Afgelopen donderdag had ik een date met Van Harten, de RS kreeg haar 1.000 km beurt. Tikje "vroeg", slechts 970 km op de teller, ik had de RS 2x op een woon-werk in de verwarmde schuur laten staan omdat het toen poepweer was. Maar het boekje had het over "tussen de 500 en 1.200 km", me dunkt dat 970 daar aan voldoet.
Aflevering Penoza gekeken op de WiFi van VH (kreeg later van Roelof te horen dat hij vond dat het internet zo traaaaag was.... had daar zelf geen last van gehad, Penoza liep als een zonnetje.... maar mogelijk vrat mijn NPO app wel wat bandbreedte van de zaak...).
Daarna een beetje wezen neuzen in de zaak. Stond er ook een hageltje nieuwe GS met de optionele slimme display (BMW Connect).
Ook meteen in de juiste kleur stelling:
Het Wonder Wiel bedient dan dat nieuwe scherm dat in plaats van de klokkerij met schermpje komt. Dat zag er in het echt indrukwekkend uit, het liep allemaal soepeltjes en het beeld is indrukwekkend. Mooi mat schermpje zodat je weinig last van schittering hebt. Hoe dat qua bediening en Wonder Wiel gaat als de Navigator VI ook aangesloten is? Geen idee...
Buiten werd een "Oude Bekende" van me gepoetst. Doet het zeer om deze Oude Liefde te zien na een intensieve relatie van slechts 1 jaar? Ja zeker wel. Al was het alleen al omdat ik haar gewoon heel mooi vond zo met haar koffertjes in de juiste kleur. Maar . . . . het moet gezegd, de nieuwe RS loopt tot op heden zo goed als foutloos. De enige fout die ze heel af en toe demonstreert is dat er een blanco versnelling indicatie is daar waar ze wel degelijk aandrijving heeft. Nog eens de Quick Shift bedienen en dan verschijnt het getal in beeld van de versnelling waarvan ik het vermoeden heb dat we in aan het rijden waren, alsof de eerste cyclus nog niet "af" was. Hoe vaak heeft zich dit voor gedaan? 3 x in nu inmiddels 1.200 km (we zijn al weer een paar dagen verder...).
Het zal tussen mijn oren kunnen zitten, maar ik heb ook het gevoel dat deze RS net een tandje soepeler loopt. Sowieso is het beduidend gemakkelijker om deze RS soepel door de QS schakelingen te laten lopen. Dat ging met de blauwe ook wel, maar wel als je zus gas had en precies bij zoveel toeren zus optikte. Dan deed ze het ultra soepel. En omdat ik voortdurend de QS gebruikte betekende dat uiteindelijk wel dat het gros van de schakelingen soepel liep. Met de huidige RS ben ik dus ook zo begonnen, maar ben eens wat gaan experimenteren, iets meer gas en iets later optikken: behoorlijk soepel.
Het 3->2 wordt 3->N probleem heeft zich de afgelopen 1.200 km in ieder geval niet gemanifesteerd.
Na wat weken RT rijden raak ik erg tevreden over de RT. Vind dan dat deze best makkelijk stuurt.
Maar als ik dan op de RS stap, dan weet ik meteen na de eerste bocht weer waarom dat vorig jaar juli meteen liefde op de eerste 100 meter was. Tjonge, wat gaat de fiets makkelijk zeg. Denken aan een bocht is voldoende. Ik ben echt niet verlegen op mijn RT, maar wat ik met de RS voor elkaar krijg, dat gaat me zonder brokken voorlopig op de DeeOoHaaCee gewoonweg niet lukken. En dat geeft ook niets. Die heeft haar eigen kwaliteiten.
Enfin, genoeg de loftrompet geblazen over de RS die na haar 1.000 km beurtje dus eindelijk in volle ren galop mocht. Wat een heerlijkheid. En ja, ik heb me echt 970 km weten in te houden, zij het met moeite...
Nog andere leuke dingen gespot bij VH? Jawel, dit exemplaar dat zwaar in de carbon bekleding was gestoken:
Maar ook voorzien van dat onbestendige bronstige kleurtje waarvan ik in ieder geval nog geen ei heb weten te leggen over of ik het nou mooi kan vinden of niet:
En waarom krijg ik zo'n Ducati Monster gevoel als ik dit iet-wat gedrongen motor fiets gebeuren zie?
Als de zon er dan op schijnt dan is het toch wel weer bijna mooi. Ik weet het niet. Het haalt het in ieder geval voor mij bij lange na niet bij mijn super handige RS.
Afgelopen zondag in Culemborg bij Brouwerij Vrijstad een "kratje" Herfstbok gehaald. 24 flesjes die in een kartonnen doosje passen, ik had het vorige doosje bewaard en die past dan weer precies in de grote tas:
Om het een beetje spannend te houden hadden Benno en Lars wat geroosterde chocolade chips en vanille stokjes mee gebrouwen. Lekker binnen door heen gekacheld, door Odijk langs Langbroek, via Schalkwijk naar het pontje. Het was gezellig druk op de weg, veel motoren gezien, vooral wat ouder Japans Chopper spul, in aantal op de voet gevolgd door de onvermijdelijke GS-en, wat Ducati's los en een hele kudde bij elkaar, maar ook 1 R1200RS (in dezelfde kleur als die van mij, we keken allebei even verbaasd volgens mij) en 1 R1100RS in dezelfde Turkse Groene kleur als die van Peter D en de (vorige van Peter). De chauffeur daarvan zag volgens mij die dag voor het eerst een R1200RS in het wild.
Enfin, het was wel ff passen en de meten op het pontje:
Alle flesjes waren gelukkig heel overgekomen, bij het nemen van de foto waren al 4 flesjes verhuisd naar de Trap Fiets Tas omdat de volgende stop Schoon Pa en Ma zou worden alwaar in het zonnetje van dit heerlijke Bokje zou worden genoten (ik heb nog geen Vrijstad glas, dat komt nog):
Mooi van kleur en heerlijk van smaak.
Kortom, een heerlijke zonnige zondag gehad!