heeft een bereik van -40°C tot 110°C. Het mag best warm worden.
Ik weet het, vliegtuigen worden ook gelijmd.
Gelukkig bestaat mijn motor nog voor het grootste deel uit las en schroefverbindingen 8-)
 
Afbeeldingen in in het originele beschrijving opnieuw toegevoegd (geüpload naar motor-forum.nl).
Oorspronkelijk waren de afbeeldingen geüpload naar tinypic.com met een link in de beschrijving.
Tinypic.com is, zonder enige waarschuwing, verdwenen.
 
IK las net een goede tip op het BMW RT forum!
Op zich de meest simpele oplossing die niets kost maar wel effectief is:

Verwijder het knopje waarmee je de ontgrendeling bedient en neem een staafje met je mee (in bv een van de afsluitbare vakjes, waarmee je de ontgrendeling nog kunt bedienen.

Om de knop, eigenlijk is het een hol plastic staafje, te verwijderen moet je wel even de bovenbouw van de motor eraf halen. Binnenin het staafje zit een soort palletje wat je in moet drukken om het onderdeel eruit te kunnen trekken.
Dus niet als een wilde aan die knop gaan staan trekken want dan komt het niet goed!

GPS steun R1200RT LC - BMW RT BOXER FORUM - NEDERLAND
Werkt inderdaad perfect en is een kwartiertje werk.
De snelle dief heb je hier in ieder geval mee ontregeld.
De knop goed bewaren, want het kan zomaar zijn dat BMW een compleet nieuwe Garmin montage set voor zal doorberekenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan