BMW R100S 1976 ontsteking problemen

JanLavoo

MF'er
8 mrt 2014
115
1
Zandvoort
Hallo allemaal,

Mijn vader heeft besloten zijn trouwe ros maar weer eens aan de praat te krijgen. Nu leek alles weer in orde te zijn maar begon de motor voor geen meter te lopen opeens. We dachten al snel aan een ontstekingsprobleem en hebben hier voor de zekerheid nieuwe contactpunten en condensator voor besteld en gemonteerd.

Vervolgens wilde met de juiste lichthoogte het tijdstip niet kloppen (sleuven in de grondplaat te krap). Beetje vreemd maar oke, uiteindelijk toch gelukt met wat gepruts en een licht verkleinde lichthoogte. Reed nog steeds vrij klote, en vreemd genoeg begon het zelfs steeds slechter te rijden tijdens een wat langere rit, tot er niet meer mee te rijden viel. Ter plekke ontsteking opengetrokken en toen bleek de lichthoogte nog maar minimaal te zijn.

Later weer een poging tot afstellen gedaan en hierbij de sleuven in de grondplaat vergroot zodat je een groter stelbereik hebt. Lichthoogte en tijdstip keurig afgesteld mbh lampje. Ikzelf heb een R100RS uit 1978 dus hiervan de bobines, vervroeger en condensator gejat om dit uit te kunnen sluiten. Alles dubbel gecheckt, loopt de motor nog steeds kut. Vreemd genoeg was na wat stationair draaien zowel de lichthoogte weer kleiner als het ontstekingstijdstip veel te vroeg bij een check met een stroboscoop (maximale vervroeging bij stationair). Grondplaat kon ook niet meer verder verdraaid worden om het juiste tijdstip te behalen, terwijl net de sleuven vergroot zijn. Pakweg 5 minuten stationair draaien geleden kon je dus met een mindere verdraaiing hetzelfde tijdstip behalen.

Ikzelf snap er inmiddels vrij weinig meer van en mijn vader is al dagen geleden afgehaakt. Het lijkt wel alsof er iets intern los zit. Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
 
dat is nog geen reden dat de ontsteking blijft verlopen na enkele minuten draaien, tenzij de nokkenas op die enkele minuten extra krom zou geraken ???

ik vind 't ook maar een raar verhaal. Alhoewel ik ook wel eens een aangepaste ontsteking grondplaat ben tegen gekomen. Moet eigenlijk niet nodig zijn, daar de sleuven in de grondplaat genoeg ruimte bieden om altijd de juiste afstelling te vinden. Zit/zat die grondplaat toch wel goed vast?

Maar misschien had de TS zijn vraag beter hier kunnen stellen.
 
FF uit een ander topic opgevist:
Twee setjes puntjes inderdaad. Het ontstekingstijdstip van een cilinder ging altijd als een gek op en neer terwijl de andere kant altijd mooi stabiel was onder de stroboscooplamp.
Het bleek dat er nogal speling op het asje van de onderbreker nok zat. En het eerste setje puntjes moest er dus steeds de speling uitdrukken.

Toch de puntjes maar eens goed nakijken. :Y
 
Wordt de ontsteking door de nokkenas aangedreven?
Zoja klopt de timing van de nokkenas tov de krukas?
Zit er ergens in de overbrenging niet iets los of een fixeer pennetje afgebroken of zo?
 
Misschien slechte (imitatie) contactpuntjes. Ik heb het wel eens gehad dat het opgeklonken fibertje los zat.
Heel goed mogelijk. Origineel zijn de puntjes al jaren niet meer te krijgen. BMW laat ze in China maken maar die waren niet zo precies. Fibertjes te lang, te kort. Ik zou beginnen met de originele puntjes weer terug zetten.
En als horror scenario, de stift waar de vervroeger om draait zit geperst in de nokkenas. Ik heb wel eens gelezen dat deze los kwam. Dan ben je helemaal lost. Dan kan je eigenlijk alleen nog een aftermarket ontsteking op je generator plaatsen.
Zowieso het beste, kappen met puntjes en een moderne ontsteking plaatsen.
 
Ik heb zeker wel nog belangstelling en er zijn nog geen vorderingen verder.

Momenteel bezig met een meetklok scoren om de nokkenas eens na te kunnen meten, sowieso altijd wel handig om te hebben. Aan slechte contactpunten hebben wij ook al gedacht, we hebben ze alleen al vervangen omdat we al vergelijkbare problemen hadden. De grondplaat zit mooi strak in het huis en het verlopen van het tijdstip heeft definitief niks te maken met het automatisch verschuiven van de grondplaat.

We hebben twee verschillende vervroegers geprobeerd en beiden geven vergelijkbare resultaten. Een van de vervroegers komt van een goed lopende motor af, net als een condensator en bobines.

Elektrische ontsteking (Silent Hektik) staat op de planning maar we wilden dit eigenlijk doen wanneer de motor goed liep. Misschien moeten we het maar naar voren trekken. Eerst maar de oude contactpunten terugzetten en de nokkenas nameten.

Bedankt voor alle reacties! Andere tips zijn altijd nog welkom
 
Oké, je bent er nog. :W

Ik begin de distributieketting danwel de spanner steeds meer te verdenken. Wat is het type en bouwjaar van deze motor?
En hoelang heeft deze stil gestaan?

EDIT: Heb je al de olie en het oliefilter vervangen?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een R100S uit 1976 (zie titel). Cilinderkoppen zijn net gereviseerd en er zijn net nieuwe zuigerveren geplaatst. Ik ben vergeten te vermelden dat het erop lijkt dat er ook veel knallen uit de rechter uitlaat komen en dat de rechter cilinder algemeen slechter lijkt te lopen dan de linker. Bougies zien er goed uit (koffiebruin), de rechter heeft echter ietwat meer zwarte aanslag dan de linker. Afstelling is dus in orde

1409337


Bougies verkeerd om op de afbeelding, linker bougie is van rechter cilinder.
 
Luchtfilter nog goed?
Maar effe, als de vonkerij niet goed op tijd staat heb je ook geen gezonde verbranding in de potten, dus zorg eerst dat dat goed is en kijk dan verder.
 
Luchtfilter nog goed?
Maar effe, als de vonkerij niet goed op tijd staat heb je ook geen gezonde verbranding in de potten, dus zorg eerst dat dat goed is en kijk dan verder.

Dit is nou juist het grootte probleem.
De nokkenas (en ontsteking) worden aangedreven dmv de distributieketting die over kettingwielen loopt. Die kettingwielen kunnen niet verschuiven/verdraaien daar die met een spie gefixeerd zijn. De variatie in het ontstekingstijdstip kunnen m.i. allen maar komen door de ketting en de spanner.

Motor is van 1976.
Pa Lavoo heeft er destijds heel wat kilometers mee gereden.
Motor heeft jaren stil gestaan.
De distri.ketting heeft door het stilstaan een "zwaar punt" of "stijf stukje" opgelopen.
De kettingspanner doet ook stroef door het lange stilstaan (met oude olie).

Hierdoor kan men deze motor nooit meer op tijd zetten, daar de distributie constant varieert.
 
Laatst bewerkt:
Zo moeilijk is het toch niet? Statisch op S openen en boven de 3500 toeren op F. Dat zullen ze in de manuals toch wel goed doen?
Zelf ben ik er wel klaar mee, bij mij gaat er een ontsteking van Beck in.
Voordat je aan de carburateurs gaat kloten moeten eerst de ontsteking en de klepspeling goed zijn.
 
Over de juiste kleur van de bougies valt uiteraard te twisten, in ieder geval liep de motor altijd goed en de luchtschroeven zijn afgesteld volgens handboek, in dit geval Peters.

Klepspeling is ook recent afgesteld
 
Joh, je hebt nu vanuit verschillende benaderingen suggesties en tips gekregen.
Ga er wat mee doen en laat ons ter lering de resultaten weten.
Voor tussentijdsje vragen/adviezen is hier altijd wel ruimte. Er is best wel wat BMW-kennis aanwezig op dit forum (en heir al aanwezig geweest)
 
Terug
Bovenaan Onderaan