Bmw r1100 gs advies

Nielski55

MF'er
12 sep 2022
32
5
Beste leden,

Ik ben aan het kijken om een bmw r1100 gs te kopen. Nu heb ik een mooie gevonden maar de eigenaar zegt dat hij stationair afgesteld moet worden. Dat hij "onregelmatig loopt" en "de linker kant voel je iets eerder pakken wanneer je een beetje gas geeft". Nu heb ik het idee dat dit een simpele synchronisatie is. Wat denken jullie, evt ervare r1100 eigenaren, hier van?

Ik hoor het graag
 
Ook iets om te controleren is of er speling is ontstaan tussen de as van de gasklep en het gasklephuis. Als die bovenmatig groot is, is het erg lastig/onmogelijk om de boel netjes stationair te laten lopen. Daar kwam mijn motormakker achter na tig keer proberen te synchroniseren. (Zijn boxer had toen wel ruim 2 ton op de teller staan.)
 
En nog iets om te controleren is de speling van de tuimelaars,ook die moet je controleren/ afstellen.
En dat is iets wat veel BMW dealers niet doen.... ik kan vaak horen aan het lopen van een BMW boxer of deze bij een bepaalde dealer in de regio Amsterdam in onderhoud is geweest (RoyalClub weet wel wie) of bij een willekeurige andere BMW dealer. Bij deze dealer vandaan lopen ze mechanisch veel stiller omdat daar wel de axiale speling van de kleptuimelaaars wordt afgesteld. Net als bij een aantal BMW "specialisten".
 
Valt ook niet onder het normale onderhoud.

Als een dealer dat wel afstelt, is dat gewoon service.
Of, op verzoek klant, meerwerk.
En dat vind je dan weer op de rekening terug.

Herr BMW hanteert voor dat spul een speling van 0,05-0,40, af te stellen op minimum als het los is geweest.

Zelf kijk ik er wel even naar.
Zit het richting bovengrens, klappert dat.
 
Valt ook niet onder het normale onderhoud.

Als een dealer dat wel afstelt, is dat gewoon service.
Of, op verzoek klant, meerwerk.
En dat vind je dan weer op de rekening terug.

Herr BMW hanteert voor dat spul een speling van 0,05-0,40, af te stellen op minimum als het los is geweest.

Zelf kijk ik er wel even naar.
Zit het richting bovengrens, klappert dat.
Dat is geen service, dat is kwaliteit leveren en liefde voor techniek.
En zo veel extra werk is het ook niet, zeker niet bij de 1000 km beurt waarbij de koppen toch nagetrokken moeten worden. Anders is het hooguit 5 minuten extra werk.
 
Met een messing doorslag en een hamer gaat dat ook prima. Soms niet, dan even losmaken en afstellen.

Scheelt, soms, idd een beetje herrie en geklepper uit het klepdeksel.
 
Dat is geen service, dat is kwaliteit leveren en liefde voor techniek.

Voor jou en mij wel.
Maar zo werkt het BMW apparaat niet.

Daar krijgt een monteur maar zoveel PE (tijd=geld) voor kleppen controleren/stellen, niet voor ook nog eens tuimelaars verwennen.

Als ik daar kleppen stel op mijn manier*, dan komt er gezeur.............

*Stellen, motor een paar slagen rond draaien en controleren/nastellen.

Met een messing doorslag en een hamer gaat dat ook prima.

Sprak de beunhaas.

even losmaken en afstellen.

Goed zo, knul. :+
 
Voor jou en mij wel.
Maar zo werkt het BMW apparaat niet.

Daar krijgt een monteur maar zoveel PE (tijd=geld) voor kleppen controleren/stellen, niet voor ook nog eens tuimelaars verwennen.

Als ik daar kleppen stel op mijn manier*, dan komt er gezeur.............

*Stellen, motor een paar slagen rond draaien en controleren/nastellen.



Sprak de beunhaas.



Goed zo, knul. :+

Rustig aan hé, dat er een hamer aan te pas komt betekend niet dat het beunen is.
 
Dan ligt er ook een waterpomptang bovenin je gereedschapsbakkie, zeker?

Iets op zijn maat meppen hier is beunwerk.
Dit is fijnmechanica, geen staalbouw.
Fijnmechanica? In een R1100GS.....? Wacht effe, ik moet even heel goed zoeken waar dat zit.

Ik doe het ook niet met een messing doorslag en hamer hoor. Ik haal de bouten van de lagerbrug en de cilinderkopmoer die de lagerbrug vastzet iets van spanning en tik dan met een messing hamer de lagerbrug op zijn plek.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk versleten gasklephuizen waardoor hij niet meer goed te synchroniseren is. Dat komt vaak voor bij deze types. Ik reviseer die gasklephuizen voor mensen die daar last van hebben. Is prima te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan