BMW R1100R brat/scrambler

Bartos146

Die hard MF'er
8 okt 2011
403
2
Groningen
Even voorstellen;

Bart, 25 jaar, en met een BMW R1100R.
Niet bepaald het stereotype BMW-rijder, maar ben best tevreden over de rijeigenschappen!

Hier een foto van de standaard motor, zoals hij was.
Grotefoto-XTZ63AOE.jpg


En na een uurtje photoshoppen gaat dit mijn grote inspiratie worden!
Grotefoto-IIASGLT4.jpg


Een to-do lijst;
- achterframe aanpassen, bochten buigen en lassen.
- buddyseat aanpassen, zadelpan maken en laten bekleden.
- andere koplamp, beugels.
- dashboard aanpassen.
- nieuwe uitlaat.
- tank, koplampbeugels en achterframe spuiten.
- velgen en kleppendeksels laten poedercoaten.
- motorcross stuur + klemmen (dik stuur, 28mm)
- plastic delen met folie wrappen (carbon 4d)

De veranderlingen zijn grotendeels cosmetisch.
Motorisch is de R1100R helemaal prima. Daarbij vind ik met motorkarakter en vermogen meer dan prima. Alleen met (stofzuiger)geluidje is echt drama!

Ik zal proberen om hier de vorderingen regelmatig te uploaden!
 
Ik zou het zadel de andere kant op laten lopen. Heb je de verbouwde R1100 van Skip wel eens gezien?

IMG0350-M.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, het begin is gemaakt!
Het strippen van de BMW is echt een makkie. Alles zit zo netjes en degelijk in elkaar.|
Grotefoto-ACCCCCJZ.jpg

Grotefoto-PF8SZMAC.jpg


Het eerste op de To-Do lijst is het aanpassen van het achterframe.
Een "traditionele" U-bocht vind ik niet heel erg mooi, dus heb er wat anders van gemaakt.
In het midden een bocht van 45 graden, wat aan de zijkanten 67,5 graden maakt.

Een vriend van me heeft een buigmachine/pers op het werk. Deze mocht ik gebruiken. Prima te doen, goed te doseren samen met een gradenboog.
Grotefoto-G6D8RD4M.jpg


Hierna een malletje gemaakt om zo de bochten pas te maken en tot een geheel te lassen;
Grotefoto-LYM3BTVF.jpg

Grotefoto-Z7KSZIBA.jpg


Het eerste definitieve qua veranderingen was het doorslijpen van het achterframe. Toch wel even een spannend momentje! Het verbaasde me hoe dik en fors het materiaal was.
Grotefoto-Q6BSQRV6.jpg


Na een beetje trial and error is het me gelukt om de nieuwe bocht op het achterframe te lassen. Nog best oke voor mn eerste las-projectje!
O, en via Marktplaats nog een andere reactiestang opgesnord! Net even korter voor een iéts steilere balhoofdhoek kortere wielbasis. Maar eigenlijk lijkt t wel gewoon gaaf...
Grotefoto-OYFFZWCR.jpg


Daarna alle beugeltjes die overbodig waren eraf geslepen.
Een nieuwe beugel gemaakt voor de (toekomstig nieuwe) uitlaat.
Grotefoto-KEC7F7D7.jpg



Tips, tricks enz zijn van harte welkom!!
 
Geen tricks or treats tips voor je van mijn kant. Ik heb totaal geen sloege van de 1100 serie's. Maar ga/blijf dit wel volgen. :Y Veel succes met dit project. :9~
 
Laatst bewerkt:
Toffe fotoshop, ben benieuwd naar het werkelijke resultaat.


ik vind bij die van Skip, de tank niet helemaal je dat in combinatie met hoe de rest is geworden, is dat een GS tank ?
 
Laatst bewerkt:
Uitlaatje in bestelling!
Best benieuwd naar het geluid...
Grotefoto-LLCEDQ6D.jpg


Vanmiddag eens kijken of ik met het zadel/buddyseat aan de slag kan.
 
Laatst bewerkt:
Toffe fotoshop, ben benieuwd naar het werkelijke resultaat.


ik vind bij die van Skip, de tank niet helemaal je dat in combinatie met hoe de rest is geworden, is dat een GS tank ?
Ja, de fiets waarmee Skip begonnen is was een GS. Intussen is hij verder gegaan en is de fiets nog extremer geworden, maar de tussenfase was groen.
 
Volgmodus aan! Gaaf project!

Is er ook een link naar het project van Skip met de GS? :)
 
Vandaag nog even met de buddyseat bezig geweest.
De zaag er flink in! Wilde de vorm aan de voorkant enigszins behouden, maar niet het soort-van paardrijzadel aan de achterkant. Dus ongeveer op de helft de zaag er in;
Foto550-8JATDVBX.jpg

En dan het laatste deel wil ik uit staal maken. Eerst een malletje van karton gemaakt;
Foto550-KBZVBYDL.jpg

Foto550-QKQCWYLU.jpg


Het wordt alleen nog een kunst om alles te laten bekleden... Hier heb ik zelf echt geen kaas van gegeten en wil wel dat het goed en netjes gebeurd. Het is wel iets aan de motor wat opvalt.

Ik zat te denken om voor de bekleder gaatjes in het staal langs de rand te boren, zodat hij met popnagels het leer kan vastzetten.
Goede tactiek? Of zijn er betere ideeen?
 
Dat zier er donders mooi uit!
Alleen erg lastig dat de beste man in België woont en ik in Groningen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan