BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Jeroen1969

MF veteraan
2 sep 2012
4.534
427
Lage Vuursche
We zijn al weer toe aan deel 5!

Vanaf deze plaats allereerst eerst dank voor het beheer van deel 3 en 4 voor Angelo Rasmijn. Hij heeft zijn R1150RS verkocht en zal niet heel snel weer een RS hebben, vandaar dat ik heb aangeboden het stokje van hem over te nemen.


Hier vindt je de voorgaande delen:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4

Zo af en toe (ongeveer 1 keer per jaar) organiseren we een RS toertje, hieronder wat sfeer impressies van voorgaande edities:
JC600Toer11-XL.jpg

RSrit8okt31-XL.jpg

Mergellandroute21-X2.jpg

Meeting2013A-XL.jpg

29juni2013-M.jpg



Verder wat sfeer plaatjes van onze geliefde fietsen . . . .
R1100RSTurquoise-M.jpg

R1100RS


R1150RSinNatuur-S.jpg

R1150RS

R1200STpakezel-S.jpg

R1200ST

R1200RSinActie-S.jpg

R1200RS



Misschien leuk voor deze nieuwe OpeningsPost, een rubriekje waarin we ons even voorstellen?
Ik zal hier onder het spits wel afbijten.

ff Voorstellen . . .

Jeroen1969, in het leven buiten het Forum "Jeroen" genaamd. Ik ben vrij laat met motor rijden begonnen, pas op mijn 42e. Via de Yamaha Maxim 550 naar de R1150RS gegaan. Deze ingeruild voor een R1200RT, maar het viRuS zat er nog goed in. Toen er dus filmpjes verschenen van de nieuwe R1200RS kon het ook eigenlijk niet heel lang duren. . . Sinds september 2016 heeft deze ex-demo van Van Harten de vloot versterkt. De vloot bestaat nu uit een R1200ST voor mijn vrouw Karin (die niet post op het MF), een R1200RT voor mij voor winter/slecht weer en dochterlief vervoeren en dus de R1200RS. Van 0 km per jaar ben ik meteen rigoureus naar een kleine 20.000 km/jaar gegaan vanaf de dag dat ik het nieuwerwetse passie rijbewijs bij het gemeentehuis mocht halen. *O*
VRO-nattigheid-X2.jpg

EDIT: de blauwe RS had wat kuren die moeizaam werden verholpen... het einde van het geduld was sneller bereikt dan de oplossing van de kuren, dus de blauwe 2015 is ingeruild voor een rood/wit/grijze 2017 RS, dit is ten koste gegaan ook van de ST van Karin, die doet nu haar ritjes op de RS en dan zit ondergetekende op zijn Sidney blauwe RT....
R1200RS2017Rood-X2.jpg


JC600, of te wel Jeroen. Huidige eigenaar van de R1150RS van Jeroen1969.
posbank.jpg

EDIT: Jeroen heeft voor het woon-werk zijn RS inmiddels omgeruild voor een koekblik op 4 wielen..

far, of te wel Roelof. Van een R1100RS via een R1200R Classic naar een R1200RS gegaan. Zijn vrouw Jannie is trouw metgezel op de diverse ritjes en de laatste paar jaar ook op de motor weekenden zoals Sauerland en dit jaar de Eifel.
Far-M.jpg


Thijs67, of te wel Thijs. Thijs is van een R1150RS een kleine 3 jaar geleden overgestapt op een R1200ST. Zijn vrouw Noortje heeft ongeveer een jaar geleden, na een pauze van bijna 25 jaar, ook het motorrijden weer opgepakt. Eerst op een Honda Hornet (die nog steeds in de garage staat) maar al vrij spoedig had Thijs voor Noortje een R1200ST geregeld in een fraaie kleurstelling. Ook Thijs en Noortje zijn regelmatig te spotten op RS/ST ritten en de weekenden in het buitenland. Noortje leest wel mee op het forum, maar is nog niet betrapt op een posting.
Thijs67-X2.jpg


Sjoske46, of te wel Jos. Woonachtig in Woensdrecht en rij al sinds mijn 20ste motor. Toen kon je nog motor rijden als je al een auto rijbewijs had.
Even langs het politiebureau en 5 gulden neertellen en je kon de gehele gemeente rondcrossen gedurende 1 maand. Dit deed ik op een Vespa scooter grand sport 160 cc.
Hier heb ook op afgereden. In 1990 kwam ik in het bezit van een Honda CB750 K7 waar ik met veel plezier op gereden heb.
In 2009 heb ik een rode R1100RS uit 1995 gekocht waar ik nog steeds op rij.
Sjoske46-M.jpg


bolrob, Ik ben Rob Bolster, van bouwjaar 1974. Woon al ruim 15 jaar samen met mijn vriendin, die overigens niet achterop wil, en wij hebben samen 2 kinderen, een jongen van bijna 8 en een meisje van bijna 10. Beroepsmatig ben ik werkzaam in de ICT op detacheringsbasis, momenteel als incident manager bij een grote overheidsinstantie.

Mijn motorrijbewijs heb ik direct gehaald op mijn 18e, en toen direct een XR500 gekocht. Daarna een XR600 en nog een KTM G350 2 takt. Daarna een tijd geen motor, studie en natuurlijk geen geld. Zo'n 14 jaar geleden begon het toch weer te kriebelen, en het motorrijden weer opgepakt. Toen pas mijn eerste wegmotor gekocht, een XJ600, gevolgd door een K75RT ex politie. Die beviel zo goed dat er daarna nog 2 K75's zijn gekomen, een K100RT, K1100RT, en toen de R1100RS. Heb een haat liefde verhouding gekregen met de boxer. Het hoge koppel waardeer ik echt, en die fijne eigenschap wint het tot nu toe steeds van het bokkige onderin. Tevens mijn eerste fiets zonder volle kuip, en er gaat ook geen volle kuip meer komen.
En sinds mei van dit jaar dan de R1200ST, geen natural beauty, maar een super machine.
Ik gebruik de motor voor woon-werk verkeer (bij pekel pak ik de auto), toertochten (niet zoveel als ik zou willen vanwege gezin), en 2 keer per jaar voor lange weekeinden in het nabije buitenland, wel kamperen!
RobBolster01-M.jpg

RobBolster-03-M.jpg

RobBolster-02-M.jpg


...Ron... ... Rijdt (o.a. ook) een R1200S ...
....hier ook een RS, alleen dan met de R en S anders op het plaatwerk gepositioneerd... ;)
...dus daarom een mee-lezer, en soms een commentaar-gever... :/

...en 'vriend van de show' natuurlijk... :Y
RonR1200S01-M.jpg

RonR1200S02-M.jpg


:W

glk op het forum en Gerwin in het dagelijkse leven. Ik ben werkzaam als manager operations bij een grote installatie dienstverlener in de ICT. Ik rijdt sinds mijn 18e al motor, maar ben wel in de kleine kinderen periode 10 jaar motor loos geweest. De RS is mijn 6e BMW. En wellicht ook de fijnste tot nu toe.
Ik kom graag en regelmatig bij VH te A, waar ik ook af en toe iets aanschaf cq aan mijn motor verander, maar ook graag even bijklets. ( heb nog een paar wensen in gedachten:) )
Ik rij, bij redelijke weersomstandigheden, iedere zaterdagmiddag op mijn motor. Met of zonder vrienden en met of zonder vrouwlief Hennie.
Ik hoop je graag een keer tegen te komen.
glk-XL.jpg


erreske en hoe Erreske buiten het forum heet . . . dat hoort u als u hem buiten het forum treft. Erreske is een late opstapper, hij is pas op zijn 40e begonnen met motorrijden. Maar dan wel meteen ook beroepshalve, op het werk rijdt hij een R1200RT, sinds anderhalf jaar is dat de LC variant. Privé heeft Erreske de eerste 5 jaar op een R80RT gereden en sinds maart 2013 op de huidige R1150RS .
Privé doet Erreske alleen aan toeren, er wordt niet per motor woon-werk verkeer gedaan. Meestal rijdt Erreske solo maar een groepsrit slaat hij niet af!
EDIT: Erreske heet inmiddels op het Forum: "GeEsKa-ke", u mag zelf raden waarom..
erreske-XL.jpg

Als beheerder van dit draadje kan ik, Jeroen1969, er dit aan toevoegen: Jeroen1969 vindt dit de mooiste R1150RS die er ooit gemaakt is, er zijn meer RS liefhebbers die deze mening delen...

MichaelBike. . . . Ik ben Michel, op m'n 18e begonnen met proefrijbewijs op een oude Ducati 350 desmo. Prachtig ding, maar verbruikte meer olie dan benzine dus snel overgestapt naar Japanse makelij o.a. Honda XL500 en CB750F2. Daarna een Yamaha Virago 750. Toen de kinderen werden geboren een aantal jaren even geen motor gereden. Begon 15 jaar geleden weer te kriebelen en heb toen Yamaha 1100 dragstar aangeschaft. Echter, na dagje rijden op een BMW van een vriend van me was ik 'om' en heb de Yamaha ingeruild voor een K1200gt. Mijn vrouw Dina rijdt ook motor en heeft een Yamaha MT 09 (een ding waar ik overigens ook graag een ritje op maak!). De R1200rs is inmiddels m'n 4e BMW en ben er erg enthousiast over.

MikeBike-XL.jpg



Wil je met je foto in deze openingspost? Stuur me even een PM en ik zorg dat ie er bij komt, eventueel met een stukje tekst waarin je jezelf kort voorstelt.

Met dank aan ...Ron... voor de coaching voor de migratie van de foto's van DropBox naar SmugMug!! (september 2017, deeltje is inmiddels ook al weer bijna vol..)
 
Laatst bewerkt:
0 reacties staat een beetje knullig, dus reageer ik maar ff zelf 8-)

Dus een fraaie plaat van een opengewerkt waterblok:
Waterblokopengewerkt-L.jpg


Nu nog te bewonderen bij Van Harten in Amersfoort.
 
Laatst bewerkt:
Ook ff voorstellen....

Mijn naam is Jos woonachtig in Woensdrecht en rij al sinds mijn 20ste motor. Toen kon je nog motor rijden als je al een auto rijbewijs had.
Even langs het politiebureau en 5 gulden neertellen en je kon de gehele gemeente rondcrossen gedurende 1 maand. Dit deed ik op een Vespa scooter grand sport 160 cc.
Hier heb ook op afgereden. In 1990 kwam ik in het bezit van een Honda CB750 K7 waar ik met veel plezier op gereden heb.
In 2009 heb ik een rode R1100RS uit 1995 gekocht waar ik nog steeds op rij.
Vorige week brak de gaskabel af, :( maar was gelukkig vlak bij huis. Kon de chokehandel gebruiken om handgas te geven.
Moet nog gerepareerd worden.
Om gelijk maar in huis te vallen. Kan een van jullie mij vertellen hoe deze fiets synchroon te stellen. Een werkvolgorde is al voldoende.

Jeroen mooi dat je het stokje van Rasmijn overneemt.


groet,
Jos
 
Laatst bewerkt:
Ook ff voorstellen....

In 2009 heb ik een rode R1100RS uit 1995 gekocht waar ik nog steeds op rij.
Vorige week brak de gaskabel af, :( maar was gelukkig vlak bij huis. Kon de chokehandel gebruiken om handgas te geven.
Moet nog gerepareerd worden.
Om gelijk maar in huis te vallen. Kan een van jullie mij vertellen hoe deze fiets synchroon te stellen. Een werkvolgorde is al voldoende.

Jeroen mooi dat je het stokje van Rasmijn overneemt.


groet,
Jos

Dag Jos,

Voor de synchroon stel procedure kunt je beter even de reparatiemanual downloaden. Die staat wel op diverse plaatsen op het Internet.
Er bestaan n.l 2 types gaskabels, een aanpassing uit 1995, en je kunt het nieuwe type hebben.

Enige links:
https://avoeten.home.xs4all.nl/Greeves/BMW R1100 GS .pdf
BMW Service Repair Manual Download

Roelof
 
Laatst bewerkt:
Jos, heb je ook een leuke foto van jezelf met je fiets of alleen met je fiets? Dan zet ik die ook ff in de OP.

Groet,

Jeroen.
 
Jos, heb je ook een leuke foto van jezelf met je fiets of alleen met je fiets? Dan zet ik die ook ff in de OP.

Groet,

Jeroen.

Jeroen,

Allereerst beterschap met je knie.

Heb helaas nog geen foto van mijzelf met de motor maar die kan gemaakt worden.
Alleen heb ik de vette pech dat mijn gaskabel gebroken is. Vandaag ff bij de knalpot lang gegaan on een nieuw exemplaar te gaan halen. Kanonnen "Herr BMW" vroeg er 52 euries voor.
Je moet dus bijna alles weg halen om deze kabel uit een stuk te vervangen.

Hier een foto nog compleet:

full


en hier een uitgekleed:

full


Morgen Kleppen controleren en het geheel synchroniseren.

Roelof bedankt voor je linkjes.
 
Als het goed is, ben ik bij het toertje van 8 oktober! De uitwijkmogelijkheid kan ik niet, maar ik hoop op goed weer! :)

Jeroen
 
Yep, het is een rondje Veluwe. We starten bij de McD in Barneveld en eindigen na circa 130 km in Garderen. Liefhebbers kunnen aan de voor- en achterzijde verlengen vanaf/tot Lage Vuursche... zie ook hier voor de plannen.
Tot heden verwachten wij (Jeroen en ik)
JC600, Popopeter, Jeroen1969 en Karin, Thijs67 en Noortje, Bolrob (ovb), en verder hopen we tenminste op:
GLK, Far en Janny, Erreske.... maar iedereen is natuurlijk welkom....
 
Laatst bewerkt:
Optioneel: aanhaken bij Thijs en Noortje om 09:30 vertrek richting de verzamelplaats.
Verzamelen: McDonalds Barneveld om 10:30.
Start rit: 11:15, route langs Otterlo, Posbank en Doesburg naar Bronkhorst, lunch in herberg De Gouden Leeuw om 13:20.
14:50 verder, aankomst Garderen rond 16:00. Er is dan vanaf de verzamelplek McDonalds 129 km gereden (vanaf Den Dolder een kleine 40 km meer).
Drankje en daarna de individuele keuze: of afhaken en vanaf Garderen huiswaarts dan wel met in ieder geval Chapter Midden Nederland richting Lage Vuursche om daar een hapje te eten en hier vandaan ieder zijns weegs te gaan. Vanaf de verzamelplek Barneveld tot Lage Vuursche is net geen 180 km.
 
Jeroen

Dank voor het openen en bewaken van dit 5e deel.
Ik zal binnenkort even een foto maken van de RS met mijn persoontje erbij voor de OP.

Mbt de rit van 8 okt., die zet ik in de agenda. Nog even kijken of het gaat lukken
 
Zaterdag 8 oktober moet het pupillenteam van mijn zoon om 10:00 uur voetballen, en als trainer/leider wil ik daar wel bij zijn! Maar de route is dermate gunstig voor mij dat ik in Bronkhorst ga aansluiten. Qua tijd ga ik dat redden zonder mij te moeten overhaasten, en de locatie is nog geen 10 km van Zutphen. Mis ik wel een mooi stuk van de route, maar ik kan wel meelunchen, een mooie gelegenheid om jullie allen toch een keer te ontmoeten!

Hopelijk hebben we er prachtig weer bij, en een leuke opkomst!
Graag tot dan.
 
Klinkt als een prima ritje heren! Staat genoteerd! Hopen op goed weer want een weekje later kan ik niet....
Mijn vader vindt het nog iets te lang rijden: hij heeft in april zijn pols gebroken en is niet meer zo gewend aan de langere ritten.

Tot dan!

Jeroen
 
Gisteren nog een verassingsbezoekje uit Brabant gehad. Een prachtig mooie Triumph T120 Bonneville kwam de oprit oprijden. Eerder op de dag had ik een Appie gemist uit het Noorden van het land, broeder Ron was duidelijk eerder opgestaan dan Karin en ondergetekende, doordat ik aan het luiwammessen was, heeft Ron met Jeanette zijn reisdoel verlegd naar Hengelo en Deventer (vast dat er in het R1200RT draadje nog een foto verslagje volgt).
Maar, het MF was dus toch in levende lijve aanwezig. "In het ecchie" is die Triumph T120 toch een prachtige fiets om te zien. De uitstraling van een klassieker, de gemakken en bescherming van de moderne tijd. Mijn schoonouders kwamen even later op de trapfietsen en mijn schoonvader was gefopt door meneer Triumph en dacht naar een oude fiets in nieuwstaat te kijken. De LCD display's in de toerenteller en snelheidsmeter verklappen dat dit een hypermoderne fiets in een oud jasje is. Van alles is er op die LCD-tjes tevoorschijn te toveren: gemiddeld verbruik, actueel verbruik, Traction Control aan of uit (ja ja, Traction Control zit er ook op!). Er gaat 14 litertjes in de tank, Peter durft daar wel 300 kilometer mee te rijden. Dan is hij duidelijk dapperder op dat gebied dan ondergetekende want met maar liefst 18 litertjes in de tank wil ik bij ongeveer 300 kilometer toch ook wel graag de benzine slang er in hangen. Heb tot op heden maar 1 keer een waarschuwing van de BC gehad dat tanken wel een goed idee was (en deed dat dan ook binnen 5 km nadat de waarschuwing verscheen). Bij ons verschijnt het gele driekhoekje met het tank berichtje niet zo gek vaak. Misschien heeft dat te maken met het feit dat ik met de Maxim 550 wel eens stil ben komen te staan (bleek er toch veel minder uit de reserve tank te persen te zijn dan ik dacht.... Half twaalf in de late avond is het vanaf Ottenhome wel een eind fiets duwen naar de Shell Express bij Hilversum... Gelukkig woog het ding zo goed als niets).
Peter gaf een demonstratie over waartoe zijn schouder na de operatie in staat was. Uiteindelijk kan hij nu minder met zijn schouder dan voor de operatie. Maar over een klein jaar zou er toch sprake moeten zijn van een vooruitgang. Het was indrukwekkend om te zien hoe Peter zijn motorjas weer aan trok met de beperkte bewegingsvrijheid die zijn schouder hem biedt. Een soort circusact achtige zwaaibeweging waaraan duidelijk te zien was dat Peter dit wel vaker geoefend heeft. Peter: bedankt voor je spontane bezoekje, het was erg gezellig! En gefeliciteerd met die leuke fiets!
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, mijn operatie is zeer voorspoedig gegaan. Ik was een kwartiertje eerder en had me volledig ingesteld op de nodige tijd wachten voordat het mes er dan in zou gaan. Nou, dat ging dus ff anders. Ik zat nog geen minuut op de stoel in de wachtruimte of een zeer vrolijke zuster Anja kwam mij halen, ze had er zin in. Ik werd naar "De Afdeling" begeleid, mijn bed werd mij gewezen en daar lag een gênant doorzichtig onderbroekje op en een blauw schildersoverhemd (druk knoopjes aan de achterkant). Uit hygiënisch oogpunt werd ik geacht mijn moderne onderbroek te verwisselen voor dat gekke vodje (dat na afloop weggegooid wordt). Voorruit dan maar. Toen twee stuks Dyclofenac en Paracetamol d'r in met een maagbeschermer, met stift een pijl naar de te opereren knie en naar de voorbereidingsruimte net voor de OK's. Een even vrolijke anesthesist kwam zich melden, hij zou mij voorbereiden maar niet bij de operatie zijn. De OK verpleegkundige was wat aan het stoeien met de IT, hup de OK in. Bleek de anesthesist van dienst ziek te zijn en werd een andere anesthesist via het ziekenhuis omroepsysteem gesommeerd zich te melden in OK 2. Binnen no time verscheen alweer een vrolijke mevrouw in de OK (wat een vrolijk ziekenhuis, dat Diakonessenhuis Utrecht alwaar mijn lief heur verpleegkundige opleiding in de vorige eeuw genoten heeft). Zij vroeg mij waar ik over ging dromen. "Een ritje met de RS" (het zal u niet echt verassen). "Oh, u heeft een motor?" was de vraag. "Nou, ik heb er eigenlijk twee, een R1200RT en een R1200RS". "Ah ha", vervolgde de anesthesiste, "BMW's?". Ik zag nog net de tijd op de klok, 09:55, maar het lukte me al niet meer om bevestigend te beantwoorden want het werd ernstig donker. De orthopeed was ondertussen al vast begonnen . . .
Om 11:15 kwam ik weer bij, een hele opluchting. Om 13:15 mocht ik al weer op huis aan. Duurde ietsje langer want net voordat Karin de rolstoel de afdeling af wilde duwen, zagen we een bekend gezicht. Een collega van Karin die geloof ik 2 klassen boven Karin zat maar waar wij indertijd nog wel een paar keer op bezoek zijn geweest en zij bij ons. Bepperdebep, gezellig hoor, dat Diak.

Vanmorgen is het druk verband er af gehaald. Twee kleine sneetjes elk aan 1 kant herinneren nog aan de operatie van afgelopen vrijdag. En een pijl met watervaste stift gezet. En een vrij grote rode jodium vlek. En wat zwellingen links en rechts hier en daar. Ik mag al met al denk ik niet klagen en denk er gewoon bij te kunnen zijn op 8 oktober. Nou maar hopen op redelijk weer... De RS is weliswaar middels toegevoegde anti spat plastic flappen bewapend tegen opspattend water, om het dan moedwillig op te gaan zoeken.... Het laatste opspatwateropvangflapje hoop ik volgende week bij VH te kunnen halen en dan te monteren (is n.l. een "gewoon" BMW onderdeel, gek genoeg alleen beschikbaar gemaakt voor RS-en in Australië en Nieuw-Zeeland, maar bij VH kunnen ze daar ook gewoon op zoeken en dat dan ook bij Hernn BMW bestellen, dit stuk heeft een spatlap onder de passagiersstoel. Blijft mijn 55 litertas tenminste een beetje netjes als ik verrast wordt door de regen op de terugreis van Schiphol).
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de "Alan Davies NAV V raised mounting brackets" (<-Klik!) op de RS geschroefd. Daardoor hoef je tijdens het rijden minder ver naar beneden te kijken om het scherm van de navigatie te kunnen zien. Ik heb foto's van de montage en vanuit zit positie een foto van "voor" en "na", het lukt op dit moment echter niet om foto's te plaatsen omdat DropBox aan het muiten is, zowel op de LepTop als op de DeskTop. De titel is een beetje misleidend, de BMW Navigator IV past uiteraard ook omdat dezelfde cradle gebruikt wordt, alleen de beugeltjes waarmee die op het stuur vast zit, die vervang je.

Het resultaat is dat het navigatie scherm, vanuit zitpositie gezien, precies onder het "multi function display" valt, je ziet de ON/OFF knop van de RS dus niet meer. Maar die gebruik ik tijdens het rijden toch al niet. Het touchscreen komt ook een stuk dichterbij, lijkt mij handig.

Alan Davies heeft die brackets zelf ontwikkeld, een maatje van hem poedercoat ze. Volgens mij heeft hij er nog wel een paar. Ik heb ze via het RS forum besteld en met PayPal bij hem afgerekend (21,50 GBP wat neer kwam op €23,nogwat), afrekenen hoef je pas als je ze hebt ontvangen. Ze waren maar 3 dagen onderweg. Het enige wat ik nog niet kon testen is of de navigatie unit niet meer gaat vibreren. Metalen busjes voorkomen dat je de plaat strak op de kroonplaat kan draaien, misschien dat ik nog een klein beetje van de busjes af moet veilen. Aan de andere kant "hangt" de unit nu in 4 rubberen hulsjes, waarschijnlijk is dat precies de bedoeling. Ik hoop maandag weer te kunnen rijden (i.v.m. de knie).
Als je interesse hebt in die brackets is het het handigst om een accountje aan te maken in het RS forum, Alan is ook per e-mail bereikbaar maar dat e-mail verkeer gaat niet zo heel soepel. Na 4 pogingen waarbij hij eerst bevestigde mijn mail te hebben ontvangen en vervolgens vertelde dat ie hem weer kwijt was, heb ik hem een PB gestuurd via het RS forum, toen kwam het allemaal weer goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens kijken naar dat SmugMug Ron.

EDIT: DropBox foto delen is inmiddels (september 2017) opgeheven, Lang Leve SmugMug!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan