[BMW R1100RS] Elektronische storing..

Face_-_LeSS

Rookie
27 mrt 2006
22
0
Middelburg (Zeeland)
Mijn R1100RS uit 1993 heeft een vervelend probleem waarvan ik denk dat het met de elektronica te maken heeft. Hier is het chronologische verloop van de problemen:

#1:
- Motor aangeschaft (particulier), kom thuis na 200 km, ligt er olie onder het blok.
- Motor geeft in de 2e versnelling bij acceleratie rond de 5000tpm een soort "stoot". Lijkt alsof er iets doorschiet ergens in de overbrenging.

Gedaan:
Motor lekkage behandeld door krukas kering te vervangen. Tevens moest de complete koppeling vervangen worden want die was vet en had veel geslipt. Beurt gehad.


#2
- Na +/- 800 km weer olie lekkage, deze keer minder.
- De "stoot" gaat nu ook gepaard met een ongezond mechanisch geluid. Het voelt alsof de aandrijving een fractie van een seconde weg valt en daarna weer abrupt terug komt.

Gedaan:
Versnellingsbak gereviseerd (door ervaren hobbyist). Er waren 2 lagers kapot. Tevens accu vervangen.


#3
De "stoot" is nog steeds niet over, lekkage wel. Motorzaak naar laten kijken. Die haalde de boel weer open en zag dat de versnellingsbak compleet vast zat!

Gedaan:
Andere versnellingsbak gekocht (één van na 1996 met schuine vertanding) en geplaatst. Koppeling ontvet.


#4
Lekkage is opgelost, de stoot doet zich nog steeds voor. Nu alleen voornamelijk in de 3e versnelling en heel af en toe nog in de 2e.

Na veel testen en rijden is dit de probleem beschrijving:
Soms (heel willekeurig) lijkt het of de aandrijving heeeeeel even weg valt en daarna weer bijkomt. Dit is 99,8% van de keren in de 3e versnelling. Heel af en toe in de 2e versnelling. Het is alleen na het schakelen, wanneer het zich een keer voorgedaan heeft, gebeurt het niet nog eens. Pas wanneer ik weer een keer geschakeld heb.
Het is rond de 2700-3600tpm in de 3e versnelling. In de 2e rond de 4500 tpm.
Het tpm lag eerst hoger in de 3e versnelling, rond de 4500rpm maar dat is onlangs afgezakt.

Tevens verloopt het mengsel verhouding. Deze is al 3 keer afgesteld maar staat binnen no-time weer te arm (uitlaat wit).

Gedaan:
- Brandstof filter vervangen-> hielp niet.
- Versnelling indicator (sensor) losgekoppeld -> hielp niet.
- Andere gas klep sensor: -> hielp niet.
- Andere computer: -> hielp niet.



Het lijkt dus in de elektronica te zitten gezien de willekeurigheid (mechanisch is vaak altijd en niet soms).
Kent iemand het probleem? Iemand suggesties of ideeën?
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar gezien deze motor nu wel erg duur wordt en ik eigenlijk niet meer terug kan (zit teveel geld in).
 
Heb je de computer al uitgelezen? Misschien is er een sensor kapot/niet goed aangesloten...? Instructies voor het uitlezen staan op:

http://www.bmwgsclub.nl/motronic-reset.html (kabeltje, schakelaar, ledje en een weerstand is alles wat je nodig hebt).

Dank u. Ik het de computer uitgelezen. Wchter was de code 4444 wat betekend dat er geen errors zijn. Tevens heb ik de auteur van dat artikel gemailt en hij had nog wat tips die ik nu ga proberen.

Suggesties of ideeën blijven welkom!
 
Ik zou alle sensoren bij langs gaan lopen, de voltages staan wel op:

http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html

Met een scope is goed te zien of de waardes goed/logisch zijn (en een goed verloop hebben, bijvoorbeeld in het geval van de TPS).

Daarnaast kun je eens kijken naar je benzine toevoer: Injectors, brandstoffilter, etc. Misschien reinigen/vervangen?
 
hoi

ik lees het probleem wat je met je versnellingsbak hebt.

ik heb een vergelijkbaar probleem
3e versnelling soort hik rond 3000 toeren

mn dealer zegt reviseren van bak / korte nokken afslijpen

ben jij al wat verder met de oplossing?
 
PieterMX, ik heb een mail gestuurd naar de auteur maar ik kreeg hem terug ? , E-mail adres klopt niet ( Heb jij een correxct adres ?.), vraag was: of je de motronictester ook 1 op 1 kunt gebruiken voor een BMW R1100 RS ?.

Mvgr. J.v.Soelen
 
Laatst bewerkt:
Oké PieterMX, bedankt voor het snelle beantwoorden van mijn persoonlijk mailtje.
Ik ga hem zo snel mogelijk bouwen.

Zijn er al BMW rijders die hem (mototronic testbox) naar tevredenheid hebben uitgetest nadat ze een probleem(pje) hadden.
Laat eens weten.

Mvgr. Jan
 
Hallo,

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn BMW R1100 RS uit 97. Is dit probleem uiteindelijk opgelost? Wat was de oorzaak?

Groet,

Maarten
 
Terug
Bovenaan Onderaan