Hallo allemaal,
Ik heb een BMW R100RS gekocht uit 1978 van de 2e eigenaar. Dit is een Nederlandse motor die in 1998 door de vorige eigenaar onder handen is genomen. Hij heeft toen de kuip eraf gehaald, een andere tank gemonteerd, een mono seat, het blok laten parelstralen, frame en wielen opnieuw laten poedercoaten en lakwerk opnieuw gespoten. Motorisch is het blok aangepast zodat het kan rijden op loodvrije benzine en zijn er RVS uitlaten gemonteerd. Hij heeft hiervoor allemaal originele BMW onderdelen gebruikt. Dit heeft hij samen gedaan met Mat Beekers van Boxertoko in Ysselsteyn. Sindsdien heeft de motor 10.000 km gereden. De tellerstand staat nu op 75.973km. Hieronder een foto van hoe de motor er nu uit ziet.
Ik heb mij aangemeld op het motor-forum omdat ik deze motor graag zou ombouwen naar een caferacer en erg benieuwd ben naar jullie mening en tips hoe jullie dit zouden aanpakken. Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit met een motor ga doen. Ik heb wel enige sleutelervaring met brommers maar niet met motoren.
Het volgende wil ik veranderen aan de motor:
- Het originele subframe vervangen of ombouwen naar een korter subframe. Ik twijfel nog of ik dit wil vastlassen aan het frame of dat ik dit demontabel wil houden. Ik vind het zelf mooier als het vast gelast is.
- Buddyseat van leer waar je met 2 personen op kan zitten
- Achterspatbord maken of kopen wat over het wiel een valt en niet vast zit aan het subframe. iemand tips hiervoor?
- Ander stuur Mijn idee is om een recht stuur er op te zetten en de bediening te vervangen voor wat modernere/simpelere bediening en andere spiegels te monteren
- Andere achter schokbrekers en wellicht de vering voor originele voorvork aanpassen Ik zou de voorvork misschien iets korter willen hebben. Iemand hier ervaring mee?
- Tellerunit vervangen
- Achter verlichting en knipperlichten vervangen. De koplamp wil ik hergebruiken. het idee is om deze te zwart te poedercoaten met geel klas.
- Dempers vervangen voor kortere open dempers
- Accu onder het blok plaatsen
- Bekabeling en leidingen vernieuwen
- Frame, velgen en losse onderdelen opnieuw laten stralen en poedercoaten
- Lakwerk opnieuw laten spuiten
Er zullen gaandeweg ongetwijfeld nog dingen bijkomen waar ik op dit moment nog niet aan gedacht heb of me niet bewust van ben. Het doel is om de motor zo strak te maken dat deze er als nieuw uit ziet. Wanneer jullie tips of ervaringen hebben hoor ik dat heel graag!
Er zullen een hoop originele onderdelen overblijven die ik niet zal gaan hergebruiken. Mocht je hier interesse in hebben kun je mij dat laten weten.
Ik ben van plan vanaf februari/maart te beginnen met het strippen en opbouwen. Het lijkt mij leuk om het hele project foto's te blijven maken en updates bij te gaan houden op motor-forum.nl
Ik zal hieronder nog een paar afbeeldingen plaatsen van de motor nu en van ideeën welke ik zelf erg mooi vind.
Ik heb een BMW R100RS gekocht uit 1978 van de 2e eigenaar. Dit is een Nederlandse motor die in 1998 door de vorige eigenaar onder handen is genomen. Hij heeft toen de kuip eraf gehaald, een andere tank gemonteerd, een mono seat, het blok laten parelstralen, frame en wielen opnieuw laten poedercoaten en lakwerk opnieuw gespoten. Motorisch is het blok aangepast zodat het kan rijden op loodvrije benzine en zijn er RVS uitlaten gemonteerd. Hij heeft hiervoor allemaal originele BMW onderdelen gebruikt. Dit heeft hij samen gedaan met Mat Beekers van Boxertoko in Ysselsteyn. Sindsdien heeft de motor 10.000 km gereden. De tellerstand staat nu op 75.973km. Hieronder een foto van hoe de motor er nu uit ziet.
Ik heb mij aangemeld op het motor-forum omdat ik deze motor graag zou ombouwen naar een caferacer en erg benieuwd ben naar jullie mening en tips hoe jullie dit zouden aanpakken. Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit met een motor ga doen. Ik heb wel enige sleutelervaring met brommers maar niet met motoren.
Het volgende wil ik veranderen aan de motor:
- Het originele subframe vervangen of ombouwen naar een korter subframe. Ik twijfel nog of ik dit wil vastlassen aan het frame of dat ik dit demontabel wil houden. Ik vind het zelf mooier als het vast gelast is.
- Buddyseat van leer waar je met 2 personen op kan zitten
- Achterspatbord maken of kopen wat over het wiel een valt en niet vast zit aan het subframe. iemand tips hiervoor?
- Ander stuur Mijn idee is om een recht stuur er op te zetten en de bediening te vervangen voor wat modernere/simpelere bediening en andere spiegels te monteren
- Andere achter schokbrekers en wellicht de vering voor originele voorvork aanpassen Ik zou de voorvork misschien iets korter willen hebben. Iemand hier ervaring mee?
- Tellerunit vervangen
- Achter verlichting en knipperlichten vervangen. De koplamp wil ik hergebruiken. het idee is om deze te zwart te poedercoaten met geel klas.
- Dempers vervangen voor kortere open dempers
- Accu onder het blok plaatsen
- Bekabeling en leidingen vernieuwen
- Frame, velgen en losse onderdelen opnieuw laten stralen en poedercoaten
- Lakwerk opnieuw laten spuiten
Er zullen gaandeweg ongetwijfeld nog dingen bijkomen waar ik op dit moment nog niet aan gedacht heb of me niet bewust van ben. Het doel is om de motor zo strak te maken dat deze er als nieuw uit ziet. Wanneer jullie tips of ervaringen hebben hoor ik dat heel graag!
Er zullen een hoop originele onderdelen overblijven die ik niet zal gaan hergebruiken. Mocht je hier interesse in hebben kun je mij dat laten weten.
Ik ben van plan vanaf februari/maart te beginnen met het strippen en opbouwen. Het lijkt mij leuk om het hele project foto's te blijven maken en updates bij te gaan houden op motor-forum.nl
Ik zal hieronder nog een paar afbeeldingen plaatsen van de motor nu en van ideeën welke ik zelf erg mooi vind.
Laatst bewerkt: