BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Goh..., ik had gedacht dat ze bij deze constructie 1 op 1 de bedachte techniek van AlphaRacing gebruikt zouden hebben, maar de oplossing zoals BMW ze nu in de koppen heeft zitten, is toch wezenlijk anders !

AlphaRacing haalde trouwens een bescheiden (vlgs. hun zelf !) 146 PK uit 1200 cc, terwijl het blok de standaard max. 8800 toeren draaide.

Kijkt U even mee :
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn wintervelgen 'leeg' geschroefd om ze naar de poedercoater te brengen. Eerst even de lagers eruit en de banden er af, dat doet Molenaar voor me *O* Ze zijn door de pekel redelijk aangetast en zien er niet meer zo netjes uit. Ook is een nieuwe achterband nodig. Antraciet moeten ze worden.
Jeroen69 is inmiddels ervaringsdeskundig op dit gebied....

Dat klopt, vandaag met gepoeder-coate velgen naar MSA gegaan, daar is het rubber er weer omgelegd en de remschijfjes er weer op gezet, daarna thuis de velgen met banden weer gemonteerd, betreft de RT dus foto’s “bij de buren”.
 
Afgelopen jaar weer 10k geplust op de RS. Dat ging voor een heel deel goed deze zomer. Af en toe een storinkje met de ontsteking in de uitlaat, maar met het hele warme weer had ik geen enkele hinder op de RS. De laatste maand was dat wel anders. Ik dacht dat ze een beurt nodig had en die hebben we afgesproken bij de jongens van MSA. Daar staat ze nog....

In de afgelopen weken ben ik maar eens op een andere fiets gaan kijken. En die heb ik gisteren gevonden:
us8kL8XS3OEb_jba7igDbftDnZ6_h3snWXfAb45aBYHd35PIKA_MwT7iEOUjSlzFXeDCOkbE07R_CaU_wpsdwhy4PjhMzZkCkKWv0IW23AuOQOtAw8K6-DewPuwz1hQfJCi6aGT348nrZlrWVpHG0B6l3i_4Hf1xKLf--Mt5epHiW-g3njwyjxEuLPbUt9RGqfYsG9EouiWen5S4_qS-lr-8KgaQ9ZGwfOl9IDKmbtCRl7mSxNVcq1uc-LFDTcz5m0lo11YeRoELuPWvUuxwBXBAWv0PLiVgtYEDUpzoed-Gl1LF6vpx1Ej0tPJZlPjQulTTl7z_B4f2fAMQlhoQyM6u4v6R2MFhBVQgVnTUqgUYkl3uvgi8eU6jExX-UarYBUMgo77PLsBd-m-cgqLADNuIS-5NQ6x9G4NtMc8y1OoLmi7k6nbKb0jCdjQusRbDAVpX3ZE1bBSn_qWb6YcRTxHpXk_qRYWfv275Iji8CVpLVrnoWpcvitkVsQluurmZidn4R8_FzM8SULe_4E0DYXayLsq3ap4bl3CvZXGRFTrkaMuVzYIkV66_2zg3ag7l9orJeEuIb2md8_J4CBDjfRlDCZ8VraUlnv3_FYuys98PMA1jxx9lHgfRYFljUog=w834-h627-no

rRIG_rt3YktA29hHOnRo_jzHi6U8BJC9jIgLUmzYcWqVBQ0Qhzhv-NTFSspX7M0hUI2jjt_nQfFlYxZdiMZ59thEtjke0_tSNoQOtGyenlT3vWg5QFxJ97XwACMuGrD3giRjAy0B3j_N1vojp7od25ua4J3pXu2AGbtawPql27YQSv2VlRjvK55_G2xLdfJqDfZIBHehR3nMTtJg0N_I-nOK99ZT04SCr0i2att4mtBu7S7xgHjoJ0B6bibA_rooqdGVoMNfejfancBja4NDD1eulmsskKBYt-GOcQYKsbWnEWiyIvUlKMhDAJGFS2AacRiL84mxv4AmhgyLTP59l7zFW0YtcXY0PuwGLiz_YNCXUVShQvg70b4OGq1-O0mZZpv7DvOfU4uvhOfVb7csMUZGH8i3_wtHPYQlN62FjtT7jHZgxq1TzBf1c2aosgKq0uQM-LQl3sALQLhzb92ln5iVb3nxmVxt2KMwiaCI1v5-NqMKw3_CC_3F7QLq1qGcx1-BRP24hbH_ytJtRnX3X9bZtpxqk6YzBXq9vVrv5DNNAOloj6eVJf9Co1D660Gm2RBMrSZOnvyM4ID9x8ul55VPYiHaPCgwT9684Uqimsw1r0OE3KGcdPRAfQ8pXnk=w834-h627-no
 
Ik dacht dat ze een beurt nodig had en die hebben we afgesproken bij de jongens van MSA. Daar staat ze nog....
:? en nu? Gaat ze nog de weg op of bedoel je dat ze slooprijp is? Gefeliciteerd met de F. Heel leuk fietsje, maar wel een beetje minder bescherming tegen de weersomstandigheden dan op de RS....
 
@Thijs, dat weten we nog niet. De fout hebben we nog niet gevonden. Wellicht is er hier iemand geïnteresseerd en wil hij het gaan zoeken in bv een kabelboompje:/? (laat maar weten via een pbje) Komende week in ieder geval ff de bekende adressen langs bellen; ongeveer alles is nieuw of vernieuwd. Op dit moment heb ik er zelf geen plaats voor (om de motor neer te zetten) om op mijn gemak te gaan zoeken. Vandaar dat ik deze F heb om veel km's te maken;). En idd minder wind bescherming en ik denk dat het wel goed komt. Afgelopen winters twee keer koud gehad op de RS, 4 keer niet kunnen rijden omdat het glad was en de rest van de ritten was het te overzien. We krijgen hier het klimaat van Bordeaux, dus ik denk dat ik dat wel overleef! :]
 
Afgelopen jaar weer 10k geplust op de RS. Dat ging voor een heel deel goed deze zomer. Af en toe een storinkje met de ontsteking in de uitlaat, maar met het hele warme weer had ik geen enkele hinder op de RS. De laatste maand was dat wel anders. Ik dacht dat ze een beurt nodig had en die hebben we afgesproken bij de jongens van MSA. Daar staat ze nog....

In de afgelopen weken ben ik maar eens op een andere fiets gaan kijken. En die heb ik gisteren gevonden:
us8kL8XS3OEb_jba7igDbftDnZ6_h3snWXfAb45aBYHd35PIKA_MwT7iEOUjSlzFXeDCOkbE07R_CaU_wpsdwhy4PjhMzZkCkKWv0IW23AuOQOtAw8K6-DewPuwz1hQfJCi6aGT348nrZlrWVpHG0B6l3i_4Hf1xKLf--Mt5epHiW-g3njwyjxEuLPbUt9RGqfYsG9EouiWen5S4_qS-lr-8KgaQ9ZGwfOl9IDKmbtCRl7mSxNVcq1uc-LFDTcz5m0lo11YeRoELuPWvUuxwBXBAWv0PLiVgtYEDUpzoed-Gl1LF6vpx1Ej0tPJZlPjQulTTl7z_B4f2fAMQlhoQyM6u4v6R2MFhBVQgVnTUqgUYkl3uvgi8eU6jExX-UarYBUMgo77PLsBd-m-cgqLADNuIS-5NQ6x9G4NtMc8y1OoLmi7k6nbKb0jCdjQusRbDAVpX3ZE1bBSn_qWb6YcRTxHpXk_qRYWfv275Iji8CVpLVrnoWpcvitkVsQluurmZidn4R8_FzM8SULe_4E0DYXayLsq3ap4bl3CvZXGRFTrkaMuVzYIkV66_2zg3ag7l9orJeEuIb2md8_J4CBDjfRlDCZ8VraUlnv3_FYuys98PMA1jxx9lHgfRYFljUog=w834-h627-no

rRIG_rt3YktA29hHOnRo_jzHi6U8BJC9jIgLUmzYcWqVBQ0Qhzhv-NTFSspX7M0hUI2jjt_nQfFlYxZdiMZ59thEtjke0_tSNoQOtGyenlT3vWg5QFxJ97XwACMuGrD3giRjAy0B3j_N1vojp7od25ua4J3pXu2AGbtawPql27YQSv2VlRjvK55_G2xLdfJqDfZIBHehR3nMTtJg0N_I-nOK99ZT04SCr0i2att4mtBu7S7xgHjoJ0B6bibA_rooqdGVoMNfejfancBja4NDD1eulmsskKBYt-GOcQYKsbWnEWiyIvUlKMhDAJGFS2AacRiL84mxv4AmhgyLTP59l7zFW0YtcXY0PuwGLiz_YNCXUVShQvg70b4OGq1-O0mZZpv7DvOfU4uvhOfVb7csMUZGH8i3_wtHPYQlN62FjtT7jHZgxq1TzBf1c2aosgKq0uQM-LQl3sALQLhzb92ln5iVb3nxmVxt2KMwiaCI1v5-NqMKw3_CC_3F7QLq1qGcx1-BRP24hbH_ytJtRnX3X9bZtpxqk6YzBXq9vVrv5DNNAOloj6eVJf9Co1D660Gm2RBMrSZOnvyM4ID9x8ul55VPYiHaPCgwT9684Uqimsw1r0OE3KGcdPRAfQ8pXnk=w834-h627-no
Ik zag vorig weekend een rode R1100RS met gedemonteerde uitlaat staan bij MSA. Was die van jou?

Gefeliciteerd met je aankoop.:Y
 
@Revz, Dat denk ik wel. Ik hoop nog dat ze iets kunnen vinden. Dan kan ik netjes afscheid nemen van de motor. Nu voelt dat niet helemaal goed.

En de nieuwe ga ik sowieso heerlijk van genieten.

tot snel grt Peter
 
Re: mullti controller voor de navigatie aan de linkerkant van het stuur R1200RS-LC 2017: ik heb af te toe problemen met mijn BMW Navigator VI: wellicht door onbedoelde onvolledige (korte klikjes) bediening van de schakelfunctie van de Multi controller aan het stuur, raakt mijn navigatie "van de kook" en staakt te functioneren.
Het is niet de draaifunctie maar de "klikfunctie" die je gebruikt om door de menu's te bladeren.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben en wat is eventueel de oplossing?

Ik hoor graag.
 
Laatst bewerkt:
@peter: gefeliciteerd met de aankoop! Veel veilige fijne kilometers gewenst! In de toekomst misschien nog RS-her-intreder??

@Roelof: ik heb ook wel eens gekkigheidjes met de Navigator VI (dat ie spontaan uit gaat bijv), maar heb niet de indruk dat het met de kantel functie van het “wonderwiel” te maken heeft. Gebeurde mij aanvankelijk wat vaker dat ik per ongeluk kantelde waardoor ik een ander schermpje kreeg, de laatste tijd gaat het echter vrij goed. Ik heb wel grip puppies op mijn stuur gedaan waardoor ik wellicht wat minder makkelijk naar de binnenkant van het stuur glij met mijn handschoenen...
 
Vandaag weer een paar uurtjes besteed aan het uitbouwen van mijn versnellingsbak. Die heeft wat schakelproblemen, en moet helaas worden vervangen of gereviseerd worden. Fiets is nu bijna gehalveerd, alleen het achterframe moet ik er nu nog afschroeven. Dan maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om het frame opnieuw te laten spuiten, want die is wel wat aangetast. De winterset wielen zijn vandaag naar de coater gegaan om ook 'pekelproof' te worden. Voor de komende maanden heb ik een K1300s tot mijn beschikking, en als die bevalt blijft 'ie misschien wel.
Versnellingsbak01.jpg
Versnellingsbak02.jpg
K1300s'14.jpg
 
Thijs,

Mooi klusje; als je er op tijd bij bent, dan kun je wellicht toe met vervanging van lager(s) (met name die van ingaande as). Hoe ziet de vertanding "splines" van de ingaande as eruit?

Roelof.
 
@Roelof: ik heb ook wel eens gekkigheidjes met de Navigator VI (dat ie spontaan uit gaat bijv), maar heb niet de indruk dat het met de kantel functie van het “wonderwiel” te maken heeft. Gebeurde mij aanvankelijk wat vaker dat ik per ongeluk kantelde waardoor ik een ander schermpje kreeg, de laatste tijd gaat het echter vrij goed. Ik heb wel grip puppies op mijn stuur gedaan waardoor ik wellicht wat minder makkelijk naar de binnenkant van het stuur glij met mijn handschoenen...

Gesprekje gehad met de dealer: ook die beaamde dat bij "gek gedrag" van de Navigator dit meestal aan de Navigator VI ligt en niet aan het "wonderwiel"

Wacht dus nog even af hoe e.e.a. zich ontwikkeld en gebruik de kantelfunctie van het wonderwiel wat vaker; wellicht moet die nog wat meer "inlopen"; ook na 30K km...

Roelof.
 
Beste klus Thijs, hoeveel km heeft hij gelopen?
De grijze staat inmiddels boven de 135k. De bak heeft tot vorige week (vrijwel) feilloos geschakeld, sinds vorige week ineens blokkerend schakelmechaniek. Dus er zal wel een vorkje verbogen of een nokje zijn afgebroken. De blokkering treed alleen op bij goed opgewarmde motor.
Thijs,
Mooi klusje; als je er op tijd bij bent, dan kun je wellicht toe met vervanging van lager(s) (met name die van ingaande as). Hoe ziet de vertanding "splines" van de ingaande as eruit? Roelof.
De bak is er nog niet uit. De uitgaande as heeft keurige splines, ik ben ook heel benieuwd wat de situatie is aan de 'andere kant'. Morgen sociale verplichtingen dus geen tijd, zondag wel weer wat tijd om een paar uurtjes in de garage te knutselen. Twijfel nog tussen een reparatie van de huidige bak of een andere bak. PeterD adviseert de huidige bak te reviseren om niet afhankelijk te zijn van 'geluk' bij de tweedehands bak. Voel ik ook wel voor. Qua kosten is revisie waarschijnlijk iets duurder.....want dat kan ik niet zelf. Ik heb daar niet het juiste (meet) gereedschap voor.
De fiets moet voor de winter weer rijden, dus gelukkig heb ik nog wel even.

Als er nog een najaarsritje komt, ga ik graag mee op de rooie *D, wie organiseert 'm dit najaar? Ik doe met plezier een rondje Friesland (bij mooi weer)...:Y
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een paar uurtjes besteed aan het uitbouwen van mijn versnellingsbak. Die heeft wat schakelproblemen, en moet helaas worden vervangen of gereviseerd worden. Fiets is nu bijna gehalveerd, alleen het achterframe moet ik er nu nog afschroeven. Dan maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om het frame opnieuw te laten spuiten, want die is wel wat aangetast. De winterset wielen zijn vandaag naar de coater gegaan om ook 'pekelproof' te worden. Voor de komende maanden heb ik een K1300s tot mijn beschikking, en als die bevalt blijft 'ie misschien wel.
Bekijk bijlage 1329620Bekijk bijlage 1329621Bekijk bijlage 1329622

Ga je de koppeling ook demonteren? Want aan de keerring van de uitgaande as van je bak te zien is dit nog een oude variant, als dit ook geldt voor je krukas en balansas is het verstandig deze meteen mee te pakken. Scheelt in de toekomst weer de reutel uit elkaar halen om een lekkage.
 
@ Thijs, ik zou voor een (deel) revisie gaan. Oscar motorservice in Nunspeet zou ik eens aan denken. OSCAR MOTORSERVICE – ONDERHOUD & REPARATIE MOTOREN

Als je geen assen en/of tandwielen hoeft te vervangen, hoef je ook niet veel te meten (i.v.m. shimmen). Eventuele dikte van de schakelvorken gaat met een schuifmaat....

Roelof.
 
@ Thijs: heb je ook (metaal) gruis gevonden als je de olie hebt afgetapt?
 
@ Thijs, ik zou voor een (deel) revisie gaan. Oscar motorservice in Nunspeet zou ik eens aan denken. OSCAR MOTORSERVICE – ONDERHOUD & REPARATIE MOTOREN
Als je geen assen en/of tandwielen hoeft te vervangen, hoef je ook niet veel te meten (i.v.m. shimmen). Eventuele dikte van de schakelvorken gaat met een schuifmaat....Roelof.
Ik heb contact gehad met Oscar en hij geeft dat ook aan, lijkt me ook een goed uitgangspunt. Hij heeft alleen de werking van de bak niet zelf kunnen 'voelen' dus een diagnose zal dan alleen de visuele en 'tolerantiecheck' zijn. Gezien het feit dat het 'ineens' ontstaan is, lijken de tandwielen enzo wel in orde. Het schakelmechaniek is de verdachte in deze…. dus ik ga eerst zelf de 'deksel lichten' en kijken wat ik aantref, en dan waarschijnlijk naar Nunspeet ;) hij is toch de specialist.
 
@ Thijs: heb je ook (metaal) gruis gevonden als je de olie hebt afgetapt?
Dat was het eerste wat ik deed toen het voor het eerst optrad; aftappen (en verversen). De olie was nagenoeg kraakhelder, en dat na 30k km. Toen het de volgende dag weer optrad heb ik de fiets meteen stil gezet om verdere schade te voorkomen.
 
Ga je de koppeling ook demonteren? Want aan de keerring van de uitgaande as van je bak te zien is dit nog een oude variant, als dit ook geldt voor je krukas en balansas is het verstandig deze meteen mee te pakken. Scheelt in de toekomst weer de reutel uit elkaar halen om een lekkage.
Goede vraag... die ik mezelf ook al had gesteld. Koppeling werkt tot heden prima, dus geen reden daarvoor. Maar ja, zoals je al aangeeft, de zaak ligt nu toch open, dus maar even serieus overwegen om in ieder geval de keerringen te vervangen en even goed naar de drukgroep en de frictieplaat te kijken... ik denk dat 'ie nooit eerder zover open is geweest, de laatste 95k km in ieder geval niet.... eigenlijk een superfietsje, die 2005 ST...nog geen (mechanische) storingen gehad. Electronisch is een ander verhaal....
 
Als de gevoerde plaat bijna op is kan je 'm net zo goed meepakken, beetje jammer als over 10k je koppeling er uit fikt :+
 
Diep respect heb ik voor mensen zoals Thijs die van school uit geen monteur zijn en toch dit soort klussen oppakken!

Maar: die najaarsrit. Wie o wie pakt hem op? Thijs hintte een beetje richting Roelof (Friesland), ik vindt dat ook prima.
 
Zit me vandaag wat te ergeren dat op JoepTjoep plenty filmpjes over de R1250GS en R1250RT te vinden zijn maar nog nix over de R1250RS of R1250R. Behalve de melding dat in 2019 ook de RS van het nieuwe blok wordt voorzien is er niets te vinden. R en RS blijven toch een beetje het ondergeschoven kindje....
 
Terug
Bovenaan Onderaan