BMW R1100RS kopen, waar moet ik op letten

jjannema

Rookie
6 jul 2009
15
0
Aduard
Ik heb mijn BMW F650 verkocht en ben nu op zoek naar een BMW R1100RS van 94-96, 80 tot 100k op de teller.
Zijn er nog bepaalde zaken, waar je bij dit type motor op moet letten?
1100's van voor nov 93 schijnen motorisch niet zo goed, als motors van latere bouwjaren, heb ik mij laten vertellen.
Ik heb een mooie witte gezien, met zo'n lelijk standaard mintgroen zadel .
Wat ben ik kwijt voor een zwart zadel? Is laten overtrekken een optie?
Heeft iemand nog tips?
Alvast bedankt voor je reactie.

gr. Jochum
 
Je kunt het zadel voor een paar tientjes (~50,- / ~100,-) laten bekleden (zie marktplaats.nl voor adressen). Verder natuurlijk de standaard zaken:

- Hoe loopt het blok, geen bijzondere (ieder blok maakt geluid) bijgeluiden ?
- Geen zweetplekken of is er iets recent schoon gemaakt?
- Hoe is de gebruikte olie? Even een drupje op de vingers uitsmeren, geen korreltjes/rotzooi/metaal te vinden? Als het net nieuwe olie is valt er niets te controleren (verdacht)
- Staat/dikte van de remschijven, blokken, banden, etc.
- Staat van de vering/demping (geen lekkage e.d.)?
 
ff zoeken hier op motor-forum. er zijn behoorlijk wat lijstjes met 'waar op te letten bij aanschaf van een motor'.

Succes!!!
 
Ik zou een hele flinke proefrit maken. De r1100rs heeft stuurhelften die in rubbers zitten en bij het remmen een meebewegen. Ik vond dat zelf verschrikkelijk.

Verder schijnen de versnellingsbakken van de types tot 1996 wel een problemen te kunnen geven na zo'n 70.000 km. Hij springt dan uit de versnelling. Het gebeurt niet bij elke motor maar het komt wel vaker voor.

Persoonlijk vond ik het geen prettige motor en na 6000 km heb ik de mijne weer verkocht. Maar da's mijn mening dus dat hoeft voor jou niet te gelden. Het zijn technisch gewoon goede en comfortabele motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan