BMW R1100 RT, goede motor?

Bas1

Rookie
8 aug 2005
4
0
Sommelsdijk
IK ga volgende week proef rijden op een BMW r1100rt.
Ik heb al 6 jaar niet meer gereden en zoek nu een motor voor woonwerk verkeer ongeveer 500 km per week en om lekker mee te toeren.
Ik zie allemaal slechte berichten over BMW, zijn er ook goede redenen om deze te kopen.
Is ABS standaard op de motor?
 
Je moet gewoon geluk hebben, net als bij een wasmachine...
Maar ze rijden geweldig, ik heb zelf een r1100rs, en ik heb op geen andere motor gereden die ik beter vond rijden dan de BMW, en ik heb er al op heel wat gereden.

En dat er wel eens wat kapot gaat....er worden dan ook heel veel kilometers mee gereden.
Ga maar eens proefrijden, en zorg dat je zeker 60 kilometer rijd en niet alleen rond de motorzaak, en overtuig jezelf.
 
Ik heb 50.000 op de R1100RT en daarna overgestapt naar de 1150RT en nu de 1200RT. De R1100RT rijd perfect, goede bescherming en perfect hanteerbaar. Wel zul je even moeten wennen aan de knipperlicht bediening en aan het gevoel van in de bocht vallen. Dit laatste heb ik echter altijd als heel plezierig ervaren. Veel rijplezier.
 
Ik ben een fervent BMW rijder geworden. Ik ben begonnen met een BMW (R27) lang geleden. Intussen heb ik ook andere merken geprobeert en die zijn mij flink tegengevallen. Nu rijd ik alweer een aantal jaren een R1100R, alweer 60.000 op de teller gezet.
Een fantastische motor, zeker voor woon-werk. Loopt zomers 1:18-19 en in de winter 1:17-18. Behalve als je wat sneller wilt dan is het verbruik 1:16.

Hou wel het oliepijlglas in de gaten. Het checken hiervan altijd op dezelfde plaats doen . Door een andere stand zie je gemakkelijk nivo-verschillen waardoor het lijkt dat de motor plots olie verbruikt heeft.

Gr,
Henk
 
Ik dacht altijd dat je 50 moest zijn om überhaupt maar aan een BMW te mogen dénken maar dát blijkt volkomen onterecht !
Ik had echt geen betere keuze kunnen maken.
Kortgeleden heb ik in Lelystad de VRO-1 cursus gedaan (een absolute aanrader trouwens) en als je ziet wat de instrukteur daar doet met zijn 1150RT (zelfde fiets) dan weet je dat je een veelzijdige, sportieve (jazeker !), wendbare en technisch perfekte motorfiets hebt gekocht.
Oké, ik sla enigszins door maar ik ben in ieder geval heel erg gelukkig met mijn RT.

PJ
 
Wat dacht je van dat koppel, bij alle toerentallen en in elke versnelling meteen als een speer weg!!
Relaxter kan je toch niet hebben, bij een japanse 4 in lijn moet je eerst 4 keer terugschakelen voor er wat gebeurt!

(overigens heeft suzuki daar gsx 1400 voor uitgevonden...)

enne ouwelullenmotor? ik ben 30...maar ik wou dat er 10 jaar eerder aan begonnen was!!!
 
Leeftijd zegt inderdaad helemaal niets, ik moet nog 25 worden en rij een BMW.
Dat ze dit imago hebben klopt wel een beetje, maar dat zeggen meestal mensen die helemaal geen motor rijden.
Maar als het om rij eigenschappen gaat, is dit gewoon fijn rijden, of het nu voor woon werk is of voor lange touren, ik stap altijd zonder pijn in mijn rug af en geen last van mijn polsen en dat was wel eens anders met andere motoren.
En dat er wat kapot gaat, tja.....dat kan bij een nieuwe motor ook gebeuren, dat is een beetje geluk erbij hebben en goed onderhoud.
ABS? Ligt misschien aan de uitvoering, durf ik niet te zeggen.

Suc6 met je proefrit 8-)
 
Ik ben zelf (eigenlijk zonder vooropzet) van een Yamaha Diversion 900 op een R1150RS terechtgekomen - zeg maar een ietwat sportiever aangelegd broertje van de machine die jij op het oog hebt.
Heb nu verschrikkelijke spijt.......dat ik niet 10 jaar eerder op een BMW gestapt ben.
Tuurlijk, het blijft persoonlijk, maar ik denk dat je echt een heel fijne fiets gaat testen; en zoals al eerder gezegd: geen rondje om de dealer heen rijden, maar even de tijd nemen voor die proefrit. Gaat je niet tegenvallen !!

:]

Oh ja, volgens mij is op de 11x0RT het ABS standaard, in volintegraalversie, wat inhoudt dat je zowel met je hand als met je voetrem altijd afremt op beide wielen. Op de meeste andere fietsen is ABS een optie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een r1100R en mijn versnellingsbakkwaal is: lekke dichting tussen versnellingsbak en blok met een doorslippende koppeling tot gevolg als je in zijn 4 of 5 hard op het gas gaat. Vooral bij lage toerentallen gebeurt dit.
Verder errrrg leuke fiets. :Y
 
Ik heb een r1100R en mijn versnellingsbakkwaal is: lekke dichting tussen versnellingsbak en blok met een doorslippende koppeling tot gevolg als je in zijn 4 of 5 hard op het gas gaat. Vooral bij lage toerentallen gebeurt dit.
Verder errrrg leuke fiets. :Y

Datzelfde probleem heb ik ook met mn k100lt. Erug leuk klusje :r gaat nog een best prijzig en tijdrovend winterprojectje worden. Hij gaat bij mij godzijdank nog niet door de koppeling behalve 1x bij verkeerslichten tijdens een lompe wegtrekactie tegen een ouwe patserige golf II sindsdien alweer 1400km gereden zonder doorklappen, maar hij lekt wel motorolie (geen bakolie) uit het koppelingshuis.

