BMW R 850 GS of R 1100 GS?

raeBigoY

MF veteraan
21 jun 2007
16.553
0
Schoonhoven (Zuid Holland)
Hallo,

Ik ben een beginnend motorrijder en ik ben nogal gecharmeerd van de BMW GS serie.
De R 850 GS leek me wel wat als beginners motor. Niet te veel power (70 pk/ 77 NM bij 225 kg) en omdat ik er op wil gaan woon-werken is het cardan ook helemaal oké.
De 850 versie is alleen nogal schaars. Ik vind er op internet (Motortrader/Motoroccasion/Bovag-occasion/marktplaats) totaal zo'n vijf te koop aangeboden in heel Nederland. Van de 1100 versie staan er daarentegen tientallen aangeboden. Een beetje googlen leert me dat deze maar 10 pk meer heeft (80 pk) , maar wel 20 nm meer trekkracht (97) en dat hij een stuk zwaarder is (254 kg).
Wat zijn de meningen: is zo'n 1100 geschikt om op te starten of eigenlijk te zwaar? Het antwoorden zal wel proefrijden zijn, maar daarvoor moet ik eerst (volgende maand) afrijden ;)

Dank voor alle meningen en gevraagde en ongevraagde adviezen ;)
Ook tips of adviezen over waar op te letten bij eventuele aanschaf zijn welkom :Y

Groet,

Wim
 
Laatst bewerkt:
ck even het "nu nog kleine gs forum" op deze site.
ck het bmwgsforum ergens anders.

een gs is zwaar om op te tillen, dat klopt. zodra je rolt is dit gewicht nauwelijks merkbaar, totdat je hem weer neerlegt. gelukkig kan een gs wat hebben, tijdens een valpartij kan er niet veel kapot.
850 heeft minder last van kfr (opzoeken) dan de 1100. dat is een pre.
1100 beter verkrijgbaar, dus grotere keuze.
verkijk je niet op 70pk of 80 pk en ook niet op het gewicht.
als voorbeeld geef ik maar dat op top gear een mercedes 65 amg door een touwtrek team van 8 mannen achteruit werd getrokken. het gaat erom hoe de pk's in samenwerking met de versnellingen op de weg worden gebracht.
gs kan je prima mee beginnen, of ook prima mee eindigen. net als alle motoren neem de tijd om er gewend mee te raken. de een vind de techniek en de rijervaring van de telelever voor geweldig, de ander vind dat weer geweldig gevoelloos.
zoals je zegt, rijden helpt, maar dan effe langer dan 20min. huur hem een weekend, dan weet je meer. suc6 met je examen.
 
Volgens mij is de inhoud van je portefeuille belangrijker dan de 850 of de 1200.
 
Ik zou niet specifiek naar een 850 gaan zoeken, gewoon kijken wat er op dit moment te koop is. En je hoef niet bang te zijn voor het koppel of het aantal peekaas van de 1100, het is een erg makkelijk te rijden machine. Het meest wennen is de hoogte (wanneer je klein van stuk bent), het gewicht en gas aan/uit gevoel bij erg langzaam rijden (bijvoorbeeld straatje keren). Maar het gevoel dat je met een sumo worstelaar aan het dansen bent heb je alleen wanneer je naast de motor loopt en hem bijvoorbeeld een schuurtje probeert in te wurmen.

Leuk aan de GS is ook de hele actieve GS-club, zeker lid worden wanneer je tot aanschaf overgaat! Home - BMW GS Club Nederland

Zie ook The BMW R G/S and GS motorcycles voor alle GS weetjes.

Succes met je examen!
 
Tuurlijk gewoon die 1200 kopen en lak hebben aan je knip. Als ik de poen had stond er gisteren al een voor de deur ipv mijn huidige xt660x
 
Terug
Bovenaan Onderaan