BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Jeroen, het is misschien wel goed dat er nog niet veel over de R1250RS wordt geschreven.
Jou kennende begint het dan weer spontaan te jeuken :t
 
Je hebt wel gelijk Ab. Maar er mag ook wel eens een jaar voorbij gaan waarin er in Huize Van den Berg geen motor wordt gekocht...
2006: Honda CM450 (Karin haar eerste motor)
2011: Yamaha Maxim 550 (mijn eerste motor)
2012: BMW R1150RS (Maxim ingeruild)
2013: BMW R1150R (CM450 ingeruild)
2014: BMW R1200RT (Sidney!, toen nog Thunderbolt Grey, R1150RS ingeruild)
2015: BMW R1200ST (Stella)
2016: BMW R1200RS (RooS 1.0)
2017: BMW R1200RS (RooS 2.0, Stella werd ingeruild tezamen met RooS 1.0 die wat probleempjes in de bak had)
2018: BMW F700GS (GeeSje, vlootuitbreiding voor Karin..... de eerste motor sinds de Honda CM450 die ze echt zelf heeft uitgezocht)

Tja, het rijtje is natuurlijk gemakkelijk aan te vullen: "2019: BMW R1250RT (Sidney 2.0, Sidney 1.0 ingeruild)" of "2019: BMW R1250RS (RooS 3.0, RooS 2.0 ingeruild)" maar het zou mij ook wel een bevredigend gevoel geven als er nu een rijtje jaartallen verschijnt waarbij er geen verandering in de motorvloot heeft plaatsgevonden... Karin zou daar ook wel heel blij van worden denk ik.

Dus heb ik nu alvast besloten tot en met 2020 NIET op zo'n ding te gaan zitten en al helemaal GEEN proefrit met zo'n ding te gaan maken.

Kijk ze eens leuk bij elkaar staan in de garage: RooS en Sidney vooraan want het mooie weer is wel weer ff voorbij dus GeeSje zal niet gebruikt gaan worden voor "de Spontane Rit" door Karin, GeeSje staat dan ook letterlijk op een voetstuk (zo staat de heftafel mij het minst in het pad).
2018092213222878-IMG_5278-X3.jpg


Kijk ze hier dan eens "Kont-Aan-Kont" staan, RooS en Sidney:
2018092213232915-IMG_5227-X3.jpg


Pure luxe om uit 2 van zulke geweldige fietsen te kunnen kiezen als er weer eens naar het werk gereden moet worden.

Tot slot is het natuurlijk nog maar zeer de vraag of de R1250RS in deze kleuren te verkrijgen zal zijn. En juist dit kleurenschema is zo grappig omdat dit zo leuk bij GeeSje past:
2018082011245644-IMG_4520-X3.jpg


Die rode rand langs de band die GeeSje heeft vindt ik erg kek en ik vermoed dat die ook prima op RooS zal staan. Als over een kilometer of 8.000 de Road Smart 3 slofjes toe zijn aan vervanging laat ik dat streepje ook maar aanbrengen.

Ondertussen de afspraak gemaakt voor de eerste beurt na de 1.000 km beurt. Er is dan al weer een jaar verstreken. RooS 1.0 heeft mij heel veel plezier gegeven en toch ook wel wat ergernis (het Quick Shift van-3-naar-2-wordt-spontaan-Neutraal verhaal, de nekslag was dat ze niet wilde starten nadat ze wel een hele week had stilgestaan....). Dus is ze toen ingeruild tezamen met STella. Nu, aan jaar verder, kan ik niet anders dan concluderen dat RooS 2.0 het in alle opzichten beter doet dan haar voorganger. Ze verbruikt minder, maakt geen enkele misslag met de QuickShift, blok loopt bizar "smooth" en trillingsvrij en de bak schakelt soepeler waarbij de overgangen hand geschakeld sowieso schok en/of stootvrij zijn en met de QuickShift in 95% van de gevallen (dan zie je echt alleen aan de versnellingsindicator en het toerental dat er een andere versnelling actief is). Meer koppel, meer vermogen en nog minder verbruik zoals door BMW beloofd voor het R1250 blok klinkt weliswaar heel aantrekkelijk, maar ik hoop echt dat het me een keer gaat lukken de belachelijke aankoopimpulsen eens een keer onder controle te houden want ik lijk potdorie wel een BMW Motor Junkie.....

Dus op de vraag: "Jeroen, ben je nou trots op dat jaartallen rijtje of schaam je jezelf daar wat voor?" luidt het antwoord: "Daar schaam ik me wel een beetje voor, met de wetenschap van nu had ik hier en daar een andere keuze moeten maken".

Aan de andere kant heb ik veel plezier gehad van het hele rijtje, muv de CM450, die vond Karin vooral heel leuk....
 
Oh, wat ik vergeten was te zeggen: ik weet niet of nog meer vermogen en koppel voor mij wel "gezond" is. RooS 2.0 komt al bizar rap van haar plaats en verleidt me soms tot inhaal manoeuvres waarvan ik me dan achteraf afvraag of die wel verstandig genoeg waren. Nog meer koppel en vermogen lijkt mij tot nog meer van dat soort verleiding te gaan leiden..... beter nog maar van ff niet. Wat niet wegneemt dat ik uiteraard stront en stront nieuwsgierig ben naar wat men van de R1250RS gaat vinden en of er naast het blok nog andere veranderingen voor de Reise Sport in petto zijn.
 
Vandaag de F800R opgehaald! Gelijk 190km rond gereden naar de Betuwe, naar Hoenderik (omdat we daar als RS'ers waren geweest, ben ik nu met de familie heen geweest) en wat een heerlijke machine is de F800R. Bij gebrek aan een Bridgestone hebben ze er een nieuwe Dunlop op gelegd. Ik raakte snel gewend aan de motor. Ik denk dat ik de motor nu nog vaker zal gaan pakken.

De RS is nu nog bij MSA en ik weet nog niet goed wat ik daar mee moet gaan doen. De storing blijft zich nog steeds voor doen. Als iemand daar een oplossing voor heeft dan hoor ik het graag.

Voor een najaarsrit moeten we snel iets plannen. Ik heb een ritje hier vanuit Den Haag naar Haarlem. Nog geen 100km. Als we dat leuk vinden, dan kan ik dat wel omzetten naar een ritje voor ons...

grt
 
Als we niet naar Friesland gaan (Roelof??) en niet naar Brabant (Peter??) vind ik Den Haag ook prima, ken die hoek alleen van de A12. Mochten mensen behoefte hebben aan “Het Midden Van Het Land”, heb ik hier ook wel een rondje liggen.
Zondag 21 oktober past mij het beste.
 
Vandaag de F800R opgehaald! Gelijk 190km rond gereden naar de Betuwe, naar Hoenderik (omdat we daar als RS'ers waren geweest, ben ik nu met de familie heen geweest) en wat een heerlijke machine is de F800R. Bij gebrek aan een Bridgestone hebben ze er een nieuwe Dunlop op gelegd. Ik raakte snel gewend aan de motor. Ik denk dat ik de motor nu nog vaker zal gaan pakken.

De RS is nu nog bij MSA en ik weet nog niet goed wat ik daar mee moet gaan doen. De storing blijft zich nog steeds voor doen. Als iemand daar een oplossing voor heeft dan hoor ik het graag.

Voor een najaarsrit moeten we snel iets plannen. Ik heb een ritje hier vanuit Den Haag naar Haarlem. Nog geen 100km. Als we dat leuk vinden, dan kan ik dat wel omzetten naar een ritje voor ons...

grt

Wat is de klacht bij de rs dan? (en welke RS precies?)
 
@RoyalClub, R1100RS, die heeft de klachten. Alle sensors zijn vervangen. Alle logische elementen zijn bekeken, vervangen en/of opnieuw bekeken. En nu als je rijdt dan gaat tie in eens uit. En dan krijg je hem ook niet meer aan de praat. Of met een klap in de uitlaat heb je geluk en kan je toch weer starten. Maar in 8/10 gevallen blijf ik nu stil staan.

Daar ik de motor in combi met mijn werk gebruik voor bezoekjes aan klanten is het wel fijn als ik een betrouwbare machine heb. Vandaar nu de 800R.

@all; wie kunnen allemaal op 21 oktober? Dan kunnen we verzamelen bij Louwman en een klein rondje van 100km maken.

Ik zie jullie reacties, grt
 
21 oktober gaat hoogstwaarschijnlijk wel lukken, is bij Louwman gelegenheid voor een bakkie of moeten we daarvoor het museum in?
 
oei, as die de koppeling in gaat ziet er wel akelig droog uit.. :/
Dat lijkt inderdaad zo, maar vóór de foto heb ik al een borsteltje over de as gehaald om de staat van de splines te bekijken. Die zien er overigens prima uit, geen sporen van slijtage te zien. Ik vraag me wel af hoe ik de kwaliteit van de frictieplaat kan checken, moet die er dan uit?
Gek genoeg heeft de koppelingsplaat een datumcode 061103. Betekend dat 6 november 2003 of 3 november 2006? De fiets is uit maart 2005 (productiemaand) dus het zal de eerste wel zijn vermoed ik. Anders zou 'ie al een keer een andere koppeling moeten hebben gekregen.
Koppeling.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20180923_162108830.jpg
    IMG_20180923_162108830.jpg
    762,6 KB · Weergaven: 9
koppelingsplaat ziet er wel redelijk uit kwa dikte, maar om echt te bepalen moet je m demonteren ja...

o8Pd4nt.jpg


als de popnagel gelijk ligt ist einde oefening, zoals je wel begrijpt.
 
Zo, we zijn weer terug van vakantie in Italië en dat heeft onze kilomerstanden met een kleine 5500 kilometer verhoogd. Vrij goed weer gehad, maar het zal niemand verrassen dat we bij thuiskomst gisteren weer aan de hollandsche regen werden bloot gesteld.
De Dunlop Roadsmart III bandjes hebben zich vrij goed gehouden en bleken betrouwbaar onder alle condities. Alleen de Italiaanse wegen rond het Sella massief èn een Italiaans zebrapad deed de achterzijde zo af en toe uitbreken. M'n wederhelft op de RS met Pirelli Angel GT had daar overigens geen last van. Als ze blijven sturen zoals ze nu doen, dus ook met een gevorderde kilometrage, dan mogen ze blijven want ander ga ik terug naar de Pirelli's.

2018-09-07-14-17-03.jpg
2018-09-13-19-17-30.jpg
 
Zit me vandaag wat te ergeren dat op JoepTjoep plenty filmpjes over de R1250GS en R1250RT te vinden zijn maar nog nix over de R1250RS of R1250R. Behalve de melding dat in 2019 ook de RS van het nieuwe blok wordt voorzien is er niets te vinden. R en RS blijven toch een beetje het ondergeschoven kindje....

Ach. Ook nog geen R1250GS Adv.

Heeft mij er niet van weerhouden langs de dealer te gaan en eens te praten over inruil van de GS LC Adv. en de aanschaf van een R1250GS.

Uiteraard vanuit economisch oogpunt.
 
Wat een mooie plaatjes komen hier weer voorbij.:Y

@RoyalClub, R1100RS, die heeft de klachten. Alle sensors zijn vervangen. Alle logische elementen zijn bekeken, vervangen en/of opnieuw bekeken. En nu als je rijdt dan gaat tie in eens uit. En dan krijg je hem ook niet meer aan de praat. Of met een klap in de uitlaat heb je geluk en kan je toch weer starten. Maar in 8/10 gevallen blijf ik nu stil staan.

Daar ik de motor in combi met mijn werk gebruik voor bezoekjes aan klanten is het wel fijn als ik een betrouwbare machine heb. Vandaar nu de 800R.

@all; wie kunnen allemaal op 21 oktober? Dan kunnen we verzamelen bij Louwman en een klein rondje van 100km maken.

Ik zie jullie reacties, grt

21 Oktober kan ik helaas niet anders had ik het leuk gevonden om mee te rijden.

Tja, Ik had verwacht dat de RS met het 1250 blok pas in 2020 zou arriveren, maar als ik dit bericht mag geloven, is 2019 realistischer.

Nieuw: 2019 BMW R1250GS, R1250R, R1250RS & R1250RT
Wat een mooie modellen zijn dat :9
Die kan ik 2e hands wel kopen als ze een jaar of 5 zijn.:')

Vanochtend was het best fris op de motor. De R1100RS had moeite met starten ondanks de choke. Wellicht is de accu aan vervanging toe.
 
Vrijdag m'n versnellingsbak naar Nunspeet brengen. Oscar gaat dan de diagnose stellen. Ben benieuwd wat hij aantreft....
 
Terug
Bovenaan Onderaan