BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Maaarreh, nu dit onderwerp toch is aangesneden *D Abtehh zou ons volgens mij trakteren op een mooie route, dat zal dan vermoedelijk in het Noord westelijk deel van Nederland zijn :) maar is daar al een datum voor geprikt? Of zullen we maar gewoon iets gaan roepen.... :+
...
...
...
...
25 maart?
1 april?

:P

Hmm.. 1 april is het paasweekend: kans om de Eifel onveilig te maken :+
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat je met de LC RS-en "geluk" moet hebben met hoe je bak zich gedraagt.....
Nou, dat is m.i. gewoon een feit. BMW is prima in staat om een kwalitatief hoogwaardig stukje LC-techniek te produceren, alleen is deze kwaliteit niet reproduceerbaar op alle leveringen. Dat geldt niet alleen voor de bak, maar ook voor andere onderdelen. Kijk bijvoorbeeld naar de waterpomp problemen. Als je geluk hebt, heb je nergens last van en als je pech hebt wordt deze meerdere keren vervangen. Een drain die dan de lekkage uit het zicht houdt is dan goed bedacht :N.
Laatst stond ik met verbazing te luisteren naar een stationair draaiende "17 GS. Het klonk of er knikkers in het blok zaten, het overstemde zowat het uitlaat geluid. Daarmee vergeleken klinkt mijn blok weer als een naaimachientje. Voor het wegrijden kon hij hem wel geruisloos in z'n 1 zetten, dat dan weer wel.

Ik schreef het al eerder, als je kritisch bent :/ kan je beter een LC met een weinig kilometers kopen. Je kan dan de factor 'geluk' wat beperken. Vreemd genoeg is dat financieel gezien tot nu toe voor mij niet interessant gebleken, tot nu toe was ik dan duurder uit geweest dan bij nieuw kopen. Voortijdige inruil niet inbegrepen dan :+.
 
Laatst bewerkt:
Er staat ook nog een DOHC in onze garage..
Heerlijke probleemloze motor, overigens.

full


In de 40K gereden kilometers alleen de knoppenwinkel hoeven te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond Heren, zal me hier ook maar is melden.

Ben 3000km geleden van een S1000XR overgestapt op een nieuwe 2017 RS.

Heb lang getwijfeld over zo'n bruine of eentje uit de showroom met zo'n mooi rood frame. €1250,- korting in verband met het oktoberfest maakte de beslissing wat makkelijker. Het is dus een rood frame geworden.

Lees hier wat gedoe over het schakelen. kan me niet voorstellen dat die bakken voor mijn 2017 model nog slechter zijn, of heb ik nog de slechte?

Aan de schakelassist pro heb je op de RS niet zo veel is mijn ervaring. Ik gebruik gewoon de koppeling, opschakelen kan zonder als je het doet zoals je normaal opschakelt zonder koppeling. Het gas er op houden zoals bij de XR vind tie niet fijn, terug schakelen al helemaal niet.

Nou ja, misschien moeten er eerst net als bij de XR nog wat meer kilometertjes op. Wat zijn jullie ervaringen? Vind het verder een geweldige fiets.

een soepele 4in-lijn is niet echt te vergelijken met een lompe 1200cc boxer.. :) als je de schakelassistent van de XR gewend bent is die op een boxer een andere wereld ja, maar dat betekend niet dat ie niet bruikbaar is.. :)
 
Er staat ook nog een DOHC in onze garage..
Heerlijke probleemloze motor, overigens.

[afbeelding]

In de 40K gereden kilometers alleen de knoppenwinkel hoeven te vervangen.

Ha ha Bommep! We hebben exact dezelfde garage configuratie! Een DOHC RT en een LC RS (ook in het parel wit met rood frame). Het tintje blauw van die DeeOoHaaCee van mij is net een tikje donkerder.
Corbin13-M.jpg

Ook met deze RT 42k gereden met alleen een keer een dooie accu (het was -7 en dat was het moment de originele accu de geest gaf, een Odyssey PC680 lostte dat mooi op. En vrij vlot na aanschaf knopperij rechts onder coulance vervangen en een maandje of 3 terug de knopperij links, half onder coulance. Voor de rest 0 trammelant.

Het drain pijpje van de RS ziet er bij mij zo uit:

drainpijpje01-S.jpg


drainpijpje2-L.jpg
 
Laatst bewerkt:
:)
Er zit bij jouw i.i.g. geen afvoerslangetje op, dus kan je het nog een beetje volgen.
Op de eerste grote trip na de 1000 km beurt heeft mijn RS een behoorlijke groen spray op het blok achtergelaten B|
Na thuiskomst schoongemaakt en het is tot nu toe nog niet teruggekomen :/
 
:)
Er zit bij jouw i.i.g. geen afvoerslangetje op, dus kan je het nog een beetje volgen.
Op de eerste grote trip na de 1000 km beurt heeft mijn RS een behoorlijke groen spray op het blok achtergelaten B|
Na thuiskomst schoongemaakt en het is tot nu toe nog niet teruggekomen :/

Ik heb hetzelfde pijpje als Jeroen1969:
Een afvoerslangetje zou ook niet nodig moeten zijn. De waterpomp heeft een glijring asafdichting (mechanical seal) waarbij een "drupje" tussen de glijvlakken kan doorvloeien en daar is het drain gaatje voor om dit drupje af te voeren.

Als er echt vloeistof uitkomt is deze seal lek en moet vervangen worden.

Deze glijringafdichting moet ook inlopen en het kan zijn dat er initieel een paar drupjes i.p.v. een enkel drupje uitkomt.

Glijringafdichting - Wikipedia

Roelof.
 
Tja, wat is een enkel drupje? Bij mij was een groene bedoeling, gelijk de vele voorbeelden die op het www te vinden zijn.
Toch is er de laatste 4000 km niets meer uitgekomen. Misschien heb ik wel geluk :+.
Het voordeel van zo'n pijpje lijkt mij wel dat de koelvloeistof niet op het blok uitwaaiert, maar door de rijwind wordt afgevoerd.

(bij nader inzien ga ik toch maar eerst het koelvloeistofniveau controleren :/ )
 
Laatst bewerkt:
Er staat ook nog een DOHC in onze garage..
Heerlijke probleemloze motor, overigens.

[afbeelding]

In de 40K gereden kilometers alleen de knoppenwinkel hoeven te vervangen.

Ik ben wat voorzichtig om de DOHC een probleemloze motor te noemen.

Op mijn DOHC (bj 2010) heb ik ca. 65.000 km gereden. Vrijwel dagelijks voor ww verkeer. In die periode heb ik zeker 4x de linker knoppenboel moeten laten vervangen en ben ik een keer zonder brandstof stilgevallen omdat het tanklint dat het niveau in de tank aangeeft defect was.

Alles onder garantie/coulance verholpen. Maar toch.

Tegelijkertijd mijzelf aangeleerd ook de "dagteller" bij elke tankbeurt op nul te stellen en naast de brandstofniveaumeter ook de gereden kilometers en actieradius in de gaten te houden.

Motorisch probleemloos. Elektronisch ging er nog wel eens wat mis.

De twee latere R1200RT LC (bj 2014 en 2016) hebben mij geen problemen gegeven. Overigens zijn de LC's met resp. 30.000 km en 21.000 km ingeruild.
 
Wat mij betreft zijn het ook lichtelijk opgeblazen indianenverhalen over de matige LC's van een handjevol klagers.

Wij hebben samen, te weten Mr. & MrsTenCats, een 2013 LC ingeruild met 47000 op de teller, een 2014 GS LC ingeruild met 45500 km. en nu dan een 2016 GS LC ingeruild met 33500 kilometers. Alle drie volledig probleemloos op de knoppenwinkel na want daar wilde nog wel eens een knopje de dienst weigeren. De 2017GS LC van MrsTenCats, een motor van april dit jaar, staat inmiddels op een kleine 20000 eveneens probleemloze kilometers. Ik stap dan ook vol vertrouwen over op een 2018 R1200RS Exclusive.

Overigens waren m'n 2007 GS en 2012 GS eveneens probleemloos.
 
Het blijven meestal indianenverhalen totdat jezelf aan de beurt bent.
 
Laatst bewerkt:
Mijn DeeOoHaaCee heeft gelukkig tot op heden maar 1 keer per kant de knoppen winkel vervangen gehad (en eerst links en toen rechts, ik had het de vorige posting verkeerd om gezet, eerst ging de cruise control langzamer knop naar de Filistijnen en 3 maand terug bleef rechts intern de dodemans knop hangen). Mijn dagteller zet ik wel, ik heb een tanklint en de verhalen zijn mij bekend. Op het RT forum wordt nu gepionierd met het ombouwen van tanklint naar vlotter. Daar stap ik wellicht in op het moment dat mijn tanklint het begeeft. Tot op heden werkt dat dus wel naar behoren.

Qua Indianen Verhalen over de LC: mijn 2015 RS deed het uitstekend, behalve dan het Quick Shift schakelen van 3 naar 2. Dat kwam veel te vaak neer op van 3 naar Neutraal en dat is zelden een fijne happening.... De huidige RS die vanaf splinternieuw bij ons in de vloot kwam heeft tot op heden min of meer foutloos gepresteerd. Een paar keertjes tijdens de eerste 1.000 km verscheen bij het Quick Shiften even niets in de versnellings display, maar sinds de 1.000 km beurt absoluut foutloos gedrag. Dat getik van mijn injectoren zal ik eens gaan opnemen met de EiFoon. De blokken worden in Berlijn echt zelf gemaakt, ik kan mij voorstellen dat bougies, filters, injectoren, afdichtringen en dergelijke allemaal door derden worden aangeleverd. In ieder geval schijnt het wel zo te zijn dat 70% van de RS In Deutschland Hergestellt ist.
Dat betekend dan wel dat de ene injector de andere niet is. Enfin, als alleen het beetje meer geluid dat ze produceren het enige "min" puntje van de huidige RS is, dan knijp ik me toch in mijn handen. Qua schakelen, zowel Quick Shift als "handmatig" (hoewel ik moet opbiechten dat Karin een keer of 20 misschien handmatig geschakeld heeft en ik ook zo iets, de rest allemaal met de Quick Shift, behalve de Neutraal naar 1 schakeling, die kan met de Quick Shift niet) gaat het rete soepel en foutloos.
 
Tja, wat is een enkel drupje? Bij mij was een groene bedoeling, gelijk de vele voorbeelden die op het www te vinden zijn.
Toch is er de laatste 4000 km niets meer uitgekomen. Misschien heb ik wel geluk :+.
Het voordeel van zo'n pijpje lijkt mij wel dat de koelvloeistof niet op het blok uitwaaiert, maar door de rijwind wordt afgevoerd.

(bij nader inzien ga ik toch maar eerst het koelvloeistofniveau controleren :/ )

Zal die slimme fiets van ons geen melding geven als het koelvloeistofniveau te laag is?
 
JAAAAAHHHHH!!! Eindelijk weer eens een keer! Vandaag een RS in het wild gespot, om 21:30 van de A4 vanaf Schiphol richting de afrit van de A10 net voor die van Watergraafsmeer. Wel LED koplamp en net als Gerwin van die extra lichtjes. Voor mijn gevoel tikje sterkere lampies dan Gerwin heeft gemonteerd. Mijn (OK OK, "onze" RS, ze is OOK van Karin... RS mocht van mij niet mee naar Schiphol, veel te nat en te vies. Hopelijk morgen een keertje droog weer....
 
Zal die slimme fiets van ons geen melding geven als het koelvloeistofniveau te laag is?
Ik heb het nog niet gevonden, waarschijnlijk krijg je op een gegeven moment wel de melding dat koelvloeistoftemperatuur te hoog is. Dat zou een indicatie voor een te laag niveau kunnen zijn.
 
Vandaag was het droog en heb ik de RS weer eens van stal gehaald. 3 weken ge-eRTeed. Man, wat een heeeeeerlijke fiets is en blijft die RS zeg!
 
een soepele 4in-lijn is niet echt te vergelijken met een lompe 1200cc boxer.. :) als je de schakelassistent van de XR gewend bent is die op een boxer een andere wereld ja, maar dat betekend niet dat ie niet bruikbaar is.. :)

Klopt helemaal, het schakelen gaat al beter maar het blijft in vergelijk inderdaad lomp, hoop geluid en valse vrijstand hier en daar.

Maar verder is het een fantastische fiets en ik zal wat zorgvuldiger met haar moeten leren schakelen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan