BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Weer wat werk aan de winkel. Ruitje veranderen, navi verhuizen, Wunderlich zadel plaatsen, tankring voor de SW-tas en de tankstickers om de boel een beetje krasvrij te houden. Het is toch herfst.

NieuweRS.jpg
 
Als ik de mijne krijg ga ik eerst wel eens ondervinden wat die standaard ruit doet.
Kijk het is geen GS ruit. Dus een keuze. Het gaat meer om eventuele turbulentie... Als de standaard ruit mij een lekkere strakke rijwind vol in mn bakkes geeft, vind ik dat prima. Romp enigszins uit de wind wel lekker... Maar ik heb niet de illusie of wens volledig uit de wind te zitten.....

Topkoffer heb ik inmiddels wel al bij de bestelling alsnog opgegeven... toch wel handig op een weekendje/weekje weg... Zijkoffers laat ik voorlopig nog even voor wat het is...En ik ben nog steeds in afwachting van de puig hugger.....er schijnt een leverings probleem te zijn vanuit spanje.......
 
Mooi Eric, ik heb de RS nu ook in het echt gezien in jouw kleur bij Motoport. ...helemaal niet slecht. En je leest alleen maar lof over die shiftcam motor. Veel plezier ermee.
 
Topkoffer heb ik inmiddels wel al bij de bestelling alsnog opgegeven... toch wel handig op een weekendje/weekje weg... Zijkoffers laat ik voorlopig nog even voor wat het is...En ik ben nog steeds in afwachting van de puig hugger.....er schijnt een leverings probleem te zijn vanuit spanje.......

De topkoffer? Tja, ze "hangen" tegenwoordig zo achter de motor en dat kan ik niet mooi vinden. Ik prefereer dan ook m'n softbag en die is ook waterdicht, nog iets groter qua volume en stukken voordeliger. En ja, hij kan op slot want je kunt een slotje door de ritsjes doen. ;)

In de tussentijd heb ik de NAV VI weer boven het TFT-display geplaatst, de MRA-ruit schoongemaakt en gemonteerd, tankpad geplakt, rem- en koppelingshendel onder een aangename hoek gezet, de BMW afsluitbare olievuldop en jiffy verbreder gemonteerd en het Wünderlich zadel geplaatst. Dealer heeft al de hugger, de uitlaat en het bagagerek overgezet van de "oude RS" want om voor de nieuwe motor dat laatste nog eens extra aan te schaffen vond ik wat onzinnig. Tot slot nog een extra BMW stopcontactje in de kuip laten monteren, nu rechtstreeks op de accu, want de VIRB camera moet zo af en toe weer eens mee en dat is ook handiger om de telefoon of zelfs headset onderweg op te laden.

Overigens heb ik nog een Wunderlich "Innenkotflügel" in de aanbieding voor de RS vanaf 2015. Dat zwarte ding zet ik niet meer op het witte of rode frame. Over te nemen voor de helft van de nieuwprijs, maar zonder de tie rips.
 
Laatst bewerkt:
Even wat technisch gezeur van mijn kant;). Ik kreeg halverwege een 9 daagse Franse Alpen rit weer een probleem met de bediening van de koppeling van de 1100RS. Ik zeg weer, want vorig jaar (op een BMW Weekend in het Sauerland) gebeurde hetzelfde. De speling in het koppelingshendel wordt met elke bediening groter totdat bij de vijfde keer je niet meer kunt ontkoppelen. Ik heb toen de zaak weer afgesteld, eerst boven aan de kabel en later nog een keer (moeizaam) achter aan de bedieningsarm. Ik heb de laatste dag en thuisreis de koppeling zo weinig mogelijk gebruikt en ben in de stromende regen thuisgekomen, hier en daar wat auto's op rotondes voorbijgestoken (ook al is er geen verkeer lijkt het alsof ze op die rotonde willen parkeren, de pielkonten) en heb eea uit elkaar gehaald: cardan en achtervork/tunnel verwijderd. Het druklagertje (straks foto's) bleek kapot cq samengedrukt te zijn. Voor de zekerheid ook maar een nieuwe 'pen' besteld. Deze gaat door een buis in de versnellingsbak naar voren en door de koppeling heen naar de diafragmaveer die hij dan opendrukt. Aangezien de koppeling/vliegwiel/veer met de krukas meedraaien, zit dat druklagertje aan de achterkant zodat de pen vrij mee kan draaien.
Nu gebeurde weer hetzelfde, wel in minder ernstige vorm, en ik heb vijf dagen in de Alpen rondgereden in principe zonder de koppeling te gebruiken. Je wordt daar handig in, bij een pas aan de verre kant met de neus naar beneden parkeren zodat je gemakkelijk snelheid kunt maken met draaiende motor om zonder koppeling de een erin te zetten. Het grootste probleem is verkeer in en bij steden, ik heb nogal wat capriolen uitgehaald om door te kunnen blijven rijden, maar dat ging. Zelfs terugschakelen naar de een bij krappe steile haarspeldbochten.
Nu heb ik alles uit elkaar liggen en heb wat foto's genomen ter leringhe ende vermaek.
 
@Popeter,

Heb je de vorige keer ook het druklager vervangen? Het is wel vreemd dat je zo snel weer aan de koppeling moet werken. Of er was te weinig speling op de drukpen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een foto van de achterkant van de versnellingsbak, rechts zit de cardanas, daarnaast de twee sensoren van het neutraal lampje en de versnellingsindicator boven op elkaar (volg de twee draden) en daarboven het gat waardoor de pen naar voren loopt naar de koppeling en het voorportaal waarin het druk-lagertje precies past. Die cardan as zit overigens op de uitgaande as 'geklemd' (vergelijk een dop op een dopsleutel), een ferme ruk en je hebt hem in handen.
20191001_180759.jpg


Dan een foto van het bedieningsmechanisme: de arm waar de koppelingskabel aan zit met het afstel boutje en borgmoer, dan de rubber kap en een lichte veer om de arm 'achter' te houden, dan dat zwarte tonnetje waarin het druklagertje zit en dan de pen.
20191001_180909.jpg


Dan een overzicht van de drie pennen met lagertjes: de rechter is het kapotte systeem van vorig jaar, de linker was de nieuwe met een nieuwe pen, en de middelste heb ik net uit de gecrashte 1100RS gehaald, die ongeveer 130k km gereden heeft.


20191001_175818.jpg


Die oude pen was met het kapotte lagertje versmolten vandaar beide nieuw. Maar die nieuwe pen is niet hetzelfde (afgezien van de onderbreking halverwege): de lengte wijkt iets af en ook het stompje dat in het lagertje steekt is langer en ik denk nu dat dat de reden voor het vroege terugkomen van deze klacht is.
20191001_175915.jpg


Het vorig jaar nieuwe lagertje is al deels ingedrukt wat de klachten verklaart: de onderste komt uit de gecrashte RS en is dus nu het beste lagertje.
20191001_180003.jpg


Ik ga dus morgen dat lagertje en de bijbehorende pen monteren en verwacht dan geen problemen meer. Misschien ga ik naar de leverancier van de 'nieuwe' pen om te zorgen dat dit een ander niet overkomt. Pen en lagertje kosten minder dan 100 Euro, maar het uit elkaar halen van de aandrijflijn kost in de werkplaats veel uurloon. Ik kan nu bvb de versnellingsbak of koppeling er met weinig moeite uit pakken en sommigen van jullie weten wat zoiets kost.
Ik ga voor de montage ook de cardan as merken met verf om te zorgen dat de kruiskoppelingen goed uitlijnen, ze moeten voor en achter precies hetzelfde staan om een onronde loop te voorkomen. Vooral een GS met zijn lange veerwegen is daar gevoelig voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Jouw brommert staat achter toch ook hoger door een aangepaste reactiestang? Dus een grotere hoek en dus minder "eenparigheid" tijdens het draaien van de aandrijfas? Het nadeel van cardanische koppelingen.
 
Daar heb je gelijk in Roelof, echter ('however':+) heb ik de reactie stang ook variabel gemaakt en zet daarmee het cardan weer 'recht' als ik de motor hoger heb gezet. Als de twee kruiskoppelingen goed opgelijnd zijn dan loopt het spul ook onder een hoek rond, mits de hoek voor en achter niet teveel van elkaar afwijken en dat is moeilijker bij een hoogpoter zoals een GS.
 
Weer wat werk aan de winkel. Ruitje veranderen, navi verhuizen, Wunderlich zadel plaatsen, tankring voor de SW-tas en de tankstickers om de boel een beetje krasvrij te houden. Het is toch herfst.

Leuk om te lezen hoe je jouw Snoepje Van De Maand personaliseert Erik.

Geloof het of niet, vannacht droomde ik ineens dat ik op een zandkleurige R1250RS met cognac kleurig zadel zat. Was er in de droom zelfs verbaast over. Kun je nagaan. Die R1250RS is dus letterlijk een droomfiets.

Nou moet ik beslissen of ik het aandurf af en toe zo’n gaaf ding te huren. RooSje (die niet meer zo mag heten van de nieuwe eigenaar) af en toe lenen is goedkoper denk ik.....
 
Voor mij "droomsnoepje" heb ik de eerste stap gezet. Helaas ging de finanzminister gisteren niet mee naar de clubavond bij MP in Groningen. En da's een essentiële stap om te nemen.

Voorlopig kijkt MP Groningen in hun "glazen bol" of ze mijn suggestie over wat ik wil bijbetalen kunnen accepteren...
 
En toch....al vele weken zit ik op internet te kijken naar wat 'snels' en dan koopt een BMW Clubgenoot opeens een S1000XR......Ik heb gemerkt dat de moderne fietsen veel gemakkelijker sturen en remmen en desgewenst veel power hebben. Tuono V4...zuipt, K1200/1300R...zwaar en lang, Suzuki GSXS1000 Hoegee Special vs BMW S1000R, BMW R1200ST....een te kleine stap vooruit? R1250GS...te duur, R1250R of RS zonder al die paketten...gaat nog, maar dan die afschrijving, KTM Superduke GT....dat tikt alle hokjes af: licht, GS achtige zit, niet te hoog, meeste power, 23 liter tank, en toch....
zonet even iemand opgezocht in Zaltbommel op de net in elkaar gezette 1100RS en wat rijdt dat dan toch weer lekker,....455 km range (sloeg toen nog niet af), superbike stuur = GS achtige zit, geen zorgen over diefstal of schade, klassieker verzekering op groepspolis, rijdt eigenlijk best fijn met die set Wilbers eronder en de beste banden, goede weersbescherming met die MRA duo ruit, navigatie, HVV, Handschoen en evt rug of zit verwarming, versnellingsindicator en ABS, heeft wel 'gebruikssporen' om het eufemistisch uit te drukken......alleen soms, in de bergen met die allernieuwste kanonnen die in mijn nek hijgen dan heb ik het gas tegen de stuit en dan houdt het op.....
Choices, choices.
 
Peter, goed bezig met de oude RSsen. Keep them rollin'. :t

Ben inmiddels klaar met de cosmetische aanpassingen, maar heb ondertussen nog maar 1x gereden. Het weer zit even niet mee, en "The Wasp" is nu nog redelijk schoon.
Trouwens aangenaam verrast door BMW Motorrad Connected App. Dat werkt ook nog eens en omdat ik bij Alie ooit zo'n smartphonehouder heb gekocht die in de Nav-houder past is dat wel een grappige combinatie.
Smartphone.jpg

Het laden van tracks en deze starten is inmiddels ook gelukt, alleen nog zien hoe ik de kaart in landscape modus krijg. Zit wel een switch bij de instellingen, maar die lijkt het niet te doen. Ach, het gaat tenslotte ook niet allemaal in 1 keer.
 
Die oude pen was met het kapotte lagertje versmolten vandaar beide nieuw. Maar die nieuwe pen is niet hetzelfde (afgezien van de onderbreking halverwege): de lengte wijkt iets af en ook het stompje dat in het lagertje steekt is langer en ik denk nu dat dat de reden voor het vroege terugkomen van deze klacht is.
De nieuwe pen is van een 1200, denk ik. Die heeft bij de inkeping een viltlagertje zitten en steekt het langere pennetje aan het uiteinde in de hydraulische koppelingscilinder achter op het blok.
 
De nieuwe pen is van een 1200, denk ik. Die heeft bij de inkeping een viltlagertje zitten en steekt het langere pennetje aan het uiteinde in de hydraulische koppelingscilinder achter op het blok.

Volgens mij had je dat eventueel kunnen bemerken bij het afstellen van de koppelingshevel achter het blok (speling en stand van de hevel)
 
Blabla....., BMW R1200ST....een te kleine stap vooruit?
Nee, zeker niet...
De R1100RS heeft 90 PK en weegt 239kg 'nat', 0,38 PK/kg.
De R1200ST heeft 110 PK en weegt 229 kg 'nat', 0,48 PK/kg.
Puur rekentechnisch een verbetering van ruim 26%.
Daarnaast is het stuurgedrag en rijwielgedeelte sportiever en minder 'lomp' dan de R1100RS.
Kom gerust eens proefrijden, ik heb er drie.... :+ (ben ook helemaal niet bevoorooreeld).
En afschrijving heb je met een ST ook (vrijwel) niet....

Edit: de K1300R/S is niet heel veel zwaarder dan je R1100RS en heeft bijna twee keer zoveel vermogen (S=254kg 'nat')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan