bmw r1100r loopt niet naar wens

30 jun 2010
138
0
antwerpen
hey,
ik ben nieuw op dit forum aangezien ik nog niet zo lang mn rijbewijs heb.
Ik heb en bmw r1100r te leen gekregen van mn schoonvader (waarvoor dank)

nu staat deze motor al 2 jaar stil,
nieuwe batterij er in en hij deed het goed.
2 ritjes toch. (totaal ongeveer 60km)

sinds gisteren schokt de motor harder als ik hem start.
soms valt hij met een plof stil (kan hem dan gewoon weer starten)
tussen 3000 en 4000 toeren houd de motor plots in,
om dan als hij 4000 toeren heeft bereikt als een raket weg te schieten.

als ik de ontkoppeling inhoud geeft hij soms een luide plof en valt stil tijdens het bollen.
onder het rijden ploft hij soms ook maar dan valt hij niet echt stil wel schokt hij dan.

dit probleem blijft en is niet enkel wanneer de motor koud is.
ook vind ikzelf dat de motor stinkt als ik stilsta,
onder het rijden merk ik hier natuurlijk niet zoveel van.

wat kan hier de oorzaak van zijn?
wat kan ik hieraan doen?
wat kan ik hieraan laten doen?



waaraan kan dit liggen? wat kan ik hieraan doen?
 
kapotte hall sensor. straks gaat hij plots uitvallen en na 10 minuten start hij weer.
werkt de toerenteller soepel, ook als hij bokt?
niet bij de dealer een nieuwe kopen, daar zijn goede alternatieven voor!
 
ik mag misschien heel dom overkomen,
maar toch: wat is kfr?
(ik ben echt geen grote techneut...)
heb busje carbu-reiniger gekocht ga dit morgen proberen. is er iets wat ik hierbij niet mag vergeten?

@ halflive: toerenteller werkt mijns inziens normaal, gaat niet schikkerig en geeft volgens mij correcte weergave.
 
ik mag misschien heel dom overkomen,
maar toch: wat is kfr?
(ik ben echt geen grote techneut...)
heb busje carbu-reiniger gekocht ga dit morgen proberen. is er iets wat ik hierbij niet mag vergeten?

@ halflive: toerenteller werkt mijns inziens normaal, gaat niet schikkerig en geeft volgens mij correcte weergave.
vol tanken en carbu reiniger erdoor en een flink stuk rijden, en kijken wat het dan doet.

mochten je problemen niet overzijn, dan klinken de hall-sensors als een bekend probleem/kwaal
 
ik mag misschien heel dom overkomen,
maar toch: wat is kfr?
(ik ben echt geen grote techneut...)
heb busje carbu-reiniger gekocht ga dit morgen proberen. is er iets wat ik hierbij niet mag vergeten?

@ halflive: toerenteller werkt mijns inziens normaal, gaat niet schikkerig en geeft volgens mij correcte weergave.
KFR is KonstantFahrRuckelen. Door het zeer arme mengsel liepen de 1100's schokkerig bij ongeveer 3000 toeren. Dat wordt KFR genoemd. Het is de computer die constant aan het regelen is. Nu wordt dat te pas en te onpas geroepen, ook bij twinsparks en 1200's die daar helemaal geen last van hebben.

Als je toerenteller normaal doet zou ik inderdaad eerst eens een lekker stuk snelweg gaan rijden, eventueel met injectiereiniger in de brandstof.
Door het stilstaan kan de benzine verouderd zijn. Dat zal je eerst moeten oprijden. daarna kunnen het verdroogde be- en ontluchtingsslangen en benzineleidingen en filter zijn.
De Hall sensor moet je in gedachten houden als hij plotseling uit begint te vallen.

Voor de accu heb je de tank los gehad, zit de rechter gaskabel nog goed in het stelmoertje?
228729946_FneVT-S.jpg
 
vandaag carbu-cleaner in tank gegooid,
dan volgetankt (was nog halfvol)
hierna enkele km's autostrade gaan doen. (op autostrade hab ik er ook geen last van)
25km autostrade gedaan,
dan binnendoor teruggereden.
het is volgens mij minder geworden (of ik ben eraan gewend geraakt)
maar zeker niet helemaal weg.

hoeveel moet ik rijden alvorens ik echt iets zou moeten merken? een volledige tank? en wss iedere keer goed warm rijden?

wil hem binnenkort sowieso wel binnendoen want de achterband is ook niet super meer.
maar wat ik zelf kan oplossen wil ik wel proberen...
 
toen ik hem voor het eerst terug startte moest ik al onmiddellijk terug tanken.
daarom 5 liter in bidon gehaald en ook dit opgereden.
hierna nog bij bp volgetankt en toen is hij pas gek beginnen doen.
dan busje reiniger erin gegooid en 10-tal liter getankt.
en 70 tal km gereden laatst (waarvan 25 autostrade km's)

(hiermee wil ik aantonen dat ik vermoed dat er niet veel oude benzine in kan zitten?
of vergis ik me?)
 
Ik zou in ieder geval het benzinefilter vervangen. En verder lekker doorrijden. Hij heeft iets van 4 liter reserve, als hij daar 2 jaar mee gestaan heeft zitten er niet veel vluchtige delen meer in.
Daarna netjes afstellen.
 
nog een vraagje,
wat is het normale stationair toerental?
nu is dat 1000/min maar ik heb de indruk dat dit wat laag is.
ging er oorspronkelijk van uit dat dit oke was maar lijkt me uiteindelijk toch wat plofferig en weinig...
 
nog een vraagje,
wat is het normale stationair toerental?
nu is dat 1000/min maar ik heb de indruk dat dit wat laag is.
ging er oorspronkelijk van uit dat dit oke was maar lijkt me uiteindelijk toch wat plofferig en weinig...

1050 tot 1100 met verlichting aan en dynamolampje moet uit zijn (1x gas geven dan gaat ie uit). Als je intergral ABS hebt (dus met rembekrachtiging) bovendien meten/afstellen met beide remmen ingeknepen. :)
 
Ik heb mijn BMW voorzien van NGK Iridium bougie's en dat scheelt een slok op een borrel. Kfr nagenoeg geheel verdwenen, start beter en loopt soepeler. Bougie's zijn iets duurder maar voor mij hun geld meer dan waard.
 
het probleem met de kracht die terugvalt is volledig weg.
heb vandaag goed doorgereden...(wou de regen voor blijven)

toen ik +/- 100 km verder was was het probleem weg.

mn toerental blijkt dan toch goed te zitten.

wat hij nu nog doet is nogal wat schokken wanneer ik een snelheid constant wil aanhouden, eender welke snelheid en eender welke versnelling. hij schokt wat...wanneer ik dan gas open zet geen enkel probleem dan trekt hij direct netjes op zoals ik het zou willen.

dit schokken, is dit dan die KFR?
misschien dan toch eens om nieuwe bougies gaan.

met dewelke hebben de mensen hier allemaal goede ervaringen?

merci voor de tips alzeker he
 
het probleem met de kracht die terugvalt is volledig weg.
heb vandaag goed doorgereden...(wou de regen voor blijven)

toen ik +/- 100 km verder was was het probleem weg.

mn toerental blijkt dan toch goed te zitten.

wat hij nu nog doet is nogal wat schokken wanneer ik een snelheid constant wil aanhouden, eender welke snelheid en eender welke versnelling. hij schokt wat...wanneer ik dan gas open zet geen enkel probleem dan trekt hij direct netjes op zoals ik het zou willen.

dit schokken, is dit dan die KFR?
misschien dan toch eens om nieuwe bougies gaan.

met dewelke hebben de mensen hier allemaal goede ervaringen?

merci voor de tips alzeker he
dat schokken is inderdaad kfr,
nieuwe bougies erin, degene die ze hier boven beschreven, kleppen stellen, synchroon stellen en dan moet het goed zijn. Althans, veel minder :+

maar het schokken blijf je altijd een klein beetje voelen, dat is de eigenschap van BMW ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is geen eigenschap maar een constructiefout. Waarom denk je dat de latere types 2 bougies per cilinder hebben gekregen?
Als het een Japanner was geweest hadden ze de hele serie terug geroepen en gewijzigd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan