BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

:+Tja, dan nu een verhaal van een GS in het RS forum....gelukkig is dit niet het RT draadje:+.Ik heb 700 km gereden met een GS Lc uit 2013, zaterdag alleen en zondag met een snelle groep, al snel als voorrijder. Met mijn 1m73 kon ik met beide tenen aan de grond en heb daar geen problemen mee gehad, ik reed er zo mee weg. Niet alleen de power, maar ook de wegligging heeft indruk op mij gemaakt, de remmen zijn uiteraard ook beter dan mijn oude spul. Ik vermoed dat deze nog het lichte vliegwiel had, ik merkte dat eigenlijk niet (volgens de verhuurder was hij pittiger dan een 2017 GSA die hij ook verhuurt), heel krachtig tot een 4000 toeren, dan is er wat minder fut en pas bij 6 a 6,5 k gaan de kolen weer op het vuur. Allemaal wel een stuk sterker en beter dan de 1100 of oudere 1200. Ik heb een heel leuke twee dagen gehad en nu moet ik niet naar dat kleine zeur stemmetje luisteren die vindt dat ik dat ding moet kopen....Dit was wel een kale uitvoering: geen ESA, geen cruisecontrol, alleen road en rain, geen quikshifter etc., het navigatie wiel zat er wel maar werkte niet met de Nav 4. Ik kan daar goed mee leven, de motor klonk niet rauw, er waren geen mechanische bijgeluiden, schakelen (met of zonder koppeling) ging prima en een licht malend geluid verdween nagenoeg als je de koppeling in trok. Comfortabele zit, goede bescherming van het windscreen, ik had alleen de topkoffer er op gelaten, lelijk, maar ik wilde geen te brede motor rijden voor de eerste keer. Kortom, heeeel goed bevallen, ik moest nog oppassen dat ik de beugels niet aan de grond reed en de mannen achter mij (met nog eens 50 pk meer) viel ook op hoe goed het mij beviel: je rijdt er zo gemakkelijk mee Peter. Er bleken Pirelli Scorpion II's onder te zitten, waarvan de achterband nieuw, dat stuurt natuurlijk ook niet slecht. Toen ik naar huis reed op de Husqvarna die tot nu toe qua sturen voor mij de fijnste was, bleek dat ik die niet zo gemakkelijk in de bocht legde als die relatief zware GS....echter...(however)...deze man heeft nu ook een 2015 S1000XR binnen staan met 20 k km op de klok.....die komt ook in de verhuur of is te koop....misschien ook eens een proefritje maken??? Op dit moment ga ik voor een boxer, mocht de XR net zo mooi lichtvoetig sturen, dan wordt het een moeilijke keus, woensdag eerst maar weer met de oude trouwe groene 1100 RS acht dagen naar de Franse Alpen (Galibier, Croix de Fer etc.) met een deel van diezelfde mannen....ik moet niet meteen toehappen:9~
 
Laatst bewerkt:
2013 Lc.JPG

Dit was hem dan, 35000 km en van 2013, kale uitvoering.
 
....echter...(however)...deze man heeft nu ook een 2015 S1000XR binnen staan met 20 k km op de klok.....die komt ook in de verhuur of is te koop....misschien ook eens een proefritje maken??? Op dit moment ga ik voor een boxer, mocht de XR net zo mooi lichtvoetig sturen, dan wordt het een moeilijke keus,
Leuk verhaal,
Heb zoals jullie wel weten een paar weken terug mijn RS verruild voor een XR. Zou zeggen ga niet rijden O-) , kan duur worden.
Ik ben erg :] met de XR
 
Ik weet het, ik heb het toen gevolgd en me deze week nog even ingelezen.

Deze heeft ook nog het lichtere vliegwiel...maar wie weet zit hier ook een nieuw blok in onder garantie, net als die 50.000 km testmotor van Motoplus.
Destijds, dus direkt nadat die 'waterhoofdjes' uitgekomen waren, een proefrit op een GS (...omdat er toen nog geen RT's met het nieuwe blok waren...) gemaakt..., nou..., ik was ECHT binnen 20 minuten terug.

Wat een onbehouwen lomp lopend, tikkend, en versnellingsbak-klappend geval was dat...

Tegenwoordig inmiddels tig X verbeterd natuurlijk, dat blok (en aanbouwartikelen), dat weet ik..., maar onbegrijpelijk dat ze destijds die LC's op die manier al aan de man/vrouw/onzijdig aanboden & afleverden.
 
Van de week zag ik op tv een nieuwsitem uit London waarbij ik zag dat de motorbegeleiders van de Special Escort Group reden op een RS. Op internet vond ik wat leuke foto's:
4467254212_3231ae6af6_b.jpg
8b13b844e5bfa2c02b2e9742fb469d73.jpg

6018633190_0f80793840_b.jpg
metropolitan-police-special-escort-group-motorcycle-outriders-BM94RN.jpg
maxresdefault.jpg
dscd1450.jpg
6019917948_f24bd65926_b.jpg
london-england-uk-members-of-the-metropolitan-police-special-escort-group-in-parliament-square...jpg
 
Mooi die politie RS sen....1100 en 1150, dus het was ook geen bevlieging....Ook mooi dat die chauvinistische Engelsen op Duitse motoren rijden met Franse banden en met Duitse Daytona laarzen (M-star denk ik).....wat je van ver haalt?
 
Maar nu de grote vraag: telelever ( GS en RT en al het oudere spul) of USD vork ( RS en R). Ik rijd alle drie ( ook conventionele vork) bijna wekelijks door elkaar, en tot nu toe vond ik de Husky met USD het beste sturen....tot ik die GS lc reed. Jullie hebben ook gewisseld van vork door een nieuwer type te kopen of een ander type ( XR of African Twin etc.
Ik zou het liefst de R kopen omdat die het lichtst en meest wendbaar is, maar is die USD dan nog beter?
(knuppel in het hoenderhok, af naar links 😜)
 
En nog een mooie oa kijkend naar Ron: hoe verhoudt zich een zorgvuldig afgesteld 1200 s blok tot de 1200 lc....
 
Ha..., die 12LC GS uit de eerste lichting die ik gereden heb, kon ook WERKELIJK TOTAAL NIET in de schaduw staan (wat motorloop betreft) van mijn R1200S.
En dan ook ECHT in de verste veRTe niet.

Mijn S, in mijn setting, is gewoon een brutale machine, met een nogal redelijke (...) drang tot 'van de plek willen gaan'... :+

Tuurlijk, rustig kabbelend met een toertje of 3500 wil ook wel, maar daar is eigenlijk de hele motor, en ook zithouding, nooit voor bedacht.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken aan die 'ouwe' 12S motor, dat is het veel te vlug ingrijpen van de toerenbegrenzer..., bij 8500 toeren is de toeren-koek 'blap-blap-blap...' van het ene op het andere moment op..., en geloof mij..., versnellen van (noem eens wat...) 5000 toeren naar 8500 kost HELEMAAL geen moeite..., nooit krijgt het torretje ademnood, of last van andere flauwekul.



Maar ik denk hè, dat als ik zo de 1000PS test lees/zie van de R1250R, en hoe dat blok beschreven wordt, dan vermoed ik zomaar dat die fiets (motorisch) ook zomaar eens behoorlijk zou kunnen aanvoelen als de (mijn) S.

En dan heeft de 1250R waarschijnlijk ook een ruimhartiger koppel onderin ; want de 12S motor blijft toch wel graag een iets hoog-toerig (voor zover dat mogelijk is bij een boxer...) karakter hebben.

...en als ik nog wat verder aan de binnenkant van mijn ogen kijk..., dan zou de R1250R ook zomaar de fijnere, bijna beetje hooligan (?) boxer kunnen zijn, t.o.v. mijn ouwe R120OS... :Y


Maar..., zo'n eerste LC t.o.v. van mijn S...., is het bekende vergelijk van de appels en de peren... :Y
 
Laatst bewerkt:
Moraal van dit verhaal : voor zo'n R1250R zou ik zomaar ernstig warm kunnen lopen..., en dan misschien een beetje in de stijl van de goeie ouwe R1150R Rockster (dan wel met het duozadel uiteraard)...

2006-bmw-r-1150-r-rockste-7.jpg
 


Ook alweer 10 jaar geleden..., en inmiddels een aantal aanpassingen (hard- en software) verder. Maar dit was dus de eerste keer op de bank, om voorzichtig de eerste hardware aanpassingen, softwarematig te optimaliseren.
 
@ Ron,
Is het jou ook bekend of er op de LC ook nog software aanpassingen mogelijk zijn? Worden er nog wel een b.v.b. PowerCommanders op LC's geplaatst?
Roelof.
 
Ik heb ca 3 jaar geleden contact gehad met Tomavi in Goes ( zie foto Ron) Ruud heeft me toen verteld dat hij in de orginele software van de LC kan en dat dat perfecte resultaten oplevert. Ik heb het toen echter niet gedaan
 
@ Ron,
Is het jou ook bekend of er op de LC ook nog software aanpassingen mogelijk zijn? Worden er nog wel een b.v.b. PowerCommanders op LC's geplaatst?
Roelof.

:t :t

Onderstaande filmpje is bijvoorbeeld Motor Centrum Eibergen.


 
Ik heb ca 3 jaar geleden contact gehad met Tomavi in Goes ( zie foto Ron) Ruud heeft me toen verteld dat hij in de orginele software van de LC kan en dat dat perfecte resultaten oplevert. Ik heb het toen echter niet gedaan
Dank jullie; ik ben aan het zoeken of in het kader van de BMW MC als clubactiviteit of het zinvol zo zijn om eens een bezoek te brengen aan een vermogenstestbank (die MotorP. Groningen heeft). Ik zal ook daar naar hun ervaring vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Uiteindelijk wil iedereen een GS, toch....?

Nou, ik geloof niet dat ik een GS wil. Veels te rechtop naar mijn smaak. Ik moet wel eerlijk toegeven dat Ik er nog niet op heb gereden, en dat mijn vrouw de GS heel mooi vind. Maar dat is voor mij geen reden om er eentje aan te willen schaffen.

Willem
 
Terug
Bovenaan Onderaan