BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Yep, het is een rondje Veluwe. We starten bij de McD in Barneveld en eindigen na circa 130 km in Garderen. Liefhebbers kunnen aan de voor- en achterzijde verlengen vanaf/tot Lage Vuursche... zie ook hier voor de plannen.
Tot heden verwachten wij (Jeroen en ik)
JC600, Popopeter, Jeroen1969 en Karin, Thijs67 en Noortje, Bolrob (ovb), en verder hopen we tenminste op:
GLK, Far en Janny, Erreske.... maar iedereen is natuurlijk welkom....
Zit al de hele week in het noorden van Duitsland te toeren op de RS (omgeving Usedom Insel), maar dit staat met stip op mijn agenda :9~ !
 

:^ +1! Gezellig!

Als je nog ff tijd hebt Erreske (sorry maar ik ben ff kwijt hoe je jouw voornaam ook al weer schrijft, uitgesproken dacht ik Tyomair, maar vast dat ik maar 1 letter goed heb staan... excuus!)... Zou je nog een foto van jouw mooie blauwe RS naar me kunnen sturen, evt met een stukje tekst? Zet ik die in de Openings Post bij "ff voorstellen"

@Gerwin: zondag na het ontbijt zet ik jou er ook op (lukt me met de EiFoon nl niet, moet met de kompjoetur) Edit 25-9: Gedaan!
 
Laatst bewerkt:
Als je nog ff tijd hebt Erreske (sorry maar ik ben ff kwijt hoe je jouw voornaam ook al weer schrijft, uitgesproken dacht ik Tyomair, maar vast dat ik maar 1 letter goed heb staan... excuus!)... Zou je nog een foto van jouw mooie blauwe RS naar me kunnen sturen, evt met een stukje tekst? Zet ik die in de Openings Post bij "ff voorstellen"
Je hebt een PB Pjotr ;)
 
Ik ga me morgen in een poldermodel constructie verplaatsen: niet geheel met het OV en ook niet geheel met de motor. Vandaag bij de verjaardag van mijn neefje met mijn vader (gepensioneerd orthopeed) overleg gepleegd (nadat hij het werk van zijn collega even had bekeken, hij keek tevreden, dus ik ook tevreden), motor rijden ansich kan wel, maar inderdaad is het niet handig onverwachts te moeten stoppen, daar zou ik met de knie onnodige brokken kunnen maken in deze fase van het genezingsproces.

Met de bus naar het treinstation behelst het nodige loop en wacht(lees: staan) werk, dus, kort stukje met de motor naar het treinstation, zeer rustige route gebeurt eigenlijk nooit wat, maar 6 kilometer ook, van daar 1e klas ticket naar station Hoofddorp en bij aankomst schijnt het slechts 2 minuten lopen te zijn naar waar ik moet wezen. En nou maar hopen dat er te zitten valt in de spits in de eerste klasse....
 
Enfin, Jeroen gaat met 1e klas ticket een dagje treinen. De avond er voor natuurlijk de route gecheckt op eventueel te verwachten spoorwegwerk, niets van dat al. ’s Ochtends nog even gecheckt: geen verwachtte vertraging. Omdat ik nog niet precies weet waar ik bij station Hilversum Sportpark kan parkeren vertrek ik maar voortijdig. Maar dat viel dus enorm mee, dus ik was ruim voor tijd klaar met het achterlaten van de RS.
Seminar01.jpeg

Beetje spannend wel misschien, zo pontificaal naast een vestiging van RoC Amsterdam.
Het begint al lekker na het voorspoedig parkeren van de motorfiets bij station Hilversum Sportpark.
Seminar02.jpeg

De trein van 07:11 is een half uur vertraagd en komt daarmee volgens schema tegelijk het station binnenlopen met de trein van 07:41. Het zal wel. Terwijl tegenover een trein het station komt binnen rollen kondigt een ingeblikte mevrouw via de Public Adress om 07:35 aan dat de Sprinter van 07:11 over enkele ogenblikken zal vertrekken. Ik versta van deze boodschap uiteraard alleen de herhaling. Nu moet u weten dat er slechts 1 keer per 15 minuten een trein langs dit station komt. Elk kwartier zijn er dus 14 minuten ter beschikking van het omroepsysteem van de NS om de vertwijfelde analfabetische en/of visueel gehandicapte NS-reiziger (er is immers zo'n nieuwerwets informatie beeldbuis die hetzelfde te melden heeft) te vertellen hoe het vandaag met de komst van de te verwachten trein staat, maar steevast lukt het de omroepster om exact op het moment dat een trein voorbij boemelt haar “tekst-van-afstand” door de luidsprekers te laten galmen. Zonder het voorbij stiefelen van een trein is deze omroep al nauwelijks verstaanbaar. . . Enfin, dit was sinds ruim een jaar weer mijn eerste trein ervaring en ook de vorige keer (met schoonvader naar het Rijksmuseum “De Late Rembrandt”) geschiedde de omroep dat onze trein 14 minuten later dan gepland kwam, precies in het voorbij denderen van de trein in tegenovergestelde richting.
Maar goed, daar was de trein dan, afhankelijk van hoe je het bekijkt, precies op tijd of een half uur te laat.
Seminar03.jpeg

Enfin, ik zat geïnstalleerd, ik zou een reactie op een artikeltje in het blad van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers tikken. We zijn op weg… En nog geen 4 (!) minuten later strand de Sprinter op station Hilversum. Geen nood, de conducteur roept om dat, als we heel snel zijn, we in de Sprinter komende vanuit Amersfoort richting Den Haag CS kunnen springen, die staat voor ons klaar op spoor 4. Om daar te komen moest ik wel ff trap af, door een tunnel en trap weer op, nadat ik eerst gehaast de hele handel weer bij elkaar had geveegd. Gelukkig wekte mijn ietwat versnelde gestrompel het medeleven op van de wachtende conducteur en -trice, direct nadat ik binnen kwam werd de deur gesloten. Gelukzalig nam ik weer plaats in de Eerste klasse die geheel en al identiek was aan de ruimte die ik even daar voor op spoor 2 achter me had gelaten.
Gelukkig had ik een diepte-investering gedaan en €12 stukgeslagen om mij op dit retourtje in de Eerste Klasse legaal te mogen begeven. Nou, die "1e Klasse" is ook niet meer wat het ooit geweest is. Ter nauwer nood kan de laptop nog op de schoot genomen worden. Eigenlijk koop je met je 1e klas kaartje de luxe om te kunnen zitten op een manier die in Denemarken nog niet zou kunnen tippen aan de 2e klasse aldaar… En dan had ik in die trein in Denemarken ook nog gratis WiFi.
Seminar04.jpg

In 2013 dagje over Billund/Vejle, zoonlief mee en naar Aarhuus gegaan per trein.
Enfin, na deze getrokken sprint-met-knie-klus-handicap weet ik dus waarom die treinen tegenwoordig “Sprinter” heten. Om op tijd aan te komen wordt van je als passagier verwacht zo nu en dan tussen die treinen door een sprintje te trekken. Goed tegen de trombose zullen we maar zeggen, met al dat lange zitten. Oh nee, meer dan de helft van de cliëntèle mag blijven staan, dat was ook zo.
Al met al mag ik uiteindelijk niet klagen, de chauffeur duwt de “Voorwaarts-hendel” tegen de voorste stop waardoor ik slechts 5 minuten later op station Hoofddorp uit de trein stap dan volgens de planner (met 0 overstappen dan weliswaar) de bedoeling was geweest. Vriendelijke conductrices gezien, zowel heen als terug, maar ik ben voor het komende jaar hopelijk wel weer even klaar met de NS.
Oh ja, het seminar was boven verwachting gezellig en leerzaam en het werd binnen een mooie tijd afgerond, dat dan weer wel. De lunch was ook zwaar OK, zeker gezien het feit dat deze “gratis” was (nou ja, bekostigt door het Rijk dus mede mogelijk gemaakt door uw onvrijwillige financiële steun, waarvoor welgemeend mijn dank!).
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk kan de rit voor jouw zaak buiten de spits en buiten de Randstad gepland worden. Goede kans dat je dan kan zitten. Ik moest om 07:30 van Hilversum naar Hoofddorp, dwars door de spits en de Randstad, gezellig druk.. Het leek mij tikje raar met de trein te gaan om de knie te sparen en vervolgens een uurtje te moeten staan... heen en terug (treintje terug stond gepland 17:21..). Vandaar dat ik voor deze gelegenheid mezelf op 1e klasse heb getracteerd. Maar jij hebt helemaal gelijk dat je 2e klasse pakt als je nagenoeg zeker bent van een zitplaats. Voor de "extra luxe" hoef je zeker geen extra investering te doen....

Suc6 met de komende zakenreis!
 
Laatst bewerkt:
Yep, het is een rondje Veluwe. We starten bij de McD in Barneveld en eindigen na circa 130 km in Garderen. Liefhebbers kunnen aan de voor- en achterzijde verlengen vanaf/tot Lage Vuursche... zie ook hier voor de plannen.
Tot heden verwachten wij (Jeroen en ik)
JC600, Popopeter, Jeroen1969 en Karin, Thijs67 en Noortje, Bolrob (ovb), en verder hopen we tenminste op:
GLK, Far en Janny, Erreske.... maar iedereen is natuurlijk welkom....

Erreske is er waarschijnlijk ook bij, tot op heden ziet de weersverwachting van Buienradar (voor wat het waard is, zo'n 10 dagen van te voren) er goed uit.

Gerwin, kan jij al iets meer zeggen aan de hand van je agenda?

Roelof? Ben jij er ook bij?


Ron? De laatste rit met de R1200S was, als ik me niet vergis, de RS rit van vorig jaar...
Bestand%2019-09-15%2014%2033%2025.jpeg

Ik was toen zo trots als een pauw op de aanwinst voor Karin . . . rij trouwens nog steeds met veel plezier op de ST, maar uitsluitend nog maar in opdracht van Karin (zij vindt dat de fiets regelmatig moet rijden en als ze er zelf niet aan toe komt, dan draagt ze het mij op :] 8-) )
 
Laatst bewerkt:
Wordt geregeld! En meteen in de OP gezet! Overigens sta jij, uiterst links, te bewonderen op de 4e foto van de OP en jouw RS-die-momenteel-in-lange-termijn-reparatie-zit op de 5e foto tussen de rode RS-en en de zilvergrijze in. Was trouwens een goed geordende foto, zoiets ambieer ik voor zaterdag 8 oktober ook, ST-tjes netjes op kleur bijvoorbeeld.

Gisteren met knie brace om door jouw provincie heen gestiefeld richting het pittoreske Zundert om aldaar een Sinterklaasbaardstel te passen. De goede man moest overdag werken en ik had geen zin in file rijden, dus ik ben heen binnendoor gesukkeld, pontje bij Beusichem en vandaar binnendoor naar Zaltbommel, alleen de brug ff via de A2 gepakt, dwars door Zaltbommel, Den Bosch en Tilburg heen gegaan. In Den Bosch staat een pilaar met een gouden draak er omheen geslingerd. Die is daar neer gezet door ene meneer Bosch-van Drakenstein neergezet, de familie die in Drakenstein woonde voordat Beatrix dat pand in 1959 kocht. Grappig dat die man Commissaris van de Koningin in Brabant is geweest terwijl ie dus doodleuk in Lage Vuursche woonde. Enfin, die draak kende ik alleen van foto's, gisteren ben ik er dus onderdoor gereden. Ook Tilburg vond ik best leuk om eens doorheen gereden te zijn, mooie grote oude gebouwen.


Ik rij graag met het vizier open, op de RT geen centje pijn want er zit een Vliegende-Beesten-Vang-Scherm voor mijn neus. Op de RS komt er wel eens iets tegen mijn gezicht aan, niet heel fijn. Maar gisteren schoot er een insect mijn neusgat in, terwijl ik iets van 90 km per uur reed. Dan schiet zo'n beestje meteen via je neusgat achter in je keel. Niet echt lekker...

Enfin, ook nog stukje België gedaan en iets na achten bij de verkoper van de Sintnieklaasgoodies. Een gerimpeld vrouwtje was het niet ontgaan dat ik de RS op de oprit had gezet. Ik kreeg meteen al het gevoel zo een aflevering van NCRV-s Showroom of Man Bijt Hond te zijn binnengewandeld. Verkoper woont nog bij de ouders in. Vader ligt op bed in de woonkamer. Zoonlief had de baard al op piepschuim kop ten toon gespreid. Viel in het echt toch een tikje tegen. Maar goed, de eerst volgende in beter kwaliteit is direct maar liefst €75,- duurder en ik was er nu toch al. De snor moet u er even bij denken, ik moet nog investeren in snorrenlijm, af te halen bij de betere feestwinkel.
Klaasbaard.jpg


2 weken geleden had ik het pak al gekocht, dat is vorige week binnengekomen, de baard heb ik nu dus ook, nou de staf nog.
JeroenAlsKlaas.jpeg



Voor het overige heerlijk gereden met de RS, weer leuk gepuzzeld hoe je nou zo soepel mogelijk met die Shift Assist van 1 naar 2 kan. Vooralsnog hou ik het er op dat dit het mooiste gaat als je met "medium" gas optrekt vanuit de 1 en dan bij zo'n 2.000 RPM de versnellingspook in de 2 begeleid. Doe je het met meer gas, dan maakt de fiets een klein "hupje". Terug van 3 naar 2 gaat het mooist als ik minder dan 40 kilometer per uur ga, dan komt ie echt in de 2, anders toont ie nog al eens 1 seconde een 2 om dan naar N te gaan. Uiteraard kan je altijd nog van 1 naar 2 met de koppeling en dat gaat van 3 naar 2 ook. Maar een beetje een sport er van maken om zodanig te rijden dat het soepel en foutloos gaat vindt ik wel grappig.

De automatisch alarm feature van de RS is echt fantastisch. Heb je de sleutel in bereik van de fiets en ga je met de fiets aan de wandel, dan schakelt het alarm vol automatisch uit. Top!

Morgen ritje naar Den Haag, zadel van Ab dat ik heb overgenomen laten voorzien van verwarmingsmatje.
 
Laatst bewerkt:
En daarna ritje naar Van Harten, collega gaat op mijn RS rijden richting Van Harten, daarna op een GS met GSA kruisspaakwielen en GS scherm en dan terug op zijn Ducati Monster. Kijken of ie dan een knoop kan doorhakken welke motor het moet worden.
Programma30-9.jpg

Op de eRTee heeft ie ook al eens gereden, toen hij mij geholpen had de blauw gespoten delen weer op zijn plek te schroeven. Al met al dus flink wat kilometertjes morgen. En als ik maandag nog niet door de KLM op de simulator aan het werk ben gezet, dan doe ik nog een finale voorrij ronde van de uiteindelijke versie van 8 oktober.
 
Ik rij graag met het vizier open, op de RT geen centje pijn want er zit een Vliegende-Beesten-Vang-Scherm voor mijn neus. Op de RS komt er wel eens iets tegen mijn gezicht aan, niet heel fijn. Maar gisteren schoot er een insect mijn neusgat in, terwijl ik iets van 90 km per uur reed. Dan schiet zo'n beestje meteen via je neusgat achter in je keel. Niet echt lekker...


Je gebruikt al oordoppen, Google eens de zoekopdracht neusdoppen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan