bmw r100rt kickstart

henzo

Rookie
5 mrt 2011
8
0
Hallo,

Ik heb net een r100rt (1978) gekocht, mooi ding. Wist wel dat ik de startmotor zou moeten vervangen/reviseren want die slipte al tijdens de aankoop. Tijdens de aankoop startte de motor met de startmotor. Thuis heb ik dat ook nog 2 a 3 keer gedaan. Daarna werd het heel koud buiten en vanaf dat moment slipte de startmotor helemaal.

Dus kickstart geprobeerd. Na 5 minuten lukte het, ik lekker warm, maar ik weet niet meer of ik gas heb gegeven en of de choke open stond of juist niet. De laatste dagen heb ik weer proberen te kickstarten maar niks. De kickstart is wel zwaar. Als ik op filmpjes zie dat mensen met 1 trap hun motor aan hebben maakt me dat jaloers.

Vraag: Zijn er bepaalde standen voor gas en choken met kickstart?

Vraag: kan de buitentemperatuur invloed hebben of de startmotor slipt of niet? Ik ga er vanuit dat er veel vuil tussen de tandwielen zit zodat de bendix er niet uit komt.

Deze motor wordt volgende week naar een motorgarage om de motor na te laten kijken. Ik heb er lekker op gereden nadat ik hem kocht maar ik wil er zeker van zijn dat er geen rare dingen mee aan de hand zijn. Ik woon in Amsterdam, heeft iemand van jullie goede ervaring met een bepaalde garage in Amsterdam? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet!
 
De BMW boxers met een 5 versnellingsbak zijn vrij lastig aan te trappen.

Er zit zo'n grote vertraging in het kickstartsysteem dat je met een ferme trap net de krukas 1 keer rond krijgt. Het is vaak een kwestie van hem net voorbij het bovenste dode punt zetten, volop choken als hij koud is en dan een flinke trap op het kickstarterpedaal.

Als hij dan loopt zo snel mogelijk naar de motorzaak rijden voor een ruilstartmotor.......
 
Ik heb zelf goede ervaringen met Motormarkt de Jordaan, op de Willemstraat.

Maar de startmotor kan je makkelijk genoeg zelf er uit halen. Voordeksel los (twee imbusjes), startermotordeksel bovenop los (ook twee imbusjes) en je kan de bevestingsbouten loshalen.
 
Dank allemaal. Bij Rudy zal ik ook eens langsgaan. Ik kom daar vaak genoeg in de buurt.

Ik zal het kickstraten proberen met flink chocken. Ik heb een werkplaatshandboek en zag dat er toch heel wat los moet voordat de startmotor eruit kan. Aangezien ik op straat moet klussen leek me dat voor nu niet echt een optie. Toch ga ik wel even kijken wat je bedoeld Tres! Thanks
 
Zo, weer iets verder gekomen. Mijn accu was een oude accu. Even een auto accu ernaast gezet met startkabels. De startmotor slipte nog steeds maar... de kickstart was in 1 keer raak!

De oude accu had ik aan de lader gehad maar de wijzer in de ampèremeter sloeg in het rode vlak uit. Dat zegt al genoeg.

Een nieuwe accu halen dus!
 
Terug
Bovenaan Onderaan