BMW R1100 RS schakelt slecht

20 jun 2007
63
0
Ik ben sinds kort in het bezit van een BWM R1100 RS uit 1995
Een prachtfiets, maar hij schakelt in het begin van een rit altijd zo moeilijk.

Als ik de motor 's ochtends pak om naar het werk te gaan, dan blokkeert het schakelpedaal bij het schakelen van 1 naar 2. Als ik het pedaal los laat en het nog een keer probeer, dan lukt het vaak wel, maar heel moeizaam.

Zo ook van 2 naar 3 etc

Na een paar keer schakelen is dit probleem spontaan verdwenen en schakelt de motor als een zonnetje.

Volgend ochtend.... zelfde verhaal. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
 
Ik ben sinds kort in het bezit van een BWM R1100 RS uit 1995
Een prachtfiets, maar hij schakelt in het begin van een rit altijd zo moeilijk.

Als ik de motor 's ochtends pak om naar het werk te gaan, dan blokkeert het schakelpedaal bij het schakelen van 1 naar 2. Als ik het pedaal los laat en het nog een keer probeer, dan lukt het vaak wel, maar heel moeizaam.

Zo ook van 2 naar 3 etc

Na een paar keer schakelen is dit probleem spontaan verdwenen en schakelt de motor als een zonnetje.

Volgend ochtend.... zelfde verhaal. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Als het vanzelf overgaat na een paar kilometer dan is er waarschijnlijk weinig anders aan de hand dan dikke olie, het was immers goed koud vanmorgen.

Mijn RS heeft hetzelfde, zeker bij koud weer schakelt ie de eerste paar keer behoorlijk zwaar, dat wordt vanzelf beter als de olie opwarmt.
 
Even ter verduidelijking; bij een R serie is de versnellingsbak apart van de motor, er is in de bak dus ook geen sprake van "rondpompen" anders dan door de tandwielen zelf.
De versnellingsbakolie wordt ook veel minder vaak ververst dan de motorolie.
 
Laatst bewerkt:
Wat je zou kunnen doen is even de olie vernieuwen. Zorg dat je een versnellingsbak een beetje warm is (+- 15 minuten rijden). PVC buisje gebruiken voor het aftappen kan handig zijn, let op eventuele metaalresten bij het aftappen (de aftapplug is magnetisch). Opnieuw vullen tot net onder de vulplug.

Je hebt ongeveer 0,8 liter olie nodig: SAE 90 API-klasse GL 5. Aanhaalmoment van beide pluggen is 23 Nm.

Verversen is ongeveer 1x per 20.000km "nodig" (c.q. bij het groot onderhoud). 't Raakt niet echt vervuild aangezien het niet, zoals bij veel motoren wel het geval is, dezelfde olie is als het motorblok.

Daarnaast, de R1100.. schakelt gewoon niet als een jap! Geen zorgen maken dus, zolang hij niet zomaar uit een versnelling schiet is er niks aan de hand. Ook kun je bij sommige modellen soms merken dat de 5e versnelling een beetje "verschiet" bij het afremmen op de motor, is "normaal" (c.q. geen probleem).
 
Mijn R1100GS schakelt de eerste meters ook wat stroef, vooral vanuit 1. Maar na 5 minuten gaat alles gewoon zo als het hoort. Maar het blijft altijd wat lomper en minder subtiel dan Japanse bakken, gewoon een fiets voor echte mannen zeg maar, zo'n BMW.
 
Ik ben sinds kort in het bezit van een BWM R1100 RS uit 1995
Een prachtfiets, maar hij schakelt in het begin van een rit altijd zo moeilijk.

Als ik de motor 's ochtends pak om naar het werk te gaan, dan blokkeert het schakelpedaal bij het schakelen van 1 naar 2. Als ik het pedaal los laat en het nog een keer probeer, dan lukt het vaak wel, maar heel moeizaam.

Zo ook van 2 naar 3 etc

Na een paar keer schakelen is dit probleem spontaan verdwenen en schakelt de motor als een zonnetje.

Volgend ochtend.... zelfde verhaal. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Vervang de olie van de vers bak door Castrol vers bak olie wil wel eens helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan