BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

En toch bestaat dat laatste al bij TomTom:

MAAK VERBINDING
Gebruik Siri of Google Now™ om tijdens je rit via spraak gebruik van je smartphone te maken. Dit betekent dat jij je smartphone berichten kan laten voorlezen en beantwoorden, gesprekken kunt voeren, muziek kunt afspelen en meer. Als je niet aan het bellen bent, hoor je navigatie-aanwijzingen via de headset zodat je je ogen op de weg kunt houden.

Da's echt wat voor Ron.
:+
 
Beste Beamer rijders. Ik zag in een review dat op de nieuwe RS ook het superbikestuur van de R gemonteerd kan worden. Klopt dat en heeft iemand daar een foto van? Heb nu een Tracer 900GT, hiervoor een FJR1300. De zithouding van de FJR beviel mij het beste, maar was erg zwaar. De Tracer vind ik voor duo gebruik toch wel licht en redelijk adventure styling. De RS is veel gedistingeerder en met het nieuwe ESA systeem veel praktischer met/zonder duo.
Ja dat klopt. Op het Duitse forum hebben een aantal RS rijders dit al gedaan en zij berichten daar enthousiast over. Als je op een R gaat zitten weet je wat je nieuwe zithouding wordt. De populariteit van de ombouw blijkt uit het feit dat ik het standaard stuur al een aantal malen aangeboden heb gezien, terwijl het stuur van de R nergens tweedehands te krijgen is. In Nederland niet en in Duitsland niet. Nieuw kost het stuur E 234,-- en de twee stuurklemmen E 100,--. Of ook de twee eindgewichten van de R gebruikt moeten worden merk ik volgende week als de zaak omgebouwd wordt. Ik zal dan een foto plaatsen.
De spiegels zouden wel eens kunnen gaan dienen om voornamelijk je handschoenen te laten zien. Volgende week weet ik meer.
 
Kijk, Ron wil in de auto niet graag bellen want dan moet de muziek zachter. Voor mij is mijn motor een erg praktische auto die tussen de file door kan. En daarbij geniet ik meer van muziek die door professionals in die tak van sport in elkaar gehatsaflatst is dan armoedig geneurie van mezelf. Want mij is dusdanig vaak onder de neus gewreven dat ik dus echt niet kan zingen als ik weer eens tracht mijn pianospel van begeleidende zang te voorzien, dat ik er zelf in ben gaan geloven.

De info op het schermpje vindt ik ook graag fijn. Waar staat het vast, waar is het afgesloten.

Bellen doe ik zo min mogelijk, maar soms is het toch praktisch. Bijvoorbeeld leerling overdracht. Kan ik maar beter het telefoontje aannemen onderweg naar huis, is de vrije avond nl ook echt vrij ipv dat ik dan nog een telefoontje moet doen...
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Na twee jaar en een maand, en ruim 46000 km's toeren door Europa, neem ik toch met pijn in het hart binnenkort afscheid van mijn R1200 RS.

Nog gereden op een 1250 RS, maar die was niet echt zoveel beter dat het echt een optie werd (even los van de kosten), maar ook gereden op een K1600 GT, en dat was wel echt iets heel anders dan de RS. Nu dus rijdend op een 6 cillinder K ipv een 2 cilinder boxer, daar kan ik de komende jaren weer flink mee touren, en hopelijk komt er ooit weer een 1250 RS of R bij...

De RS staat binnenkort bij Biqer in Eindhoven, de derde inmiddels in de showroom daar, dus mocht je een mooie RS zoeken, ga zeker langs daar!
En mocht je nog een Wunderlich zadel zoeken, hoog model, voor een RS of R, stuur me dan een berichtje. Komt binnenkort ook op MP, maar nu nog alleen even voor de liefhebbers hier. :)
 
Ik ben zelf een recidivist “Van RS Naar Kolos Verrader”, in 2014 van R1150RS naar R1200RT en afgelopen juli van R1200RS naar R1250RT. Gave machine, zo’n dikke 6 cilinder. Qua volume ontloopt het een RT niet zo, collega van me heeft ook zo’n K1600GT en ik zie wel overeenkomsten. Maar ook wel verschillen. Die LED strips aan de voorkant vd kuip bijvoorbeeld op de K.
Die collega heeft tijdens de onderhoudsbeurt van zijn K een dagje met de R1250GS gespeeld. Hij was onder de indruk, maar besloot op de weg naar huis dat ie zijn 6 cilinder toch een fijnere motor vindt.

Ik zelf kan er niets zinnigs over zeggen, nog nooit een K1600GT gereden. Ik raak nogal geïntimideerd door het forse gewicht van dat ding. Eigenlijk vindt ik de RT al te zwaar (maar verassend makkelijk hanteerbaar met schuur in en uit duwen)....

Veel plezier met je kilometer-vreter! En wellicht hier ooit tot ziens voor als je t.z.t. bijvoorbeeld voor een R1800RS bent gezwicht en RS-Herintreder wordt.
 
D676CC96-54BB-4F6C-B441-9606813AF4B8.jpeg

5622F160-D446-4F58-ACAD-47613F7ECD9B.jpeg

Zoek de verschillen...
Zo onder elkaar lijkt de RT wel ietsje slanker...
 
Ik heb de 1600GT gehad. Im mijn beleven behoorlijk zwaarder dan mijn RT en zeker tov de R1200RS. Maar naar dat 6 pitter blok heb ik nog wel eens heimwee. Wat een feest was dat. En.......die uitklapbare flappen op de kuip om koele lucht naar je te sturen, die mis ik op de RT
 
Zoek de verschillen...
Zo onder elkaar lijkt de RT wel ietsje slanker...
Als de gegevens naast elkaar zet zie je dat de GT 10 cm langer en 2 cm breder is dan de RT, dat is niet echt zichtbaar denk ik. Maar de wielbasis van de GT is 13 cm meer, en ook het gewicht 50 kg hoger, dat merk je wel bij het rijden, maar niet zoveel als het gewicht zou zeggen.

Als je ze op bijvoorbeeld Motorcycle Ergonomics bekijkt met je eigen lengte, dan is de GT met mijn 1.93 een flink stuk "ruimer", en is de GT precies tussen de RS en de RT in wat betreft de "forward lean angle". Ik vind persoonlijk dat ik op de RT en zeker de GS te veel rechtop moet zitten, dat vind ik op langere ritten vervelend. De RS paste mij veel beter, en nu de GT ook weer.

Maar zoals gezegd, de RS was en is een heerlijke motor, maar helaas nu maar plek voor eentje voorlopig...
 
Dat laatste, dat er voorlopig maar plek voor 1 is, dat herken ik 100%. Hier hoop ik of wel een modus te vinden dat ik, als verwennerij voor mezelf, af en toe een RS kan lenen/huren op mooie dagen, dan wel dat op langere termijn er alsnog een motor er bij getolereerd kan worden door de Finanz Minister.

De voorover zit op de R1150RS was mij uiteindelijk toch ietwat te ver naar voren, vergeleken met een RT, daar zit ik wel lekker op zo rechtop. Maar op de R1200RS was de hoek naar voren zodanig verkleind dat ik daar met liefde een hele dag op kon zitten zonder een centje pijn. Solo dan. Met duo ritten met mijn reguliere passagier zitten we beiden op de RT meer naar de zin.

Langere wielbasis en 50 kg meer is voor mij net ff een brug te ver. Het lekkere van de RT vindt ik die super korte draai cirkel. Heb je zelden nodig, maar die keren dat je ff moet keren heb ik er wel lol aan.

Dat op langere ritten zo’n 6 cilinder weer nog comfortabeler is dan een RT wil ik direct geloven.

Enjoy your rides Gaucho!
 
Alleen die goedkleurige RS heeft standaard zwarte hoogglans velgen..
De andere modellen iets van antraciet en mat

Op mijn zwarte RS vind ik dat de velgen ook hoogglans zwart zouden moeten zijn....
 
Terug
Bovenaan Onderaan