Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat je met de LC RS-en "geluk" moet hebben met hoe je bak zich gedraagt.... Mijn vorige RS deed het opschakelend heel aardig (terugschakelend ook aardig, behalve dan van 3 naar 2, dat was echt dramatisch met de ongewenste Neutraal...), onze huidige RS schakelt gewoonweg soepel op en neer. In tegenstelling tot de opschakelingen vanaf de 2, gebruik ik bij de schakeling van 1 naar 2 "low to medium" gas en schakel vrij vlot al op, dan verloopt dat eigenlijk heel erg soepel. Vanaf dat moment gaat het gas er iets meer op en tik ik pas bij hogere toeren op. Eigenlijk meestal als het opschakel symbooltje verschijnt (ik heb dat aangezet, dat staat "af fabriek" uit). Wat vooral belangrijk is dat je, eenmaal het gas er op, verder niet de gas stand veranderd. Terugschakelen: gas echt helemaal er af. Maar dat hoeft geen garantie tot soepel terugschakelen te zijn. Henk heeft zijn RT LC met Shift Assist Pro ingeruild voor een 2017 GSA. Hij vertelde mij dat het terugschakelen niet goed gaat, waarschijnlijk komt er een onjuiste tussengas (blip) hoeveelheid. Mij lijkt dat een software dingetje.
Gerwin heeft een van de allereerste RS-en, hij heeft eigenlijk nooit problemen met het schakelen gehad.
De huidige RS van mij en Karin doet het eigenlijk voorbeeldig.... Als er een afsluitbaar "handschoenen vakje" in de cockpit was gemaakt (past makkelijk had ik al gezien...) en iets meer ruimte onder de buddy, dan was het echt De Perfecte Fiets. Qua rijgedrag krijg ik nog altijd kriebel in de buik als ik haar uit de schuur trek. We zijn wel behoorlijk zuinig op de fiets, in principe komt ze niet buiten bij regen. Vandaag hoop ik een rondje te kunnen doen.
De koppeling wordt noch door Karin, noch door mij gebruikt anders dan bij het stoplicht.... 80% van de schakelingen die ik doe zijn zonder schokje of hupje of wat dan ook en ik denk zelfs comfortabeler dan met gebruik van de koppeling. Karin vindt dat zij een nog hoger percentage haalt (dat zou kunnen omdat zij net een tandje rustiger rijdt dan ik, wellicht is de combinatie Karin-Gas-Hand en Shift Assist Pro net ietsje beter dan die van mij). Van de 20% dat ik wel een hupje heb is ruim de helft niet echt heel erg schokkend.
Qua geluid: het enige dat mij echt opvalt is het getik van de injectoren. Voor de rest prachtig. Qua motor loop, dat is zo soepel dat het bijna teveel op een 4 pitter lijkt... Maar daar is Karin juist weer erg van gecharmeerd. De liefde tussen de RS en Karin is sowieso vrij vlot gegroeid. Niet in de laatste plaats omdat ze die met het rode frame 100 keer mooier vindt dan de blauwe (die constatering deed mij een beetje pijn.... mijn voorkeur gaat nog steeds naar het blauwe uit, vond hooguit dat de verhouding wit/blauw van de vorige RS iets te veel naar wit uit viel). Enfin, omdat met de gekozen inruil van de blauwe RS tezamen met haar ST, de nieuwe RS voor haar vooral als "haar" fiets voelt (en voor mij als de RS die ik moet afstaan als we samen gaan toeren...) is het alleen maar beter dat ze zich op deze RS heel erg op haar gemak voelt.