Heden ochtend de heerlijk werkende R1200ST na iets meer dan 2 jaar trouwe dienst en plezier voor Karin (die heeft op die ST veel meer lol in het motor rijden gekregen), de rit naar Van Harten..
Aan de achterkant geparkeerd. Roos 1.0 stond nog buiten.
Roos 2.0 stond te glimpoepen in de showroom. Ja, ja, maak nou maar gauw die papier winkel in orde, ik wil gaan. Nee, ik hoef geen uitleg. Chips... destijds i.p.v. deel 1 van de tenaamstellingscode in de blance vakjes van het formulier van deel 2 van de tenaamstellingscode, had ik dus iets meer dan 2 jaar terug de MELD code in dat vakje in gevuld. Lekker handig. Enfin, geen nood, voor de grote investering van wel een hele euro stuurt RDW je een nieuwe code toe. De ST blijft dus nog een paar daagjes langer "van ons". Maar goed, al met al door die flauwe kul is het al gauw 11:55 voordat je eens weg rijdt..
Traditioneel ging de rit over de Posbank. Dat deed ik in juli vorig jaar met de huur RS (geen enkele issue mee gehad op welk vlak dan ook), met Roos 1.0 op de dag dat ik haar vorig jaar had opgehaald en na de wissel van de Quick Shifter. Met die twee ritten (en nog een stuk of 4 keren met RooS 1.0 over de Posbank, maar dan in groepsverband...) had ik steevast een keer of 8 op zo'n rit de misschakeling (dat die niet in 2 maar in Neutraal terecht kwam). Bij bepaalde punten op de route had de fiets dat dan ook meer dan eens gedaan. U kunt zich wellicht voorstellen dat mijn hartslag toch een tikje omhoog ging bij het naderen van dat eerste punt. Wacht ff, ik toon u de positie net na die bocht van 3 nr 2:
De eerste haarspeld komende vanaf Roozendaal.
En.... ging gewoon goed! Ha ha! En het weer viel ook al niets tegen.
Dus ff een plaatje van de Nieuwe Liefde met Posbank op de achtergrond:
Ja, blauw blijft wel mooi... dus ff slikken dat ik zo'n adembenemend mooie blauwe ST en dito RS heb achter moeten laten voor deze beauty. Maar, eerlijk is eerlijk, ik vindt haar in dit jurkje ook wel heel fraai..
Schaapjes op de hei bleven dan weer wel op respectabele afstand..
Wellicht omdat het GEEN weekend is en ze dan dus last hebben van de herrie?
Gerwin, als jij ooit eens in het weekend deze route wil doen, dan wel ff je originele uitlaatje er op schroeven he, in het weekend is het er namelijk STILTE gebied..
Mijn bevindingen:
- Shift Assist werkt gelukkig net zo "smooth" als op mijn oude RS
- Van 3 naar 2 krijg je solide een 2, het voelt ook allemaal wel wat "geprononceerder" het schakelen met Quick Shift op deze RS, alsof je toch iets meer kracht nodig hebt om hem van de ene naar de andere versnelling te krijgen. Bij de vorige "gleed" die er bijna in, soms glibberde ze dan dus van 3 naar 2 maar ff door.
- De Anti Hop functie van de nieuwe schakelbak is magnifiek, veel beter dan op mijn vorige RS. In zijn 1 gas los "glijdt" de fiets naar het stoplicht in plaats van dat ze er heen hobbelt..
- "Old School" schakelend van 2 naar 3 gaat met deze RS vlekkeloos (op verzoek van bommep nog een paar keer extra geprobeerd).
- Van 1 naar 2 gaat soms gepaard met een klein "hopje" en soms dan weer super soepel. Op dit moment ongeveer Fifty-Fifty. Een "heftige hop" zodanig dat ik met een achterpassagier de helmen tegen elkaar op zou hebben gehad, die heb ik vandaag niet meegemaakt.
Toch op de terugreis nog ff naar Van Harten. Even gedacht of ik nog "grappig" zou gaan zijn, maar ik heb gewoon meteen gezegd dat ik een Heel Blij Mensch ben. En na vandaag met zekerheid kan stellen dat het euvel op de vorige RS dus niets met Operator Error te maken heeft. Nou gingen ze daar zelf ook niet echt van uit. Toch nog maar weer gevraagd hoe het voor hen nu verder gaat. Wel, in overleg met BMW gaan zo nog een paar dingetjes proberen om het verhelpen. Lukt dat niet, dan gaat die RS het BMW Dealer circuit uit en "Naar De Handel" met de mededeling dat de Shift Assist niet goed werkt. Zou mij niet verbazen als het dan daar uiteindelijk op uit draait en dat die RS t.z.t. te bewonderen is in de collectie van ene De Jong te Enkhuizen..