BMW R100RT

RampageRacing

Rookie
9 jul 2004
3
0
Leeuwarden
Ik heb thuis een "oude" BMW R100RT staan met het volgende probleem.

Je start de motor.
Je laat hem even stationair draaien.
Draai het gas open naar omgeveer 4500 toeren.
Als je daar aangekomen bent probeert de moter hem op vast
aantal toren te houden maar dat lukt niet en slaat hij
naar 3-5 seconden dood. Je hebt dus ook geen stroom meer.
Als je hem dan opnieuw wilt starten doet ie dat niet.
Maar als je het contact eraf haalt en weer op contact zet,
kan je wel weer starten.
En de motor loopt ook niet helemaal gelijk: de druk van de
uitlaten is verschillend

De motor is net naar de De Dealer geweest en die hebben er
een nieuwe electronische onsteking ingezet.

Rara wat is het prbleem
Wie kan mij helpen
 
Laatst bewerkt:
Tankventilatie; vuil in tank/ benzineleidingen/ carburateur(s); vlotterpennetje met (vervormd/versleten) plastic puntje (dat hebben niet alle merken/typen carburateurs; puntje alleen goed te bekijken onder sterk vergrootglas).

Misschien nuttig:
[topic=56319]http://www.motor-foru...n vaak valt er niets afwijkends aan te meten.
 
ik dacht in eerste instantie aan gescheurde vacuum membranen maar dan zou hij stationair gewoon weer moeten lopen.
mijn tweede ingeving was bobines, die geven vaker alleen problemen als ze warm worden, dus als de motor warm is.
omdat je schrijft dat het over is als je het contact uitgezet hebt lijkt het of je hem reset, dat dacht de motorboer waarschijnlijk ook.
ik denk dat het startsperrelais onder de tank op de een of andere manier onder spanning blijft staan of juist niet, ik weet zo uit m'n hoofd niet meer hoe en wat hij precies schakelt.
laat hem op de door jouw beschreven manier afslaan en zet dan het contact af terwijl je luistert of je een relais hoort klikken.
als je wil kan ik je wel een schema'tje mailen of hier plaatsen
 
Zaterdag waren mijn vader en ik, want het is de motor van mijn vader, op weg naar drachten met die motor om het probleem te laten verhelpen door de BMW-dealer.

Onderweg net buiten leeuwarden hadden we het zelfde probleem.
De motor is warm, en valt dood. helemaal geen stroom meer.
Alle lampjes zijn ineens uit, alleen als je dan de stroom eraf haalt (of met de sleutel, of met de schakelaar op het stuur) dan is de motor weer te starten.
Maar na een meter of staat ie dan weer stil.

Nadat we opgehaald zijn met zo'n karretje hebben we het probleem bij de dealer voorgelegd. Die wou eens proberen om de accu (+) aan te sluiten om de bobines (+) om te kijken of het in het electronisch circuit zit. Nee dus na 30 meter stonden we stil want de motor stond al even stil.

Toen hebben we andere bobines geprobeerd, ook niet. Het was even goed maar na 1 kilometer (als we dat al haalden) hadden we het zelfde probleem.
en toen kregen we hem niet eens een meter vooruit. dus moesten we hem terug duwen naar de dealer. Daar aangekomen spraken we met die mensen en ze snapten er niks van. Wij weten van niks en de dealer weet het ook niet eens.

Ik hoop het snel op te lossen want door dit probleempje is onze vakantie ook al in duigen gevallen.De bedoeling was namelijk op hmet twee motoren naar zuid-frankrijk te gaan.Maar dat gaat nu dus niet door.

Hopelijk heeft iemand een oplossing voor mij.
|( Greetz Rampage :?
 
De verschijnselen kunnen van alles betekenen, "A-specifiek" noemt een dokter zoiets; de kans dat uit het verhaal iemand het goede raadt, wordt alleen maar vergroot door vaker raden door meer iemanden.

Dan kijg je de "afvalrace": checken en wegstrepen wat het allemaal NIET is.

Ik lees nergens, of je nou (nog) vonken hebt, ja of nee.

Zijn het wel vakmensen daar, bij die "dealer"?
 
Als je zegt "helemaal geen stroom meer" dan klinkt het bijna als een (relatief eenvoudig) aardingsprobleem. Is de aarde kabel tussen de accu en frame of blok goed aangesloten en schoon? (aangezien het hitte-afhankelijk lijkt zou het door uitzetting net wel / niet contact kunnen maken). Andere mogelijkheid is het contact slot: Start de motor en wrik de sleutel in het contact eens heen-en-weer (niet helemaal omdraaien natuurlijk): Blijft de motor braaf lopen, of krijg je nu ook van die aan/uit effecten?
Ook nog: de gelijkrichter wil nog wel eens stuk raken: Als je het voordeksel van de motor haalt zonder de accu-kabel te ontkoppelen bestaat de kans dat je (ongemerkt) sluiting maakt (ik had dat ooit op R100GS). En ook zonder deze actie wil de gelijkrichter wel eens (haar)scheurtjes vertonen. Met beetje warmte erbij kan dat zomaar opeens merkbaar worden.
Tenslotte: BMW's van rond 1990 hadden problemen met haarscheuren in de bobine (dit zijn de grijze Bosch exemplaren). Ja, ook dit mocht ik aan den lijve ervaren helaas. Dit zie je vooral goed als het vochtig is (vonken onder de tank) en geeft meestal ook alleen maar problemen als het daadwerkelijk regent, maar ik kan me voorstellen als de bobine erg hard begint te "lekken" dat het ook onder droge omstandigheden en bij warmte wisselingen problemen kan geven.

Ongelijk lopen: Typisch probleem bij BMW boxer is carburateur synchronisatie en water in de carburateur. Als dat goed staat, doe dan eens een compressie test (gelijke waardes is belangrijker dan absolute waardes). Als het ongelijk lopen gepaard gaat aan ONREGELMATIG lopen bekijk dan eens de bougies (zien ze er netjes koffie bruin uit, en allebei hetzelfde?). Kijk ook naar de conditie van de bougie kabels, als je niet zeker bent gewoon vervangen, is niet kostbaar.

Succes, ik hoop dat je snel weer rondsnort :-)
 
Laatst bewerkt:
kan iemand mij ook nog helpen met mijn probleem??????
Ik kom er echt niet uit en heb geen zin om niet meer te rijden!

Greetz
Rampage


en? wat deed hij?

[copy/paste]
ik denk dat het startsperrelais onder de tank op de een of andere manier onder spanning blijft staan of juist niet, ik weet zo uit m'n hoofd niet meer hoe en wat hij precies schakelt.
laat hem op de door jouw beschreven manier afslaan en zet dan het contact af terwijl je luistert of je een relais hoort klikken.
als je wil kan ik je wel een schema'tje mailen of hier plaatsen
 
Terug
Bovenaan Onderaan