BMW R 1200 GS

Wat is de betere toer / sport fiets

  • BMW R 1200 GS

    Stemmen: 46 76,7%
  • Honda VFR 800 Fi

    Stemmen: 2 3,3%
  • Yamaha FJR 1300

    Stemmen: 8 13,3%
  • BMW R 1100 S

    Stemmen: 4 6,7%

  • Totaal aantal stemmers
    60
Lekker belangrijk... :Z
Dit topic gaat over een BMW 1200GS en niet over jappen, yanks en italianen... :X :X :X
Ach ja..

Nog ff over de 1200GS, vind het een mooie fiets met erg mooie technieken..
Maar zal het nooit als eerste kopen, laat die kinderziektes maar over aan andere mensen..
Ga over twee jaar wel kijken naar iets anders, misschien wel de 1200GS..
 
Ik heb zo een vage kennis hier op MF en die rijdt op zo'n gevaarte. Heeft in 5500 km (3 maanden) reeds 4 keer bij de dealer gestaan met problemen. Cardan lager aan gort, brandstof meter die niet werkt en nu al tweemaal met injectieproblemen, waardoor dat kreng steeds stil valt... B|

Nou heeft hij een van de allereersten en dus krijgt hij ook de kinderziektes. Het is te hopen dat hij er nog meer krijgt, want daar hebben de toekomstige GS rijders baat bij... ;)

Sommige idioten krijgen alles stuk :X
 
Die nieuw GS is een hele fijne fiets. Sneller en krachtiger dan de wat gedateerde, maar immer nog mooie, R1100S die ik zelf nog een jaartje gehad heb. Het nieuwe blok loopt ook soepeler en rustiger. Allroads zijn toch wel een beetje de toermotoren van vandaag heb ik zo het idee. Beste alternatief, voor niet BMW-liefhebbers, is in mijn ogen de Honda Varadero. Da's ook een fijne fiets. Jammer alleen dat die geen cardan heeft maar dat is een persoonlijke voorkeur waar ik erg aan hecht.

een testrit zegt veel maar is eigenlijk te kort. Gewoon zo'n fiets een dag huren en er veel mee rijden. Dat is de investering echt wel waard. Zitcomfort en ergonomie bijvoorbeeld kun pas echt goed beoordelen als je er een aantal uren op gereden hebt.

succes!
 
Vandaag gereden op de 1200GS, wat een heerlijke stuurfiets!! :9~ Natuurlijk is het heel andere fiets dan ik normaal gesproken mee rij, maar ik heb me ontzettend vermaakt op de dijkjes. De eerste kinderziektes doen zich wel voor lees en hoor ik her en der, maar als die verholpen zijn is het een prachtfiets. Lekker licht en ontzettend makkelijk de bocht in te leggen. Ik zou er zeker een testrit mee maken voordat je een besluit neemt!
 
Vandaag gereden op de 1200GS, wat een heerlijke stuurfiets!! :9~ Natuurlijk is het heel andere fiets dan ik normaal gesproken mee rij, maar ik heb me ontzettend vermaakt op de dijkjes. De eerste kinderziektes doen zich wel voor lees en hoor ik her en der, maar als die verholpen zijn is het een prachtfiets. Lekker licht en ontzettend makkelijk de bocht in te leggen. Ik zou er zeker een testrit mee maken voordat je een besluit neemt!

TIP: maak een goede proefrit met zomerhandschoenen aan. Persoonlijk vind ik de handvatten wat iel en krijg last van kramp in mijn handen.
 
Ook ik heb gisteren een proefrit gemaakt op de R1200 GS terwijl mijn R 1150 RT op beurt was. Het is een geweldig leuke motor, lekker veel power en erg makkelijk een bocht in te gooien. over wat dijkjes heen geweest en ik had het idee, dat dat harder ging dan normaal op mijn 1150 RT, terwijl ik die al een jaar heb! zo gemakkelijk rijd je weg op de 1200 GS. geeft meteen erg veel vertrouwen, en heeft meer dan genoeg power om niet snel te gaan vervelen, vermoed ik.
Ik ben zelf helemaal van de toermotoren, lekker luxe en comfortabel, maar moet eerlijk toegeven dat de 1200 GS toch meer een leuke spelefiets is (het enige wat "mist" aan m'n RT)die ook erg goed allround in te zetten is! zou er zo op en neer mee naar m'n werk gaan, en je kunt er ook redelijk goed mee doorrijden in de winter denk ik.

groetjes els
 
Ik vraag me af in hoeverre het motorblok de 1200 vernieuwd is? De betrouwbaarheid van mijn laatste BMW, een R1100RT van '97, was dusdanig teleurstellend dat ik na 17 jaar / 400.000 km BMW rijden op 7 modellen ik toch maar es op wat anders ben overgestapt. Ik blijf een BMW fan niettemin, en ook de dealers en after-sales zijn erg goed (b.v. na 3 jaar nog geheel gratis een nieuwe koppeling gekregen toen de vierde door WEER een gebroken olie-keerring doordrenkt was met olie), dus wie weet....?
 
Ik heb er op gereden en was gelijk verkocht.... Voor mijn gevoel stuurt de GS gemakkelijker dan mijn huidige CBR600RR en dan ook nog eens met twee vingers in de neus.....

Nog twee weekjes slapen dan staat er een blauwe R1200GS in de schuur..... :]
 
Ik heb er op gereden en was gelijk verkocht.... Voor mijn gevoel stuurt de GS gemakkelijker dan mijn huidige CBR600RR en dan ook nog eens met twee vingers in de neus.....

Nog twee weekjes slapen dan staat er een blauwe R1200GS in de schuur..... :]

heb je je CBR600RR erop ingeruild of komt de GS erbij?
ik rijd nu trouwens 1 jaar/ 30.000 km op een RT en heb er nog nooit wat mee gehad (afkloppen), dus ik vind mijn BMW wel lekker betrouwbaar... misschien gewoon pech gehad?

groetjes els
 
Ik heb hem ingeruild.... twee machientjes is helaas niet voor me weggelegd....

De keuze is ook ingegeven door het feit dat ik teveel lichamelijke klachten kreeg door de RR.. Hiervoor had ik een TDM900.. Dus was al meer allroad georienteerd... Kan nu tenminste weer lekker ontspannen de weekends erop uit en eens een keer langere trips maken...

Heb ook nog aan de RT gedacht maar dat kan altijd nog... vindt de GS ietwat sportiever..
 
ik rijd nu trouwens 1 jaar/ 30.000 km op een RT en heb er nog nooit wat mee gehad (afkloppen), dus ik vind mijn BMW wel lekker betrouwbaar... misschien gewoon pech gehad?

groetjes els
Blijkbaar waren er "in mijn tijd" nogal wat (relatief kleine) problemen met olie-keerringen in het blok en cardan die veel (relatief desastreuze) problemen veroorzaakten. Bij de mijne kwam daar ook nog es een afgebroken uitlaatklep en steeds terugkerende problemen met de ABS bij. Ik had feitelijk een '96 er model (nieuw gekocht in '97) dus was een "vroege loot" in de RT-familie (ik geloof dat de RT pas in 96 op de markt kwam?). Ik heb 122.000 km in 3 jaar gereden, dus dan ben je al gauw de pineut als het op kinderziektes aankomt (de politie en marechaussee hadden ook nogal wat problemen destijds). Je mag verwachten dat BMW deze problemen nu wel onderhand de wereld uit zal hebben, maar ik ben nog wat bevreesd om het zelf uit te proberen. Die 1200 gs lijkt me op zich een geweldige fiets... Hmmm, nou ja, ik kan ook altijd nog es rondkijken voor een oude 2-kleps GS. ;)
 
Bij de topic blijven?
ok (is altijd gemakkelijker als termen als sukkel,25Kw, rechtdoorrijder gemeden worden),maar ja hautain gedrag zit er bij sommigen diep ingebakken

in motoren en toerisme van een tijd geleden werd die bmw 1200 gs getest
af en toe werd dus ook verwezen naar de oude 1150 model
wat wist de testrijder te melden?

gewichtswinst van een 30 kg werd op prijs gesteld
vermogenwinst ,15 pk(dacht ik),waardoor prestaties er al wat op beginnen trekken
vermindering trillingen (balansas)

allemaal dingen waar men weing of niks van te horen krijgt als men bezitters van een 1150 type te spreken krijgt ,neen deze "objectieve" heerschappen zingen uitgebreid de loftrompet over hun machientje
"nadelen"? "maar allé mijnheer dit is een BMW" :-))

pas als de opvolger voor de deur staat,en er gewisseld wordt van moto ,komen deze "ongemakjes" naar boven
ben dus benieuwd wat er binnen een aantal jaar naar boven/in de pers zal komen als de opvolger van de 1200 er zal zijn

rij gewoon eens met iets vergelijkbaar en kom tot de vaststelling dat geen enkel moto perfect is
groeten

Sorry man, maar ik krijg ferm stres van u!
heb al op veel gereden ook op een fjr 1300 en ook op een bmw gs
Tzijn bijde heel mooie motoren en over bochten pakken....
Moet je maar eens in de bergen gaan kijken wie je als eerste tegen komt als er je een groep kruist. das 9 op 10 een bmw gs. idd niet veel vermogen maar een fjr heeft veel te wijnig grondspelling, zeker in vergelijking met de gs!

Rij zelf met een Yamaha TDM en ben er echt heel blij mee.
Ieder zijn ding toch

Groetjes
ROb
 
Voorganger-modellen negatief beoordelen zodra het nieuwe model uitkomt is niks nieuws. Als de bladen dingen zouden schrijven als "prima motor maar ach, de oude was eigenlijk al beter dan iemand ooit zou kunnen wensen" dan zou niemand meer motorbladen of nieuwe motorfietsen kopen. Slecht voor de economie, het hele consumptie-systeem zou in mekaar lazeren.
Ik heb naast mijn Buell nog een oude Africa Twin: Dat ding werd ooit beschreven als "het snelste dat op noppenbanden te koop is". Nu wordt het ding meestal gekraakt als kortademig en ernstig onderpowered. Zo zijn er zat voorbeelden: Honda CB750, CBR1000 en Yamaha's FJ1200 waren ooit gevreesde supersport-motoren, tegenwoordig worden dit als brave toermotoren beschouwd. Ik las laatst in een Engels tijdschrift een artikel waarin de Kawasaki ZX9 en de oude Fireblades als vriendelijke alledags motoren werden aanbevolen: Ik herinner me toen die dingen op de markt kwam dat potentiele kopers werden gemaand tot bezinning alvorens ook maar te denken om op dergelijke machines te stappen.

Ikzelf vind de R1200GS erg interessant en ook de R1150/1100 GS modellen. Maarruh, als ik nog es ergens een puntgave R100GS of 80GS kan vinden dan zou ik die NOG liever hebben, hoe "hopeloos" verouderd die modellen ook mogen zijn volgens "de bladen".
 
Kheb gereden met de Honda, Yamaha, ducati multistrada en de 1200GS... Het is de GS geworden.. waanzinnige stuurfiets, goede relaxte zithouding en een lekker koppel...
 
Thnx... beetje laat, maar beter laat dan nooit.. ;0 We zijn nu inmiddels vrijwel een jaar verder. De BMW heeft nu 20.000km achter d'r kiezen zonder een centje pijn. Ze bevalt super en ook de trip door Scandinavië was een groot succes... Duzzz.... kopen!! :+
 
Thnx... beetje laat, maar beter laat dan nooit.. ;0 We zijn nu inmiddels vrijwel een jaar verder. De BMW heeft nu 20.000km achter d'r kiezen zonder een centje pijn. Ze bevalt super en ook de trip door Scandinavië was een groot succes... Duzzz.... kopen!! :+
Klinkt goed :)

Nog wat nadere aanduidingen? Verbruik, weggedrag, handelbaarheid op lage snelheid etc...

[me]Fastcruiser blijft een zwak voor de GS houden...[/me]
 
Hallo allemaal, ik heb gisteren mijn VFR ingeruild voor een 1150 GS. Kunnen jullie mij vertellen of hier een apart topic voor is.
 
Klinkt goed :)

Nog wat nadere aanduidingen? Verbruik, weggedrag, handelbaarheid op lage snelheid etc...

[me]Fastcruiser blijft een zwak voor de GS houden...[/me]

Verbruik ligt zo'n beetje ronde de 1:18.. weggedag... Hij begint steeds lekkerder te sturen, hij voelt ontzettend ligt aan en doet alles wat je wil. Hij is wat dat betreft zeer handelbaar.. Geen last van oppakken van sporen ed.. ook op lage snelheid met een lagere versnelling alles goed te doseren. Zelfs bij stilstand voor een stoplicht bijv. is balanseren met beide voeten op de pedalen een leuke oefening.

M.G. gefeliciteerd met je nwe aanwinst... heb je al even gemaild.. enne.. Noordkaap... kijk op mijn pagina voor foto's.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan