BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Mijn duitje in dit zakje:

Ik heb anderhalf uur mogen rijden op een 2018 R1200GSA met zo'n fancy TFT schermpje. Dit omdat op dat moment mijn toenmalige 2017 R1200RS haar jaarbeurt kreeg en ik gevraagd had tijdens die beurt een demo RT LC tot mijn beschikking te kunnen krijgen zodat ik ook daar eens over mee kon praten. Die bleek niet beschikbaar, maar deze behoorlijk nieuwe GSA wel, aangezien ik een leuk toertje had aangemaakt in BaseCamp heb ik in dankbaarheid het geboden alternatief aanvaard. Ik heb een leuk toertje met mijn echtgenote gedaan. Kan niet zeggen dat een GS(A) nou zo heel veel makkelijker de bocht om wil dan een RT. The Missenden Flyer zegt dit in een review filmpje over de R1250RT ook: eigenlijk hebben de meeste GS(A) rijders meer reden om een RT te rijden dan een GS(A) omdat 99% van de GS rijders zelden tot nooit off road gaat en op het asfalt imperium krijg je met een RT nou eenmaal meer comfort aangeboden.
Enfin, terug gekomen van dat ritje bij Van Harten was zojuist de eerste lichting R1250GS en RT boxers binnen gerold waar onder een Spezial 719.

Nadien schaterde ik weer van het lachten op de terugreis gezeten op de R1200RS, die fiets past mij beduidend beter dan een GS. Maar goed, ik begrijp de hype een beetje.

Sinds ik van 2 naar 1 motor ben gegaan heb ik 2 keer het genoegen mogen smaken om op mijn ex-RS te mogen rijden, afgelopen woensdag in Luxemburg en gisteren toen mijn collega het Wunderlich zadel van Bor_S had gekocht (ha ha, ik mocht het eerste ritje met dat zadel!). De 2017 LC boxer zit qua kilo/koppel/power ernstig dicht bij de R1250RT waardoor ik een zwak voor die motor zal blijven houden. Het geluid van de 1250 boxer is duidelijk anders, onderin de toeren komt het allemaal wat "agrarisch" over (ik vindt het wel charmant), daar boven "smeuiïger maar toch met karakter", het lukt me even niet om het duidelijker te omschrijven. Qua power begrijp ik de door Peter aangehaalde conclusie van de test wel dat er verdomd weinig op 2 wielen straat legaal rond rijdt dat tot 140 km/u met deze Power Boxer mee kan komen. Ik heb Karin afgelopen vrijdag achter op de RT gehad en een kleine demo van het koppel gegeven (eerst netjes: "Houdt je vast!" gezegd). Ze was danig onder de indruk (in ROAD mode...). "Je rijdt je nog eens hartstikke dood en dan is dat mijn schuld want ik heb je op een 1250 gepraat!". Heb haar op het hart gedrukt dat als ik doodgereden mocht worden, dit echt niet door het brute geweld van deze power boxer zal komen maar doordat ik niet gezien ben door een mede weggebruiker. Want hoe verleidelijk ook, die rechter pols mag alleen "spelen" bij vrij zicht.

Beste Peter, mocht er een zakje geld ter beschikking komen bij jou om in een motor te investeren, dan zou ik zeer zeker ook een proefritje met een R1250RS in overweging nemen. De R is absoluut ook een hele gave fiets, maar voor een paar euro meer krijg je met de RS net ff wat meer kuip en windbescherming.

Mijn beide collegae hebben nu ook op de R1250RT gereden, beiden vinden dat de RT makkelijker rijdt dan de RS. Zelf ervaar ik dat alleen bij straatje keren, de RT heeft een iets kortere wielbasis. Maar in die heuvels ging ik met de RS net zo makkelijk door de twisties als met de RT. Misschien komt dat omdat ik een klein jaartje na het behalen van mijn motor rijbewijs een R1150RS had aangeschaft en zo wat meer "vergroeid" ben geraakt met het clip-on stuurtje.
Beiden beaamden de power van de 1250RT. Het is ook niet zo ingewikkeld: zonder die power had ik nu nog "gewoon" 2 motoren gehad, de R1200RT DOHC en de R1200RS. Juist omdat die 1250 een "Fusie Fiets" is gebleken ben ik met de wens van mijn echtgenote om de motorvloot te krimpen mee gegaan. Ik vindt haar statement dat deze Spezial 719 RT uitvoering de mooiste motor is die ooit op mijn naam heeft mogen staan steeds meer recht doen aan mijn eigen beleving. Maar op de RS zitten blijft elke keer een feestje en ik vindt die in de rood/witte uitvoering nog steeds adembenemend mooi om te zien. Wat een mazzel heb ik dat ik zo af en toe die fiets kan zien en berijden!

Qua techniek: de QS heb ik gister dus mooi "back2back" kunnen vergelijken. Het mag geen verbazing wekken voor de regelmatige lezer van dit topic dat in mijn smaak de 2017 bak vele malen beter is dan de 2015 versnellingsbak waar ik de nodige narigheid mee achter de kiezen had. De 2017 bak heeft in Luxemburg en gisteren foutloos geschakeld. Comfortabel ook, geen noemenswaardige "schokken" of zo. Alles staat of valt echter wel met de "timing", als je die in de smiezen hebt, dan kan je gewoon Quick Shiftend vanaf de 1 soepeltjes door tikkend naar de 6. Dus ook die eerste 3 versnellingen. Vindt je het te lastig om die timing onder de knie te krijgen, dan kan je natuurlijk van de 1 tot aan de 3 gewoon "ouderwets" met de koppeling werken. In mijn beleving werkt dat prima en smeuïg, maar mijn collega die van een Ducati komt vindt het allemaal "wat lomp". Alles is kennelijk relatief.
De QS voelt op de RS net ietsje "stijver" dan op de RT. Eigenlijk is dat stijve zo gek nog niet hoor. Want als ik iets te hard nies terwijl ik op de RT zit, kan die bij wijze van spreke al in een andere versnelling "schieten", zo gemakkelijk gaat dat. Ook op de R1250RT geld dat een soepele versnellingsovergang met gebruik van QS staat of valt met de timing. Die gaat meer en meer in mijn tenen zitten dus een lompe schok maak ik steeds minder mee.

Tja, zo'n 1250 blok is gewoonweg de beste boxer tot op heden. Er schijnt alweer nog wat mooiers op de tekentafel in Berlijn te liggen, (<-Klik!) maar dit is dan op dit moment wel de stand van zaken. Daar hangt dan helaas een fors prijskaartje aan omdat de occasions nog niet zo dik bezaaid in de markt liggen. De afstand tussen de 2017/2018 1200 LC's en de 1250 is dan weer niet spectaculair groot. Maar is er wel degelijk. Dat zit hem voornamelijk in het koppel dat heel vroeg vrij komt. De rest van de zaken (geluid, gevoel, beleving, schakelbak etc) is vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Ik rij meestal met muziek op en dan valt het verschil in motor geluid eigenlijk niet zo op. Ik vond al mijn boxers altijd wel lekker klinken eigenlijk.

De sprong voorwaarts van een R1200RT DOHC naar een R1250RT wil ik nog wel even benadrukken. De DOHC was een enorm fijne fiets. En voor woon-werk voldeed die natuurlijk meer dan voldoende. En vergeleken met 80% van de motoren die ik zo in het dagelijkse verkeer tegenkwam, was die DOHC echt geen "kattepis". Maar oh oh oh, wat stuuRT die 1250RT makkelijker dan die DOHC. En dat lag echt niet aan de keuze van het rubber. Zoals vermeld, het koppel is een potentiële "Rijbewijs Killer" want de 100 km per uur staat er in minder dan 4 seconden bij het groen worden van het stoplicht op. En meestal kijk ik pas na 5 seconden naar de snelheidsmeter..... en die motiveert dan op dat moment eigenlijk altijd tot een "ff gas los" actie...

Kortom Peter: ga lekker door experimenteren in de wondere wereld van water gekoeld boxer geweld en gun ook een R1200RS LC, bij voorkeur van na augustus 2016 (bouw moment), een kans.
 
Laatst bewerkt:
Het zou zomaar eens kunnen dat eerdaags een wit blauwe bij Motorplaza Heereveen te bewonderen valt.... vermoed ik zo maar... Iets zegt me dat de lovende kritieken over de R1250RS iemand eerdaags eens over de streep zou kunnen trekken...
 
Het zou zomaar eens kunnen dat eerdaags een wit blauwe bij Motorplaza Heereveen te bewonderen valt.... vermoed ik zo maar... Iets zegt me dat de lovende kritieken over de R1250RS iemand eerdaags eens over de streep zou kunnen trekken...
En door een oude gepensionneerde man bereden.....😜😅😅
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Ik heb 70k op een RT (‘05 dus pre LC) en daarna 70k op een GS gedaan (‘16 dus wel LC).

Geen van beiden is een RS maar wat naast het grote verschil in het blok vooral opviel is dat je met 17” wielen voor EN achter veel stabieler op de weg bent. Het extreem brede stuur zal ook wel niet helpen bij de GS(A) modellen.

Maar goed ik ga wel degelijk ook van het asfalt dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Hartje winter in barre kou twijfel ik soms wel of ik de juiste keuze gemaakt heb.
 
En toch, meteen gezegd Ik Ben Geen Deskundige, denk ik dan, als je van het asfalt gaat met een Off Road, is het dan niet een beste klap handiger om dat met een wat lichtere fiets te doen dan zo'n bijna 270 kg wegende GSA? Zo'n Honda Africa Twin bijvoorbeeld, is die niet gewoon een hele hap lichter? Nogmaals, ik ben geen off roader en ik ga dat ook nimmer worden (afgezien dan van die hele enkele keer dat toevalligerwijs het dorp afgesloten is en ik geheel per ongeluk op de F700GS van de vrouw zit..... dan wil ik nog wel eens gewoon dwars door het bos gaan maar enkel als het soort van droog is want zo'n GS nadien schoon krijgen is echt weer van een andere orde dan een RT na een ritje door de regen ff kuisen).
 
Het zou zomaar eens kunnen dat eerdaags een wit blauwe bij Motorplaza Heereveen te bewonderen valt.... vermoed ik zo maar... Iets zegt me dat de lovende kritieken over de R1250RS iemand eerdaags eens over de streep zou kunnen trekken...
Begin oktober hebben we bij MotorP te Groningen een clubavond met BMW MC Noord Nederland. Een van de items is: presentatie van nieuwe 1250RS en daar is de minister van financiën ook bij...…..
Roelof.
 
…. presentatie van nieuwe 1250RS en daar is de minister van financiën ook bij...…..
Roelof.
Ai, der finanzminister kijkt alleen maar naar de kleur en de looks, maar niet naar die wonderbaarlijke nieuwe techniek, dus ik zou het vooral over de nieuwe looks hebben... en de kleur natuurlijk ;)
 
C57678DE-F366-42E7-A1A5-A19BA253AAF1.jpeg

Zo in het donkerblauw bijvoorbeeld...
485C2724-1BF7-4DF6-B7C0-CBF37CDE2764.jpeg

FD76772D-DB55-44A6-9827-0AA54384EADE.jpeg


LED verlichting, en dan niet alleen de (fraaie) dagrijverlichting.
 
...is het dan niet een beste klap handiger om dat met een wat lichtere fiets te doen dan zo'n bijna 270 kg wegende GSA? Zo'n Honda Africa Twin bijvoorbeeld, is die niet gewoon een hele hap lichter?
Dat scheelt zeker, alhoewel 230 kg ook geen pretje is offroad. Voor het 'echte' off road kun je beter naar een Yamaha 700 Ténéré of Honda CB500X kijken, de eerste circa 205 kg en de tweede een kilo of 10 lichter. En ook allebei redelijk in staat gewoon comfort te bieden op de weg. Uiteraard niet op het niveau van een RT, maar toch redelijk als ik de tests zo lees. (BTW: deze fietsen zijn met resp. 11500 en 8150 ook een klappie goedkoper dan een GSA of Africa Twin)
Mij valt ook op als je reisverslagen leest van echte globetrotters, doen ze dat 'trotten over de globe' vaak op echt simpele en lichte enduro's. Kan niet stuk, en áls het stuk gaat kan iedere dorpssmid het maken....
Daarom moet ik ook altijd een beetje lachen als ik volledig aangeklede GS(A)'s zie die uitgedost zijn alsof ze de amazone gaan doorkruisen, terwijl een jaarlijks tochtje door de Eifel het grootste avontuur is dat veel van deze fietsen mee gaan maken. Maar goed, ze schijnen lekker te rijden...
 
1565804256715.png


Vandaag een lekker toertje Limburg gedaan. Echt een leuk tochtje. Noortje bleef thuis (vakantieadres) op de bank met een boek. 199 km onder de banden door gerold vanmiddag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Revz
De verkopert in Groningen, was er geheel niet zeker van of ie wel begin oktober een 1250RS kon tonen....Wel vreemd dat ze wel een 1250RS op hun website te koop hebben....
 
De verkopert in Groningen, was er geheel niet zeker van of ie wel begin oktober een 1250RS kon tonen....Wel vreemd dat ze wel een 1250RS op hun website te koop hebben....
kopen staat niet gelijk aan leveren, denk ik :+
 
Ik ben vandaag met mijn dochter met een huurauto van Birmingham naar Oxford gereden. Zag zowaar ook hier een R1200RS “in het wild”. Ze rijden hier ook tussen de file door, best veel file gereden namelijk en best veel motoren voorbij zien komen. In behoorlijk Engels nat weer..
 
...ben zeer onlangs nog met de motoRT dwars door Birmingham heen gereden..., door een absoluut mindere buurt (om het netjes te verwoorden) daar (vanwege een rare kronkel in de navigatie...)...

En dan voel je je niet prettig op je brommert wanneer je wel heel erg strak in de gaten gehouden wordt door diverse groepjes op straat hangende mensheid...

En wat dat file gedoe betreft ; menigeen geeft je daar inderdaad behoorlijk ruim baan, maar toch ook meegemaakt dat menigeen de brave motorrijder de doorgang zeer opzettelijk blokkeert... :/
 
Even een technisch verhaaltje deze keer. Halverwege mijn Franse Alpentrip met de 1100 RS een paar weken geleden lagen er een paar druppels olie op de grond ter hoogte van de zijstandaard. Moeilijk te zien waar het vandaan kwam, filter area droog en olie alleen laag op/onder de carterpan. Als de motor niet liep, lekte het ook niet....en ik verdacht de grote (banjo) bout van de retourleiding van de oliekoeler. Nu had ik wel gereedschap bij me, maar soms maak je het daarmee erger ( stel dat er wat knapt) en dus thuis alles maar eens schoongemaakt en even gaan tanken. Nu kon ik duidelijk zien dat de oliedruk sensor die net boven die banjobout zit 'zweette'. Dit is niet de bout of de ring, maar inwendige lekkage van het isolerende ' bacoliet' in het centrum van de moer. Vervangen is eenvoudig. Omdat de motor net had gelopen liep er nog wat olie uit het stijgende druk kanaal, bij koude motor verwacht ik dat niet. De motor had iets meer dan 150.000 km gereden.
Op de foto links onder de behuizing van het oliefilter, daarboven de retourleiding van de oliekoeler en daarboven de sensor in een donker hoekje met een draadje eraan.
 

Bijlagen

  • 20190825_091521.jpg
    20190825_091521.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 10
Ik krijg de indruk dat de RS over 14 dagen zowat bij elke dealer te bewonderen is...
En 3 oktober heeft onze BMW club een clubavond bij MotorP te Groningen, waarbij op de agenda de nieuwe RS staat...….En Janny gaat mee....
 
En 3 oktober heeft onze BMW club een clubavond bij MotorP te Groningen, waarbij op de agenda de nieuwe RS staat...….En Janny gaat mee....

Eerst was er nog de vraag of het zou lukken om jullie die motor te presenteren op die clubavond staat mij bij. Die mail die BMW Motorrad NL de deur uit heeft gedaan wekt de indruk dat 3 oktober de minister van de Fabrieks Financiën toch echt een R1250RS kan gaan bewonderen...
Spannend!
 
En dan uitleggen waarom een klein friemeltje dat heen en weer gaat in de kop een investering vereist van 6000+ Euro :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan