Voor diegene die zijn of haar ridingskills nog wat wil bijwerken: een leerzame film op YouTube:
Kost wel wat tijd, maar dan heb je ook wat....volgend jaar maar een circuittraining doen...
Roelof.
Ik heb die film (eindelijk) weer eens helemaal uitgezeten. Ik heb er een ding uitgepikt wat ik wel deed bij harde wind, maar me niet realiseerde dat het ook werkte bij het uitbreken van de achterkant: laat de motor het zelf uitzoeken (naast een heel klein beetje minder gas).
Als ik met een groep rijd en het tempo is niet erg uitdagend, dan ga ik oefeningen doen en die liggen in lijn met die Twist of the Throttle. Zorg dat je ontspannen op de motor zit, na elke bocht even de vingers strekken of zelfs de arm of hand uitschudden. Of met een hand rijden, je moet dan licht duwen en trekken en kunt dus niet verkrampen. Die spanning merk je normaal gesproken niet, ze hebben het over armpump (onderarm), maar ook de schouders kunnen strak staan. Zelfs je heupen of rug kan verkrampen en je moet je daar bewust van worden, bvb door even met een hand te rijden. Je merkt dan ook meteen of je wel in evenwicht/balans op de motor zit. Dus in het begin (later heb je dat niet meer zo nodig) na elke bocht of spannend moment bewust even de handen/armen schouders ontspannen.
Een ander leuke oefening is om jezelf te dwingen een heel beperkte lijn te rijden, ik rijd vaak op het smalle fiets gedeelte (soms rood, soms alleen door een onderbroken streep aangegeven) en ik kan je verzekeren dat linker bochten op dijkjes dan heel spannend kunnen worden. Hiermee oefen je dus om niet te vroeg in te draaien. Je kunt dit dan later ook nog met een hand doen en dan ook nog wel eens met harde zij wind. Telkens je grenzen verleggen en je ervaring opbouwen.
Wat betreft klaar zijn voor de bocht: remmen en terugschakelen klaar hebben, dan op het indraaipunt letten en jezelf voorhouden... nog even wachten want de neiging is er om dit te vroeg te doen. Voor een wandeling in het park (of opgesloten in het verkeer) kun je wel de drie gebruiken, maar wil je wat vlotter rijden zorg dan dat je in de twee zit. De winst zit hem in die lijn waarbij je weer snel op het gas kan, je laat de motor zichzelf oprichten en 'voert' hem al naar gelang de condities een stevige hap gas. Bij regen of mogelijke gladheid gebruik ik dat moment om wat teveel gas te geven om te zien of ik achter de grip kan verbreken, dan weet ik genoeg. Ik ben ook gevoelig voor de gas- en koppelings- kabels: bij twijfel vervangen en de gaskabel stel ik 'scherp' af, dus met minimale speling, de koppelingskabel juist wat aan de slappe kant. Net genoeg om met ingetrokken koppeling stil te kunnen blijven staan. Het schakelen verloopt dan soepeler en sneller.
Ik geloof ook helemaal in dat gas geven en blijven geven in de bocht. Om aandrijflijn reacties te voorkomen gebruik ik zelfs de achterrem zonder het gas dicht te draaien als ik om wat voor reden zie dat ik me vergist heb en een correctie moet doen. De motor blijft dan gestrekt en de achterrem 'trekt' de motor meer naar binnen in de bocht itt gas dicht waarbij de motor onrustig wordt en naar buiten wil.
Normaal gesproken hang ik niet af, je moet al verrekte veel snelheid hebben wil je dat nodig hebben (and 'I am getting too old for that shit'). Ik heb het wel eens nodig gehad op een circuit waar je steeds sneller wilt en ik niet genoeg grondspeling meer had terwijl er power over was en de banden goede grip hadden (en ik natuurlijk jacht maakte op een voorganger). Ik heb de RS nu ook hoger achter staan en de veerpakketten vervangen.
Maar op de openbare weg, zelfs in de Eifel, heb ik maar zelden te weinig grondspeling gehad, soms kun je dan niet meer met je voet onder het schakelpedaal komen, maar dan praten we over een doordraaier in de vier met 150+ en nagenoeg vol gas.
Terug naar oefenen in de praktijk. Ik heb geen hekel aan modder of regen omdat ik hetzelfde kan oefenen met minder snelheid en minder plat. Na een paar weken en maanden is het dan wel eens leuk om weer eens 'onbezorgd' wat platter te gaan, zoals afgelopen dinsdag middag op mooie en droge dijkjes.
Tenslotte dat kijken, lees het verkeer en lees het wegdek en dat kun je niet genoeg oefenen. Ik leg daar veel meer accent op dan extra lampen of gele reflectoren. Uit de vliegerwereld heb ik het begrip 'behoud van energie of momentum' bewaard. Je bent samen met de motor een massa die zich eenparig wil bewegen en alles wat je anders wilt moet je via de banden aan de straat vragen. Een plak ijs op de weg boezemt dan ook geen angst in (wel aandacht) want als je alle krachten van de motor haalt qua stuur, koppeling in en rechtuit, dan zeilt het ding er zonder problemen overheen. De draaiende wielen herbergen een enorme kracht (gyroscoop) die je gebruikt om de motor te laten kantelen. pak voor de aardigheid eens een los fietswiel bij de as, laat het rustig draaien en doe dan eens een stuurbeweging. Knap als je hem vast kunt blijven houden. Een zwaarder en sneller draaiend motorwiel oefent vele malen grotere krachten uit.
Tenslotte (ik ben aardig op dreef) dat sturen. Omdat ik graag de hele dag relatief relaxed hard wil rijden, blijf ik recht op de motor zitten en gebruik de countersteer methode, zoals de meesten dat doen. Ook dan kan rijden met een hand aan het stuur een openbaring zijn, omdat je er dan niet aan ontkomt om te voelen dat rechts trekken naar links gaan is en andersom.
De andere methode is om de motor onder je te kantelen, dit werkt veel sneller en is oa geschikt om snel iets te ontwijken. Oa de Italiaanse motorpolitie gebruikt dat om erg snel door het verkeer te banjeren, ze smijten de motoren links en rechts op de valbeugel. In de praktijk kun je die laatste methode 'over de eerste heen leggen' en op die manier correcties uit te voeren. Dat heet dan iets bij drukken. Het staat of valt natuurlijk met de beschikbare grondspeling, maar ook op hoge snelheid kun je dit subtiel (!)toepassen, zeker als het alternatief zich opdringt om van het gas te gaan.... In de bergen en bij haarspeldbochten is de laatste methode ook handig, je laat de motor dan heel krap in de bocht vallen en richt hem met power weer op. Zorg dan wel altijd voor de goede versnelling, soms zelfs de eerste, want een hapering of erger nog afslaan betekent liggen.
E.D.C. Zo soepel mogelijk rijden, zo ontspannen mogelijk en in balans op de motor zitten, verkeer en weg goed en tijdig lezen en dan een soort filtertje tussen de waarneming en de handen. Je ziet wel eens dat bij elke beweging/tegenligger/schittering tijdens een rit het gas onnodig dicht gaat of er wordt geremd. Erg vervelend om daar achter te rijden.