Aan TS, let op de versnellingsbak, wil nog wel eens gevoelig zijn bij de 1100 omdat die oorspronkelijk ontwikkeld was voor de 850cc uitvoering en het vermogen van de 1100 niet helemaal aankon. En verder tja ik ben 22 dus een ouwe lullenbak zal ik hem echt niet noemen. happy :]
 
Laatst bewerkt:
Tsja, heb vele merken motorfietsen gereden, maar BMW modellen spraken mij nooit zo zeer aan. Hierin kwam verandering toen begin dit jaar de nieuwe R1200RT op de markt kwam. Na een uitgebreide proefrit heb ik het demomodel met 500 km op de klok voor een interessante prijs kunnen kopen. Heb sindsdien ruim 12000 hele aangename en probleemloze kilometers afgelegd. Voordat ik koos voor deze BMW ging mijn interesse uit naar de Pan en de FJR. De Pan kon mij niet bekoren door zijn oubolligheid en de FJR is me gewoon te klein. Verder zijn het perfecte bikes.
Het enige minpunt vindt ik bij de BMW de koppeling. Maar is een kwestie van wennen.
Met andere woorden; het boxer rijden is geweldig en het weggedrag kan zich met racers meten ondanks dat de beemers hoge fietsen zijn. Het comfort op lange afstanden is spreekwoordelijk, en de mankementen zijn waarschijnlijk inherent aan de vele kilometers die door BMW rijders worden afgelegd.
O-)
 
Kortgeleden heb ik in Lelystad de VRO-1 cursus gedaan (een absolute aanrader trouwens) en als je ziet wat de instrukteur daar doet met zijn 1150RT (zelfde fiets) dan weet je dat je een veelzijdige, sportieve (jazeker !), wendbare en technisch perfekte motorfiets hebt gekocht.

Ik heb waarschijnlijk dezelfde instructeur gehad (Willem). Op een zilveren 1150RT. Er zullen vast wel meer instructeurs op deze fiets rijden, dus het kan net zo goed iemand anders zijn geweest |(

Ik ben aan het zoeken voor een toer-motor, maar ik vind de 1100RT niet mooi. De 1150RT daarentegen wel (ook al is het een kwestie van een andere koplamp). Maar dat wordt een beetje erg prijzig, zeker het gezien het feit dat ik m'n ZX-6R ook wil houden :Y

Heb een paar weken terug een dag een R1200RT gehuurd: SUPER *O* :}

@ TS: heb je inmiddels een R1100RT aangeschaft??
 
Was inderdaad Willem. Die gast speelde met z'n RT alsof ie op een kinderfietsje zat, helemaal geweldig.
PJ
 
Was inderdaad Willem. Die gast speelde met z'n RT alsof ie op een kinderfietsje zat, helemaal geweldig.
PJ

Willem is een aardige man. Hij deed examen voor z'n instructeursdiploma toen ik VRO I deed (9 oktober).

Back on topic: 1100RT een goede motor??

Wat ik eerder al zei, vind ik de 1100RT niet zo'n mooie motor (vind de koplamp en voorkant niet zo). Maar eerlijk gezegd is een Pan ook niet echt een hele mooie motor...

Wie kan mij wat vertellen over het Konstant Fahrruckeln probleem (of hoe je dat ook schrijft). Ik bedoel het inhouden van de motor bij constante snelheid.

Bij voorbaat dank voor de reacties! Groet, David
 
ik denk dat die van mij dat doet maarrrr....
als ik het scherm helemaal omhoog zet dan krijg ik een andere windstroom over en om me heen waardoor het lijkt of de motor wat "stottert", als ik dan het scherm weer omlaag doe is dat gevoel weer helemaal weg.
Gelukkig heb ik daar binnenkort geen last meer van want ik heb een supergaaf laag ruitje in amerika besteld en die is in de hoogste stand net iets hoger dan de standaard ruit in de laagste stand.
PJ
 
Ik kan natuurlijk niet niet reageren he...

Rijd sinds april 2004 op een R1100RT.
Toen gekocht met 39000km op de teller.
Staat nu op bijna 103000km.

Problemen in de tussentijd:
Geen.
Serieus, helemaal niets.
Geen versnellingsbakproblemen,
geen slippende koppeling,
geen inhouden bij constante snelheid,
en dat bij alle snelheden.

We zitten er vaak met z'n tweeen op + bagage, geen centje pijn.
Woon-werk: minstens 600km per week: geen probleem.
Files? Lachertje.

Dus ja, volgens mij best wel een goede motor.
OK, ziet er niet super sportief uit ofzo.
Maar kan bij de verschillende tourtochten prima meekomen met
de R1tjes en R6jes en wat al niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan