BMW R100 GS Paris-Dakar ervaringen???

Pietro

MF'er
29 sep 2004
72
0
Lijkt mij een fijne motorfiets. Is uiteraard veel te zwaar voor het echte baggerwerk maar ik denk een goede keuze voor de langere trips (baan & onverhard). Door hun ouderdom zou dit model bij aanschaf ook betaalbaar moeten zijn (ik hoop rond de 3500 - 4000euro).
Wat zijn jullie ideeën & ervaringen.

motorgroeten
Pietro
 
xr250... bedankt voor de link. Ik ben snel door de site gegaan maar de nadruk ligt blijkbaar toch bij de nieuwe(re) modellen. Ik hoop op enkele reacties van oude Gs-gebruikers ...

greetz
 
Dat zie je toch echt verkeerd. Ook als veel wilt weten over tweeklepper GS'en is het een zeer waardevolle site. Kijk voor een indruk even rond in het tweeklepperdraadje. De wat oudere boxers worden zeker niet vergeten.
 
Ik heb 50.000 km met zo'n fiets gereden.

Wat is er kapot gegaan?

cardanas
versnellingsbak
km teller (niet de kabel, maar de teller zelf)
diodebrug 2x
anker
accu
keering uitgaande as, die de koppeling weer sloopte
schokbreker
startmotor
en nog wat losse zooi.

Achterlicht lampje elke 3.000 km kapot b.v.

Wat een kut ding was dat zeg :(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 50.000 km met zo'n fiets gereden.

Wat is er kapot gegaan?

cardanas
versnellingsbak
km teller (niet de kabel, maar de teller zelf)
diodebrug 2x
anker
accu
keering uitgaande as, die de koppeling weer sloopte
schokbreker

en nog wat losse zooi.

Achterlicht lampje elke 3.000 km kapot b.v.

Wat een kut ding was dat zeg :(
Achterstallig onderhoud? :+
Geintje.

Accu heeft niets met het ontwerp te maken lijkt mij. :P

Ik ben benieuwd naar die keerring voor de uitgaande as.
Als die kapot is naar buiten toe sloopt het je koppeling. :?

Ik had trouwens ook pas bijna zo'n ding gekocht, zwart met geel.
Stond/staat op speurders.nl, maar bood niet hoger dan 2.500 euro.
Dingen zijn best oud, als ik meer wilde betalen nam ik wel een R1100GS toch. :?
Hij stond ook te ver van huis om zomaar voor de lol te gaan kijken. O-)
 
Max_Kool, ik ben de bmwgsclub-site wat grondiger gaan doornemen en je hebt gelijk. Ik heb me dadelijk aangemeld, bedankt voor de tip.
Zot, jammer dat je slechte ervaringen gehad hebt met die motor, ik had begrepen dat ze zwaar zijn, niet echt veel Ps's hebben maar dat ze betrouwbaar zijn en echte km-vreters zijn ...
Zijn er nog personen met negatieve of positieve verhalen over deze motor?
 
Max_Kool, ik ben de bmwgsclub-site wat grondiger gaan doornemen en je hebt gelijk. Ik heb me dadelijk aangemeld, bedankt voor de tip.
Zot, jammer dat je slechte ervaringen gehad hebt met die motor, ik had begrepen dat ze zwaar zijn, niet echt veel Ps's hebben maar dat ze betrouwbaar zijn en echte km-vreters zijn ...
Zijn er nog personen met negatieve of positieve verhalen over deze motor?

Ik zal je nog iets anders vertellen. De R100GSPD is het zwarte schaap van BMW.

Het is een motor met zoveel garantie claims dat de mensen bij BMW Nederland er grijze haren hebben gekregen. Meer mag ik niet zeggen als ex monteur bij een grote BMW dealer.
 
Zot, bedankt voor de waarschuwing, dit zet aan tot nadenken. Welke alternatieven zijn er dan in dit soort fietsen? Ik wil met de motorfiets wat kunnen spelen (all-road - off-road) maar ook langere trip kunnen maken zoals bv naar Corsica. Het model mag wat ouder zijn waardoor ook betaalbaar en ik moet er makkelijk aan kunnen sleutelen. Ik ken wel enkele merken-modellen maar kan niet inschatten hoe degelijk & betrouwbaar ze zijn,laat staan vergelijken. Helaas hebben al deze fietsen ook geen kardanaandrijving.
Motorgroeten Pietro
 
Honda Africa Twin b.v.

Heb ik ook 50.000 km. op gereden en nog geen lampje kapot gegaan.

Een cardan is op dit soort motoren zeker niet heilig. Een ketting en tandwielsetje gaat met een goede smering en afstelling gewoon zeker 30.000 km mee en met een automatisch smeer systeem gebeurd dat zelfs zonder dat je omkijken naar hebt.
 
Cardan heeft voor mij geen voordelen hoor :)
Ben zelf erg blij met mijn Super Tenere 750cc Yamaha.
zou je ook eens naar kunnen kijken. De mijne mag btw ook weg ;)
 
Ik heb 50.000 km met zo'n fiets gereden.

Wat is er kapot gegaan?

cardanas
versnellingsbak
km teller (niet de kabel, maar de teller zelf)
diodebrug 2x
anker
accu
keering uitgaande as, die de koppeling weer sloopte
schokbreker

en nog wat losse zooi.

Achterlicht lampje elke 3.000 km kapot b.v.

Wat een kut ding was dat zeg :(
Ja, was sollen wir sagen. Deutsche grundlichkeit :X bewijst wel weer dat die vlieger niet meer opgaat tegenwoordig. Ik zou bijna zeggen; TS ga italiaans..(quota, elephant)
 
met een automatisch smeer systeem gebeurd dat zelfs zonder dat je omkijken naar hebt.
Licht lekkende oliekeerring bij je uitgaande as van de bak kan handig zijn heb ik gemerkt. :+
 
Ik wil met de motorfiets wat kunnen spelen (all-road - off-road) maar ook langere trip kunnen maken zoals bv naar Corsica. Het model mag wat ouder zijn waardoor ook betaalbaar en ik moet er makkelijk aan kunnen sleutelen.


Ik ken mensen die op een Honda XR600R of XR650R dit soort trips maken maar voor die snelwegkilometers moet je wel een liefhebber zijn! Maar goed onderhouden, draait een XR z'n hand niet om voor een fikse rit. En makkelijk te onderhouden: niet voor niets zie je "altijd" van die dwars-door-Afrika types op een Yamaha XT600 of een Honda XR600R rijden. En anders is misschien een Yamaha Super Tenére een goeie optie? Met die tweecilinder is de rit naar Corsica vast een makkie. Zie ook: www.motor-forum.nl/forum/topic.php/94867/1
 
Ik stond gister nog, overgang van de autoweg in het midden tussen de 2 banen in viel hij uit. sta je daar te trappen met half warme motor -> shit :P
 
Was 1 trap en lopen, en ik dank diegene die dit filmde voor de Avatar. ;)

Moest die dag op andere momenten wel wat vaker trappen.
 
ff een oude koe uit de sloot gehaald.

Als je dan toch zo eigenwijs bent en een R100gs wilt gaan rijden, voor welk jaartal kun je dan het beste gaan? Of is de r80gs misschien beter? En wat is dan het beste type/jaar voor een R80GS?
 
ff een oude koe uit de sloot gehaald.

Als je dan toch zo eigenwijs bent en een R100gs wilt gaan rijden, voor welk jaartal kun je dan het beste gaan? Of is de r80gs misschien beter? En wat is dan het beste type/jaar voor een R80GS?
Je moet wel heel lang wachten op antwoord zeg. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan