BMW R100RS 1978 ombouwen naar Caferacer

mlamme

Rookie
24 dec 2015
12
0
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik heb een BMW R100RS gekocht uit 1978 van de 2e eigenaar. Dit is een Nederlandse motor die in 1998 door de vorige eigenaar onder handen is genomen. Hij heeft toen de kuip eraf gehaald, een andere tank gemonteerd, een mono seat, het blok laten parelstralen, frame en wielen opnieuw laten poedercoaten en lakwerk opnieuw gespoten. Motorisch is het blok aangepast zodat het kan rijden op loodvrije benzine en zijn er RVS uitlaten gemonteerd. Hij heeft hiervoor allemaal originele BMW onderdelen gebruikt. Dit heeft hij samen gedaan met Mat Beekers van Boxertoko in Ysselsteyn. Sindsdien heeft de motor 10.000 km gereden. De tellerstand staat nu op 75.973km. Hieronder een foto van hoe de motor er nu uit ziet.

full



Ik heb mij aangemeld op het motor-forum omdat ik deze motor graag zou ombouwen naar een caferacer en erg benieuwd ben naar jullie mening en tips hoe jullie dit zouden aanpakken. Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit met een motor ga doen. Ik heb wel enige sleutelervaring met brommers maar niet met motoren.

Het volgende wil ik veranderen aan de motor:

- Het originele subframe vervangen of ombouwen naar een korter subframe. Ik twijfel nog of ik dit wil vastlassen aan het frame of dat ik dit demontabel wil houden. Ik vind het zelf mooier als het vast gelast is.
- Buddyseat van leer waar je met 2 personen op kan zitten
- Achterspatbord maken of kopen wat over het wiel een valt en niet vast zit aan het subframe. iemand tips hiervoor?
- Ander stuur Mijn idee is om een recht stuur er op te zetten en de bediening te vervangen voor wat modernere/simpelere bediening en andere spiegels te monteren
- Andere achter schokbrekers en wellicht de vering voor originele voorvork aanpassen Ik zou de voorvork misschien iets korter willen hebben. Iemand hier ervaring mee?
- Tellerunit vervangen
- Achter verlichting en knipperlichten vervangen. De koplamp wil ik hergebruiken. het idee is om deze te zwart te poedercoaten met geel klas.
- Dempers vervangen voor kortere open dempers
- Accu onder het blok plaatsen
- Bekabeling en leidingen vernieuwen
- Frame, velgen en losse onderdelen opnieuw laten stralen en poedercoaten
- Lakwerk opnieuw laten spuiten

Er zullen gaandeweg ongetwijfeld nog dingen bijkomen waar ik op dit moment nog niet aan gedacht heb of me niet bewust van ben. Het doel is om de motor zo strak te maken dat deze er als nieuw uit ziet. Wanneer jullie tips of ervaringen hebben hoor ik dat heel graag!

Er zullen een hoop originele onderdelen overblijven die ik niet zal gaan hergebruiken. Mocht je hier interesse in hebben kun je mij dat laten weten.

Ik ben van plan vanaf februari/maart te beginnen met het strippen en opbouwen. Het lijkt mij leuk om het hele project foto's te blijven maken en updates bij te gaan houden op motor-forum.nl

Ik zal hieronder nog een paar afbeeldingen plaatsen van de motor nu en van ideeën welke ik zelf erg mooi vind.
 
Laatst bewerkt:
welkom mlamme

ik vind het jammer dat je een mooie fiets gaat verbouwen (vele mensen hebben dit gedaan maar je ziet heel vaak geen eindresultaat),aan de andere kant de basis is wel goed.
frame en subframe , ik zou de onderdelen die je niet wilt gebruiken er afhalen en op zolder leggen (orginele fiets blijft meer waard dan een verbouwde)
google maar eens op down&out ,vonzeti subframes die je er zo op kunt bouten.
buddyseat , er zijn hier vele die dit voor de hobby erbij doen (nopper , silvermachine en vele andere).
er zijn ook vele websites voor caferacer onderdelen waar je sturen, verlichting ,achterveren en spatborden kunt kopen.
veerring voor kun je verlagen door extra bussen te plaatsen(zelf geen ervaring mee)
frame opnieuw coaten is jammer geld tenzij je een andere kleur wilt.

maar succes en veel plezier van je "nieuwe" motor

gr hippie
 
Eens met Hippie.
Ik denk dat de vorige eigenaar al genoeg schade gedaan heeft. Ik zou hem weer terug bouwen naar '78 RS, liefst op spaakwielen. De onderdelen, op de 1 1/2 buddy na zijn nu nog redelijk te vinden. Dan heb je een zeer mooie waardevolle fiets.
Van die half gestrande hipsterfietsen hebben we er al genoeg op de wereld.
 
Mooie BMW. Zie het als cultureel erfgoed dat gekoesterd moet worden. Daarom zo laten of in ieder geval qua uiterlijk weer terugbrengen in de originele staat. Je hebt dan een mooie uitdaging / project dat hier op MF veel waardering zal krijgen.
 
Eens met Hippie.
Ik denk dat de vorige eigenaar al genoeg schade gedaan heeft. Ik zou hem weer terug bouwen naar '78 RS, liefst op spaakwielen. De onderdelen, op de 1 1/2 buddy na zijn nu nog redelijk te vinden. Dan heb je een zeer mooie waardevolle fiets.
Van die half gestrande hipsterfietsen hebben we er al genoeg op de wereld.

Voor een paar van die gestrande bmw opjecten heb ik wel plaats in de schuur
 
Ik vind de motor zoals hij nu is ook juist mooi. Een vrij standaard motor met lichte ombouw naar caferacer, precies zoals mensen het in de 70er jaren zouden doen. Tank met gereedschapsbakje en het eenpersoons zadel vind ik top. Ik zou er een caferacer stuur op zetten en klaar. Voordeel is dat de motor dan ook weer eenvoudig is aan te passen zodat je er comfortabel mee op vakantie kan. Eventueel een extra 2 persoonszadel achter de hand houden. Mijn ervaring is ook dat wanneer je gaat sleutelen aan een motor die goed loopt je allerlei dingen overhoop haalt waardoor de motor kuren gaat vertonen. Maar het is jouw motor en smaken verschillen. Dus veel plezier en succes.
 
tank met gereedschapbakje ??
deze ruimte werd niet gebruikt voor gereedschap ,
maar er zat bij overheidsdiensten radioapparatuur in.
 
Dat vind ik altijd zo leuk aan MF, iedereen heeft een andere visie op de motor in kwestie.
Ik zou zeggen, welkom en HOP! De zaag er in :Y

Je inspiratie motoren zijn gaaf, gewoon voor gaan!
 
Eens met Hippie.
Ik denk dat de vorige eigenaar al genoeg schade gedaan heeft. Ik zou hem weer terug bouwen naar '78 RS, liefst op spaakwielen. De onderdelen, op de 1 1/2 buddy na zijn nu nog redelijk te vinden. Dan heb je een zeer mooie waardevolle fiets.
Van die half gestrande hipsterfietsen hebben we er al genoeg op de wereld.

Daar klopt natuurlijk helemaal niks van er zijn heel veel standaard gebakkies van mensen zonder fantasie.
VERBOUWEN DIE HAP. *O* *O* *O*
 
Bedankt voor al jullie reacties en meningen tot nu toe. Ik vind het erg leuk om te lezen hoe jullie er over denken. Mochten mijn plannen veranderen houd ik jullie op de hoogte. @4strokerules: ik ben echt op zoek naar een caferacer zitje zoals op de afbeeldingen die ik als voorbeeld erbij heb gezet. Daarbij is het wel mogelijk om tegen die tijd het 1 persoons zadel tegen een kleine vergoeding over te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Daar klopt natuurlijk helemaal niks van er zijn heel veel standaard gebakkies van mensen zonder fantasie.
VERBOUWEN DIE HAP. *O* *O* *O*
Daar zijn ook zat fietsen voor om te verbouwen. Maar geen '78 RS.
Neem lekker een post '81 R80. Er zijn er een paar die netjes horen, een '73 75/5, een 90S met duimschakelaars, een RS op spaakwielen en vroege G/S tweekleppers.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan