BMW R1100/1150 R en wind

Farbrooq

Rookie
7 jan 2022
9
0
Hi, ik ben nieuw op dit forum! Hopelijk volg ik de juiste regels 😬

Ik heb een vraag. Ik wel overstappen van BMW R 650 City Scarver naar een R 1100/1150 R. Edoch, gezien ik switch van fun rider naar fun en woon/werk rider vraag ik mij af of een R1100/1150 R voldoende bescherming biedt qua wind (en regen). Zoals u kunt lezen, ik ben onervaren.

Of maakt een R 1100/1150 RS echt het verschil?

Alvast bedankt voor een reactie!

Met vriendelijke groet,

Farbrooq
 
Ik heb een r1150r gehad met een bmw tourscherm er op. Met deze in combinatie met handkappen van een 1150gs en handvatverwarming kon ik vrijwel het hele jaar door rijden. (Met pekel en gladheid reed ik niet). Maar verwacht geen bescherming zoals op een RT. Met regen werd ik alsnog nat. Voordeel van een Rt en een RS (en misschien ook een gs maar dat weet ik niet zeker) is dat het ruitje verstelbaar is. Ik heb op de 1150r diverse ruiten geprobeerd maar de meeste geven veel turbulentie. De enige die voor mij werkte was dus het originele tourscherm.
20191110_133956.jpg
 
Hi Kompas, dank voor je reactie. Ik houd de originele ruit in gedachte. Met mijn huidige F650CS en originele ruit gaat het ook vrij goed qua wind. Geen of nagenoeg geen turbulentie rond de helm. Tja, nat wordt ik wel. Ben wel nieuwsgierig of RS/RT rijders droger blijven. Of is dat verschil marginaal?
 
Een RT heb ik nooit in de regen gereden. Ik heb wel een honda 1100 pan european gehad. En daarop bleef ik zo goed als droog in de regen. ( als je rijdt tenminste, bij stilstand helpt geen enkele kuip.)
 
Maar je vraagt dus naar de bescherming tegen regen en wind op een R1100/1150 R?
Hoe veel bescherming verwacht je op een naked bike?
Ik heb er er al jaren één en vind het een pracht ding, maar bescherming tegen regen en wind is niet hun sterkste kant. Hiervoor had ik een K1100LT en daarvoor 2 Goldwings. Daarop kon je rekenen op prima bescherming. Je ving geen druppel regen en bij warm weer was het bijna te warm omdat je uit de wind zat. Op een RT kun je dat ook. Het is kiezen of delen.
Misschien een BMW C1?
J192300-BMW-C1.jpg
 
  • Haha
Waarderingen: ssig
Hoe ziet je woonwerkroute eruit? Groot scherm en handkappen bieden mij genoeg bescherming om vrijwel het hele jaar te rijden. Oké dit is een R850R, maar als ik dat niet gezegd had, had je het verschil toch niet gezien :P
 

Bijlagen

  • IMG_20211221_162414749.jpg
    IMG_20211221_162414749.jpg
    236,9 KB · Weergaven: 31
Zoals Chriskras ook al zei: hoe ziet je woon-werk route er uit? een uur snelweg rijden is heel wat anders dan 20 km binnendoor.
 
Woon werk is 45 km snelweg. Snap dat volle kuip beter is. Ik heb zelf alleen de ervaring met naked en all road motoren. Was nieuwsgierig naar ervaring van anderen. Heb ondertussen beeld gekregen nav jullie reactie. Dank daarvoor. Vanmiddag proefrijden op de R1150R.
 
veel plezier met de proefrit.:t
wat betreft de R1150R. Indien mogelijk neem er een van 2003 of jonger. Deze hebben twinspark en lopen iets mooier. Is het een ABS versie? deze hebben namelijk bekrachtigde remmen en de rempomp wil nog wel eens kapot gaan. En dit is een dure repartie.
 
Woon werk is 45 km snelweg. Snap dat volle kuip beter is. Ik heb zelf alleen de ervaring met naked en all road motoren. Was nieuwsgierig naar ervaring van anderen. Heb ondertussen beeld gekregen nav jullie reactie. Dank daarvoor. Vanmiddag proefrijden op de R1150R.

Goeie tips, bij mijn 1150gs leek de abs te werken bij de testrit, dit was echter maar op 1 van de wielen, en achteraf bleek alsnog de pomp defect.
Let hier dus ook op indien van toepassing.
Bij mij is hierna de abs verwijderd, en remt de motor eigenlijk fijner en beter doseerbaar dan met bekrachtigde remmen en abs, maar als er abs op zit , lijk me dat in eerste instantie niet de bedoeling.
 
Goedemorgen FM, na een proefrit en een dag bezinning tot de conclusie gekomen dat een R1150R fantastisch rijd. Wauw, wat een stuurgedrag heeft zo een fiets. Schakelen top, vermogen al snel beschikbaar. Het vermeende KFR in lage toeren heb ik niet waargenomen.

BMW boxer heeft er een fan bij.

Mbt de zitpositie, daar moest ik wel erg aan wennen. Ik ga binnenkort rijden op een GS. Verwacht dat die zitpositie beter bij mij past dan de R.

@u, dank voor de tips over ABS. Zat niet op het proefritmodel en ook niet op de te rijden GS. Daaraan hoef ik geen aandacht te besteden.

Wordt dus vervolgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan