BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Afschrijving op nieuwe motoren is gigantisch hoog. Met onze recente move van 3 naar 2 motoren onlangs nog ondervonden. De afschrijving op de 2 jaar oude RS was ongeveer gelijk aan de verkoopwaarde van de R1200RT uit 2010.... Ik heb het toch gedaan omdat ik mijn wederhelft daar een groot plezier mee deed (en omdat de motor die in plaats van de RS is gekomen, de R1250RT, in mijn beleving een soort fusie fiets van mijn vorige 2 motoren is: het pittige/speelse van de RS en het comfort/windbescherming van de RT).
Ik zal met deze fiets toch echt een poos moeten rijden om die switch economisch verantwoord te laten worden. De vorige RT heb ik 5 jaar gehad, aan “extra” gesleutel alleen het vervangen van de knopperij links en rechts (links 100% coulance regeling BMW, rechts 50%. Originele BMW accu bleek slecht tegen -10 te kunnen, vervangen door een Odyssey PC680. De fiets werd bijna 10 en er zaten wat investeringen aan te komen: ESA demping reviseren. Nog altijd goedkoper dan inruilen....

De R1150RS die ik heb gehad heeft mij van de +/- 70k km tot de +/- 110k km geen extra onderhoud gekost. Wel er keer lopen rotzooien met de HVV hetgeen lastig ging wegens Locktite gebruik op de stuurgewichten bij het monteren van de BarkBuster handkappen. De eigenaar na mij van de RS heeft uiteindelijk die kant de HVV verloren..

Nou ben ik aan het duimen dat de 1250RT ook zoiets als de R1150RS en de 2010 R1200RT weet neer te zetten qua kosten voor onderhoud.

“Mijn” RS is overigens niet buiten beeld, zoals de oplettende volger van dit topic weet:
A0FAA289-B641-4C75-A243-45F2AE504278.jpeg

Dit was bijvoorbeeld gisteren nog.
Mijn collega heeft het originele ruitje terug gezet (met dit weer snap ik dat wel), de uitlaat vervangen door een Bos uitlaat, extra LED verstraleRS laten plaatsen en het anti spat plastic achter laten verwijderen (maar wel mee in een doos).
Bos uitlaatje misstaat bij deze kleurstelling niet.
 
Mijn RS van 22 jaar oud heeft op zich al geen afschrijving meer. :+
Alleen ik hoopte het redelijk goedkoop te kunnen rijden wat niet helemaal lukt. De dagwaarde is toch al weinig meer.
 
Mijn RS staat nu bij MSA voor nieuwe koppeling. Als leen heb ik nu een R1100R mee gekregen. Dat rijdt best wel anders maar lekker ontspannen. Daar merkte ik wel al een verschil in koppeling met de mijne.:)
 
Herinnert u zich deze nog...…?
MotoPlus_R1200ST_mijntrots.jpg

MotoPlus_R1200ST_mijntrots_2.jpg


en let dan vooral op het laatste zinnetje.
MotoPlus_R1200ST_mijntrots_uitsnede.jpg


En dat is gelukt!

R1200ST_drietjes.jpg


Vrijdag opgehaald, dat wil zeggen; donderdag naar Duitsland (Saarbrücken) gereden en in een hotel overnacht. Volgende ochtend motor uitgelezen, gecheckt, proefrit gemaakt en gekocht. Fiets is van eerste eigenaar en heeft ruim 51k km gelopen, is 's winters telkens geschorst geweest en heeft nauwelijks regen gezien.
Het is een "Edition" uitvoering, dus 1 van de laatste 500 die van de band zijn gerold in 2007. All options; ABS (was nog optioneel toen), ESA, ASC, BC, RDC, bagagedrager, uitlaatsysteem verchroomd, donker getint windscherm, middenbok, tanktas en kofferset met binnentassen (alleen helaas geen alarm).
't Is een plaatje.

R1200ST_op_aanhanger.jpg

Met dank aan @...Ron... die wat import vragen heeft beantwoord. Alles klopt, juiste papieren erbij.
Dinsdag naar RDW en BPM aangifte doen. Ik hoop met een dag of 10 à 14 te kunnen rijden.

Wat een feest!
 
Gefeliciteerd Thijs en Noortje. Klopt het dat niet alle ST 's het fameuze evo electrisch bekrachtigde remsysteem hebben? Ik heb recent aan de remmen van een 1150RT gewerkt en iemand anders kunnen adviseren met een zeer vroege 1200 GS. Nu ben ik nieuwsgierig of ook de vroege ST' s dit systeem nog hebben.
 
Klopt helemaal Peter.
De twee '05 ST's hebben beiden de iABS Evo (servo) remmerij. Werkt overigens prima, en remt als een jekko. Wel jaarlijks spoelen om schade te voorkomen, maar dat doe ik zelf (zoals eigenlijk al het onderhoud).
De zwarte heeft dat systeem al niet meer, ergens in 2007 zijn ze daarmee gestopt vanwege kwaliteits issue's bij de toeleverancier. Er zit wel nog een Ate ABS pomp in, die is meen ik later (2008?) ook vervangen door een ander merk.
 
Dank je Ab!
Het 'probleem' is meer dat deze uitvoering redelijk zeldzaam is en in NL bijna niet verkocht is. Totaal staan er heden 246 ST's op kenteken in NL (waarvan ook nog eens een stuk of 10 uit de verzekering, dus waarschijnlijk geschorst ofzo).
Dus inderdaad, dan moet je iets verder weg om dit moois te kunnen kopen. Er staan er overigens wel een paar te koop in Europa, maar een aantal hebben ook flinke aanpassingen, die ik liever niet heb (superbike stuur bijv.)
 
Gaaf Thijs! De ASC en ESA versie! In prachtige staat, mooie kleurstelling, 51k is ook erg weinig. De blauwe die wij 5 jaar terug hadden gekocht had toen al 52k op de teller en een pekel verleden. Maar jij bent dan ook wel een kei in het vinden van de mooiere deals.
 
Goede vondst! Hier in BE komen er heel soms opduiken, meestal de grijze versie. Ik dacht ook eens een knalgele gezien te hebben (of zijn die nooit gemaakt? Mss was het een RS dan). Wat me destijds als ik op zoek was naar een RT opviel is dat ze een pak goedkoper verkocht worden (met vaak ook veel minder kilometers) dan de populaire RT of GS.
 
Gefeliciteerd !!! Wat een gaaf ding. Nooit in het echt gezien maar dat is dan wel logisch met zo'n klein aantal dat er gebouwd is.


Zaterdag mijn RS met nieuwe koppeling opgehaald. Het schakelt weer fantastisch. Kostte een berg geld maar het moest wel.:)
 
Ik dacht ook eens een knalgele gezien te hebben (of zijn die nooit gemaakt? Mss was het een RS dan). Wat me destijds als ik op zoek was naar een RT opviel is dat ze een pak goedkoper verkocht worden (met vaak ook veel minder kilometers) dan de populaire RT of GS.
Een knalgele zal wellicht een R1200S zijn geweest? ST is nooit in geel geleverd. En die lagere prijs zit natuurlijk ook in de basisprijs. De ST's hadden bijv. standaard geen bagagerek en koffers en middenbok, dat maakte ze al een stuk goedkoper. Vanwege het design van de koplamp-partij waren ze niet populair en werden ze dus ook niet goed gewaardeerd, ook niet tweedehands. Ik vind juist dat design wel heel mooi, maar smaken verschillen uiteraard, ieder z'n ding.
 
Vandaag bij de RDW de nieuwe fiets 'ter keuring aangeboden' en BPM aangifte gedaan. Nu wachten op het kenteken. Ik hoop stilletjes nog op deze week. Keuring stelt weinig voor. Ze noteren 3 getallen; de kilometerstand, het motor- en het framenummer. En vervolgens wordt e.e.a. administratief aangemeld in het kentekenregister. Na betaling BPM krijgt RDW een sein van de belastingdienst dat het kenteken kan worden afgegeven.
 
Ha Thijs. We hebben dezelfde motor ! Gefeliciteerd man !

De mijne is ook zwart, productiemaand 11/2007. Dat was de laatste productiemaand dus ook een zeer recent exemplaar. Ook met alle nieuwe toeters en bellen erop, dus de nieuwe ABS, ESA, ASC, RDC, boordcomputer.... en ook geen alarm haha. 8.800km bij aanschaf in oktober 2017, inmiddels 17.000km, gekocht bij BMW dealer in Deutschland waar-ie aan de eerste eigenaar is verkocht en altijd in onderhoud geweest. Klinkt dus alsof we allebei dezelfde motor hebben aangeschaft :-) De mijne heeft alleen een andere uitlaat, eentje van Zach Auspuffsysteme.

Hij rijdt fantastisch lekker, ook met de vrouw achterop. Snel en comfortabel voor op de snelweg en de bochtige wegen hier in Nederland en Duitsland. Afgelopen weekeinde ben ik ermee naar een circuittraining geweest op Zandvoort en daar merk je dat-ie pk's tekort komt, met name het uitaccelereren na de bocht gaat trager dan de motoren om me heen.

Lijkt me leuk om eens samen te rijden. Ik volg dit forum maar het is er nog niet van gekomen om eens aan te sluiten bij een tochtje. Zelf woon ik in Den Bosch - nou ja, Hintham dan.

Geniet van je nieuwe aanwinst !

Willem
 

Bijlagen

  • IMG_0343.jpg
    IMG_0343.jpg
    239,5 KB · Weergaven: 5
Dank je Willem,
Ik was al een tijdje op zoek zoals je hebt kunnen lezen, maar ik heb er al twee, dus had geen haast. Net zolang gewacht tot er een fiets langskwam voor een mooie prijs in de juiste uitvoering. Mijne is een voormalige demo, maar bij die dealer zijn er totaal maar 51 km's op gezet, aldus de vorige -eerste- eigenaar. Of dat helemaal waar is weet je natuurlijk nooit. Eigenaar was er zuinig op en leek mij zeer betrouwbaar.
Productiedatum is dus wat vroeger 02-2007, op kenteken 18-9-2007.
Leuk als je eens een ritje meerijdt, we doen er meestal één in voorjaar en één in het najaar.
 
Dag Willem, dat is nu toeval....ik kom nogal eens in Hintham, de Quirijn van Amelsfoortstraat....daar woont een clubgenoot met een R1100 RT en een R1, zijn zoon heeft nu een hele vroege R1200GS ( met evo bekrachtigd integraal remsysteem).
Maar ook over wat jij daar vertelt van dat gebrek aan power op het circuit kan ik in zekere zin meepraten. In de bergen heuvelop zit ik dan met het gas tegen de stuit in de 2 of 3 en dan vliegen de 170 pk plus kanonnen mij voorbij....in het korte werk en heuvelaf heb ik daar niet zo'n last van😉.
Nu heb ik, ook om te proberen, een motor gehuurd voor dit weekend van een particulier ( toevallig weer in Den Bosch) via motoshare.nl
Dat is een R1200GS lc van het eerste uur, dus vermoedelijk nog zonder quickshifter en dynamic ESA etc.
Zondag rijd ik in een snelle groep en daarin oa een Tuono, Honda VFR 1200 en KTM 1290. Ik wil eens kijken hoe die 125 pk, maar vooral die 125 nm uitpakken tegen die mannen. Ik verwacht een kans te hebben vnl door de souplesse van de boxer, de handelbaarheid en de controleerbaarheid.
Als dit goed uitpakt overweeg ik herhaling vroeg in september tijdens een door mij georganiseerde midweek in omgeving Kaiserslautern met totaal acht man, waarbij een 1200 GSA de zwakst gemotoriseerde zal zijn.
Waar ik bang voor ben ( en hoop dat ik in deze sterker in mijn schoenen kan staan dan Jeroen en Erwin bvb😅😜) is dat ik het te leuk ga vinden en dan ook weer allerlei redenen ga verzinnen waarom ik zo'n duur ding aan moet schaffen....
 
Hi popopeter (Peter, neem ik aan?).

Volgens mij hebben we elkaar wel eens gesproken. Ben jij lid (voorzitter?) van de BMW. Motorclub Den Bosch? Ik hen - in overleg met de secretaris, volgens mij - wel eens een korte tourtocht op een avond meegereden, op mn vorige motor. Voornamelijk RT’s in die club, startpunt Den Dungen.

Weet je, ik merk aan mezelf dat ik harder wil rijden, sportiever. De R1200ST is een fijne motor voor op de snelweg of toertochten met mn meisje achterop. Dus ik weet even niet wat ik wil. Een extra motor erbij lijkt me niet echt een optie voor die paar dagen circuit per jaar, maar ja...

Willem
 
Dat klopt Willem, tot vorig jaar was ik voorzitter. Die avondritjes (avond vierdaagse) zijn 'open ' ritten en ik maak daar wel (mis)bruik van door met de Triumph of de Husky mee te rijden. De Poeling in Den Dungen is ons stamcafé. Twee grote 'open' ritten zijn de Brabantse Landschapsrit rond 15 april en de Zultrit rond mid Oktober (dit jaar 20 oktober). Vrij voor iedereen en daar komen soms wel 300 rijders op af.
Nu zullen op het circuit wel wat hogere snelheden gereden worden, in de praktijk van de straat (en zeker in NL) is het gebied van 30 tot 130 bepalend. In de Eifel of zo kun je nog wel eens wat doorhalen naar hogere snelheden, maar dat blijft voor de 1100RS dan toch hangen bij 170 of zo. Het gaat er dus om de juiste lijnen te kiezen, veel snelheid meenemen en vroeg en hard te accelereren (en je hebt nauwelijks marge om foutjes op te vangen, dus heel precies en soepel rijden). Eerder meldde ik hier al dat de nieuwe R1250 shiftcam volgens duitse testers de meeste motoren voor blijft tot ongeveer 140 km/u. De lichtste (en naar ik aanneem wendbaarste) is de 'R'....Ik kan op de NL dijkjes nog heel aardig meekomen met de 58 pk Husky eencilinder: stuurt goed en is licht en je hebt geen zorgen over de grondspeling, maar ik ben geen supermotard, je schrikt er van hoe plat die zo'n motor nog kunnen drukken.
 
Ik kwam er achter, nadat ik druk ben geweest met "met pensioen gaan", vakantie en (her)installeren van een 3 tal laptops, dat ik geen MF notificaties meer ontving.
Dus hierbij: ben weer present.
RS groeten van Roelof.
 
Peter. Als je een 2013 LC gaat rijden dan ben ik benieuwd. Fietsen van dat eerste LC jaar zijn qua motorloop de minste.
 
Peter. Als je een 2013 LC gaat rijden dan ben ik benieuwd. Fietsen van dat eerste LC jaar zijn qua motorloop de minste.
Ik weet het, ik heb het toen gevolgd en me deze week nog even ingelezen. Deze heeft ook nog het lichtere vliegwiel...maar wie weet zit hier ook een nieuw blok in onder garantie, net als die 50.000 km testmotor van Motoplus. Het lijkt me leuk om wat ervaringen van de eigenaar/verhuurder te horen. Zaterdag rijd ik alleen en zondag kan ik met de groep meerijden of met enkele uitverkorenen even wat vergelijkingstestjes doen, afhankelijk van hoe de motor aanvoelt. Dit leek me beter dan het op een midweek Eifel rit uitvinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan