BMW R 1100 GS elektrisch probleem

M0tourist

Die hard MF'er
5 aug 2009
753
1
Schiedam
Facebook
Instagram
Ik heb een bmw R 1100 GS uit 97.

Een paar weken geleden wilde ik gaan rijden,toen was de accu leeg. De motor Had heel de winter op de druppellader gestaan, maar de aansluiting met de motor bleek niet goed.

Ik heb de sigarettestekeer vervangen, accu opgeladen en na laten kijken bij een motorzaak en weer terug gezet.

Ging ik gisteren rijden, starten, lopen, helemaal goed. Wil ik gisterenmiddag terug rijden naar huis, was hij zo dood als een pier. Ik heb hem met startkabels gestart en naar huis gereden.

Toen ik thuis was motor uitgezet. Meteen daarna weer geprobeerd te starten, weer zo dood als een pier.

Na het eten heb ik mn multimeter gepakt, toen bleek de accu gewoon 13V te geven. Zodra ik mn sleutel omdraaide de was hij weer zo dood als een pier en gaf hij op de multimeter 0V aan.

Heb hem op de druppellader gezet, die gaf een volle accu aan.

Vanmorgen heb ik weer de multimeter op de accu gezet, toen kreeg ik variërende metingen tussen 6.1V en 5.6V binnen 1 tot 2 seconde. Dat was zonder het contact aan te zetten, toen ik de sleutel omdraaide gaf hij weer 0V. Daarna was het zonder contact stabiel op 4.6V.

Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn?

Zelf denk ik aan de spanninsregelaar of load relief relais.

Alvast bedankt!
 
die accu is dood. nieuwe en klaar ben je bijna. accu's vinden een langere periode aan de lader vaak niet fijn (hoe mooi de verkoop praat ook is) voortaan gewoon 1 keer per maand een dag aan de lader is meer dan genoeg om hem gebruiksklaar te houden.
en nadat je de accu hebt vervangen zal je voor een lekkere motorloop even moeten controleren of de gaskabels goed in de tonnetjes zit en niet er op staat en de TPS opnieuw moeten inleren. contact aan paar keer van gas dicht naar gas vol open en dan het contact weer uit en je bent echt klaar om weer lekker te gaan rijden.
 
Meet je op de accupolen of op de klemmen?
Zitten de klemmen goed vast?
Als je op de polen zo'n lage spanning meet is je accu kapot, of hij laad niet bij.
 
De spanning meet ik via de sigarettestekeer, die zit rechtstreeks op de accu. De klemmen zitten ook goed vast.

Op zich kan ik me vinden in een kapotte accu, ware het niet dat de accu 2 weken geleden is nagemeten. Al geeft dat natuurlijk geen 100% garantie.

De accu staat niet continue op de lader, die is via een timer 3x per week 2 uur aan.

Wat ik raar vond is dat de motor compleet dood was zodra ik het contact aan deed. Op de multimeter kreeg ik dan ook echt 0 V en ook de lampjes en klok gaan uit. Zodra het contact weer uit wad kreeg ik weer 13V.

Ook het fluctueren gisteren tussen 6.1 en 5.6 was raar...

Vorig jaar heb ik wel de accu vervangen voor een Gel accu.
 
Je schrijft in de opening "heel de winter op de druppellader gestaan, maar de aansluiting met de motor bleek niet goed." Hierboven schrijf je "De accu staat niet continue op de lader, die is via een timer 3x per week 2 uur aan."
Dat is twee keer niet goed voor de accu. Eerst is die accu afgelopen winter helemaal leeggelopen en dat is al heel slecht voor een accu, zeker als hij langere tijd leeg is geweest. Hierboven schrijf je 3 x in de week 2 uur aan de lader. Als dat die zelfde druppellader is, geef je dat ding geen enkele kans om zijn druppellader programma te doorlopen. Waarom koop je hem dan? Zet hem dan 1 x in de 2 weken 24 uur aan. Mijn Motobatt accu is 5 jaar oud en hangt bij langdurig niet gebruiken van de motor continu aan die druppellader. Dan kan die zijn hele programma volledig draaien. Als ik de motor 4 weken niet gebruik, hangt hij niet aan de lader. Het analoge klokje op het dashboard loopt door en die motor start toch gewoon.
Die accu van jou lijkt toch echt de boosdoener, die heb je mishandeld.
 
Laatst bewerkt:
@v.d.v:
Ik heb rechtstreeks op de accu-polen gemeten, dat geeft geen verschil.

@Beekberger:
Het druppelprogramma van een optimate is een half uur, met daarna een half uur een testprogramma. Een periode van 2 uur zou afdoende moeten zijn om de accu te onderhouden.
Dat de acuu toast kan zijn kan ik me opzich in vinden, maar ik twijfel of dat het probleem oplost.

Verder info:

De accu die erin zit is een DELO gel accu (51814 / 51913 12V/19AH).

Ik heb inmiddels een Saito Pro-charger gekocht, waarop beter te zien is of de lader ook daadwerkelijk wat doet.

Ik heb de motor zaterdag op de lader gezet, vervolgens gaf de lader zondag 'defect' aan.
Ik heb gisteren de accu uit de motor gehaald en los op de lader gezet, die laad vervolgens gewoon op en doorloopt het druppelprogramma.

De vraag is, hoe kan het dat de ladder defect aangeeft als hij ingebouwd is en normaal laad als hij los staat?
 
De verbindingen met de accu-polen zijn goed. Het meetverschil tussen direct op de polen en via de plug heb ik niet opgeschreven, maar was orde grote 0.05V.

Ik ben nog een post op dit forum (of het GS-forum, weet ik niet meer uit mn hoofd) tegen gekomen, met nagenoeg dezelfde symptomen.

Het probleem in dat topic werd veroorzaakt door een defect in de startmotor, met name losse magneten.
 
De verbindingen met de accu-polen zijn goed. Het meetverschil tussen direct op de polen en via de plug heb ik niet opgeschreven, maar was orde grote 0.05V.

Ik ben nog een post op dit forum (of het GS-forum, weet ik niet meer uit mn hoofd) tegen gekomen, met nagenoeg dezelfde symptomen.

Het probleem in dat topic werd veroorzaakt door een defect in de startmotor, met name losse magneten.
de startmotor staat geheel los vd accu spanning zolang de startmotor niet bekrachtigt wordt.

oid betekent of iets dergelijks, zoals een slechte massakabel oid
 
@v.d.v:
Ik heb rechtstreeks op de accu-polen gemeten, dat geeft geen verschil.

@Beekberger:
Het druppelprogramma van een optimate is een half uur, met daarna een half uur een testprogramma. Een periode van 2 uur zou afdoende moeten zijn om de accu te onderhouden.
Dat de acuu toast kan zijn kan ik me opzich in vinden, maar ik twijfel of dat het probleem oplost.

Verder info:

De accu die erin zit is een DELO gel accu (51814 / 51913 12V/19AH).

Ik heb inmiddels een Saito Pro-charger gekocht, waarop beter te zien is of de lader ook daadwerkelijk wat doet.

Ik heb de motor zaterdag op de lader gezet, vervolgens gaf de lader zondag 'defect' aan.
Ik heb gisteren de accu uit de motor gehaald en los op de lader gezet, die laad vervolgens gewoon op en doorloopt het druppelprogramma.

De vraag is, hoe kan het dat de ladder defect aangeeft als hij ingebouwd is en normaal laad als hij los staat?
als de acculader goed aangeeft als je buiten de motor laadt laat hem dan na het laden even staan en meet na een paar uur even of hij nog spanning vast houd. is de spanning zakkende dan is je accu rot. houd hij wel spanning zorg dan dat je bij het terug bouwen even de lekstroom meet. ook een hoge lekstroom kan er voor zorgen dat de lader een defect aangeeft omdat de lader maximaal laad en de accu spanning toch lager wordt. heb je geen of weinig lekstroom dan het contact aan en spanning meten. stort de spanning in met contact aan dan is de accu rot. en een groot nadeel van gelaccu's is dat ze meestal niet aankondigen dat ze kapot gaan. ik heb ze al meegemaakt die prima de motor starten bij het weggaan uit huis maar na de benzine stop waren ze zo dood als een pier.
 
Ik heb hetzelfde een paar weken geleden ook gedaan, toen zakte de spanning na een week terug tot ongeveer 12.8V (natuurlijk ben ik het briefje kwijt waar dat op stond).

Morgenavond maar de lekstromen checken, als dat niks oplevert mn startmotor er uit halen en kijken of dat het is...
 
De verbindingen met de accu-polen zijn goed. Het meetverschil tussen direct op de polen en via de plug heb ik niet opgeschreven, maar was orde grote 0.05V.

Ik ben nog een post op dit forum (of het GS-forum, weet ik niet meer uit mn hoofd) tegen gekomen, met nagenoeg dezelfde symptomen.

Het probleem in dat topic werd veroorzaakt door een defect in de startmotor, met name losse magneten.

Losse magneten in de startmotor is idd een kwaaltje van die dingen (heb het ook gehad in de S)
Alleen lijkt mij dat hij dan ook niet start als je er startkabels op zet, als dat het euvel is....
 
Ik heb vanmorgen nog even de spanning gechecked, dat was 13.11V.

Wat ik zo begreep van de losse magneten is dat er meer stroom wordt gevraagd als de accu kan leveren. Waarschijnlijk hielpen de startkabels hem net over het dooie punt heen.

Een andere mogelijkheid is dat er iets anders defect is, omdat de de acculader niet goed was aangesloten (eigenlijk maar 1 pool). Maar voor zover ik weet doet de acculader niks zolang er maar 1 pool is aangesloten....
 
Meet je op de accupolen of op de klemmen?
Zitten de klemmen goed vast?
Als je op de polen zo'n lage spanning meet is je accu kapot, of hij laad niet bij.

Ik heb de startmotor los gehaald en bekeken, dat was in orde. De startmotor is uit 2009 en heeft geen gelijmde magneten meer.

Daarna alles in elkaar gezet en de accu aangesloten. Toen bleek het hulpstukje op de - pool niet helemaal vast te zitten |(

Anyway het werkt weer nu lekker :]
 
Ik heb de startmotor los gehaald en bekeken, dat was in orde. De startmotor is uit 2009 en heeft geen gelijmde magneten meer.

Daarna alles in elkaar gezet en de accu aangesloten. Toen bleek het hulpstukje op de - pool niet helemaal vast te zitten |(

Anyway het werkt weer nu lekker :]

Wat is er misgegaan sinds:
Meet eens rechtstreeks op de accupolen. Misschien heb je ergens een overgangsweerstand.
 
Daarom ga ik er altijd vanuit dat een TS achterlijk is :X

Je bedoeld dat hij of zij de waarheid niet spreekt. Ik pas altijd dit trucje toen als mensen me bellen dat de computer het niet doet. Ik vraag niet meer of de stekkers er inzitten. Voelen ze zich niet serieus genomen. Zo simpel kan het toch niet zijn het moet complex zijn anders hadden ze de vraag niet gesteld. Ze zijn toch niet achterlijk....

Ik vraag daarom om alle stekkers een voor een los te maken aan beide kanten van de kabel en er weer opnieuw in te steken. Dan opeens ohh das gek de stekker zit er niet in.

Zelfde geldt voor aan het en uit zetten van de computer. Niet vragen om aan te zetten. Vraag om de aan/uit knop in te drukken.

Dus vraag ze voortaan om de accu polen los te maken en weer vast te schroeven. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan