BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Fraaie Sportboxer hierboven !!

Doet me ernstig denken aan de good-old Battle Of The Twin fietsen !
Heerlijk !!
 
 
1408193


Zeker een erg mooie fiets, mooie kruising tussen mijn 2017 R1200RS en 1979 R100RS
 
Laatst bewerkt:
Kogel is bij mijn collega/vriend/motor door de kerk: hij heeft vandaag de RS gekocht! JOEPPIE!! Blijft ie toch soort van binnen handbereik. Ze wordt klein beetje opgepimpt met LED verstralers, een zwart Bos uitlaatje met rode clipjes en een vers setje Pirelli Angel GT II rubber.
Zaterdag haalt ie haar op, wellicht zit er een ritje in het verschiet..
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Dat is de motor van Gerwin, die heeft na Gerwin nog geen andere eigenaar gehad dus ik denk dat ze dat bedoelen met "1e eigenaar", hij is van Van Harte verkast naar Broekhuis Oost, dat doen de dealers onderling wel meer. Zo heeft Roel onlangs een XR geruild met een RT met een dealer, die dealer kon de RT aan de straatstenen niet kwijt, hij is bij Roel de showroom niet eens in gekomen en alweer door verkocht...

RooS staat wel te koop bij Van Harten in de showroom, mijn collega gaat dinsdag a.s. in de onderhandeling


Klopt helemaal
 
Over indrukwekkend gesproken; je mag wel even een rondje op m'n K13s.....:}
Dat lijkt me een feest Thijs....nog leuker zou het zijn als ik zo'n nieuwe boxer (als 'R' of 'RS' ) had en we een rollende/ vergelijkende acceleratie konden doen. Zowat de enige overeenkomsten zijn dan de tankinhoud en het maximum koppel....Ik verwacht dat de boxer de eerste meters 'pakt' en ben benieuwd wanneer je dan voorbij komt (met je lange een)....als dat pas boven de 140 is dan betaal jij de koffie.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd, Jeroen !!


Gisteren op de N224 heb ik een blauw/zilvere R1150RS gespot. Het zag er in top conditie uit (Y)

Hallo allemaal,

Gisteren geslaagd voor mijn rijbewijs (30 jaar geleden begonnen, vroegtijdig gestopt en twee maanden geleden weer opgepakt) en ik heb een blauw-zilveren r1150rs gekocht te Ridderkerk; ben er blij mee.

Moet nog wel ff wachten totdat ik het rijbewijs binnen heb (volgende week) en dan kan ik lekker rijden.

Ik heb vroeger gesleuteld aan mijn brommertjes (honda, yamaha, puch, vespa, kreidler, zündap) en aan wat motors (ossa, yamaha, suzuki, ktm, honda) maar nog nooit aan een BMW, en dat is behalve rijden toch ook een gedeelte van de hobby.

Ik ben op zoek naar de vraagbaak of het werkplaatshandboek van de r1150rs maar heb moeite die te vinden.

Iemand suggesties?

Alvast dank en groeten van Rod
 
Na de laatste kleine beurt vorige maand (die wat groter was geworden door vervangen van twee lekke koppakkingen en nieuwe voor en achterband) kan ik volgende week weer langs bij MSA. Na een korte testrit door een van de mannen van MSA blijkt dat de koppeling versleten is.
Er staat nu 69000km op de teller. MSA twijfelt eraan of de kmteller dan wel echt is. Onderhoudshistorie was niet heel duidelijk bij gehouden bij de eigenaren voor de vorige eigenaar. In de twee jaar heb ik nu veel plezier gehad met de R1100RS maar qua onderhoud ben ik toch best duur uit als ik het vergelijk met mijn vorige motor (Honda). Koppeling vervangen kost me weer een bak met geld.:/
Positieve is dan wel denk ik maar dat er zoveel vervangen is dat de motor er alleen maar beter van geworden is.
 
Nu is het rijden van een oude motor niet duur als je zelf sleutelt, je hebt weinig afschrijving, maar remblokken en banden kosten hetzelfde. De oudste versnellingsbakken ( van voor mid 97) gingen tegen de 60 a 70.000 stuk door een verkeerd lager. Van mijn eerste 1993 RS heb ik dat meegemaakt en de bak laten reviseren. De huidige had het probleem al gehad. Ik heb nog nooit een dynamo hoeven vervangen, een keer de rechter koppakking, nog nooit een koppeling....maar wel relatief vaak gaskabels, koppelingskabels of remleidingen en ook cardanlagers of wiellagers......maar dat mag ook wel bij respectievelijk 130.000 en 150.000 km ( en niet zachtjes).
Maar ook zoals jij het doet ben je veel goedkoper uit op de wat langere termijn.....als je elke twee jaar een nieuwe BMW koopt met alle opties, dan schrijf je zo maar 3000 per jaar af, plus alle accessoires die niet meer passen of blijven zitten zoals uitlaat/ demper, zitjes, sturen en navigatie.
Het is vreemd maar mechanische storingen lijken wel in golven te komen...heel lang niets en dan het een na het ander. Ik hoop dat er nu een rustige en plezierige tijd voor je ligt😊.
 
Het is zeker goedkoper door zelf te sleutelen maar heb geen gereedschap en ruimte en verder weinig/geen tijd om voor koppeling vervangen halve motor te demonteren.

Ik hoop ook erg op het laatste. :+
 
Oh, ik heb een keer een nieuwe motor gekocht en naast de verplichte beurten ( voor de garantie) heb ik geen klachten gehad....maar ik heb voor en achter de veren/dempers vervangen, een stuurkuipje, navigatie, led knipperlichten, een catvervanger, Remus einddempers, K&N filter, kastje om de inlet temperatuur te manipuleren en tenslotte een andere nokkenas ( binnenkort te installeren). En nu ( ook met andere banden) begint de motor te rijden en te klinken zoals ik het in mijn hoofd had, in principe een Thruxton in Bonneville huid. Een beetje zoals de nieuwe T120 SpeedTwin. Misschien aan het eind nog een powercommander inclusief sessies op een proefbank. Ook veel tijd en moeite en ik vermoed 8 tot 10.000 euro afschrijving (nu bijna 30.000 km). Maar ik heb er nu wel plezier van.....
 
Na de laatste kleine beurt vorige maand (die wat groter was geworden door vervangen van twee lekke koppakkingen en nieuwe voor en achterband) kan ik volgende week weer langs bij MSA. Na een korte testrit door een van de mannen van MSA blijkt dat de koppeling versleten is.
Er staat nu 69000km op de teller. MSA twijfelt eraan of de kmteller dan wel echt is. Onderhoudshistorie was niet heel duidelijk bij gehouden bij de eigenaren voor de vorige eigenaar. In de twee jaar heb ik nu veel plezier gehad met de R1100RS maar qua onderhoud ben ik toch best duur uit als ik het vergelijk met mijn vorige motor (Honda). Koppeling vervangen kost me weer een bak met geld.:/
Positieve is dan wel denk ik maar dat er zoveel vervangen is dat de motor er alleen maar beter van geworden is.
Sluit me aan bij Popeter, sluitage delen kosten (bijna) net zoveel voor een oude als nieuw motor. Dat er een koppeling versleten is kan gebeuren, bij een boxer, veel werk en hierdoor vervang kostbaar. Hangt van het gebruik of misbruik af hoe lang deze meegaat. Maar ergens van 60- tot 80000 km zou deze mee moeten gaan. Lekker koppakkingen vind ik raar. Heb met mijn vorige R1100(S) 160.000 km gereden en in deze periode alleen maar de koppeling een keer moeten vervangen. Verder "normaal" onderhoud. Maar ook wat onderhoud wat je bij oudere motoren tegenkomt, dat bv de remleidingen moeten worden vervangen of schokbrekers die op een gegeven ogenblik op zijn.
Lijkt er dat jij nu de dure tijd gehad hebt, zou lekker op de motor blijven rijden, ben er zeker van dat je nog een hoop plezier gaat beleven.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik pech of zo. Wat ik al zei; als je veel vervangen hebt dan wordt het alleen maar beter. Ik wil nog vele kilometers gaan maken op de RS. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan