BMW R100 RT Vervroegerveertjes gezocht !!!

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
3.247
2.314
Langeweg (N-br)
Vervroegerveertjes gezocht electr. onsteking

Omdat ik bang ben dat ik mijn veertjes teveel heb opgerekt van mijn electr. onsteking wil ik ze eigenlijk vervangen door verse.

Echter, volgens mij zijn die niet apart leverbaar. Heeft er iemand misschien een kapotte can-type ontsteking loggen waar ik de centrifugaal vervroeger veertjes van kan overnemen ? Ik krijg de motor niet meer op S afgesteld stationair, wel op Z bij max. vervroeging. Omdat hij niet terug naar S wil wil de motor koud niet oppakken denk ik.

Met vriendelijke groet,

benno van Ham
 
Halfje, heb gezocht maar de enige veertjes die je daar vindt zijn voor de oude types met punten. De veertjes voor in de CAN-types heeft de hobbyist een vervanger voor gehad maar die zijn korter en sterker, te sterk volgens een aantal gebruikers. bij de dealer hoef je met een oude boxer niet aan te komen zoals je zelf zult weten. Er zijn in nederland nog maar een paar dealers waar ze van de oudjes wat op voorraad hebben. Het grootste deel kijkt je nog net niet met de nek aan als je met een oude fiets langskomt.

Bij de electr. ontsteking verkopen ze eigenlijk geen losse onderdelen maar alleen maar de complete cans.

Geloof me, ik heb echt wel gezocht anders zou ik het niets eens hier vragen. Bedankt voor de hulp zover in ieder geval.

Voor de liefhebbers, oude engelse autos zitten dezelfde veertjes in. Upgraden met een stukje Brit dan maar, zat ook al een russische bak aan. Alleen nog een Amerikaanse mat om mijn voeten af te vegen en het is een mondiaal ding aan het worden.
 
Sorry voor mijn reactie ik denk dat je gelijk hebt.
Complete nieuwe potjes zijn ook niet meer te koop.
Boxertoko verkoopt een complete set met elektronische vervroeger, wel prijzig.
Kijk anders eens bij de sloop.

Pieter
 
ik begrijp helegaar niet wat je met een electr. ontsteking met veertjes (alleen bij ounten?) moet?
Zer er anders een complete ontsteking van een subaru of fiat 2pitter in...
 
Inderdaad, het ging om de veertjes van de vervroeging. Bij BMW hebben ze de contactpunten vervangen door een HAll-sensor en de vervroeging mechanisch gelaten. deze vervroeging wordt bereikt met twee veertjes. Bij het demonteren van de unit (toen mijn Hall-sensor) kapot was heb ik de eerste keer niet goed opgelet en waarschijnlijk mijn veertjes wat opgerekt.

Daardoor kwam de motor op vanaf het S-teken veel te vroeg op Z en daaroverheen zelfs (niet goed dus) of was de S bij stationair niet te behalen. Motor vervroegde dan al te veel stationair en de motor is koud amper te starten.

Ik heb het inmiddels opgelost, met dank aan de meedenkers.

Benno
 
Inderdaad, het ging om de veertjes van de vervroeging. Bij BMW hebben ze de contactpunten vervangen door een HAll-sensor en de vervroeging mechanisch gelaten. deze vervroeging wordt bereikt met twee veertjes. Bij het demonteren van de unit (toen mijn Hall-sensor) kapot was heb ik de eerste keer niet goed opgelet en waarschijnlijk mijn veertjes wat opgerekt.

Daardoor kwam de motor op vanaf het S-teken veel te vroeg op Z en daaroverheen zelfs (niet goed dus) of was de S bij stationair niet te behalen. Motor vervroegde dan al te veel stationair en de motor is koud amper te starten.

Ik heb het inmiddels opgelost, met dank aan de meedenkers.

Benno

Ik heb trouwens nog een hall sensor te koop.....
 
26200800003_P1040497.jpg


Voorbeeld van de veertjes op een vervroeger.



En los zijn ze ook te koop (in dit geval voor Harley):
266200850954_P1040721.jpg


In verschillende 'sterktes':
http://www.americanbikeshop.com/win...ame=Winkel&categorie=Ontsteking&subCategorie=
 
Oud verdeler uit een Landrover series 2.25 benzine die ik nog had liggen. Verdeler had te veel speling en is al lang niet meer te gebruiken. Weet ook niet precies welke type het was maar de lengte klopte en dus heb ik ze gebruikt. Vervroeging komt iets later op Z (was 2000 nu 3000 opm) maar blok heeft in tijden niet zo mooi gelopen.

Exacte type weet ik dus niet, hij kwam uit de oude doos hier in de garage.

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan