BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Nope, vandaag definitief ingeruild, maar zoals al dan niet bekend, we hebben er 2 en MrsTenCats houdt haar exemplaar. Ik hoef alleen maar het zadel te wisselen en ik kan er mee op pad. En ja, het is een erg fijn ding maar verandering van spijs etc. etc. doet mij zo af en toe naar wat anders grijpen.

En dit is ook niet verkeerd tenslotte.

Bekijk bijlage 1777329
Gave motor hoor!! Proficiat . Dat rijdt ook wel vrees ik. Benieuwd hoe het zit met de wind bescherming van deze.. Of is die vergelijkbaar met die van de RS?
 
Volgens mij zijn er nog wel andere r1150rs te vinden met de originele handvatverwarming en ABS2/koffers.
 

Bijlagen

  • IMG_20220702_102856.jpg
    IMG_20220702_102856.jpg
    395,9 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Tja, moet je er van zeggen?

Die specifieke RS ziet er nog erg knap uit, weinig km's ook.
Zo'n stuur ombouw heb ik ook, bevalt beter dan origineel, wat smaller zou mij beter passen.
En als ik die advertentie goed lees, zit er in de vraagprijs nog wel wat ruimte.
(ik ben bijna geneigd dat ding te gaan halen, puur voor als mijn RS de geest geeft)

Een paar horrorverhalen die op het net rondgaan over I-ABS, splines van de koppeling en lekke koppelingscilinders komen voor.
Maar zo werkt internet nu eenmaal, janken als er eens iets misgaat, maar de grote meerderheid die jaren en veel km's maken, die hoor je meestal niet.

- I-ABS gaat stuk door gebrek aan onderhoud, jaarlijks remvloeistof vervangen voorkomt al veel problemen.
- Splines van de koppeling zou te kort zijn, onzin.
Wel waren rond 2001 een serie scheef gefreesde v-bak deksels door de kwaliteitscontrole geglipt, dan staat de ingaande as scheef in de
koppeling. dat gaat niet lang goed.
- Lekke koppelingscilinder komt voor, helaas, als je pech hebt.
Het is niet zo dat dan gelijk je koppeling in een oliebad draait, zoveel olie zit er ook niet in dat systeem.

Verder is een 1150RS een prima motorfiets, ondergewaardeerd, dat dan wel weer.
 
...

- I-ABS gaat stuk door gebrek aan onderhoud, jaarlijks remvloeistof vervangen voorkomt al veel problemen.
...
Toch hierop een reactie; De i-ABS met servo pomp is een geweldig systeem. Remt echt als een jekko. Het systeem is gebaseerd op een volledig gescheiden regel- en wielcircuit. En dat dan voor en achter en ook nog deel integraal. Complex systeem dus, ook in onderhoud. Vier maal spoelen per onderhoudsbeurt waarbij de fiets ook flink uitgekleed moet worden. De systemen leiden bij regelmatig onderhoud niet snel tot problemen, maar juist dat onderhoud laat vaak te wensen over, zeker als ze na verloop van tijd minder worden gebruikt en de intervallen door (veel) eigenaren worden opgerekt.
Op den duur komen die problemen echter toch, en dat komt door het ontwerp. In de pomp zitten druksensoren (4x) die gewoon te klein zijn gedimensioneerd. Op een gegeven moment geven die de geest, ze zijn niet los verkrijgbaar en daarom is alleen volledig vervangen van de pomp (€ 2 à 2,2k) of een volledige revisie (€ 1,5k) mogelijk. En de fiets is dat tegen die tijd allang niet meer waard.
Kortom, hij gaat ook stuk bij regelmatig onderhoud, alleen duurt dat wat langer. Mijn iABS systeem is bij een leeftijd van 16 jaar en 150k km gereviseerd, ondanks jaarlijks spoelen (dat doe ik namelijk zelf). Veel systemen geven eerder de geest.
 
Daarom zeg ik ook, "voorkomt al veel problemen".

Op den duur is het ook gewoon over, Herr BMW heeft dat systeem ook maar een 5 jaar gevoerd.
Prijs/kwaliteit, consumptie maatschappij, enz. enz.

Maar als dat systeem de geest geeft, hoef je nog niet die motorfiets bij het oud ijzer te zetten.
Schroef dat spul eruit en je kan gewoon verder met een prima functionerend remsysteem, het remt dan net als een conventioneel systeem, alleen zonder ABS.
 
Maar als dat systeem de geest geeft, hoef je nog niet die motorfiets bij het oud ijzer te zetten.
Schroef dat spul eruit en je kan gewoon verder met een prima functionerend remsysteem, het remt dan net als een conventioneel systeem, alleen zonder ABS.
Alleen rij je dan constant met een rood knipperend ABS lampje en een waarschuwingslamp in beeld... (zeer irritant)...
 
Nee.

Want je moet ook de elektrieke kant van het verhaal aanpassen, anders werkt je remlicht niet.
En daarmee schakel je dan ook de ABS en waarschuwingen lamp(en) uit.
 
Even hier ook pluggen.... ben bezig met wat aanvragen/onderzoek voor sleutelhangers....
wellicht mensen met interesse?
 
Nee.

Want je moet ook de elektrieke kant van het verhaal aanpassen, anders werkt je remlicht niet.
En daarmee schakel je dan ook de ABS en waarschuwingen lamp(en) uit.
Ja, dat kan bij de R1150 (waar deze vraag oorspronkelijk ook over gaat...), maar helaas niet eenvoudig bij de R1200.
 
Na het wisselen van mijn banden merkte dat ik een klopjes voel via mijn voetsteunen. Altijd in de 4de en 5de versnelling bij 3000-3100 toeren. Onder of boven deze toeren verdwijnt het weer. Met de koppeling los voel ik ook geen klopjes en trillingen meer dus banden lijken me wel in balans. Het is allemaal te reproduceren dus dat is gunstig?

Bij de LC's is KFR toch geen issue meer geloof ik? Volgende week had ik toch een beurt ingepland, maar zal de monteur wel hierop wijzen of als iemand dit specifieke probleem weet te herleiden dan hoor ik dat alvast graag.
 
Vraagje over het ontluchten/bleeden van de remmen van een r1100rs. Ontlucht je eerst vanaf de hoofdremcilinder naar de abs pomp en daarna vanaf de hoofdremcilinder naar de remklauw? Ik ben al flink aan het zoeken geweest en filmpjes op YouTube gekeken maar ik kan het antwoord niet vinden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
 
Na het wisselen van mijn banden merkte dat ik een klopjes voel via mijn voetsteunen. Altijd in de 4de en 5de versnelling bij 3000-3100 toeren. Onder of boven deze toeren verdwijnt het weer. Met de koppeling los voel ik ook geen klopjes en trillingen meer dus banden lijken me wel in balans. Het is allemaal te reproduceren dus dat is gunstig?

Bij de LC's is KFR toch geen issue meer geloof ik? Volgende week had ik toch een beurt ingepland, maar zal de monteur wel hierop wijzen of als iemand dit specifieke probleem weet te herleiden dan hoor ik dat alvast graag.
Dan denk je eerder dat er met de (de)montage van de wielen iets gebeurd is.
Zit het voorwiel er spanningsvrij in?
Of wellicht zijn de spiebanen tussen cardanas en achterwielaandrijving vastgeroest? Dat is nu onderdeel van een terugroepactie bij de GS-familie. Is niet heel ingewikkeld om dat te controleren. En gelijk lekker in te vetten, ter voorkoming van.
 
Vraagje over het ontluchten/bleeden van de remmen van een r1100rs. Ontlucht je eerst vanaf de hoofdremcilinder naar de abs pomp en daarna vanaf de hoofdremcilinder naar de remklauw? Ik ben al flink aan het zoeken geweest en filmpjes op YouTube gekeken maar ik kan het antwoord niet vinden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik zou in jou geval eerst zien dat je een werkplaats boek kunt downloaden of aanschaffen want zomaar ergens aan beginnen zonder de juiste werkwijze te weten . Remmen is een specialistisch onderdeel op een BMW met ABS en als je er niet genoeg van af weet " afblijven "en laten doen door specialist welke juiste spullen en kennis heeft.
En nog even algemeen ik lees hier wel vaker over mensen die aan hun remmen zitten te sleutelen en dan hier op MF met allerlei vragen komen over hoe en wat ik vindt dit een gevaarlijk iets en mijn advies weet je het niet blijf er af !!
 
Laatst bewerkt:
Vraagje over het ontluchten/bleeden van de remmen van een r1100rs. Ontlucht je eerst vanaf de hoofdremcilinder naar de abs pomp en daarna vanaf de hoofdremcilinder naar de remklauw? Ik ben al flink aan het zoeken geweest en filmpjes op YouTube gekeken maar ik kan het antwoord niet vinden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Misschien heb je hier iets aan, ik spoel altijd eerst het systeemcircuit en daarna het wielcircuit.
 

Bijlagen

  • BMW_service_iABS_spoelen.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 17
Op een 1100 zit het oude ABS-II, niks spannends aan.

Ontluchten/verversen doe ik altijd eerst vanaf de hoofdremcilinder naar de ABS, dan naar de remklauwen.
En als laatste op de ABS nog een keer.
Nippels op de ABS zijn gemerkt; VR voorrem en HR achterrem.

Het hierboven genoemde i-ABS is een heel ander verhaal, dat vind je op de latere 1150 en vroege 1200.
 
Op een 1100 zit het oude ABS-II, niks spannends aan.

Ontluchten/verversen doe ik altijd eerst vanaf de hoofdremcilinder naar de ABS, dan naar de remklauwen.
En als laatste op de ABS nog een keer.
Nippels op de ABS zijn gemerkt; VR voorrem en HR achterrem.

Het hierboven genoemde i-ABS is een heel ander verhaal, dat vind je op de latere 1150 en vroege 1200.
Ondertussen op deze manier uitgevoerd. Nieuwe blokken geplaatst en alle contactpunten met kopervet ingesmeerd. Niet op de remvoering zelf natuurlijk.

Ze remmen weer als nieuw 👍🏻
 
Iemand die ervaring heeft met de originele bmw led-verstralers op een r1200rs? Zijn het nu verstralers of mistlampen? Ik vind het standaard dimlicht tekortschieten als het donker is. Als ze echt iets toevoegen als verstralers/dimlicht ondersteuning dan zijn ze misschien het overwegen waard.

Voordeel van de originele bmw lampen zijn dat ze gemakkelijk aan te sluiten zijn (los van het inleren).

Er zijn ook genoeg andere led lampen te koop. Wellicht iets goedkoper en een bak meer lichtopbrengst. Als iemand hier een goede suggestie heeft dan hoor ik die ook graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan