BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.791
236
Den Dolder
Gisteren met m'n zoon een toertje gemaakt door het Leudal en de maasplassen. Mooi tochtje en heerlijk weer. Helaas kreeg de ST ook een kapotte startmotor op 2/3 van de rit. ANWB had ons weer vlot onderweg maar het wachten was wel koud en duurde helaas ff. Nieuwe starter is besteld, ik hoop dat deze het nu nog een paar dagen doet, we moeten nog naar huis volgend jaar 😆.
 

Bijlagen

  • IMG_20201226_151835797_HDR.jpg
    IMG_20201226_151835797_HDR.jpg
    350,4 KB · Weergaven: 5
  • IMG_20201226_141945972_HDR.jpg
    IMG_20201226_141945972_HDR.jpg
    367,1 KB · Weergaven: 4
  • IMG_20201226_141309576_HDR.jpg
    IMG_20201226_141309576_HDR.jpg
    431,2 KB · Weergaven: 3

TenCats

The Wasp
Donateur
27 mrt 2003
4.456
222
Flevoland
Da's inderdaad een fraai stukje Nederland. Wèl jammer van de technische problemen. Even snel een andere ophalen, je hebt er 3?, is ook geen optie natuurlijk.
 

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.791
236
Den Dolder
Nee, een andere ophalen is geen optie. Ik heb er 3 inderdaad, maar deze brengt me wel thuis hoor. Heeft voldoende (150k) ervaring iig. We zijn hier lekker twee weken en hebben niet als doel om te toeren, maar omdat mijn zoon ook een paar dagen kwam, ben ik op de motor gekomen om samen een toertje te maken, aldus geschiedde.....
 

John L.

MF liefhebber
10 apr 2019
9
1
Julianadorp
Twitter
link
Allemaal de beste wensen voor 2021. Vraagje: Wie heeft er ervaring of documentatie van de handvat verwarming voor een R1150RS. Rechterkant doet het niet. Zijn er stekkers of zekeringen die ik kan controleren. Suggesties stel ik op prijs. Bvd.
 

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.791
236
Den Dolder
Hier ook van ons de beste wensen voor 2021 *O*.
Vanmiddag bij vertrek vanuit ons vakantieadres in Limburg weer geen startmotor, dus met een hamertje erop tikken tot 'ie wel draaide.... en dan in een ruk naar huis (130 km) met nog een brandstofvoorraad voor een actieradius van 160 km (op de dagteller, ik heb geen BC op de grijze), moet lukken zonder stoppen om te tanken dus *D.
Direct na thuiskomst vanmiddag de tijdens de vakantie bestelde nieuwe startmotor maar gemonteerd. Plug and play. Heerlijk. 1 zijkapje demonteren, de oude uitbouwen (met dunne vingers en wat geduld want echt lekker kun je er net niet bij...) en de nieuwe erin. Starten - lopen.
En dat voor 129,95 via Boonstra Parts, zal wel van chinese makelij zijn, maar ziet er pico bello uit en houdt het vast wel weer een tonnetje vol denk ik. Ook wel gek dat een tweedehands startmotor 95 -150 kost en deze gloednieuwe 130.
 

BMWAndre

MF'er
11 nov 2011
110
61
Was al bij 'Algemeen' begonnen met mijn beknopte motorgeschiedenis. Hier past dit beter.

1967, Den Haag. Dan rijd je natuurlijk een Puch, tenminste, als je nog 17 bent. Maar dat jaar ging ik 18 worden en steeds sterker drongen de beelden door van de superbikes van die tijd: Triumph Bonneville, BMW R69S, Norton Commando om er maar eens een paar te noemen.
Samen met het autorijbewijs, 10 lessen in een Simca 1000 voor 85 gulden, vroeg ik een oefenbewijs voor de motor aan. Al met al kostten het auto- en motorrijbewijs me zo'n 125 gulden. Kom daar nu maar eens om.
Echter de UTS werd de HTS en van het geld van de vakantiebaantjes blijft na de vakantie niet veel over. Van mijn zwager kon ik zijn DKW overnemen. Een RT 250/2 van 1954. Oerdegelijk, voor slechts 150 gulden, dus dat leek een goede keus. Tussendoor kocht ik ook nog een BSA B33, ex wegenwacht. Als je het stuur losliet schoot-ie naar rechts. Ook door de aanstaande kostbare aanschaf van inch-maat sleutels heb ik 'm maar weer weggedaan.
Volgens mij was het rond 1970 dat ik met m'n vrienden Easy Rider zag. Helemaal om. De arme DKW, die eerder met een aluminium voor- en een afgezaagd achterspatbord een sportmotor had moeten worden, werd met een hoog stuur en een sissy bar een chopper. Het jaar erop ging ik met m'n nieuwbakken vriendin naar Yoegoslavië. Hier een foto van mij en de DKW op een camping.
scannen0052.jpg

Uiteindelijk heb ik met dit trouwe werkpaard half Europa gezien.
Nauwelijks had ik een echte baan, of de door mij begeerde tweedehands BMW R50S stond op de stoep. Met windscherm en tassen dachten we ermee naar India te rijden, maar halverwege Turkije zakte ons de moed in de schoenen. Koud, slechte wegen, jongetjes die met stenen gooiden, dat kon alleen maar erger worden, dachten we. Niet wetende dat Iran (toen nog onder de Sjah) een beschaafd land met prima wegen was.
Op de terugweg brak er bij Keulen een uitlaatklep af. Ik had wel spullen bij me, maar dit was niet te repareren. Tot onze grote vreugde stopte er een Hollandse vrachtwagen die ons en de motor terug naar Nederland bracht. Later pakten we de Magic Bus naar Istanboel, zodat we alsnog naar India kwamen, maar dat is een ander verhaal.

Nadat het motorleven verderging met de gerepareerde R50 zijn er nog heel wat motoren de revue gepasseerd. BMW R60, R69, Moto Guzzi V50, V50 Monza, 850T, Yamaha SRX, Moto Guzzi 1000S, Honda VTR1000F, BMW R1200R, R1200R DOHC en nu mijn laatste aanwinst, de BMW R1200RS.
Die Honda Firestorm was, na wijzigingen aan de vering de carburatie en de uitlaten, toch ook een hele fijne motor, Ook best een plaatje waard. Hier zijn we op het circuit van Croix.

09CR-6441-075.jpg

En tenslotte mijn huidige, geliefde R1200 RS uit 2017, vorig jaar gekocht. In het bouwjaar 2017 waren de kinderziektes eruit en hadden ze mijn favoriete kleur blauw/wit nog. Reizen, toeren, sport, een geweldige alleskunner. Afgelopen jaar 15.000 km gereden. 8000 kilometer daarvan met de Pirelli Angel GT2's. Een paar nieuwe eronder, het zout van de wegen af en gáán maar weer.
Fantastische hobby, toch?

André

2019-11-08 19.00.47 klein.jpg
 

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.791
236
Den Dolder
Mooi verhaal André, leuk dat je ons daarin meeneemt.
Dat heb ik altijd gemist en mis ik nog steeds; op vakantie met de motor. Voor mijn studie ging de motor de deur uit, want geen geld.
Bij de eerste 'serieuze' baan stond er al vlot een eigen auto en later een leasebak voor de deur en was er door gezin/ woning/ carrière etc. geen behoefte, tijd en plaats voor een motor. Pas zo'n 25 jaar na het halen van mijn rijbewijs en 20 jaar nadat de Kawa Z650SR de deur uit ging ben ik weer opgestapt. Dat had ik veel eerder moeten doen, sindsdien vooral dus woonwerk en toertochtjes/ weekendtochtjes gemaakt. Da's natuurlijk ook vakantie, maar echt Europa rondtrekken of een wat langere vakantie op de motor is nog altijd niet gebeurd. In 2020 zou ik met mijn zoon op z'n F650 en een vriend van hem op een Suus 850 anderhalve week door Schotland trekken, alles gepland, routes bedacht, hotels en overtocht geboekt...... iedereen weet hoe dat afliep.....:r :N
Hopelijk halen we dat dit jaar een beetje in.

Gisteren een nieuw voorbandje (MPR4GT) laten monteren, als service heeft de monteur van Molenaar even een rondje gereden om de wax eraf te rijden, er was immers een code geel voor gladheid afgegeven, en dubbel glad.......liever niet. Nou vind ik Molenaar sowieso een aanrader, zeer persoonlijke zaak met uitstekende service (en dan doe ik ook nog vrijwel alle onderhoud zelf), voor advies en onderdelen zijn ze altijd bereid mee te denken. Dat heb ik ook wel anders meegemaakt.
Overigens was er goed gestrooid dus ik had eigenlijk nergens last van gladheid.
 

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.791
236
Den Dolder
Zo'n RS, maar dan juist in de '50 shades of grey' heeft ook lang op mijn verlanglijstje gestaan. Inmiddels ben ik tevreden met de stal van nu, er mag ook een ST (of twee) weg, komend voorjaar maar eens werk van maken. Misschien dat mijn zoon er een overneemt als 'ie op vol vermogen mag rijden later dit jaar.
 
Laatst bewerkt:

TenCats

The Wasp
Donateur
27 mrt 2003
4.456
222
Flevoland
Leuk verhaal André, vooral die oude brommers. Ikzelf heb ook zo'n rijtje geschiedenis van pakweg 40 motoren waaronder aan paar redelijk identieke. Zo had ik een Guzzi 850 Le Mans II en ook een Honda VTR1000SPII naast een R1200S. Dat ik inmiddels afscheid heb genomen van de bronzen R1200RS is bekend, maar de "Wesp" R1250RS maakt dat weer goed.

2009_0522010024.jpg

Zandvoort Motorday 2009
 
Bovenaan Onderaan