RS-je RooS 2.0 raakt al wat meer "ingesleten" en dat geld ook voor de bandjes... Bijna geen schaamrandje meer. Prima grip met de Roadsmart III, ook op het natte wegdek waar ik de afgelopen dagen nogal eens overheen moest.
Al dat extra spat plastic dat ik had gekocht en dat van RooS 1.0 over is gezet op RooS 2.0 doet toch wel zijn ding:
Bij het achterwiel dus die extra "hugger" gemonteerd (zie rode pijl), vooral omdat anders het Dynamic ESA gebeuren nogal smerig kan worden, dat leek mij dan weer niet zo'n goed idee.
Ondertussen hebben RS rijders in Engeland bericht gehad dat ze voor £200,-
Hill Start Control konden laten "retro-fitten"(<-Klik). Dit zorgt ervoor dat de ABS pomp druk op de rem leiding houdt als je de voorste rem hendel heel stevig hebt ingeknepen, er verschijnt dan een "H" symbooltje boven je versnellingsindicatie. Handig als je op een helling bij het stoplicht staat. Eenmaal het "H"-tje in beeld, kan je de rem los laten en met twee voetjes aan de vloer. Dan als het stoplicht op de helling groen wordt, rustig aan gas geven, koppeling los en hoppakee, daar ga je dan weer.
Denk dat Karin, mede gebruiker en mede eigenaar van de RS, deze functie wel zou kunnen waarderen bij onze tripjes naar de Eifel en Schotland/Engeland. Dus ik denk er over om bij de volgende beurt (na de 1.000 km beurt, die staat gepland voor 12 oktober, wellicht moet ik die wat naar voren halen want hoe het komt weet ik niet precies, maar die kilometers vliegen er momenteel op...)
Fietsje wordt steeds soepeler inderdaad, zoals Roelof al had voorspeld. Geen gek geknipper meer gezien, de QS (of Gear Assist Shift Pro, GASP) werkt zoals het bedoeld is, inmiddels minimaal net zo soepel als op de vorige RS, nog altijd wel ietsje meer "overtuiging" nodig bij de bediening, maar ik vermoed dat dit zo hoort en dat mijn 3->2 wordt 3->N probleem een bij effect was van iets anders dat duidelijk niet in orde was op die RS. Met andere woorden, ik heb de indruk dat hoe het op RooS 2.0 nu gaat, dat dit zo ontworpen is door BMW. Alle overgangen vanaf 1->2 en verder gaan over het algemeen zeer soepel zonder geschok. Daarbij doe ik de overgang 1->2 wel wat "voorzichtiger" dan de overige schakelingen als in: half gas en vrij vlotjes al een tikje naar de 2.
Terugschakelen is deze RS strenger dan de vorige. Het gas moet echt helemaal dicht staan, anders weigert de RS de schakeling te maken. En dat is precies zoals het in het boekje staat zoals het zou moeten werken.
Hopelijk binnenkort eens wat beter weer, dan kan Karin kennis gaan maken met haar nieuwe fiets. Nu het meer wordt dan alleen af en toe een ritje, zal ik met haar wat meer ingaan op alle goodies en hoe te bedienen. Kan ze zelf beslissen wat ze wel en wat ze niet van die opties gaat gebruiken.
Weersverwachting voor a.s. zondag ziet er in ieder geval helemaal niet onaardig uit! Kon ook bijna niet anders, Jan heeft immers die rit georganiseerd.