Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
je had naar deze moeten komen kijken als hij te koop stond , staat hij nu niet meer , heb hem van de ad verwijderd ...Beste sportboxer liefhebbers. Ik heb al eens eerder een vraag gesteld over een 1100S. Nu ben ik bij een 1200ST wezen kijken. Zo in het echt valt hij best mee En met een hoger stuur zat ik goed. Mijn vraag: Kan iemand iets zeggen over zelf onderhouden? Mijn K75 heb ik tot aan zijn darmen uit elkaar gesloopt. En altijd zelf onderhouden. Loop ik dan tegen zaken aan die ik bij de 1200 niet kan doen? Ivm het canbus systeem b.v? Ik lees het graag.
Het ABS systeem doorspoelen is niet beslist noodzakelijk. Wil je dat ook, dan kun je i.p.v. de dure GS911 ook de app van www.motoscan.de downloaden. De meest complete versie, waar je alles mee kunt, kost geloof ik 50 Euro. Samen met de diagnose-stekker ben je voor 100 Euro klaar.Sluit me bij Thijs aan met de opmerking dat GS-911 noodzakelijk is i.v.m. doorspoelen ABS systeem als je dat zelf wilt doen.
Roelof.
Nou, dat is het voor de ST dus juist wel. BMW adviseert zelfs elk jaar te spoelen vanwege de kwetsbaarheid van het systeem uit de specifieke jaren '04-'07. De latere systemen zijn minder kwetsbaar. Revisie van een ABS unit uit die jaren wordt maar door één bedrijf gedaan (RH in Dld) en kost 1200,- en een nieuwe 2000,- en dan moet 'ie nog uit- en ingebouwd worden. Ik ken de motoscan app niet, maar dat zal vast ook prima werken.Het ABS systeem doorspoelen is niet beslist noodzakelijk. Wil je dat ook, dan kun je i.p.v. de dure GS911 ook de app van www.motoscan.de downloaden. De meest complete versie, waar je alles mee kunt, kost geloof ik 50 Euro. Samen met de diagnose-stekker ben je voor 100 Euro klaar.
En het overwegen is het waard om ook de rubberen remslangen te vervangen: de binnenkant lost op door remvloeistof en o.a. ouderdom en de rubberdelen komen in de ABS unit met kostbare gevolgen.Nou, dat is het voor de ST dus juist wel. BMW adviseert zelfs elk jaar te spoelen vanwege de kwetsbaarheid van het systeem uit de specifieke jaren '04-'07. De latere systemen zijn minder kwetsbaar. Revisie van een ABS unit uit die jaren wordt maar door één bedrijf gedaan (RH in Dld) en kost 1200,- en een nieuwe 2000,- en dan moet 'ie nog uit- en ingebouwd worden. Ik ken de motoscan app niet, maar dat zal vast ook prima werken.
dat is een fabeltje bij moderne motoren .... mijn k1200gt - 2007 en mijn r1200st - 2005 krijgen altijd 98 ron maar een r1250 zou toch genoegen moeten nemen met 95 ron ...Ik kwam er dit weekend ook achter dat EURO 98 beter is voor de R1250RS: ik rijd normaal op 95 en dan hoorde ik bij optrekken uit lage toerentallen dat de motor pingelde.
Nu ik voor het winterseizoen (langere stilstand periodes) 98 heb getankt was het gepingel weg; ik stap dus over op 98 voor zomer en winter.
Roelof.
Twee adviezen dus: tot bouwjaar 2007 is het spoelen wél en vanaf bouwjaar 2008 is het niet noodzakelijk, maar wel aan te bevelen.Nou, dat is het voor de ST dus juist wel. BMW adviseert zelfs elk jaar te spoelen vanwege de kwetsbaarheid van het systeem uit de specifieke jaren '04-'07. De latere systemen zijn minder kwetsbaar. Revisie van een ABS unit uit die jaren wordt maar door één bedrijf gedaan (RH in Dld) en kost 1200,- en een nieuwe 2000,- en dan moet 'ie nog uit- en ingebouwd worden. Ik ken de motoscan app niet, maar dat zal vast ook prima werken.
Ik heb de klacht wel eerder meegemaakt, zonder storingen op de klopsensoren. Ik zou sowieso wel aanraden om 98 te tanken, van een merkpomp...Daar heb je gelijk aan; het zou niet nodig moeten zijn bij een R1250. Maar als technicus wilde ik deze eigen ervaring toch met jullie delen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat er bij mij b.v.b. een slecht werkende klopsensor inzit.
Welke @RoyalClub ervaring heb jij hiermee?
Roelof.
gelijk heb je , kwaad zal het zeker niet kunnen ....Ik zou sowieso wel aanraden om 98 te tanken, van een merkpomp...
Dat gaat niet lukken Roelof, een ST heeft geen rubberen remleidingen meer. Daarmee zijn ze na de 1150RS gestopt.En het overwegen is het waard om ook de rubberen remslangen te vervangen: de binnenkant lost op door remvloeistof en o.a. ouderdom en de rubberdelen komen in de ABS unit met kostbare gevolgen.
Mooie post, leest lekker weg.63.000 km, R1200 RS van 2017, grote beurt.
Bekijk bijlage 1701936
Camping Frankrijk, op weg naar de Spaanse Pyreneeën
BMW schrijft elke 10.000 km een beurt voor, maar ik rij per jaar zo’n 12 á 15.000 km. Dat komt dus niet zo goed uit. Ergens in de winter wil ik in alle rust sleutelen. De moderne volsyntheten, ik gebruik Motul 7100, mogen in een auto 30.000 km blijven zitten, dus dat is het probleem niet en de kleppen verstellen ook nauwelijks. Wat was er zoal te doen?
Olie en oliefilter vervangen
Klepspeling controleren
Nieuwe bougies
Luchtfilter vernieuwen
Nieuwe remblokken
Remolie verversen
Klep in de uitlaat gangbaar maken
Banden verwisselen
Bekijk bijlage 1701934
De spullen staan klaar
De vorige keer, bij 50.000 km, heb ik de olie van de achterwielaandrijving en de olie in de voorvork ververst en die in de achterveerpoot (laten) verversen.
Olie, oliefilter, bougies, luchtfilter, dat is allemaal standaardwerk. Met grondig uitlekken gaat er ruim 3,5 liter nieuwe olie in. De oude olie had nog een mooi kleurtje en er zat niets aan de magneetplug.
De klepspeling van de uitlaatkleppen links bleek 0,34 en 0,33 mm te zijn, waar 0,34 mm de ondergrens is. Op het BDP, waar je de klepspeling meet, staan de vierkantjes aan de voorkant van de nokkenassen netjes in elkaar verlengde. Onthoud die positie. Als je de boutjes van de lagerschaal loshaalt kan je de nokkenassen er zo afpakken. Nokvolgers optillen en met een magneetje de klepstelplaatjes eruit halen en de goede erin stoppen. Bij mij was dat er een van 2,36 en een van 2,34 mm.
Bekijk bijlage 1701935
Als het achterwiel en de uitlaat er af zijn kijk ik altijd even of de klep in de uitlaat nog vrij draait. Die heeft namelijk de neiging om vast te gaan zitten. Zo ook nu weer. Nu is die klep één geheel met de voorbochten. De remedie van BMW is in zo’n geval nieuwe voorbochten á € véél. Als je de kabeltjes loshaalt, krijg je met WD 40 en véél geduld de zaak wel weer lopende. En als-ie halverwege het seizoen weer vast zit gooi ik de kabeltjes los en laat ik ‘m lekker in de open positie staan. Heb ik mezelf beloofd.
Bekijk bijlage 1701939
Remolie verversen gaat, ondanks ABS gewoon zoals het altijd ging. Met mijn Motoscan-app kan ik de ABS-unit zichzelf ook laten ontluchten, maar als er geen bijzondere omstandigheden zijn raadt Motoscan dit voor de nieuwere BMW’s af. De remzuigers voor hadden moeite om te lossen, om de schijf weer goed vrij te laten lopen. Uitgebreide sessies met remmenreiniger en ATE-vet waren noodzakelijk. Weer een les geleerd. Eerst de zuigers goed schoonmaken en ze dan pas indrukken ten behoeve van de nieuwe remblokken.
Dit seizoen had ik met Pirelli’s Angel 2 gereden. Een hele fijne band. Stabiel, neutraal, wendbaar en eindeloos grip, ook in de regen. En met 9.000 km nog redelijk sturend. Maar hij maakt wel veel herrie sinds ik een hugger achter gemonteerd heb. In de grote vergelijkingstest van Motoplus was de Metzeler Roadtec 01 SE, samen met de Michelin Road 5 GT als beste uit de bus gekomen. De Angel op plaats 3. Nou, dan maar eens de Metzeler proberen. Tjonge, in een jaar tijd zijn de banden zo’n 35 Euro duurder geworden. De eerste kleine proefrit voelde heel goed aan, maar dat is altijd met een nieuwe band.
Bekijk bijlage 1701940
Zo klaar. De Motoscanstekker aansluiten, de app openen en de service op december 2022 zetten. Het seizoen kan beginnen, ware het niet dat de Noord Europese weergoden een andere mening zijn toegedaan. Geduld, geduld.
André
Lekker bezig André!63.000 km, R1200 RS van 2017, grote beurt.
Camping Frankrijk, op weg naar de Spaanse Pyreneeën
BMW schrijft elke 10.000 km een beurt voor, maar ik rij per jaar zo’n 12 á 15.000 km. Dat komt dus niet zo goed uit. Ergens in de winter wil ik in alle rust sleutelen. De moderne volsyntheten, ik gebruik Motul 7100, mogen in een auto 30.000 km blijven zitten, dus dat is het probleem niet en de kleppen verstellen ook nauwelijks. Wat was er zoal te doen?
Olie en oliefilter vervangen
Klepspeling controleren
Nieuwe bougies
Luchtfilter vernieuwen
Nieuwe remblokken
Remolie verversen
Klep in de uitlaat gangbaar maken
Banden verwisselen
De spullen staan klaar
De vorige keer, bij 50.000 km, heb ik de olie van de achterwielaandrijving en de olie in de voorvork ververst en die in de achterveerpoot (laten) verversen.
Olie, oliefilter, bougies, luchtfilter, dat is allemaal standaardwerk. Met grondig uitlekken gaat er ruim 3,5 liter nieuwe olie in. De oude olie had nog een mooi kleurtje en er zat niets aan de magneetplug.
De klepspeling van de uitlaatkleppen links bleek 0,34 en 0,33 mm te zijn, waar 0,34 mm de ondergrens is. Op het BDP, waar je de klepspeling meet, staan de vierkantjes aan de voorkant van de nokkenassen netjes in elkaar verlengde. Onthoud die positie. Als je de boutjes van de lagerschaal loshaalt kan je de nokkenassen er zo afpakken. Nokvolgers optillen en met een magneetje de klepstelplaatjes eruit halen en de goede erin stoppen. Bij mij was dat er een van 2,36 en een van 2,34 mm.
Als het achterwiel en de uitlaat er af zijn kijk ik altijd even of de klep in de uitlaat nog vrij draait. Die heeft namelijk de neiging om vast te gaan zitten. Zo ook nu weer. Nu is die klep één geheel met de voorbochten. De remedie van BMW is in zo’n geval nieuwe voorbochten á € véél. Als je de kabeltjes loshaalt, krijg je met WD 40 en véél geduld de zaak wel weer lopende. En als-ie halverwege het seizoen weer vast zit gooi ik de kabeltjes los en laat ik ‘m lekker in de open positie staan. Heb ik mezelf beloofd.
Remolie verversen gaat, ondanks ABS gewoon zoals het altijd ging. Met mijn Motoscan-app kan ik de ABS-unit zichzelf ook laten ontluchten, maar als er geen bijzondere omstandigheden zijn raadt Motoscan dit voor de nieuwere BMW’s af. De remzuigers voor hadden moeite om te lossen, om de schijf weer goed vrij te laten lopen. Uitgebreide sessies met remmenreiniger en ATE-vet waren noodzakelijk. Weer een les geleerd. Eerst de zuigers goed schoonmaken en ze dan pas indrukken ten behoeve van de nieuwe remblokken.
Dit seizoen had ik met Pirelli’s Angel 2 gereden. Een hele fijne band. Stabiel, neutraal, wendbaar en eindeloos grip, ook in de regen. En met 9.000 km nog redelijk sturend. Maar hij maakt wel veel herrie sinds ik een hugger achter gemonteerd heb. In de grote vergelijkingstest van Motoplus was de Metzeler Roadtec 01 SE, samen met de Michelin Road 5 GT als beste uit de bus gekomen. De Angel op plaats 3. Nou, dan maar eens de Metzeler proberen. Tjonge, in een jaar tijd zijn de banden zo’n 35 Euro duurder geworden. De eerste kleine proefrit voelde heel goed aan, maar dat is altijd met een nieuwe band.
Zo klaar. De Motoscanstekker aansluiten, de app openen en de service op december 2022 zetten. Het seizoen kan beginnen, ware het niet dat de Noord Europese weergoden een andere mening zijn toegedaan. Geduld, geduld.
André