BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Naar aanleiding van WobbeRT die zijn R1200RT door de DOHC door de 200.000 km heeft getrokken eens wat aan het grasduinen gegaan, hoe zit dat met “De Gemiddelde Motor Rijder”?

Zag ik een grappig statistiek feitje: in Bulgarije is er per 1.000 bewoners een aantal van 9 motoren. Dat betekent dat onze Popopeter in zijn up net zoveel motoren in bezit heeft als een gemiddeld Bulgaars dorp!
 
Leuk Jeroen, als ik om me heen kijk dan klopt er niet veel van: gemiddelde leeftijd boven de vijftig en eerder 15.000+ km per jaar ( dat zijn de winterstoppers) tot mogelijk wel 40.000 km per jaar en daar zijn dan eigenlijk geen woon werk km meer bij. Afgezien van de enduro motor, maak ik de minste km met de VF1000F, mogelijk 3500 km op jaarbasis. Hij staat nu klaar met een setje nieuwe BT 45 banden en morgen richting Kaiserslautern voor drie dagen boenderen in de Eifel. Door de week, wat meer zuid van Boppard en Cochem en met een all boys groep met sport en sport toer motoren ( twee 1290 GT's, in welke categorie vallen die eigenlijk), en de rest viercilinders van minstens 140 pk. Voorlopig mijn laatste georganiseerde neerdaagse rit, tenzij er eind september/begin oktober nog een paar mooie dagen zijn. In deze groep zitten ook een paar veertigers en behalve mijzelf werken ze nog😉. De enige BMW is een K1300 R en ik kijk af en toe wel eens naar de K1200 R Sport ( 2006 - 2008) die qua concept dicht bij een RS staat ( vind ik tenminste).
Ze zuipen wel allemaal nogal ( de motoren), 1 op 15 a 16 en ik heb in dat gebied wel eens 1 op 12 gebruikt met die oude (pre-injectie)VF. Wat dat betreft zijn die boxers ook in het voordeel.
De 1000XR die ik had willen huren is kennelijk verkocht en bij nader inzien vond ik 500 euro voor het huren van de GS lc ook wat te gortig.....ik zou er wel veel lol mee hebben gehad. Daarna nog wat dagritten en weer meer aandacht voor off-road.
Mocht OrangeKTM nog meelezen: ik ben ook niet zo van die gadgets, maar je kwam er wat ongelukkig in vallen met een tirade tegen die marketing trucjes en dan staan de haren meteen al overeind. Zeker voor woon- werk verkeer, waarbij je tijd en plaats niet kan kiezen zijn een aantal van die dingen nuttig. ....persoonlijk rijd ik in de winter nu juist met een oude R100 RT waar helemaal niets op zit omdat ie zo fijn beschermt en licht stuurt met die smalle diagonaalbandjes.
 
Als jij om je heen kijkt zie je allemaal motor enthousiastelingen. Die niet vies van een ritje of wat per maand zijn. “Waar je mee omgaat, daar wordt je door besmet”..

Dat maakt het onwaarschijnlijk dat die bekenden de “Representatieve Steekproef” vormen.

Het mooie aan gemiddelden is dat er tegenover de ene kant van het spectrum er dus ook mensen aan de andere kant van het spectrum zitten. Mijn buurman heeft al meermaals enigszins jaloersig over de heg gezegd: “Ga je weer lekker met je motor een rondje? Die van mij is dit jaar nog niet gestart geweest” (F650GS).
De andere buurman schuin aan de overkant (en per ongeluk ook nog collega) had wat jaren terug zijn motor hobby nieuw leven ingeblazen toen hij mij zo verliefd met de R1150RS in de weer zag. Heeft ie een hagelnieuwe Triumph Tiger Explorer gekocht. Vond ik destijds wel een erg hoog “Star Trek” gehalte hebben.

Enfin, na een ritje of 4 kwam dat ding ook de schuur niet meer uit. Heeft ie hem na 2 jaar aan een collega van me gekocht. Daar vloog ik niet lang daarna mee. Die vertelde me dat ie thuis gekomen een beetje gekkig geluid uit die Triumph hoorde komen. Ook als dat ding stil stond. Beetje tikken doen de meeste motoren wel na een ritje (warme metalen delen die gaan afkoelen), maar dit was anders. Hij de buddy er af gehaald en hij schrok zich de tandjes: er sprong een nest muizen uit. Dat maakt het aannemelijk dat die prachtige nieuwe Triumph ook niet gek veel kilometers had gemaakt....
 
Laatst bewerkt:
Ongetwijfeld Jeroen !!!!
Ik vermoed dat zij er eenmaal op gereden, vaker de tiger laat staan....
Ik ga hem.wel.zelf eerst inrijden..

Ik zie hier een motie van wantrouwen betreffende het inrijden van motorfietsen door Shirley. Dat is niet zo netjes, beste Dirk, maar ik weet hoe je het weer goed maakt: Ik heb hier nog het lage BMW zadel voor de RS liggen. Kan je mooi even lenen om Shirley de geneugten van een R1250RS mee te laten maken.
:Y
 
Ik zie hier een motie van wantrouwen betreffende het inrijden van motorfietsen door Shirley. Dat is niet zo netjes, beste Dirk, maar ik weet hoe je het weer goed maakt: Ik heb hier nog het lage BMW zadel voor de RS liggen. Kan je mooi even lenen om Shirley de geneugten van een R1250RS mee te laten maken.
:Y

Ik vertrouw Shirley volledig op mijn 2 wielers hoor....behalve de gs die gewoon te hoog is heeft ze op elke motor gereden..ze was vooral gek vd K1300.....😁
Maar ze kan ook erggg enthousiast worden haha...
Ik vind het inrijden belangrijk in de zin van rustig warm rijden, goed in toeren varieren etc..
Ik weet ook dat de theorieen hierin verschillen...de een zegt: ride it like you stole it...de ander: ride like you have nothing to prove......😁

Bytheway....heb je dat zadel " over" cq te koop, of te leen..??
 
Ik heb me bij de RS geheel aan de inrij voorschriften gehouden. Bij de RT 1 keer kortstondig toefje over de 5.000 toertjes gegaan. Tot op heden lijkt dat niet te worden afgestraft.

Vrijdag krijgt de RT een smartphone waterdicht opbergvakje met laadpunt. Aangezien zaterdag de officiële introductie vd R1250RS plaatsvindt, verwacht ik die dan ook wel bij VH te gaan zien (lijkt me sterk dat ie pas op zaterdag ochtend wordt binnen gerold)..

Ben benieuwd voor welk kleurtje ze hebben gekozen voor het showroom model. Veilig zwart of toch dat gewaagde citroen-met-mosterd geel? En wel of geen VH Special aanpassingen.....

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me bij de RS geheel aan de inrij voorschriften gehouden. Bij de RT 1 keer kortstondig toefje over de 5.000 toertjes gegaan. Tot op heden lijkt dat niet te worden afgestraft.

Vrijdag krijgt de RT een smartphone waterdicht opbergvakje met laadpunt. Aangezien zaterdag de officiële introductie vd R1250RS plaatsvindt, verwacht ik die dan ook wel bij VH te gaan zien (lijkt me sterk dat ie pas op zaterdag ochtend wordt binnen gerold)..

Ben benieuwd voor welk kleurtje ze hebben gekozen voor het showroom model. Veilig zwart of toch dat gewaagde citroen-met-mosterd geel? En wel of geen VH Special aanpassingen.....

Wordt vervolgd.

Ik heb net mijn S bij MP in Almere ingeleverd.
Daar staan reeds 2 RS1250 , die worden opgebouwd voor as zaterdag..
Een blauwe en gele.
 
Bij VH wordt het de blauwe RS. Die uitvoering stond dit jaar op de motorbeurs te glimpoepen. Ik vindt hem in die kleur persoonlijk het mooist, lekker diep blauw met sportieve zilveren bestickering. Ik durf no way een proefrit te doen. Over 4 jaar of zo op zijn vroegst. Maar dan heb je al weer de R1800RS...

[Edit] Bij het weggaan viel me op dat er maar liefst 2 blauwe stonden. Nog ff gevraagd of het kan zijn dat 1 een demo fiets wordt en de ander showroom fiets. Maar het bleek dat 1 "gewoon" verkocht is en eerdaags de weg op gaat...
 
Laatst bewerkt:
Uuuhhh, ik had ooit eens beloofd de titel van dit draadje aan te passen naar de actualiteit: BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST/R1200RS en R1250RS..... maar dat gaat dus niet.

Of we sukkelen lekker hier verder door, of iemand start een nieuwe draad bijvoorbeeld "Het Grote BMW Boxer Sport Toer Draadje". Misschien beter dat iemand die ook echt nog zo'n ding zelf heeft staan dat draadje start? Thijs?

Ik durf niet voor mezelf in te staan en op voorhand uit te sluiten dat er ooit nog eens een boxer sport toerder komt en daarmee de discussie over de noodzaak van 3 fietsen in de garage weer actueel gaat worden.... niet verder vertellen....
 
Dit weekend bij een trouwfeest geweest van goede vrienden waarvan ik de bruidegom zo’n 36 jaar ken, zij durfde na 26 jaar verkering De Grote Stap wel eens te wagen. Had hij waslijnen opgehangen met daaraan zo’n 200 foto’s die te maken hadden met het bruidspaar en de aanwezigen. Naast wat semi-genante foto’s uit mijn jeugd van mezelf hing deze er ook:
BA93DDB2-62CE-4F6C-BAA3-7A8E7A9B9D42.jpeg


Hun 2 jongste en een vriendinnetje op mijn toenmalige R1150RS. Dochter in kwestie is nu grofstoffelijk verdubbeld in lengte...
 

Bijlagen

  • CABD71E8-4926-4E1B-9136-36677B4B42A5.jpeg
    CABD71E8-4926-4E1B-9136-36677B4B42A5.jpeg
    159,1 KB · Weergaven: 9
Uuuhhh, ik had ooit eens beloofd de titel van dit draadje aan te passen naar de actualiteit: BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST/R1200RS en R1250RS..... maar dat gaat dus niet.

Of we sukkelen lekker hier verder door, of iemand start een nieuwe draad bijvoorbeeld "Het Grote BMW Boxer Sport Toer Draadje". Misschien beter dat iemand die ook echt nog zo'n ding zelf heeft staan dat draadje start? Thijs?

Ik durf niet voor mezelf in te staan en op voorhand uit te sluiten dat er ooit nog eens een boxer sport toerder komt en daarmee de discussie over de noodzaak van 3 fietsen in de garage weer actueel gaat worden.... niet verder vertellen....
Wil ik best doen Jeroen, maar ik was niet van plan een uitgebreide OP te maken dan, althans niet met een voorstelronde.
Ik zal een Sporttoer topic aanmaken en de OP later aanvullen...
 
En daar is 'ie dan....KLIK
(EDIT:
link verwijderd, dit deeltje blijft gewoon actief na het aanpassen van de topictitel)

@Jeroen1969 : je kan dit draadje (laten) sluiten door de MOD.
 
Laatst bewerkt:
Tja, een ingreep van MOD. Blijkbaar kunnen we dit topic eindeloos vullen. Maar kun je überhaupt de titel niet aanpassen of past datgene niet wat je wilde typen. Gebruik anders de tekst zoals Thijs67 die heeft gemaakt.
 
Tja, een ingreep van MOD. Blijkbaar kunnen we dit topic eindeloos vullen. Maar kun je überhaupt de titel niet aanpassen of past datgene niet wat je wilde typen. Gebruik anders de tekst zoals Thijs67 die heeft gemaakt.
Ik zal de moderator middels melding vragen de titel aan te passen.

Thijs: evengoed bedankt voor het oppakken vd handschoen!!
 
Tja, een ingreep van MOD. Blijkbaar kunnen we dit topic eindeloos vullen. Maar kun je überhaupt de titel niet aanpassen of past datgene niet wat je wilde typen. Gebruik anders de tekst zoals Thijs67 die heeft gemaakt.
Inderdaad, ik heb Duderuud gevraagd de 'nieuwe' maar gesloten te houden, aangezien het hier nu ook opgelost is.....alleen zitten we nu nog met de afvallige @Jeroen1969 als TS.... maar dat lost zich wellicht in de toekomst vanzelf op. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan